Shell Franczyza

Sinochem nie może sprzedać upadłych rafinerii

Grupa Sinochem może utrzymać upadłe rafinerie zlokalizowane we wschodnich Chinach – Changyi Petrochemical Group, Huaxing Petrochemical Group i Zhenghe Group. Oferty sprzedaży nie wzbudziły dużego zainteresowania ze strony innych firm.

Brak zainteresowania zakładami obrazuje stan sektora rafineryjnego w Chinach, największym na świecie importerze ropy naftowej i drugiego co do wielkości konsumenta surowca. Malejący popyt na paliwo na tle wolniejszego wzrostu gospodarczego, który obniżył marże, sprawiły, że zakłady w kraju przetwarzają mniej ropy naftowej niż w roku poprzednim.

Zakłady Sinochem, które są mniejszymi, starszymi i mniej zaawansowanymi rafineriami znanymi jako „czajniki”, zmagają się również z większą kontrolą regulacyjną, która zagraża przetrwaniu innych firm w prowincji Shandong. Zdaniem dwóch źródeł zaznajomionych planami Sinochem, jeśli rafinerie nie zostaną sprzedane podczas indywidualnych aukcji, może to oznaczać, że państwowy koncern Sinochem zatrzyma je, umarzając długi wobec wierzycieli i renegocjując zaległe podatki.

Zakłady Changyi Petrochemical, Huaxing Petrochemical Group i Zhenghe Group Co. mają łączną zdolność przetwórczą wynoszącą 380 tys. baryłek ropy dziennie, czyli 3 proc. krajowej produkcji. W październiku zostały wystawione na aukcję za pośrednictwem wspieranego przez rząd Centrum Wymiany Praw Własności prowincji Shandong.

Sinochem wstrzymał działalność w Zhenghe i Changyi w połowie 2024 r., ponieważ wysokie koszty ropy naftowej i słaby popyt na paliwo obniżyły marże. Trzeci zakład, Huaxing Petrochemical, został zamknięty w ostatnich tygodniach, według lokalnej firmy konsultingowej Sublime China Information. 

Według dwóch źródeł likwidacja zakładów jest mało prawdopodobna, bo może oznaczać utratę tysięcy miejsc pracy, co wywołałoby sprzeciw władz lokalnych zaniepokojonych stabilnością społeczną.
Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

Chiny obawiają się przerw w dostawach rosyjskiej ropy

Chiny obawiają się przerw w dostawach rosyjskiej ropy

Chińskie koncerny naftowe i duże prywatne rafinerie poszukują ropy na Bliskim Wschodzie i w innych regionach, przygotowując się na ewentualne przerwy w imporcie surowców w związku z zaostrzeniem sankcji wobec Rosji i Iranu.

Sankcje podbijają koszty transportu

Sankcje podbijają koszty transportu

Światowi handlowcy już odnotowują wzrost stawek za fracht ropy w związku z amerykańskimi sankcjami wobec rosyjskiego przemysłu naftowego.

Waszyngton chce wycofania się SLB z Rosji

Waszyngton chce wycofania się SLB z Rosji

Władze amerykańskie żądają, aby firma świadcząca usługi naftowe SLB (były Schlumberger) całkowicie wycofała się z Federacji Rosyjskiej, podał dziennik „ The Financial Times”.

Tankowce objęte nowymi amerykańskimi sankcjami nie były w stanie rozładować ropy

Tankowce objęte nowymi amerykańskimi sankcjami nie były w stanie rozładować ropy

Zaledwie kilka dni po ogłoszeniu przez USA sankcji wobec rosyjskiego przemysłu naftowego dziesiątki tankowców mają problemy z rozładunkiem w różnych portach świata – donoszą agencje informacyjne.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024