Paliwa premium Shell
V-Power w cenie paliw podstawowych! | Witamy w Shell

Napięcia w cieśninie Ormuz podbijają koszty transportu ropy

W wyniku eskalacji konfliktu izraelsko-irańskiego, stawki za transport ropy przez strategiczną cieśninę Ormuz wzrosły o 60 proc., a niektóre podwoiły się w ciągu kilku dni – podał dziennik „The Financial Times”, powołując się na dane Clarksons Research.

Obawy o bezpieczeństwo żeglugi w regionie skłoniły armatorów do podnoszenia cen za czartery, a ubezpieczycieli do gwałtownego zwiększenia składek.

Przykładowo, dzienna stawka za bardzo duży tankowiec (VLCC) czarterowany w Zatoce Chińskiej wzrosła z niespełna 20 tys. USD do ponad 47,6 tys. USD. Ubezpieczenie statku wartego 100 mln USD wzrosło z 125 tys. do 200 tys. USD. Z danych Xclusiv Shipbrokers wynika, że ubezpieczenie za baryłkę ropy transportowanej z Ras Tanura (Arabia Saudyjska) do Ningbo (Chiny) wzrosło z 0,25 USD do 0,70–0,80 USD.

Eksperci wskazują, że mimo braku bezpośrednich ataków na statki, rynek zareagował na zwiększone ryzyko operowania w regionie. Choć Teheran nie jest w stanie zamknąć Cieśniny Ormuz bez szkody dla własnego eksportu, możliwość blokady tej kluczowej trasy pozostaje realna. Prawie cały irański eksport ropy – około 1,7–1,8 mln baryłek dziennie – wciąż przepływa przez cieśninę z terminalu Kharg, co podtrzymuje napięcia i niepewność na światowych rynkach energetycznych.

W obliczu nasilającego się konfliktu na Bliskim Wschodzie Indie przygotowują się na ewentualne zamknięcie cieśniny Ormuz. Minister ds. ropy naftowej Hardeep Singh Puri ogłosił, że kraj planuje ograniczyć eksport paliw oraz zwiększyć zakupy surowca z alternatywnych kierunków, jeśli dojdzie do blokady przesmyku.

Z danych wynika, że z 5,5 mln baryłek ropy zużywanych dziennie przez Indie, około 1,5 mln transportowanych jest właśnie przez Ormuz. W odpowiedzi na ryzyko zakłóceń, rząd zapewnia, że dysponuje wystarczającymi rezerwami oraz zróżnicowanymi źródłami dostaw — w tym z Rosji, Arabii Saudyjskiej i ZEA.

Więcej w kategorii

 Nigeria wyśle pierwszą partię benzyny z rafinerii Dangote do Azji

Nigeria wyśle pierwszą partię benzyny z rafinerii Dangote do Azji

Największa w Afryce rafineria Dangote, o mocy przerobowej 650 tys. baryłek dziennie, wyeksportuje swoją pierwszą partię benzyny poza kontynent. Jak podaje agencja Reutera, ładunek o wielkości 90 tys. ton ma zostać załadowany 22 czerwca przez firmę Mercuria i trafić do Azji.

Największy od roku spadek zapasów ropy, rośnie poziom paliw gotowych

Największy od roku spadek zapasów ropy, rośnie poziom paliw gotowych

Amerykańskie zapasy ropy naftowej spadły w ubiegłym tygodniu o 11,5 mln baryłek, co stanowi największy tygodniowy spadek od roku – wynika z opublikowanych 18 czerwca danych Energy Information Administration (EIA).

Shell ostrzega przed ryzykiem zakłóceń w łańcuchu dostaw ropy na Bliskim Wschodzie

Shell ostrzega przed ryzykiem zakłóceń w łańcuchu dostaw ropy na Bliskim Wschodzie

Dyrektor generalny koncernu Shell, Wael Sawan, wyraził poważne zaniepokojenie eskalacją konfliktu izraelsko-irańskiego i jego wpływem na bezpieczeństwo transportu ropy w regionie Bliskiego Wschodu.

 Iran zmienia strategię eksportu ropy w obliczu konfliktu z Izraelem

Iran zmienia strategię eksportu ropy w obliczu konfliktu z Izraelem

Pomimo eskalacji napięć z Izraelem, Iran utrzymuje stabilny poziom eksportu ropy, osiągając w tym tygodniu 2,2 mln baryłek dziennie – najwięcej od pięciu tygodni – wynika z danych Kpler. Głównym odbiorcą pozostają Chiny, a władze w Teheranie podejmują działania prewencyjne w celu zabezpieczenia dostaw.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
ONICO S.A. zaprasza do składania ofert na zakup oleju napędowego