Wyższy eksport paliw i popyt na ropę w Chinach

W lipcu Chiny odnotowały najwyższy od 13 miesięcy poziom eksportu rafinowanych produktów naftowych, w tym benzyny, oleju napędowego i paliwa lotniczego. Łączny wzrost wyniósł 7,1 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Szczególnie dynamiczny był wzrost eksportu oleju napędowego (+53,2 proc.) i benzyny (+18,6 proc.), a paliwo lotnicze osiągnęło najwyższy poziom od marca 2025 roku.

Równocześnie obserwowano wzrost przerobu ropy w chińskich rafineriach, który w lipcu wyniósł 14,85 mln baryłek dziennie – o 8,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Wskaźnik wykorzystania mocy przerobowych zwiększył się zarówno w ujęciu rocznym, jak i miesięcznym, co wskazuje na rosnący popyt krajowy. Jednak ilość ropy trafiającej do magazynów spadła z 1,42 mln baryłek dziennie w czerwcu do 530 tys. baryłek dziennie w lipcu, sugerując, że większa część surowca była zużywana bieżąco.

Eksport i przerób ropy wspierały wzrost importu surowca, który w lipcu był o 11,5 proc. wyższy niż rok wcześniej. Chiny zwiększały zapasy ropy od marca 2025 r., choć oficjalnie kraj nie ujawnia danych o poziomie zapełnienia magazynów; według szacunków agencji Reutera średnie dzienne przyrosty wynosiły około 980 tys. baryłek.

Jednocześnie eksperci zauważają, że choć obecnie Chiny pozostają głównym motorem światowego popytu na ropę, jego dynamika może osłabnąć przed 2030 r. ze względu na rozwój pojazdów elektrycznych, ciężarówek LNG, spowolnienie wzrostu gospodarczego i stagnację rynku samochodów. W perspektywie dekady Indie mogą przejąć rolę głównego czynnika napędzającego popyt na surowiec.
Słowa kluczowe:
Test Our Award-winning Monitors Free!
Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
Zautomatyzuj obowiązki podatkowe