Shell Franczyza

Możliwe dalsze problemy z dostawami ropy naftowej drogą morską

Bezpieczeństwo żywnościowe, dostawy energii i gospodarka światowa są zagrożone, gdyż kluczowe punkty, takie jak Kanał Sueski i Panamski, zmagają się z rosnącą presją wynikającą z napięć geopolitycznych i zmian klimatycznych - wynika z raportu Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).

W 2023 roku liczba statków przepływających przez te kanały spadła o połowę, co wymusiło m.in. kosztowne przekierowanie statków wokół Przylądka Dobrej Nadziei w Afryce.

Do połowy 2024 r. tranzyt przez Kanał Sueski spadł jeszcze bardziej – ładowność statków (tonaż) przepływających przez Zatokę Adeńską zmniejszył się o 76 proc., a tonaż przepływający przez Kanał Sueski skurczył się o 70 proc. Liczba przybyć do Przylądka Dobrej Nadziei wzrosła natomiast o 89 proc. Dłuższe trasy zwiększyły globalny popyt na tonomile statków o 3 proc., a popyt na statki kontenerowe o 12 proc.

Dłuższe trasy zwiększyły koszty paliwa, wynagrodzeń, ubezpieczeń i czarterów, a jednocześnie zwiększyły emisje. W przypadku statków o pojemności 20 tys.–24 tys. TEU (twenty-foot equivalent unit) na trasie Daleki Wschód–Europa, same emisje CO2 zwiększają koszty o 400 tys. USD w ramach Systemu Handlu Emisjami Unii Europejskiej.

Zdaniem analityków zmiana tras spowoduje, że konsekwencje będą widoczne na rynkach surowcowych. Zmienią się szlaki transportu ropy i zbóż przez Morze Czerwone i Czarne, co będzie skutkować wzrostem cen produktów spożywczych i surowców energetycznych. Zagrożone są także dostawy towarów technologicznych z Azji, w szczególności chipów.

UNCTAD przypomniała, że do połowy tego roku Kanały Panamski i Sueski zmniejszyły już ruch o 50 proc. W przypadku Kanału Panamskiego było to spowodowane suszą, natomiast Kanał Sueski zmniejszył przepustowość w wyniku konfliktu na Bliskim Wschodzie.
Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

Wzrośnie eksport oleju napędowego z USA do Europy

Wzrośnie eksport oleju napędowego z USA do Europy

Według handlowców i danych z monitorowania statków, dostawy oleju napędowego z wybrzeża Zatoki Meksykańskiej w USA do głównego europejskiego centrum handlu i rafinacji, regionu Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia (ARA), mają wzrosnąć.

Varo Energy zainteresowane zakupem szwedzkich rafinerii

Varo Energy zainteresowane zakupem szwedzkich rafinerii

Europejska firma energetyczna Varo Energy prowadzi rozmowy w sprawie przejęcia dwóch szwedzkich rafinerii Preem aby zaspokoić rosnący popyt na niskoemisyjne biopaliwa.

W USA przybyło platform wiertniczych

W USA przybyło platform wiertniczych

Amerykańskie firmy energetyczne po raz pierwszy od ośmiu tygodni zwiększyły liczbę platform wiertniczych ropy naftowej i gazu ziemnego, poinformowała firma energetyczna Baker Hughes w piątkowym raporcie.

Equinor opuszcza Nigerię

Equinor opuszcza Nigerię

Firma Chappal Energies sfinalizowała przejęcie Equinor Nigeria Energy Company (ENEC), oddziału norweskiej firmy Equinor.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024