Paliwa premium Shell
V-Power w cenie paliw podstawowych! | Witamy w Shell

Orlen będzie się musiał postarać na Litwie

Litewski minister energetyki Jaroslav Neverovic zadeklarował, że rząd wesprze Możejki, o ile Orlen zrealizuje inwestycje modernizacyjne.

Orlen Lietuva jest największym pracodawcą na Litwie. To jednocześnie największy płatnik podatków i największy eksporter, dlatego finansowe kłopoty Orlenu to także problem dla litewskiego rządu.

Polska firma domaga się, aby rząd litewski wpłynął na obniżenie obowiązujących Orlen Lietuva stawek kolejowych (ustala je państwowa Lietuvos Gelezinkeliai).  Dodatkową opcją dla Orlenu jest wybudowanie ropociągu, który miałby połączyć Orlen Lietuva z Kłajpedą i obniżyć koszty logistyki – nie wiadomo jednak w jaki sposób ma być finansowana inwestycja, której koszty szacuje się na 110 mln USD. Jaroslav Neverovic powiedział, że choć jest to inwestycja komercyjna, to jeśli będą biznesowe przesłanki, aby państwowa firma w niej uczestniczyła, to rząd rozważy taki wariant.

Więcej na ten temat można dziś przeczytać na łamach „Pulsu Biznesu”
Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

Rosyjski budżet traci na taniej ropie

Rosyjski budżet traci na taniej ropie

Według danych opublikowanych przez rosyjskie Ministerstwo Finansów, wpływy budżetowe od sektora ropy i gazu w pierwszej połowie tego roku spadły o 16,9 procenta.

Rosja drastycznie zwiększa eksport benzyny

Rosja drastycznie zwiększa eksport benzyny

Rosja znacząco zwiększyła morski eksport benzyny, co wywołało poważne skutki na rynku krajowym. Według danych Centrum Indeksów Cen (CCI), w czerwcu 2025 roku eksport wzrósł aż 3,3-krotnie w porównaniu z majem i o 61 proc. w skali roku.

Ceny transportu rosyjskiej ropy ESPO spadły do najniższego poziomu od grudnia 2024 r.

Ceny transportu rosyjskiej ropy ESPO spadły do najniższego poziomu od grudnia 2024 r.

Koszty frachtu za transport rosyjskiej ropy naftowej klasy ESPO z portu Koźmino na Dalekim Wschodzie do Chin spadły do 1,9 mln USD – poinformowała agencja Reutera.

Remonty rafinerii wpłynęły na poziom eksportu oleju napędowego z Rosji

Remonty rafinerii wpłynęły na poziom eksportu oleju napędowego z Rosji

Eksport rosyjskiego oleju napędowego drogą morską spadł w czerwcu o 6 proc. w ujęciu miesięcznym, do około 3,35 mln ton – wynika z danych żeglugowych LSEG oraz informacji rynkowych. Głównym powodem spadku była ograniczona produkcja spowodowana planowanymi pracami konserwacyjnymi w rafineriach.

Możliwy całkowity zakaz eksportu rosyjskiej benzyny

Możliwy całkowity zakaz eksportu rosyjskiej benzyny

Federalna Służba Antymonopolowa Rosji (FAS) zaproponowała wprowadzenie całkowitego zakazu eksportu benzyny w odpowiedzi na rosnące ceny paliw na rynku krajowym – poinformowały agencję Reutera trzy źródła branżowe.

Wrośnie eksport ropy ESPO

Wrośnie eksport ropy ESPO

Rosja planuje zwiększyć eksport ropy gatunku ESPO z portu Koźmino do 4 mln ton w lipcu 2025 roku, czyli około 970 tys. baryłek dziennie. Według źródeł agencji Reutera w czerwcu dostawy wyniosą 3,6 mln ton, co jest związane z planowymi remontami przeprowadzonymi w terminalu. Dla porównania w maju z Koźmino wyeksportowano 4,2 mln ton

Spadek eksportu rosyjskiej ropy drogą morską

Spadek eksportu rosyjskiej ropy drogą morską

W ciągu czterech tygodni zakończonych 22 czerwca 2025 r. średni eksport rosyjskiej ropy drogą morską spadł do 3,19 mln baryłek dziennie – to o 4 proc. mniej niż tydzień wcześniej, poinformowała agencja Bloomberg.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
Zautomatyzuj obowiązki podatkowe