XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Import ropy naftowej do Chin spadł z rekordowego poziomu

W 2024 roku import ropy naftowej do Chin zmniejszył się w porównaniu do rekordowego poziomu z 2023 roku, co wynika z wolniejszego wzrostu popytu oraz spadku aktywności chińskich rafinerii.

Jak wynika z oficjalnych danych, Chiny - największy światowy importer ropy - sprowadzały średnio 11,1 mln baryłek dziennie (bbl/d) w 2024 roku, czyli o 2 proc. mniej niż w roku poprzednim.

Spadek popytu na paliwa transportowe, takie jak benzyna, olej napędowy i paliwo lotnicze, wpłynął na zmniejszenie liczby przerabianych baryłek w chińskich rafineriach. Choć zużycie benzyny i paliwa lotniczego wzrosło, to znaczący spadek zapotrzebowania na olej napędowy zniwelował ten wzrost. Dane chińskiego Narodowego Biura Statystycznego wskazują, że w 2024 roku rafinerie przetwarzały 14,2 mln bbl/d, co stanowi spadek w porównaniu do 14,8 mln bbl/d w 2023 roku.

Mimo ogólnego spadku importu ropy, Chiny zwiększyły zakupy surowca z niektórych krajów. Import z Rosji wzrósł o 1 proc. do 2,2 mln bbl/d, co jest efektem kontynuacji sankcji nałożonych przez kraje G7 na rosyjską ropę po inwazji na Ukrainę w 2022 roku. Z kolei Malezja dostarczyła Chinom średnio 1,4 mln bbl/d, częściowo za sprawą ropy pochodzącej z Iranu, transferowanej w celu uniknięcia sankcji.

Import z Arabii Saudyjskiej, drugiego największego dostawcy ropy do Chin, spadł o 9 proc. do 1,6 mln bbl/d. Spadki zanotowano również w przypadku importu z innych krajów Bliskiego Wschodu, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie i Kuwejt. Wzrost importu odnotowano natomiast w przypadku Iraku oraz Kanady, która w drugiej połowie roku zaczęła dostarczać więcej surowca po uruchomieniu rurociągu Trans Mountain.

Eksperci przewidują, że w latach 2025-2026 tempo wzrostu zużycia ropy naftowej w Chinach będzie wolniejsze niż we wcześniejszych latach. Chiny planują jednak rozbudowę swoich mocy rafineryjnych do 2028 roku, co może prowadzić do zwiększonego importu surowca.

Niepewność wprowadza natomiast zmiana podatkowa z grudnia 2024 roku, ograniczająca ulgę podatkową na eksport niektórych produktów naftowych. Może to wpłynąć na rentowność chińskich rafinerii oraz zmniejszyć ich zapotrzebowanie na importowaną ropę.

Agencja Reutera podała we wtorek, że dostawy ropy naftowej z Arabii Saudyjskiej do Chin mają w marcu 2025 r. spaść w porównaniu z poprzednim miesiącem, po tym jak Królestwo podniosło ceny do najwyższego poziomu od ponad dwóch lat.
Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

Ropa Brent na poziomie 73 USD za baryłkę w 2025

Ropa Brent na poziomie 73 USD za baryłkę w 2025

Wood Mackenzie spodziewa się nadwyżki na rynku ropy naftowej ze względu na produkcję w krajach spoza OPEC+, więc zdaniem analityków sojuszowi trudno będzie zwiększyć wydobycie.

Konieczne rekompensaty nadprodukcji ropy w OPEC+

Konieczne rekompensaty nadprodukcji ropy w OPEC+

Osiem krajów (Algieria, Irak, Kuwejt, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Kazachstan, Oman i Rosja) musi ograniczyć wydobycie, aby do czerwca 2026 r. zrekompensować łączną nadprodukcję na poziomie 4,2 mln baryłek dziennie.

Zapasy oleju napędowego na najniższym poziomie od trzech miesięcy

Zapasy oleju napędowego na najniższym poziomie od trzech miesięcy

Z danych holenderskiej firmy konsultingowej Insights Global wynika, że zapasy oleju napędowego utrzymywane w centrum rafinacji i magazynowania Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia (ARA) spadły w ciągu tygodnia o 4 proc. do 2,17 mln ton, ponieważ lokalny popyt wzrósł przy zmniejszonym imporcie.

Chiny kupują więcej oleju opałowego

Chiny kupują więcej oleju opałowego

Import oleju opałowego do Chin wzrósł o 6,8 proc. w pierwszych dwóch miesiącach 2025 r. w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw