XXI Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG

Chińskie tankowce zapłacą do 5,2 mln USD za zawinięcie do portów USA

Tankowce wyprodukowane w Chinach lub będące własnością Chin będą obciążone wyższymi opłatami podczas zawijania do portów USA, ponieważ rząd USA planuje nałożyć nowe ograniczenia na żeglugę morską. Nowe amerykańskie przepisy zmienią globalne łańcuchy dostaw.

Decyzja ta stała się kolejnym etapem eskalacji konfrontacji handlowej między Waszyngtonem i Pekinem.

Analitycy Arrow Shipbroking Group obliczyli, że właściciele dużych statków zbudowanych w Chinach, którzy nie mają powiązań z Chinami, będą musieli zapłacić dodatkowe 1,9 mln USD za każdą wizytę w portach amerykańskich. Dla operatorów i właścicieli z Chin kwota ta wzrasta do 5,2 mln USD. Wcześniej eksperci szacowali potencjalne koszty na 3,5 mln USD za połączenie, opierając się na pierwotnych planach administracji USA.

Kluczową zmianą w zaktualizowanej wersji przepisów było przejście na nowy system naliczania taryf. Opłata za każdy statek zbudowany w Chinach wynosi 18 USD za tonę netto ładunku, natomiast w przypadku tankowców będących własnością chińskiej firmy lub przez nią obsługiwanych opłata ta wynosi 50 USD za tonę. Przez kolejne trzy lata opłaty te będą corocznie wzrastać.

Taka metodologia skutkuje znacznymi różnicami w wysokościach opłat dla różnych klas tankowców. Przykładowo, supertankowce typu VLCC będą znacznie droższe niż mniejsze Aframaxy. W związku z tym statek VLCC zbudowany w Chinach, ale nieobsługiwany przez chińskie firmy, będzie musiał zapłacić 1,87 mln USD za wejście do amerykańskiego portu, a od 17 kwietnia 2028 r. nawet 3,4 mln USD. W przypadku statku VLCC należącego do chińskiej firmy opłata wyniesie 5,2 mln USD w październiku i wzrośnie do 14,56 mln USD do 17 kwietnia 2028 r.

W przypadku tankowców typu Suezmax koszt zawinięcia do portu amerykańskiego od 14 października wyniesie 882 tys. USD (2,45 mln USD dla tankowców należących do chińskich firm), a w przypadku tankowców typu Aframax 620 tys. USD (odpowiednio 1,7 mln USD). następnie opłata ta będzie wzrastać przez kolejne trzy lata.

Z danych Clarksons Research wynika, że większość światowej floty tankowców jest produkowana w Korei Południowej, a liczba statków pochodzących z Chin jest o połowę mniejsza.

Dziennik „Puls Biznesu” podał, że przedstawiciele Orlenu, który zamawia amerykański gaz przez terminal w Świnoujściu, zapewniają, że nowe amerykańskie przepisy nie zagrażają dostawom. Orlen bowiem czarteruje gazowce wybudowane w koreańskiej stoczni Hyundai Samho Heavy Industries, a okres ich wykorzystywania to perspektywa dziesięciu lat.

Więcej w kategorii

Bliskowschodnie koncerny naftowe ograniczają inwestycje kapitałowe

Bliskowschodnie koncerny naftowe ograniczają inwestycje kapitałowe

Bliskowschodnie koncerny takie jak Saudi Aramco i Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC), zaczynają rewidować swoje strategie inwestycyjne. Jak informuje „Financial Times”, w obliczu spadających światowych cen ropy firmy ograniczają wydatki kapitałowe, wstrzymują część międzynarodowych projektów i koncentrują się na stabilizacji

Arabia Saudyjska podnosi ceny ropy dla Azji

Arabia Saudyjska podnosi ceny ropy dla Azji

Arabia Saudyjska planuje znaczącą podwyżkę oficjalnych cen sprzedaży (OSP) ropy naftowej dla azjatyckich odbiorców w sierpniu. Według informacji przekazanych przez agencję Reutera, decyzja ta jest reakcją na rosnące ceny na rynku spot oraz zwiększony sezonowo popyt na paliwa.

Rekordowa produkcja amerykańskiej ropy naftowej w kwietniu

Rekordowa produkcja amerykańskiej ropy naftowej w kwietniu

Wydobycie ropy naftowej w Stanach Zjednoczonych osiągnęło w kwietniu rekordowy poziom 13,47 mln baryłek dziennie – wynika z opublikowanego przez amerykańską Energy Information Administration (EIA) raportu Petroleum Supply Monthly.

Brytyjska rafineria ogłasza niewypłacalność

Brytyjska rafineria ogłasza niewypłacalność

Rafineria Lindsey, jedna z sześciu działających w Wielkiej Brytanii, oficjalnie rozpoczęła postępowanie upadłościowe, co budzi obawy o stabilność zatrudnienia około 420 pracowników oraz bezpieczeństwo energetyczne kraju.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
TotalEnergies Poland | Energy is reinventing itself
Pozostałe aktualności
Orlen pozyskał 2,5 mld zł na zielone inwestycje poprzez emisję euroobligacji

Orlen pozyskał 2,5 mld zł na zielone inwestycje poprzez emisję euroobligacji

Orlen przeprowadził emisję zielonych euroobligacji o wartości 600 mln euro, co odpowiada ok. 2,5 mld zł. Oferta spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem inwestorów – popyt 2,5-krotnie przewyższył wartość emisji, osiągając poziom 1,49 mld euro.

Zakończyła się III edycja Akademii Wodorowej Orlen

Zakończyła się III edycja Akademii Wodorowej Orlen

Dobiegła końca trzecia edycja Akademii Wodorowej Orlen – programu edukacyjnego łączącego wykłady, warsztaty i zajęcia laboratoryjne, który ma na celu przygotowanie młodych specjalistów do pracy w sektorze technologii wodorowych.

Orlen Charge oferuje 25 proc. rabatu na ładowanie elektryków w wakacje

Orlen Charge oferuje 25 proc. rabatu na ładowanie elektryków w wakacje

W okresie od początku lipca do 1 września właściciele samochodów elektrycznych korzystający z aplikacji Orlen Charge mogą ładować auta z 25 proc. rabatem. Promocja obejmuje ponad 1,1 tys. punktów ładowania w całej Polsce i działa bez limitów sesji ładowania.

Ekspert o sprzedaży alkoholu na stacjach paliw

Ekspert o sprzedaży alkoholu na stacjach paliw

Krzysztof Brzózka, były szef Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwrócił uwagę na problem sprzedaży alkoholu na stacjach paliw w kontekście bezpieczeństwa na drogach.

Paliwo HVO dostępne na kolejnych stacjach AVIA

Paliwo HVO dostępne na kolejnych stacjach AVIA

Grupa Unimot, właściciel sieci stacji AVIA w Polsce, kontynuuje rozwój sprzedaży paliwa HVO100 – zaawansowanego, niskoemisyjnego paliwa dla silników diesla. Po udanym debiucie w maju 2024 roku na stacji w Myszęcinie, HVO jest już dostępne w Łodzi i Dąbrowie Górniczej.