Rozwój stacji paliw będzie ewoluował w kierunku „hybrydowych” punktów obsługi

Część rosyjskiej ropy transportowana jest greckimi tankowcami

Greckie tankowce pozostają kluczowym ogniwem w transporcie rosyjskiej ropy, odpowiadając za przewóz około 15 proc. całkowitego wolumenu tego surowca. Dzieje się to mimo wprowadzenia przez UE i Wielką Brytanię limitu cenowego na poziomie 47,6 USD za baryłkę, podczas gdy średnia cena ropy Urals wynosi obecnie 56 USD za baryłkę.

W transport rosyjskiej ropy zaangażowanych jest około 39 greckich statków o łącznej pojemności 36 milionów baryłek. Tankowce te kierują się głównie do Azji – przede wszystkim do Indii, Chin i Singapuru. Co istotne, wiele z nich zostało załadowanych już po 2 września, czyli po wprowadzeniu nowych ograniczeń cenowych.

Rola greckiej floty nabiera szczególnego znaczenia, ponieważ kraje G7 posiadają łącznie około 30 proc. globalnej floty tankowców. Jednak równolegle rośnie znaczenie tzw. „floty cieni” – statków operujących poza tradycyjnymi regulacjami i ubezpieczeniami.

Obecnie „flota cieni” stanowi 17 proc. światowej floty tankowców, czyli około 940 jednostek, co oznacza wzrost o 45 proc. w porównaniu z 2024 rokiem.

Zjawisko to budzi obawy, że ograniczenia cenowe Zachodu mogą być coraz mniej skuteczne, a Rosja wciąż znajduje alternatywne sposoby dostarczania swojej ropy na rynki światowe.
Test Our Award-winning Monitors Free!
Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
Zautomatyzuj obowiązki podatkowe