e-petrol.pl: 5,99 już tylko we wspomnieniach?

W nadchodzących dniach ceny paliw będą nadal rosnąć. To ważna wiadomość dla tysięcy Polaków, planujących tradycyjne wyjazdy z okazji dnia Wszystkich Świętych. Na niektórych stacjach w dobiegającym końca tygodniu dało się jeszcze zaobserwować ceny paliw poniżej 6-złotowej granicy, ale na przełomie października i listopada będą one należeć do rzadkości.

Zamieszanie i niepokoje na rynku międzynarodowym z pewnością przeniosą się także na następny tydzień - a realna wizja eskalacji konfliktu bliskowschodniego może stymulować zmianę w górę. To jeszcze jeden argument za nadchodzącymi w kolejnych dniach zwyżkami. 

Rafinerie konsekwentnie podnoszą ceny

Zgodnie z zapowiedziami rafinerie podnoszą ceny wszystkich paliw - co przełoży się na zwyżki na rynku detalicznym już w najbliższych dniach. Skala zmian dla wszystkich paliw od ostatniego weekendu sięga już ponad 200 zł na metrze sześc. Cena Pb98 wynosi dzisiaj 5432 zł/m sześc., czyli o 216 zł więcej niż w zeszłą sobotę. W przypadku benzyny 95-oktanowej mamy cenę 5089, czyli niemal 221 zł więcej niż przed tygodniem. W przypadku diesla aktualna średnia cena w rafineriach to 5082 zł/m sześc. - o 224 zł więcej niż w sobotę 21 października. W przypadku oleju opałowego zmiana zwyżkowa wyniosła w analogicznym okresie 214 zł/m sześc., a poziom cenowy tego paliwa to 4694 zł.

Czy tankować na zapas?

W okresie między 30 października i 5 listopada tego roku oczekujemy cen benzyny 98-oktanowej z przedziału 6,73-6,89 zł/l. Wyżej niż przed tygodniem pozycjonować się będą także ceny popularnej 95-ki, dla której prognozujemy przedział 6,15-6,30 zł/l. Nieco droższy będzie także olej napędowy - dla tego paliwa przewidujemy ceny na poziomie 6,18-6,31 zł/l. Nieznacznie w górę może także pójść cena autogazu, która według naszych prognoz ulokuje się w widełkach 3,07-3,15 zł/l.



Cenowa sinusoida na rynku ropy

Bliskowschodnie napięcie i związana z nim niepewność inwestorów przekładają się na cenową huśtawkę nastrojów na giełdach naftowych. W mijającym tygodniu niemal każda sesja przynosiła wyraźną zmianę kierunku notowań surowca. Najdroższa ropa była w poniedziałek, kiedy płacono za nią ponad 92 dolary. Najtaniej baryłkę surowca na giełdzie w Londynie można było kupić w środę, kiedy kosztowała niecałe 87 dolarów, a dzisiaj przed południem cena ropy Brent wynosi blisko 90 dolarów.

Kluczowe znaczenie dla zachowania cen surowca mają aktualnie doniesienia napływające z Bliskiego Wschodu, a inwestorzy mają duży problem z oceną tego, jak rozwinie się sytuacja na pograniczu izraelsko-palestyńskim. Informacje wskazujące na możliwość eskalacji konfliktu czy jego umiędzynarodowienia przekładają się bezpośrednio na wzrost notowań ropy naftowej, a każdy sygnał wskazujący na to, że uda się powstrzymać działania militarne i doprowadzić do dyplomatycznego rozwiązania daje podstawy do spadkowej korekty.

Przed weekendem rosną obawy o to, że w najbliższej przyszłości dojdzie do lądowej operacji izraelskiej armii na terenach palestyńskich. Do tego inwestorów zaniepokoiły informacje o amerykańskich atakach z powietrza na cele związanych z Iranem szyickich milicji w Syrii. Cały czas realna jest więc groźba destabilizacji dostaw ropy z tego regionu, co przekłada się na wzrost notowań surowca.

Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl


Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 30 października – 5 listopada 2023:

Poniedziałek
•    Niemcy – inflacja konsumencka

Wtorek
•    Japonia – decyzja ws. stóp procentowych
•    Japonia – produkcja przemysłowa
•    Niemcy – PKB
•    Polska – inflacja konsumencka
•    Strefa euro – inflacja HICP

Środa
•    Chiny – indeks PMI dla przemysłu
•    USA – raport ADP
•    USA – indeks ISM dla przemysłu
•    USA – decyzja ws. stóp procentowych

Czwartek
•    Polska – indeks PMI dla przemysłu
•    Niemcy – indeks PMI dla przemysłu
•    Wielka Brytania – decyzja ws. stóp procentowych
•    USA – zamówienia w przemyśle

Piątek
•    USA – zmiana zatrudnienia w sektorze pozarolniczym
•    USA – indeks ISM dla usług
Paliwa alternatywne

Pozostałe aktualności

PERN rozszerza współpracę z Naftoserwisem

PERN rozszerza współpracę z Naftoserwisem

Operator infrastruktury przesyłowej – spółka PERN zacieśnia współpracę z Naftoserwisem w zakresie obsługi infrastruktury magazynowej ropy naftowej. Na mocy nowego aneksu do umowy, do końca 2028 roku Naftoserwis może zostać zaangażowany w czyszczenie nawet 35 dodatkowych zbiorników.

Możliwy strajk pracowników platform wiertniczych

Możliwy strajk pracowników platform wiertniczych

Norwescy pracownicy sektora naftowo-gazowego zapowiadają strajk, który ma rozpocząć się 21 czerwca, jeśli rozmowy płacowe z pracodawcami nie przyniosą porozumienia – poinformowały związki zawodowe Styrke, SAFE i DSO.

OPEC utrzymuje prognozę wzrostu popytu na ropę

OPEC utrzymuje prognozę wzrostu popytu na ropę

Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) w najnowszym raporcie miesięcznym utrzymała prognozę wzrostu światowego popytu na ropę na poziomie 1,3 mln baryłek dziennie zarówno w 2025, jak i w 2026 roku. Szacunki nie uległy zmianie w porównaniu z poprzednimi prognozami.

Produkcja ropy w USA może nieznacznie spaść z powodu niższych cen

Produkcja ropy w USA może nieznacznie spaść z powodu niższych cen

Prezes Vitolu, jednej z największych na świecie firm zajmujących się handlem ropą, przewiduje niewielki spadek produkcji ropy w Stanach Zjednoczonych w 2025 roku.

Problemy żeglugi w rejonie cieśniny Ormuz?

Problemy żeglugi w rejonie cieśniny Ormuz?

We wtorek w rejonie cieśniny Ormuz doszło do zderzenia trzech statków – poinformowały źródła branży morskiej, na które powołuje się agencja Reutera. Do incydentu doszło około 22 mil morskich na wschód od Khor Fakkan w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Ceny frachtu surowca z Bliskiego Wschodu rosną o ponad 30 proc.

Ceny frachtu surowca z Bliskiego Wschodu rosną o ponad 30 proc.

Według agencji Bloomberg, stawki frachtowe dla transportu ropy naftowej z Zatoki Perskiej gwałtownie wzrosły w wyniku eskalacji konfliktu między Izraelem a Iranem. Od 13 czerwca wiele firm żeglugowych zaczęło unikać załadunków w regionie ze względu na ryzyko operacyjne i wzrost napięć militarnych.