Rozwój stacji paliw będzie ewoluował w kierunku „hybrydowych” punktów obsługi

Kalifornia uzależni się od paliw z Azji?

Kalifornia stanie w obliczu znacznego ograniczenia zdolności rafineryjnych w 2025 i 2026 roku. Amerykańska Agencja Informacji Energetycznej (EIA) poinformowała o planowanym zamknięciu dwóch największych rafinerii w stanie.

Chodzi o zakład Phillips 66 w Wilmington (139 tys. baryłek dziennie) przewidziany do zamknięcia pod koniec 2025 roku oraz rafinerii Valero Energy w Benicia (145 tys. baryłek dziennie), która ma działać do końca kwietnia 2026 roku. Łącznie oznacza to utratę około 17 proc. całkowitej zdolności rafineryjnej Kalifornii i 2 proc. mocy w skali całych Stanów Zjednoczonych.

Zamknięcia odzwierciedlają trend spadku liczby funkcjonujących rafinerii w stanie – po zamknięciu zakładów Marathon Martinez w 2020 r. i Rodeo w 2024 r. Główną przyczyną są zaostrzone przepisy środowiskowe, które zwiększają koszty operacyjne, jednocześnie ograniczając popyt na paliwa konwencjonalne w związku z promocją pojazdów elektrycznych i ograniczaniem sprzedaży samochodów spalinowych.

Analitycy EIA ostrzegają przed większą zmiennością cen paliw na zachodnim wybrzeżu USA. Kalifornia już teraz notuje jedne z najwyższych cen detalicznych paliw w kraju, co jest efektem zarówno polityki podatkowej, jak i lokalnych norm środowiskowych (CARBOB), wpływających na koszty produkcji.

Problemy logistyczne ograniczają możliwości pokrycia deficytu dostawami z innych regionów USA. W związku z tym EIA prognozuje dalszy wzrost zależności Kalifornii od importowanego paliwa, spełniającego rygorystyczne lokalne wymogi. Głównymi potencjalnymi dostawcami są Indie i Korea Południowa.

Już pod koniec maja 2025 roku import benzyny na zachodnie wybrzeże USA przekroczył 210 tys. baryłek dziennie. Przewiduje się, że wielkość ta wzrośnie w nadchodzącym roku. Zdaniem EIA, pogłębiająca się zależność od zagranicznych dostawców niesie ryzyko dla stabilności cen i bezpieczeństwa energetycznego w regionie.

Więcej w kategorii

Unijne regulacje dotyczące „zielonych” paliw są kosztowne i nieskuteczne

Unijne regulacje dotyczące „zielonych” paliw są kosztowne i nieskuteczne

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) skrytykowało unijny obowiązek stosowania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), twierdząc, że to kosztowna i nieskuteczna inicjatywa z punktu widzenia ochrony środowiska – podała w środę agencja Reutera.

Atak drona na pole naftowe w irackim Kurdystanie – produkcja wstrzymana

Atak drona na pole naftowe w irackim Kurdystanie – produkcja wstrzymana

We wtorek doszło do ataku drona na pole naftowe Sarsang w irackim Kurdystanie, w wyniku którego wstrzymano wydobycie ropy. W środę rano zatankowano natomiast kolejne pole, którego operatorem jest norweska spółka DNO.

OPEC+ minimalnie poniżej planu produkcji ropy

OPEC+ minimalnie poniżej planu produkcji ropy

W czerwcu 2025 r. kraje OPEC+ wyprodukowały łącznie 41,559 mln baryłek ropy dziennie – o 12 tys. baryłek mniej niż zakładały porozumienia produkcyjne, mimo ogólnego wzrostu wydobycia o 433 tys. baryłek dziennie.

Kazachstan potwierdza zaangażowanie w OPEC+ mimo wzrostu wydobycia

Kazachstan potwierdza zaangażowanie w OPEC+ mimo wzrostu wydobycia

Premier Kazachstanu Olżas Bektenow zapewnił, że kraj pozostaje wierny porozumieniu OPEC+, mimo chwilowego przekroczenia limitów wydobycia ropy.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
Unimot Gaz LPG - Partner wielu możliwości