Unimot Gaz LPG - Partner wielu możliwości

Wojna izraelsko-irańska winduje ceny oleju napędowego

Od wybuchu wojny izraelsko-irańskiej 13 czerwca globalne ceny oleju napędowego wzrosły o 15 proc., przewyższając 10-proc. wzrost cen ropy Brent, która osiągnęła poziom ponad 76 USD za baryłkę.

Główne przyczyny to obawy o zakłócenia w dostawach z Bliskiego Wschodu, zwłaszcza przez cieśninę Ormuz, kluczowy szlak transportowy dla jednej piątej światowej ropy i produktów rafinowanych.

Jak zauważa serwis hydrocarbonprocessing.com, Europa, silnie uzależniona od oleju napędowego, odczuwa szczególną presję. Ceny referencyjne europejskiego oleju napędowego ICE Low-Sulfur Gasoil wzrosły od 12 czerwca o prawie 15 proc., co pogłębiło obawy o stabilność dostaw w regionie. Rosnący popyt i niskie zapasy w Europie i USA wspierały wzrost cen.

Bliski Wschód odpowiada za 17 proc. światowego eksportu oleju napędowego drogą morską – w 2024 r. region wysyłał średnio 831 tys. baryłek dziennie. Główne źródła to Kuwejt, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Arabia Saudyjska, które zwiększyły moce rafineryjne zorientowane na eksport.

Olej napędowy pokrywa 44 proc. europejskiego zapotrzebowania na ropę (13,5 mln baryłek dziennie w 2024 r., wg IEA). Europa importuje ponad 1,2 mln baryłek dziennie, co czyni ją wyjątkowo podatną na globalne zakłócenia.

Dla europejskich rafinerii obecna sytuacja jest korzystna. Od początku konfliktu marże rafineryjne wzrosły o ponad 30 proc., osiągając najwyższy poziom od 14 miesięcy. Zyski wynikają z faktu, że ceny oleju napędowego rosną szybciej niż ceny ropy, co jest nietypowe dla tego rynku.

Dodatkowym źródłem niepewności jest luka po rosyjskim oleju napędowym. Po zakazie importu z Rosji jego udział w rynku spadł z 40 proc. w 2022 r. do poniżej 1 proc. w 2024 r. Import zastępczy z Bliskiego Wschodu, Turcji i Indii często zawiera rafinowaną rosyjską ropę. UE planuje ograniczyć import produktów rafinowanych z rosyjskiej ropy, choć wprowadzenie takiego zakazu będzie trudne ze względu na mieszany charakter surowców używanych przez rafinerie.

W rezultacie europejski rynek oleju napędowego stoi przed ryzykiem gwałtownych wahań cen i marż zarówno w krótkim, jak i długim okresie.

Więcej w kategorii

Supertankowce zawróciły w cieśninie Ormuz

Supertankowce zawróciły w cieśninie Ormuz

Dwa supertankowce – Coswisdom Lake i South Loyalty, każdy przewożący po 2 mln baryłek ropy – w poniedziałek zmieniły kurs w cieśninie Ormuz, co wywołało spekulacje o ryzyku dla globalnych dostaw surowców energetycznych.

Saudyjski książę uruchamia firmę dostarczającą paliwa żeglugowe

Saudyjski książę uruchamia firmę dostarczającą paliwa żeglugowe

Książę Abdulaziz bin Turki Al Saud, przedstawiciel saudyjskiej rodziny królewskiej, założył nową firmę bunkrową Eleven Energy. Spółka ma działać na skalę międzynarodową i stanowić istotny element funduszu inwestycyjnego Eleven Ventures.

Irak wstrzymuje przyszłe projekty naftowe z powodu napięć na Bliskim Wschodzie

Irak wstrzymuje przyszłe projekty naftowe z powodu napięć na Bliskim Wschodzie

Ze względu na rosnące napięcie geopolityczne na Bliskim Wschodzie, Irak został zmuszony do zawieszenia realizacji nowych projektów naftowych. Choć bieżąca produkcja i eksport ropy naftowej nie zostały zakłócone, sytuacja zaczyna budzić poważne obawy o przyszłość irańsko-irackiej współpracy energetycznej.