Rozwój stacji paliw będzie ewoluował w kierunku „hybrydowych” punktów obsługi

Chiny zagrożone utratą dostaw ropy i LPG z Iranu

Chiny mogą stanąć w obliczu poważnych zakłóceń w imporcie ropy naftowej i gazu płynnego (LPG) z Iranu w związku z napięciami w rejonie cieśniny Ormuz. Obecnie około 14 proc. chińskiego importu ropy pochodzi z Iranu, choć faktyczne wielkości mogą być wyższe ze względu na ukrywanie pochodzenia dostaw przez Malezję, ZEA i Oman.

Zablokowanie tego szlaku istotnie wpłynęłoby na globalny rynek, zwiększając zapotrzebowanie na ropę ładowaną poza wschodnią stroną cieśniny, m.in. z Omanu czy Abu Zabi (gatunek Murban), a także na surowce z Rosji (ESPO) i Angoli. Iran jest także znaczącym eksporterem oleju opałowego o wysokiej zawartości siarki, używanego w transporcie i rafinacji. Surowiec ten trafia głównie do Fudżajry (ZEA), Singapuru i Malezji, a następnie do niskomarżowych rafinerii w Chinach.

Chiński sektor petrochemiczny w dużej mierze opiera się na irańskim LPG, który stanowi około 25 proc. całego chińskiego importu tego surowca. 

Samantha Hartke, szefowa działu analiz rynku amerykańskiego w firmie Vortexa uważa, że gdyby doszło do całkowitego wstrzymania dostaw irańskiego LPG, albo nawet gdyby dostawy do Chin zmniejszyły się o połowę, Chiny pozostałyby z niewielkimi sensownymi alternatywami.

Dodatkowym zagrożeniem są działania Iranu i Jemenu, które mogą zablokować kluczowe szlaki morskie: cieśninę Bab el-Mandeb i Ormuz. Taka blokada nie tylko utrudniłaby dostawy z Bliskiego Wschodu do Azji, ale zmusiłaby również statki z rosyjską ropą Urals do omijania Morza Czerwonego, co zwiększyłoby koszty transportu i zaburzyło globalny łańcuch dostaw.

Więcej w kategorii

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwa w Indiach

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwa w Indiach

Według rządowych danych, w czerwcu konsumpcja paliw w Indiach osiągnęła poziom 20,31 mln ton.

Chińskie rafinerie toną w nadmiarze paliwa lotniczego

Chińskie rafinerie toną w nadmiarze paliwa lotniczego

Chińskie rafinerie zmagają się z nowym problemem – nadpodażą paliwa lotniczego, której nie jest w stanie zrównoważyć nawet rosnący popyt w sektorze lotniczym - donosi Bloomberg.

Problemy czeskiej rafinerii Orlenu

Problemy czeskiej rafinerii Orlenu

Awaria prądu w Czechach spowodowała w piątek wstrzymanie produkcji w należącym do Orlen Unipetrol zakładzie w Litvinowie.

Produkcja w Albercie najniższa od dwóch lat

Produkcja w Albercie najniższa od dwóch lat

W maju 2025 roku produkcja ropy naftowej w kanadyjskiej prowincji Alberta spadła do 3,61 mln baryłek dziennie, czyli najniższego poziomu od maja 2023 r. - podał Bloomberg.