Magazyn branżowych inspiracji

Opłata emisyjna - nowy podatek paliwowy?

Wpływy z opłaty mają trafiać przede wszystkim do tworzonego właśnie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Jego celem będzie wsparcie rozwoju transportu wodorowego i elektrycznego.

Najnowsza wersja projektu ustawy o biopaliwach, którego wnioskodawcą jest Ministerstwo Energii, zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł na 1000 litrów benzyny lub oleju napędowego. Wpływy z opłaty mają wspomóc budowę infrastruktury paliw alternatywnych w transporcie, m.in. energii elektrycznej, CNG, LNG, wodoru.

Resort zakłada, że dodatkowy podatek miałby płacić producent, importer paliw silnikowych lub podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego. W środę projektem ma się zająć Komisja Prawnicza.

Z projektem można zapoznać się tutaj >>

Skutki wprowadzenia nowej opłaty emisyjnej na detaliczny rynek paliw komentuje dr Jakub Bogucki - analityk rynku paliw e-petrol.pl

Proponowana zmiana przypomina zamieszanie sprzed kilku miesięcy, kiedy próbowano pozyskać finansowanie dróg samorządowych w analogiczny sposób. Szczęśliwie dla kierowców z pomysłu szybko się wycofano, pod naciskiem opinii publicznej. Zaproponowane w projekcie dot. opłaty emisyjnej rozwiązanie może niestety odbić się na kieszeni tankujących.

Wprawdzie obowiązek uiszczenia opłaty dotyczy producentów i importerów paliw, ale koszt ponoszony nie będzie musiał być przez nich finansowany i ostatecznie może wiązać się podwyższeniem ceny dla odbiorcy ostatecznego, czyli kierowcy.

Co prawda koszt jednostkowy nie jest tutaj duży (ok. 10 gr brutto na litrze) – jednak biorąc pod uwagę całą wielkość obciążeń podatkowych paliw w Polsce, które istotnie przekracza 50 proc. jego ceny stacyjnej, mamy do czynienia ze zmianą, którą trudno oceniać pozytywnie z konsumenckiego punktu widzenia.
Unimot Gaz LPG - Partner wielu możliwości

Więcej w kategorii

Sprzedaż alkhololu na stacjach paliw napędzają „małpki”

Sprzedaż alkhololu na stacjach paliw napędzają „małpki”

Sprzedaż alkoholu na stacjach benzynowych w Polsce osiąga roczną wartość około 1,3 mld zł, co stanowi 2,6 proc. całego rynku – wynika z danych NielsenIQ, na które w piątek powołuje się dziennik „Rzeczpospolita”.

Orlen startuje z jesienną promocją paliwową

Orlen startuje z jesienną promocją paliwową

Największa krajowa sieć stacji paliw ponownie uruchamia promocję dla kierowców, którzy w okresie wzmożonych wyjazdów chcą zatankować taniej. Nowa akcja Orlenu startuje 31 października i potrwa do 11 listopada 2025 roku. Każdy użytkownik aplikacji lojalnościowej sieci może kupić do 150 litrów benzyny lub oleju napędowego z rabatem

Naftoport zwiększy przepustowość

Naftoport zwiększy przepustowość

Naftoport w Gdańsku, należący do Grupy PERN, zostanie rozbudowany o szóste stanowisko przeładunkowe ropy naftowej. Jak podała Polska Agencja Prasowa (PAP), inwestycja, której zakończenie planowane jest na drugą połowę 2028 roku, zwiększy zdolności przeładunkowe terminalu o około 9 mln ton rocznie i umocni pozycję Polski jako

Czy będzie promocja na tankowanie?

Czy będzie promocja na tankowanie?

Dziennik „Fakt” ustalił, że od 31 października do 11 listopada kierowcy korzystający z programu Vitay będą mogli zatankować taniej na stacjach Orlen. Rabat ma wynieść 20 groszy na litrze, a w przypadku dokonania dodatkowych zakupów w sklepie Orlen – 35 groszy.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

Zautomatyzuj obowiązki podatkowe