Paliwa, które napędzają Twój biznes

Szara strefa w handlu olejem rzepakowym – skala nieznana

W zeszłym roku policjanci z Centralnego Biura Śledczego rozbili zorganizowaną grupę przestępczą, która handlując olejem rzepakowym wyłudzała podatek VAT. Straty Skarbu Państwa z tytułu jej dwuletniej działalności zostały oszacowane na 100 mln złotych. O komentarz do problemu szarej strefy w handlu olejem rzepakowym redakcja e-petrol.pl poprosiła Lecha Kempczyńskiego z Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju (PSPO).

e-petrol.pl: W ostatnich latach dużo mówi się o szarej strefie w handlu paliwami. Czy w obrocie olejem rzepakowym, który często wykorzystywany jest na cele paliwowe, też zauważają Państwo wzrost  liczby nadużyć podatkowych. Są jakieś szacunki dotyczące skali tego zjawiska?

Lech Kempczyński, Dyrektor Generalny PSPO: Omawiając problematykę dotyczącą oleju rzepakowego należy zaznaczyć, że ponad 60 proc. jego krajowej produkcji przeznaczone jest na cele paliwowe. Przypuszczalnie może wynikać stąd zainteresowanie się nim różnego rodzaju oszustów szczególnie w obszarze podatku VAT.  Zainteresowanie to może wynikać ze znacznej różnicy w opodatkowaniu nim podatkiem VAT oleju przeznaczonego na cele paliwowe i spożywcze.
Nie ma nawet szacunkowych danych o skali tego ze swej natury niepodlegającego rejestracji zjawiska. Przypuszcza się jedynie, że Skarb Państwa tylko w 2012 r. mógł z tego tytułu ponieść straty wynoszące ponad 50 milionów złotych.


Czy odwrócony VAT może uzdrowić sytuację?

Wprowadzenie mechanizmu „odwróconego VAT-u”  mogłoby w znacznym stopniu poprawić sytuację w zakresie wyłudzeń tego podatku.

Są jakieś inne propozycje rozwiązań ograniczających szarą strefę w handlu olejem rzepakowym?

Alternatywnym do „odwróconego VAT-u” rozwiązaniami mogłoby być ujednolicenie stawki VAT dla obu rodzajów oleju.


Unimot Gaz LPG - Partner wielu możliwości

Więcej w kategorii

Sprzedaż alkhololu na stacjach paliw napędzają „małpki”

Sprzedaż alkhololu na stacjach paliw napędzają „małpki”

Sprzedaż alkoholu na stacjach benzynowych w Polsce osiąga roczną wartość około 1,3 mld zł, co stanowi 2,6 proc. całego rynku – wynika z danych NielsenIQ, na które w piątek powołuje się dziennik „Rzeczpospolita”.

Orlen startuje z jesienną promocją paliwową

Orlen startuje z jesienną promocją paliwową

Największa krajowa sieć stacji paliw ponownie uruchamia promocję dla kierowców, którzy w okresie wzmożonych wyjazdów chcą zatankować taniej. Nowa akcja Orlenu startuje 31 października i potrwa do 11 listopada 2025 roku. Każdy użytkownik aplikacji lojalnościowej sieci może kupić do 150 litrów benzyny lub oleju napędowego z rabatem

Naftoport zwiększy przepustowość

Naftoport zwiększy przepustowość

Naftoport w Gdańsku, należący do Grupy PERN, zostanie rozbudowany o szóste stanowisko przeładunkowe ropy naftowej. Jak podała Polska Agencja Prasowa (PAP), inwestycja, której zakończenie planowane jest na drugą połowę 2028 roku, zwiększy zdolności przeładunkowe terminalu o około 9 mln ton rocznie i umocni pozycję Polski jako

Czy będzie promocja na tankowanie?

Czy będzie promocja na tankowanie?

Dziennik „Fakt” ustalił, że od 31 października do 11 listopada kierowcy korzystający z programu Vitay będą mogli zatankować taniej na stacjach Orlen. Rabat ma wynieść 20 groszy na litrze, a w przypadku dokonania dodatkowych zakupów w sklepie Orlen – 35 groszy.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

Zautomatyzuj obowiązki podatkowe