Shell Franczyza

Pakiet paliwowy receptą na szarą strefę?

Dzisiaj wchodzi w życie nowelizacja przepisów, która ma ograniczyć nadużycia podatkowe na rynku paliw. O to czy tzw. pakiet paliwowy rozwiąże problem szarej strefy redakcja portalu e-petrol.pl zapytała przedstawicieli branży.

Zdaniem Zbigniewa Łapińskiego, członka zarządu Anwim S.A., operatora sieci stacji paliw Moya, aby nowe przepisy były skuteczne potrzebna jest ich bieżąca egzekucja.

- Pakiet paliwowy jest kolejną próbą wprowadzenia skutecznych zmian w przepisach mających na celu ograniczenie szarej strefy w handlu paliwami. W poprzednich latach podobne nadzieje wiązaliśmy z wprowadzeniem instytucji solidarnej odpowiedzialności, kaucji gwarancyjnych czy też wprowadzeniem koncesji na obrót paliwami z zagranicą. Każde z tych rozwiązań w momencie ich wprowadzania wydawało się słuszne i napawało nadzieją na rozwiązanie problemu szarej strefy. Dzisiaj jesteśmy przed kolejną modyfikacją prawa i po raz kolejny mamy nadzieję na pozytywne zmiany na rynku paliw. Jednak w mojej ocenie skuteczność walki z szarą strefą uzależniona jest zarówno od jakości stanowionego praw,  jak i od jego bieżącej egzekucji – zwraca uwagę Łapiński.

- Aktualnie, codziennie kilkaset autocystern z paliwem wjeżdża do Polski przez kilka przejść granicznych. Według mojej oceny tylko zewidencjonowanie tego ruchu już w momencie przekraczania granicy tzn. określenie kto, dla kogo i gdzie transportuje paliwo, jednoznaczne zidentyfikowanie i wskazanie płatników poszczególnych podatków oraz natychmiastowe sprawdzenie ich zapłaty może skutecznie uszczelnić system podatkowy w obrocie paliwami. Dlatego też uważam, że „pakiet paliwowy” jeżeli nie zostanie połączony ze wzmożoną i ciągłą kontrolą podmiotów zaangażowanych w dostawy, transport oraz odbiór paliwa transportowanego autocysternami zza granic Polski, bieżącym sprawdzaniem agencji celnych które dokonują odprawy paliwa oraz składów podatkowych  niekoniecznie przyniesie oczekiwany efekt – dodaje.

Z ostrożnym optymizmem do zmiany przepisów podchodzą krajowe koncerny.

- PKN ORLEN popiera wszelkie zmiany prawa, które zmierzają do zapewnienia najwyższych standardów i transparentności na rynku paliw ciekłych w Polsce. Ostateczna ocena przyjętych rozwiązań będzie możliwa po wejściu w życie przepisów i okresów przejściowych. W zakresie ograniczenia szarej strefy w obrocie paliwami kluczowa będzie skuteczna egzekucja obowiązujących przepisów przez właściwe organy i instytucje – poinformowało nas biuro prasowe płockiego koncernu.

Grupa Lotos pozytywnie ocenie poprawki do pakietu paliwowego i wskazuje, że zmiany były oczekiwane przez branżę i zostały wcześniej uzgodnione pomiędzy reprezentującą ją Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego a Ministerstwem Finansów. 

- Ministerstwo wysłuchało postulatów branży i wprowadziło szereg zmian, z których trzy najważniejsze to: konieczność zapłaty VAT w przeciągu 5 dni od wejścia na terminal (w ustawie było od wyjścia z terminala); ustalenie ryczałtowej podstawy opodatkowania opartej na cenach SPOT PKN Orlen i LOTOS (w ustawie nie było to doprecyzowane); rozciągnięcie konieczności zapłaty VAT na importerów ściągających produkt na zużycie własne (w ustawie była luka w tym obszarze) – wskazało biuro komunikacji Grupy Lotos.

Więcej w kategorii

Wodne stacje paliw już otwarte

Wodne stacje paliw już otwarte

Podobnie jak w poprzednich latach, motorowodniacy i żeglarze będą mogli od 26 kwietnia skorzystać z nawodnych stacji tankowania Orlen na Mazurach, nad Zalewem Zegrzyńskim oraz nad morzem – w Gdyni i Pucku.

Kierowcy będą mogli wybrać promocję na majówkę

Kierowcy będą mogli wybrać promocję na majówkę

W ślad za ogłoszeniem przez Orlen promocji cenowej na tankowanie, o wprowadzeniu podobnych ofert poinformowały konkurencyjne sieci paliwowe w Polsce.

Orlen publikuje wyniki finansowe i przedstawia plany

Orlen publikuje wyniki finansowe i przedstawia plany

W czwartek Orlen podał dane o wynikach. Zysk netto Grupy Orlen za 2023 r. wyniósł ponad 20,7 mld zł. Skonsolidowany wynik obciążyły odpisy wartości aktywów na 17,2 mld zł.

Powołano kolejnego członka rady nadzorczej Orlenu

Powołano kolejnego członka rady nadzorczej Orlenu

Orlen podał w komunikacie, że 25 kwietnia 2024 roku Minister Aktywów Państwowych, w imieniu akcjonariusza Skarbu Państwa, powołał Piotra Wielowieyskiego do rady nadzorczej Orlenu trwającej kadencji.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.