Paliwa premium Shell
V-Power w cenie paliw podstawowych! | Witamy w Shell

Napięcia w cieśninie Ormuz podbijają koszty transportu ropy

W wyniku eskalacji konfliktu izraelsko-irańskiego, stawki za transport ropy przez strategiczną cieśninę Ormuz wzrosły o 60 proc., a niektóre podwoiły się w ciągu kilku dni – podał dziennik „The Financial Times”, powołując się na dane Clarksons Research.

Obawy o bezpieczeństwo żeglugi w regionie skłoniły armatorów do podnoszenia cen za czartery, a ubezpieczycieli do gwałtownego zwiększenia składek.

Przykładowo, dzienna stawka za bardzo duży tankowiec (VLCC) czarterowany w Zatoce Chińskiej wzrosła z niespełna 20 tys. USD do ponad 47,6 tys. USD. Ubezpieczenie statku wartego 100 mln USD wzrosło z 125 tys. do 200 tys. USD. Z danych Xclusiv Shipbrokers wynika, że ubezpieczenie za baryłkę ropy transportowanej z Ras Tanura (Arabia Saudyjska) do Ningbo (Chiny) wzrosło z 0,25 USD do 0,70–0,80 USD.

Eksperci wskazują, że mimo braku bezpośrednich ataków na statki, rynek zareagował na zwiększone ryzyko operowania w regionie. Choć Teheran nie jest w stanie zamknąć Cieśniny Ormuz bez szkody dla własnego eksportu, możliwość blokady tej kluczowej trasy pozostaje realna. Prawie cały irański eksport ropy – około 1,7–1,8 mln baryłek dziennie – wciąż przepływa przez cieśninę z terminalu Kharg, co podtrzymuje napięcia i niepewność na światowych rynkach energetycznych.

W obliczu nasilającego się konfliktu na Bliskim Wschodzie Indie przygotowują się na ewentualne zamknięcie cieśniny Ormuz. Minister ds. ropy naftowej Hardeep Singh Puri ogłosił, że kraj planuje ograniczyć eksport paliw oraz zwiększyć zakupy surowca z alternatywnych kierunków, jeśli dojdzie do blokady przesmyku.

Z danych wynika, że z 5,5 mln baryłek ropy zużywanych dziennie przez Indie, około 1,5 mln transportowanych jest właśnie przez Ormuz. W odpowiedzi na ryzyko zakłóceń, rząd zapewnia, że dysponuje wystarczającymi rezerwami oraz zróżnicowanymi źródłami dostaw — w tym z Rosji, Arabii Saudyjskiej i ZEA.

Więcej w kategorii

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwa w Indiach

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwa w Indiach

Według rządowych danych, w czerwcu konsumpcja paliw w Indiach osiągnęła poziom 20,31 mln ton.

Chińskie rafinerie toną w nadmiarze paliwa lotniczego

Chińskie rafinerie toną w nadmiarze paliwa lotniczego

Chińskie rafinerie zmagają się z nowym problemem – nadpodażą paliwa lotniczego, której nie jest w stanie zrównoważyć nawet rosnący popyt w sektorze lotniczym - donosi Bloomberg.

Problemy czeskiej rafinerii Orlenu

Problemy czeskiej rafinerii Orlenu

Awaria prądu w Czechach spowodowała w piątek wstrzymanie produkcji w należącym do Orlen Unipetrol zakładzie w Litvinowie.

Produkcja w Albercie najniższa od dwóch lat

Produkcja w Albercie najniższa od dwóch lat

W maju 2025 roku produkcja ropy naftowej w kanadyjskiej prowincji Alberta spadła do 3,61 mln baryłek dziennie, czyli najniższego poziomu od maja 2023 r. - podał Bloomberg.