Shell Franczyza

Zamknięcie rafinerii może podnieść globalne ceny oleju napędowego w 2025 roku

Analitycy i handlowcy poinformowali agencję Reutera, że ceny oleju napędowego wzrosną w przyszłym roku z obecnych niskich poziomów, ponieważ kilka rafinerii w krajach rozwiniętych planuje zaprzestać produkcji.

Po wzroście w listopadzie do najwyższego poziomu od wielu miesięcy, marże rafineryjne na olej napędowy spadły w ciągu ostatnich dwóch tygodni we wszystkich regionach, w tym w Stanach Zjednoczonych, Europie i Azji.

W przyszłym roku szacunkowo 1 milion baryłek dziennie (bbl/d) zdolności rafineryjnych w Europie i USA zostanie trwale zamkniętych. Jednak kolejne 800 tys. bbl/d lub nieco więcej ma zostać uruchomionych w Chinach, Indiach i Indonezji, wynika z obliczeń agencji Reutera.

Wśród zakładów przeznaczonych do zamknięcia znajdują się: rafineria Grangemouth, jedyna w Szkocji, przeznaczona do zamknięcia w drugim kwartale 2025 r., rafineria LyondellBasell w Houston oraz rafineria Phillips 66 w Los Angeles, która ma zostać zamknięta do końca przyszłego roku.

Analitycy twierdzą, że likwidacja zakładów w Europie i USA może wpłynąć na wzrost marż na olej napędowy w 2025 r., a popyt ma wzrosnąć w porównaniu z poziomami z tego roku.

Agencja podkreśliła, że popyt na olej napędowy w Indiach i innych krajach Azji Południowej i Południowo-Wschodniej może wzrosnąć w przyszłym roku. Warto jednak podkreślić, ze Chiny mogą okazać się poważnym obciążeniem dla światowego popytu na olej napędowy ze względu na strukturalną zmianę popytu na paliwo i rosnącą sprzedaż pojazdów elektrycznych i ciężarówek napędzanych LNG.

Międzynarodowa Agencja Energetyczna przewiduje, że popyt na olej napędowy (gasoil i diesel) wzrośnie w przyszłym roku o 95 tys. baryłek dziennie – w porównaniu ze spadkiem o 180 tys. baryłek dziennie w tym roku.
Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

Chiny obawiają się przerw w dostawach rosyjskiej ropy

Chiny obawiają się przerw w dostawach rosyjskiej ropy

Chińskie koncerny naftowe i duże prywatne rafinerie poszukują ropy na Bliskim Wschodzie i w innych regionach, przygotowując się na ewentualne przerwy w imporcie surowców w związku z zaostrzeniem sankcji wobec Rosji i Iranu.

Sankcje podbijają koszty transportu

Sankcje podbijają koszty transportu

Światowi handlowcy już odnotowują wzrost stawek za fracht ropy w związku z amerykańskimi sankcjami wobec rosyjskiego przemysłu naftowego.

Waszyngton chce wycofania się SLB z Rosji

Waszyngton chce wycofania się SLB z Rosji

Władze amerykańskie żądają, aby firma świadcząca usługi naftowe SLB (były Schlumberger) całkowicie wycofała się z Federacji Rosyjskiej, podał dziennik „ The Financial Times”.

Tankowce objęte nowymi amerykańskimi sankcjami nie były w stanie rozładować ropy

Tankowce objęte nowymi amerykańskimi sankcjami nie były w stanie rozładować ropy

Zaledwie kilka dni po ogłoszeniu przez USA sankcji wobec rosyjskiego przemysłu naftowego dziesiątki tankowców mają problemy z rozładunkiem w różnych portach świata – donoszą agencje informacyjne.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024