Rozwój stacji paliw będzie ewoluował w kierunku „hybrydowych” punktów obsługi

OPEC+ pod presją

Rosnące napięcia na Bliskim Wschodzie wywołały gwałtowny wzrost cen ropy naftowej i obawy o zdolność OPEC+ do zarządzania ewentualnymi poważnymi zakłóceniami w dostawach.

Analitycy ostrzegają, że grupa skupiająca największych światowych producentów ropy OPEC+, ma bardzo ograniczone możliwości zrekompensowania ewentualnych strat w dostawach z Iranu, którego produkcja sięga obecnie ok. 3,3 mln baryłek dziennie. Jak podała agencja Reutera, globalna „poduszka” wolnych mocy produkcyjnych wynosi zaledwie około 3 mln baryłek, co oznacza, że poważniejszy konflikt w regionie mógłby zachwiać światową równowagą podaży i popytu.

W praktyce jedynie Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie dysponują znaczącymi rezerwami produkcyjnymi. Rijad ma możliwość zwiększenia wydobycia o około 2,5 mln baryłek dziennie, a ZEA – maksymalnie o milion. Jednak jak podkreślają eksperci, część deklarowanych zdolności istnieje tylko „na papierze”, a rezerwy nie były testowane w rzeczywistych warunkach od lat.

W dodatku, jak zauważa JP Morgan, po latach ograniczeń wydobycia i spadku inwestycji infrastruktura wielu członków OPEC+ jest wyeksploatowana i nieprzygotowana do szybkiego zwiększenia produkcji. Dotyczy to także Rosji, której zdolność do zwiększenia wydobycia jest ograniczona przez sankcje międzynarodowe.

Zagrożeniem dla rynku jest również możliwość zablokowania przez Iran Cieśniny Ormuz – kluczowego szlaku dla blisko 20 proc. światowych dostaw ropy. Dodatkowe napięcia mogą też pojawić się w samej organizacji OPEC+, gdzie rośnie rozdźwięk między krajami posiadającymi wolne moce a tymi, które działają już na granicy swoich możliwości.

Więcej w kategorii

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwa w Indiach

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwa w Indiach

Według rządowych danych, w czerwcu konsumpcja paliw w Indiach osiągnęła poziom 20,31 mln ton.

Chińskie rafinerie toną w nadmiarze paliwa lotniczego

Chińskie rafinerie toną w nadmiarze paliwa lotniczego

Chińskie rafinerie zmagają się z nowym problemem – nadpodażą paliwa lotniczego, której nie jest w stanie zrównoważyć nawet rosnący popyt w sektorze lotniczym - donosi Bloomberg.

Problemy czeskiej rafinerii Orlenu

Problemy czeskiej rafinerii Orlenu

Awaria prądu w Czechach spowodowała w piątek wstrzymanie produkcji w należącym do Orlen Unipetrol zakładzie w Litvinowie.

Produkcja w Albercie najniższa od dwóch lat

Produkcja w Albercie najniższa od dwóch lat

W maju 2025 roku produkcja ropy naftowej w kanadyjskiej prowincji Alberta spadła do 3,61 mln baryłek dziennie, czyli najniższego poziomu od maja 2023 r. - podał Bloomberg.