Shell Franczyza

Szara strefa w handlu olejem rzepakowym – skala nieznana

W zeszłym roku policjanci z Centralnego Biura Śledczego rozbili zorganizowaną grupę przestępczą, która handlując olejem rzepakowym wyłudzała podatek VAT. Straty Skarbu Państwa z tytułu jej dwuletniej działalności zostały oszacowane na 100 mln złotych. O komentarz do problemu szarej strefy w handlu olejem rzepakowym redakcja e-petrol.pl poprosiła Lecha Kempczyńskiego z Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju (PSPO).

e-petrol.pl: W ostatnich latach dużo mówi się o szarej strefie w handlu paliwami. Czy w obrocie olejem rzepakowym, który często wykorzystywany jest na cele paliwowe, też zauważają Państwo wzrost  liczby nadużyć podatkowych. Są jakieś szacunki dotyczące skali tego zjawiska?

Lech Kempczyński, Dyrektor Generalny PSPO: Omawiając problematykę dotyczącą oleju rzepakowego należy zaznaczyć, że ponad 60 proc. jego krajowej produkcji przeznaczone jest na cele paliwowe. Przypuszczalnie może wynikać stąd zainteresowanie się nim różnego rodzaju oszustów szczególnie w obszarze podatku VAT.  Zainteresowanie to może wynikać ze znacznej różnicy w opodatkowaniu nim podatkiem VAT oleju przeznaczonego na cele paliwowe i spożywcze.
Nie ma nawet szacunkowych danych o skali tego ze swej natury niepodlegającego rejestracji zjawiska. Przypuszcza się jedynie, że Skarb Państwa tylko w 2012 r. mógł z tego tytułu ponieść straty wynoszące ponad 50 milionów złotych.


Czy odwrócony VAT może uzdrowić sytuację?

Wprowadzenie mechanizmu „odwróconego VAT-u”  mogłoby w znacznym stopniu poprawić sytuację w zakresie wyłudzeń tego podatku.

Są jakieś inne propozycje rozwiązań ograniczających szarą strefę w handlu olejem rzepakowym?

Alternatywnym do „odwróconego VAT-u” rozwiązaniami mogłoby być ujednolicenie stawki VAT dla obu rodzajów oleju.


Raport - Polski Rynek Paliw 2022/2023

Rynek paliw Polsce w latach 2022 i 2023 przechodził dynamiczne zmiany, dlatego w najnowszej edycji Raportu przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych informacji, analiz cenowych i prognoz na rok 2024. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2022/2023