XXI Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG

Wojna izraelsko-irańska winduje ceny oleju napędowego

Od wybuchu wojny izraelsko-irańskiej 13 czerwca globalne ceny oleju napędowego wzrosły o 15 proc., przewyższając 10-proc. wzrost cen ropy Brent, która osiągnęła poziom ponad 76 USD za baryłkę.

Główne przyczyny to obawy o zakłócenia w dostawach z Bliskiego Wschodu, zwłaszcza przez cieśninę Ormuz, kluczowy szlak transportowy dla jednej piątej światowej ropy i produktów rafinowanych.

Jak zauważa serwis hydrocarbonprocessing.com, Europa, silnie uzależniona od oleju napędowego, odczuwa szczególną presję. Ceny referencyjne europejskiego oleju napędowego ICE Low-Sulfur Gasoil wzrosły od 12 czerwca o prawie 15 proc., co pogłębiło obawy o stabilność dostaw w regionie. Rosnący popyt i niskie zapasy w Europie i USA wspierały wzrost cen.

Bliski Wschód odpowiada za 17 proc. światowego eksportu oleju napędowego drogą morską – w 2024 r. region wysyłał średnio 831 tys. baryłek dziennie. Główne źródła to Kuwejt, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Arabia Saudyjska, które zwiększyły moce rafineryjne zorientowane na eksport.

Olej napędowy pokrywa 44 proc. europejskiego zapotrzebowania na ropę (13,5 mln baryłek dziennie w 2024 r., wg IEA). Europa importuje ponad 1,2 mln baryłek dziennie, co czyni ją wyjątkowo podatną na globalne zakłócenia.

Dla europejskich rafinerii obecna sytuacja jest korzystna. Od początku konfliktu marże rafineryjne wzrosły o ponad 30 proc., osiągając najwyższy poziom od 14 miesięcy. Zyski wynikają z faktu, że ceny oleju napędowego rosną szybciej niż ceny ropy, co jest nietypowe dla tego rynku.

Dodatkowym źródłem niepewności jest luka po rosyjskim oleju napędowym. Po zakazie importu z Rosji jego udział w rynku spadł z 40 proc. w 2022 r. do poniżej 1 proc. w 2024 r. Import zastępczy z Bliskiego Wschodu, Turcji i Indii często zawiera rafinowaną rosyjską ropę. UE planuje ograniczyć import produktów rafinowanych z rosyjskiej ropy, choć wprowadzenie takiego zakazu będzie trudne ze względu na mieszany charakter surowców używanych przez rafinerie.

W rezultacie europejski rynek oleju napędowego stoi przed ryzykiem gwałtownych wahań cen i marż zarówno w krótkim, jak i długim okresie.

Więcej w kategorii

Wyższy eksport paliw i popyt na ropę w Chinach

Wyższy eksport paliw i popyt na ropę w Chinach

W lipcu Chiny odnotowały najwyższy od 13 miesięcy poziom eksportu rafinowanych produktów naftowych, w tym benzyny, oleju napędowego i paliwa lotniczego. Łączny wzrost wyniósł 7,1 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Zbudują modułowe rafinerie

Zbudują modułowe rafinerie

Indonezja zamierza zbudować sieć modułowych rafinerii do przerobu amerykańskiej i krajowej ropy, aby ograniczyć import paliw i wypełnić umowę handlową z USA wartą 15 mld USD.

Rosyjska ropa nie płynie na Węgry i Słowację

Rosyjska ropa nie płynie na Węgry i Słowację

Dostawy rosyjskiej ropy naftowej rurociągiem „Przyjaźń” na Węgry i Słowację zostały w poniedziałek wstrzymane po ataku na infrastrukturę przesyłową.

USA i Irak rozmawiają o wznowieniu eksportu ropy z Kurdystanu

USA i Irak rozmawiają o wznowieniu eksportu ropy z Kurdystanu

Irak i Stany Zjednoczone prowadzą rozmowy w sprawie wznowienia eksportu ropy naftowej z Kurdystanu, który został wstrzymany w marcu 2023 roku w wyniku sporu dotyczącego autoryzacji sprzedaży. Przed zatrzymaniem dostaw region wysyłał na rynki ponad 400 tysięcy baryłek dziennie.