Paliwa premium Shell
V-Power w cenie paliw podstawowych! | Witamy w Shell

Szara strefa w handlu olejem rzepakowym – skala nieznana

W zeszłym roku policjanci z Centralnego Biura Śledczego rozbili zorganizowaną grupę przestępczą, która handlując olejem rzepakowym wyłudzała podatek VAT. Straty Skarbu Państwa z tytułu jej dwuletniej działalności zostały oszacowane na 100 mln złotych. O komentarz do problemu szarej strefy w handlu olejem rzepakowym redakcja e-petrol.pl poprosiła Lecha Kempczyńskiego z Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju (PSPO).

e-petrol.pl: W ostatnich latach dużo mówi się o szarej strefie w handlu paliwami. Czy w obrocie olejem rzepakowym, który często wykorzystywany jest na cele paliwowe, też zauważają Państwo wzrost  liczby nadużyć podatkowych. Są jakieś szacunki dotyczące skali tego zjawiska?

Lech Kempczyński, Dyrektor Generalny PSPO: Omawiając problematykę dotyczącą oleju rzepakowego należy zaznaczyć, że ponad 60 proc. jego krajowej produkcji przeznaczone jest na cele paliwowe. Przypuszczalnie może wynikać stąd zainteresowanie się nim różnego rodzaju oszustów szczególnie w obszarze podatku VAT.  Zainteresowanie to może wynikać ze znacznej różnicy w opodatkowaniu nim podatkiem VAT oleju przeznaczonego na cele paliwowe i spożywcze.
Nie ma nawet szacunkowych danych o skali tego ze swej natury niepodlegającego rejestracji zjawiska. Przypuszcza się jedynie, że Skarb Państwa tylko w 2012 r. mógł z tego tytułu ponieść straty wynoszące ponad 50 milionów złotych.


Czy odwrócony VAT może uzdrowić sytuację?

Wprowadzenie mechanizmu „odwróconego VAT-u”  mogłoby w znacznym stopniu poprawić sytuację w zakresie wyłudzeń tego podatku.

Są jakieś inne propozycje rozwiązań ograniczających szarą strefę w handlu olejem rzepakowym?

Alternatywnym do „odwróconego VAT-u” rozwiązaniami mogłoby być ujednolicenie stawki VAT dla obu rodzajów oleju.


Więcej w kategorii

Kto może zostać prezesem URE?

Kto może zostać prezesem URE?

Trwa kolejna próba wyłonienia nowego prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Jak podał serwis rp.pl, choć kadencja obecnego szefa URE, Rafała Gawina, zakończyła się w lipcu 2024 roku, nadal pełni on swoją funkcję ze względu na brak rozstrzygnięć w dotychczasowych konkursach.

Kolejne inwestycje w morską energetykę wiatrową

Kolejne inwestycje w morską energetykę wiatrową

Grupa Orlen, poprzez swoją spółkę Orlen Neptun, oficjalnie otworzyła w Świnoujściu pierwszy w Polsce terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych.

Lublin stawia na wodór

Lublin stawia na wodór

Jak podała Polska Agencja Prasowa, naukowcy z Politechniki Lubelskiej będą wspierać produkcję wodoru na potrzeby miejskiego transportu w mieście.

Orlen Aviation krajowy rynek traktuje priorytetowo

Orlen Aviation krajowy rynek traktuje priorytetowo

Jak podał „Puls Biznesu”, Orlen Aviation – największy operator paliwa lotniczego w Polsce – wziął udział w pierwszym zagranicznym przetargu, jednak kluczowym kierunkiem rozwoju pozostaje dla spółki rynek krajowy.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

Paliwa alternatywne