Stacja czy sklep osiedlowy?

W dobie niskich marż na paliwach, z jakimi mieliśmy do czynienia na przełomie III i IV kwartału 2018 r. sklep i usługi stały się bardzo istotnym elementem działalności stacji benzynowej, dlatego nie dziwi fakt, że asortyment i liczba dostępnych usług w przystacyjnym sklepie rośnie. W efekcie stacje paliw z ich ofertą sklepową stają się coraz poważniejszą konkurencją dla sklepów osiedlowych, szczególnie w dni wolne od handlu.

Stacja czy sklep osiedlowy?
Stacje paliw są zawsze po drodze, najczęściej mają możliwość wygodnego zaparkowania i co ważne są otwarte non-stop. W tym roku zakupy robione przy okazji tankowania mogły się okazać dla właścicieli stacji paliw szansą na godne przetrwanie, ponieważ od początku II kwartału stacje paliw poza pierwszą i ostatnią niedzielą miesiąca mogą być otwarte i handlować normalnie, podczas gdy pozostałe placówki handlowe muszą być wówczas zamknięte. W wielu miejscowościach oznacza to, że w praktyce po zakupy można podjechać czy pójść tylko na stację paliw. Właściciele tych obiektów coraz lepiej zaczynają zdawać sobie z tego sprawę i dokonują zmian i usprawnień, które wpisują się w nowe oczekiwania klientów, przede wszystkim w obrębie asortymentu dostępnego na półkach przystacyjnego sklepu i w ofercie gastronomicznej. 

Rafał Droździak, Dyrektor Marketingu i Komunikacji w Circle K Polska uważa, że wejście w życie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele bez wątpienia miało duże przełożenie na cały rynek handlowy w Polsce, szczególnie na małe sklepy czy stacje paliw wyposażone w formaty typu convenience. O ile początkowo nowe przepisy nie przyniosły rewolucyjnej i zasadniczej zmiany, po kilku miesiącach od wprowadzenia nowych regulacji widać wyraźny wzrost liczby klientów na stacjach w niedziele wolne od handlu.  

Z niedawno opublikowanego raportu Nielsena wynika, że „Niemal połowę wartości koszyka spożywczego na stacjach benzynowych stanowią napoje alkoholowe. Odpowiadają one za 48,5 proc. sprzedaży wartościowej. Tę obserwacje potwierdzają dane operatorów stacji paliw m.in. Lotosu, Circle K czy AVIA, którzy otwarcie mówią, że napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe faktycznie  stanowią znaczący udział w koszyku zakupowym na stacjach. 

Operatorzy stacji w komentarzach udzielonych Na Stacji Paliw podkreślali też, że ich zainteresowanie klientem, niekoniecznie kierowcą kupującym paliwo, trwa już od kilku dobrych sezonów. Koncerny i stowarzyszenia stacji obserwują bacznie trendy konsumencie dbają o ofertę kawiarniano-restauracyjną, gdzie pojawiają się półki ze zdrową żywnością, soki, pełnoziarniste pieczywo czy też produkty bezglutenowe, niskokaloryczne czy wegetariańskie.