Shell Franczyza

Brakuje chętnych do budowy nowych rurociągów naftowych w Kanadzie

Eksperci twierdzą, że rząd Kanady musiałby odegrać znaczącą rolę w każdym projekcie budowy nowych rurociągów naftowych w Kanadzie, aby pokonać przeszkody regulacyjne, finansowe i polityczne, a także sprzeciw aktywistów.

Ropa naftowa jest najcenniejszym towarem eksportowym Kanady, która pompuje 4 miliony baryłek dziennie przez granicę do rafinerii w USA. Stanowi to około 90 proc. kanadyjskiego eksportu ropy naftowej.

W związku z groźbą wprowadzenia ceł na eksport kanadyjskiej ropy naftowej, wyrażoną przez prezydenta USA Donalda Trumpa, kilku kanadyjskich polityków zaapelowało o budowę nowych rurociągów do przybrzeżnych terminali eksportowych w celu zmniejszenia zależności od rynku amerykańskiego. Liberalny minister energetyki Kanady, lider konserwatywnej opozycji i kilku premierów prowincji zgodnie stwierdzili, że Kanada musi zdywersyfikować eksport ropy naftowej.

Niektórzy politycy wzywają do budowy nowych rurociągów, które miałyby transportować ropę naftową na zachodnie, wschodnie i północne wybrzeża Kanady. Jednak żadna prywatna firma nie wyraziła ostatnio zainteresowania podjęciem się tak wymagających inwestycji, których ukończenie, jak twierdzą eksperci, może zająć dekadę.

Agencja Reutera przypomniała, że w ciągu ostatniego dziesięciolecia anulowano dwa duże projekty wschód-zachód, a kanadyjska firma straciła miliardy, gdy były prezydent USA Joe Biden cofnął pozwolenia na projekt rurociągu Keystone XL do USA w 2021 roku. Donald Trump powiedział w poniedziałek, że chce budowy Keystone XL i obiecał ułatwienia regulacyjne. Tego samego dnia jednak podtrzymał nałożenie ceł na import z Kanady i Meksyku do USA.

Cła spowodowałyby, że kanadyjska ropa naftowa stałaby się droższa dla amerykańskich rafinerii lub spadłyby marże kanadyjskich producentów, co wpłynęłoby negatywnie na wykorzystanie rurociągu.

Agencja podkreśla, że nawet bez taryf budowa rurociągów stwarza zbyt wiele zagrożeń dla kanadyjskich firm. Kanadyjski sektor energetyczny od dawna narzeka na długi czas wydawania pozwoleń i niepewność regulacyjną, które spowalniają projekty i odstraszają potencjalnych inwestorów. Firmy nie będą skłonne rozważyć propozycji budowy nowej infrastruktury przesyłowej, jeśli rząd federalny nie zmieni szybko przepisów. Firmy muszą również mieć pewność, że przemysł piasków roponośnych w Kanadzie może zwiększyć produkcję, aby wypełnić nowy rurociąg. Inwestorzy pamiętają, że producenci potrzebowali lat, aby zwiększyć wydobycie do rekordowego poziomu w zeszłym roku, aby móc zapewnić tłoczenie przez Trans Mountain. Z raportu S&P Global Commodity Insights z ubiegłego roku wynika, że wydobycie ropy z piasków roponośnych w Kanadzie wzrosło o 1,3 miliona baryłek dziennie w ciągu ostatniej dekady i do 2030 roku może wzrosnąć o kolejne pół miliona baryłek dziennie.
Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

Motiva ponownie uruchamia jednostkę w rafinerii Port Arthur

Motiva ponownie uruchamia jednostkę w rafinerii Port Arthur

Firma Motiva Enterprises w końcu uruchomiła ponownie jednostkę produkującą benzynę w swojej ogromnej rafinerii w Port Arthur w Teksasie. Wcześniej podjęto już kilka prób ponownego uruchomienia tej instalacji po remoncie, który przeprowadzono w ostatnich tygodniach.

Kto kupi sieć stacji paliw Shella w RPA?

Kto kupi sieć stacji paliw Shella w RPA?

Koncern Shell całkowicie wycofuje się z działalności paliwowej w Republice Południowej Afryki. Sprzedał już swoją rafinerię, a teraz szuka nabywcy dla sieci stacji paliw.

Rafineria w Kalifornii może zostać zamknięta

Rafineria w Kalifornii może zostać zamknięta

Valero Energy planuje wstrzymać, zrestrukturyzować lub zakończyć działalność rafineryjną w swojej rafinerii Benicia w Kalifornii do końca kwietnia 2026 r.

Rosyjska ropa arktyczna popłynie do Chin w kwietniu, pomimo sankcji USA

Rosyjska ropa arktyczna popłynie do Chin w kwietniu, pomimo sankcji USA

Eksport rosyjskiej ropy arktycznej do Chin ma gwałtownie wzrosnąć w kwietniu po tym, jak sprzedawcy zaoferowali duże zniżki i dostawy nieautoryzowanymi tankowcami w odpowiedzi na embargo USA, podała agencja Reutera, powołując się na analityków Vortexa i rosyjskich traderów ropy.