Shell

e-petrol.pl: litr oleju napędowego za sześć złotych?

Niestety ryzyko przebicia psychologicznej granicy cen oleju napędowego jest realne, chociaż drastycznych podwyżek raczej jeszcze nie uświadczymy na stacjach w ostatnich dniach września.

W tym tygodniu na naszych oczach kończy się też wieloletnia historia importowego zwiazku Polski z Rosją w dziedzinie gazu płynnego - domknięcie sankcji zrywa bowiem ostatecznie możliwość zaopatrywania się w n-butan z rosyjskich rafinerii.

Diesel i olej opałowy w górę

W ostatnim tygodniu września 2025 r. hurtowe ceny paliw na krajowym rynku wykazały umiarkowane zmiany. Według danych z 26 września, w porównaniu do notowań z 20 września, odnotowano lekkie spadki cen benzyn, natomiast diesel i olej opałowy podrożały. Cena benzyny 98-oktanowej spadła z 4961,80 zł do 4940,00 zł za 1000 litrów, co oznacza obniżkę o 21,80 zł. Podobnie zachowała się benzyna 95-oktanowa, która potaniała z 4522,80 zł/m sześc. do 4505,00 zł, czyli o 17,80 zł. W przeciwnym kierunku podążył diesel – jego cena wzrosła z 4688,80 zł do 4731,60 zł, co daje zwyżkę niemal o 43 zł na 1000 litrów. Jeszcze większy wzrost zanotowano w przypadku oleju opałowego, którego cena wzrosła z 3324,40 zł/m sześc. do 3369,80 zł/m sześc., czyli o 45 zł.

Lekkie zwyżki na stacjach

W nadchodzącym tygodniu, od 29 września do 5 października 2025 roku, ceny paliw na stacjach pozostaną stabilne, z możliwymi niewielkimi podwyżkami. Prognozowane średnie ceny detaliczne benzyny 98-oktanowej znajdą się w przedziale od 6,54 do 6,65 zł za litr, natomiast benzyna 95-oktanowa kosztować będzie od 5,78 do 5,89 zł za litr. Kierowcy tankujący olej napędowy zapłacą od 5,92 do 6,03 zł za litr, a ceny autogazu (LPG) wynieść mogą w tych dniach od 2,61 do 2,69 zł za litr.

Autogaz z "rosyjskim paszportem" nie wjedzie

Wczoraj n-butan został wpisany do projektu 19. pakietu sankcji Rady UE wobec Rosji – poinformowało Ministerstwo Energii. To efekt wielomiesięcznych działań prowadzonych we współpracy z MSZ i branżą paliwową. Jak podkreślił minister Miłosz Motyka, decyzja zamyka lukę wykorzystywaną do omijania sankcji na LPG. Dotąd n-butan, podobnie jak izobutan, nie był objęty ograniczeniami, co umożliwiało jego import z Rosji mimo obowiązujących sankcji. Teraz, dzięki dodaniu go do załącznika XXI rozporządzenia 833/2014, import surowca z Rosji i Białorusi ma zostać zablokowany. Resort zapowiedział dalsze działania na rzecz uszczelniania systemu sankcji i współpracę z partnerami międzynarodowymi. Projekt jest obecnie procedowany w unijnej grupie roboczej RELEX. Ta zmiana okazuje się historycznym zakończeniem napływu LPG z Rosji do Polski, jednak wydaje się, że dla polskich kierowców nie powinno się to wiązać z wyraźnymi zmianami cen w górę - widać to było w ostatnich miesiącach, kiedy dominował już na rynku gaz z kierunku zachodniego.

Rosyjskie problemy napędzają wzrost cen na giełdach naftowych

W mijającym tygodniu na rynku naftowym zarysowała się wyraźna przewaga kupujących. Po spadkowym poniedziałku każda kolejna sesja na londyńskiej giełdzie ropy przynosiła wzrost notowań surowca, które zbliżyły się do poziomu 70 dolarów. Na otwarciu tygodnia baryłkę ropy Brent można było kupić jeszcze za niecałe 66 dolarów, a w piątkowy poranek jej cena dotarła do poziomu 69,75 USD.
Poniedziałkowa przecena była napędzana nadzieją na przywrócenie dostaw ropy z irackiego Kurdystanu rurociągiem przez Turcję. Tą drogą na rynek miałoby trafiać nawet 230 tys. baryłek surowca dziennie. Negocjacje pomiędzy rządem federalnym i władzami Kurdystanu miały być na ostatniej prostej, ale szybko okazało się, że potrzeba jeszcze współpracy ze strony firm wydobywczych - Genel Energy i DNO, które domagają się gwarancji spłaty dotychczasowych zaległości.
Na oddalającą się perspektywę przywrócenia dostaw z irackiego Kurdystanu nałożyły się doniesienia o coraz poważniejszych problemach sektora naftowego w Rosji. Na rosnącej liczbie stacji brakuje paliw, a Ukraińcy kontynuują swoją kampanię uderzeń w rafinerie i infrastrukturę przesyłową. Władze w Moskwie w czwartek ogłosiły decyzję w sprawie ograniczenia eksportu paliw do końca roku. Dla benzyny jest on całkowity, a w odniesieniu do oleju napędowego dotyczy firm pośredniczących. Problemy mogą już niedługo być odczuwalne na całym rynku naftowym, bo Ukraina jest na dobrej drodze do tego, aby zatrzymać podaż surowca i paliw z Rosji.

Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl


Kalendarium najważniejszych wydarzeń 29 września – 5 października 2025:

Poniedziałek
•    USA – indeks Dallas Fed dla przemysłu

Wtorek
•    Japonia – produkcja przemysłowa
•    Chiny – indeks PMI dla przmysłu
•    Polska – inflacja konsumencka
•    Niemcy – inflacja konsumencka

Środa
•    Japonia – indeks PMI dla przemysłu
•    Polska – indeks PMI dla przemysłu
•    Niemcy – indeks PMI dla przemysłu
•    Strefa euro – inflacja HICP
•    USA – raport ADP
•    USA – indeks ISM dla przemysłu

Czwartek
•    USA – zamówienia w przemyśle

Piątek
•    USA – zmiana zatrudnienia w sektorze pozarolniczym
•    USA – indeks ISM dla usług
Test Our Award-winning Monitors Free!
Zautomatyzuj obowiązki podatkowe