Rozwój stacji paliw będzie ewoluował w kierunku „hybrydowych” punktów obsługi

Wojna izraelsko-irańska winduje ceny oleju napędowego

Od wybuchu wojny izraelsko-irańskiej 13 czerwca globalne ceny oleju napędowego wzrosły o 15 proc., przewyższając 10-proc. wzrost cen ropy Brent, która osiągnęła poziom ponad 76 USD za baryłkę.

Główne przyczyny to obawy o zakłócenia w dostawach z Bliskiego Wschodu, zwłaszcza przez cieśninę Ormuz, kluczowy szlak transportowy dla jednej piątej światowej ropy i produktów rafinowanych.

Jak zauważa serwis hydrocarbonprocessing.com, Europa, silnie uzależniona od oleju napędowego, odczuwa szczególną presję. Ceny referencyjne europejskiego oleju napędowego ICE Low-Sulfur Gasoil wzrosły od 12 czerwca o prawie 15 proc., co pogłębiło obawy o stabilność dostaw w regionie. Rosnący popyt i niskie zapasy w Europie i USA wspierały wzrost cen.

Bliski Wschód odpowiada za 17 proc. światowego eksportu oleju napędowego drogą morską – w 2024 r. region wysyłał średnio 831 tys. baryłek dziennie. Główne źródła to Kuwejt, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Arabia Saudyjska, które zwiększyły moce rafineryjne zorientowane na eksport.

Olej napędowy pokrywa 44 proc. europejskiego zapotrzebowania na ropę (13,5 mln baryłek dziennie w 2024 r., wg IEA). Europa importuje ponad 1,2 mln baryłek dziennie, co czyni ją wyjątkowo podatną na globalne zakłócenia.

Dla europejskich rafinerii obecna sytuacja jest korzystna. Od początku konfliktu marże rafineryjne wzrosły o ponad 30 proc., osiągając najwyższy poziom od 14 miesięcy. Zyski wynikają z faktu, że ceny oleju napędowego rosną szybciej niż ceny ropy, co jest nietypowe dla tego rynku.

Dodatkowym źródłem niepewności jest luka po rosyjskim oleju napędowym. Po zakazie importu z Rosji jego udział w rynku spadł z 40 proc. w 2022 r. do poniżej 1 proc. w 2024 r. Import zastępczy z Bliskiego Wschodu, Turcji i Indii często zawiera rafinowaną rosyjską ropę. UE planuje ograniczyć import produktów rafinowanych z rosyjskiej ropy, choć wprowadzenie takiego zakazu będzie trudne ze względu na mieszany charakter surowców używanych przez rafinerie.

W rezultacie europejski rynek oleju napędowego stoi przed ryzykiem gwałtownych wahań cen i marż zarówno w krótkim, jak i długim okresie.

Więcej w kategorii

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwa w Indiach

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwa w Indiach

Według rządowych danych, w czerwcu konsumpcja paliw w Indiach osiągnęła poziom 20,31 mln ton.

Chińskie rafinerie toną w nadmiarze paliwa lotniczego

Chińskie rafinerie toną w nadmiarze paliwa lotniczego

Chińskie rafinerie zmagają się z nowym problemem – nadpodażą paliwa lotniczego, której nie jest w stanie zrównoważyć nawet rosnący popyt w sektorze lotniczym - donosi Bloomberg.

Problemy czeskiej rafinerii Orlenu

Problemy czeskiej rafinerii Orlenu

Awaria prądu w Czechach spowodowała w piątek wstrzymanie produkcji w należącym do Orlen Unipetrol zakładzie w Litvinowie.

Produkcja w Albercie najniższa od dwóch lat

Produkcja w Albercie najniższa od dwóch lat

W maju 2025 roku produkcja ropy naftowej w kanadyjskiej prowincji Alberta spadła do 3,61 mln baryłek dziennie, czyli najniższego poziomu od maja 2023 r. - podał Bloomberg.