Shell Franczyza

IKO i Peopay rywalizują o kierowców

Płatności mobilne wkraczają na stacje. Lukoil, Lotos i Shell, to pierwsze sieci, które zdecydowały się już na nową formułę bezgotówkowej realizacji płatności, z pominięciem kart kredytowych, czy debetowych. Możliwość płatności telefonem komórkowym rozwijają m.in. PKO BP (system IKO), Pekao (Peopay) oraz Biedronka (IKasa). W nowym systemie płatniczym sieci widzą sposób ograniczenia wydatków na interchange, czyli prowizję od transakcji kartami Visy i MasterCardu.

Na współpracę z Pekao postawiły m.in. Lotos i Lukoil. – Stacje te były w gronie jednych z pierwszych punktów akceptacji płatności mobilnych PeoPay, co pokazuje, że rozwój płatności mobilnych w tych miejscach był dla nas bardzo ważny – tłumaczy Wojciech Pantkowski, dyrektor zarządzający Departamentem Klienta Detalicznego Pekao. Jak podkreśla, od startu systemu na początku czerwca ub. r., aplikację PeoPay zainstalowało już ponad 40 tys. osób, a bank cały czas pracuje nad poszerzaniem sieci akceptacji, która wynosi obecnie ponad 45 tys. punktów. – Liczymy, że do tego grona dołączą kolejne stacje paliw. O konkretnych markach będziemy mogli mówić dopiero po podpisaniu umów – zastrzega Wojciech Pantkowski.

Lotos system płatności mobilnych uruchomił tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Dziś aplikacją PeoPay klienci mogą płacić na większości stacji sieci, niezależnie od operatora komórkowego oraz banku, w którym klienci mają konto. – Każdego dnia na naszych stacjach paliw przeprowadzane są dziesiątki tysięcy płatności za pomocą kart bankowych. System płatności mobilnych jest znacznie tańszy i dzięki temu pozwala optymalizować koszty – wylicza korzyści Adam Augustyniak, kierownik działu obsługi handlu detalicznego w spółce Lotos Paliwa.

Z kolei Shell zdecydował się na konkurencyjny system IKO. Jak tłumaczy Paweł Odrzywołek, dyrektor sieci i członek zarządu Shell Polska, koncern poszukuje nowoczesnych rozwiązań. – Chodzi o to, by umożliwić naszym klientom jak najszerszy i najwygodniejszy wachlarz możliwości form płatności za produkty dostępne na stacjach – dodaje.

Nad wyborem systemu płatności, alternatywnych wobec MasterCard i Visa, zastanawiają się operatorzy, do których należy w sumie kilka tysięcy stacji. Np. w Statoilu trwają obecnie prace nad wdrożeniem płatności mobilnych w technologii NFC w całej europejskiej sieci. Jak wyjaśnia Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik spółki, prowadzone są na razie testy. – Wiosną planowane jest wprowadzenie tej funkcjonalności w całej sieci stacji w Polsce razem z płatnościami bezdotykowymi – dodaje.

Statoil nie prowadzi jednak w tej sprawie rozmów ani z bankiem Pekao, ani PKO BP. Również Orlen, największa sieć w kraju, przymierza się do wprowadzenia rozwiązań alternatywnych wobec systemów kartowych. – Na bieżąco przyglądamy się pojawiającym się na rynku nowym możliwościom realizacji płatności bezgotówkowych, w tym płatnościom mobilnym, i prowadzimy pilotaże takich rozwiązań. Zależy nam na wprowadzeniu do sieci naszych stacji sprawdzonych rozwiązań opartych na najnowocześniejszych technologiach, które zapewnią naszym klientom maksymalną wygodę użytkowania i bezpieczeństwo – przekonuje Beata Karpińska z biura prasowego PKN Orlen. Jak zaznacza do tej pory pojawiało się na rynku wiele rozwiązań, ale jeszcze żadna z oferowanych technologii nie osiągnęła istotnej skali. – Dlatego decyzję dotyczącą wyboru dostawców usługi, która obejmie prawie 1300 stacji własnych, planujemy podjąć w I kwartale br. – zdradza. Na wyniki funkcjonowania takich systemów czeka także BP. – Nie mamy obecnie w planach takiej opcji płatności – potwierdza Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik koncernu w Polsce.

Koncernom paliwowym zależy na zmniejszeniu roli kart płatniczych na stacjach benzynowych, bo znaczna część przychodu tych placówek przechodzi przez systemy Visy i MasterCardu. A te każą sobie słono płacić za obsługę transakcji – w zeszłym roku było to ponad 1 proc. od każdej operacji. Szacuje się, że największych pięć koncernów paliwowych płaciło z tego tytułu 200 mln zł prowizji interchange rocznie. Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje jednak nowa stawka interchange, w maksymalnej wysokości 0,5 proc. wartości transakcji, co stanowi ponad 70-proc. obniżkę w stosunku do średniej stawki wyjściowej z 2012 roku. Jak tłumaczą w Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego ustawa regulująca wysokość opłaty interchange postawiła Polskę w gronie nielicznych krajów na świecie, którym udało się przełamać duopol organizacji płatniczych.

Visa i MasterCard nie składają jednak broni. Liczą, że płatności kartą wciąż będą dominować na stacjach. – Klienci z całego świata spodziewają się, że w każdym sklepie będą mogli zapłacić kartą. Wielu z nich nie skorzysta z zakupów w danej sieci handlowej, jeżeli jednocześnie będzie się to wiązało z koniecznością wypłaty gotówki. Potwierdzeniem tego jest eksperyment, który został przeprowadzony w listopadzie 2013 r. w ramach badania „Polak, a nowoczesne technologie płatnicze” zrealizowanego przez Dom Badawczy Maison – mówi Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development w polskim oddziale MasterCard Europe. Jak podkreśla z punktu widzenia stacji paliw, akceptacja każdej karty jest bardzo istotna. – Olbrzymią trudnością dla posiadaczy karty byłby bowiem stan, w którym w jednej sieci stacji obsługuje się klientów jednego banku, a w drugiej klientów innego banku. A eksperymenty z aplikacjami płatniczymi są cenne, bo uczymy się na ich przykładzie zachowania klientów – dodaje.

Aleksander Naganowski nie ma jednak wątpliwości, że znacznie łatwiej dostępnym i wygodniejszym dla użytkowników sposobem zapłaty przy kasie są i pozostaną płatności zbliżeniowe kartą lub telefonem z NFC.

Powiązane publikacje

Więcej w kategorii

Segment gazu ratuje wyniki Orlenu

Segment gazu ratuje wyniki Orlenu

Grupa Orlen poinformowała, że zakończyła czwarty kwartał 2023 r. z zyskiem operacyjnym EBITDA LIFO na poziomie 11,2 mld zł i zyskiem netto w wysokości 7,3 mld zł. W całym 2024 r. koncern wypracował 27,6 mld zł zysku.

Anwim chce przejąć część mienia Circle K Polska_aktualizacja

Anwim chce przejąć część mienia Circle K Polska_aktualizacja

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podał, że 16 lutego 2024 r. wpłynął wniosek spółki Anwim, dotyczący nabycia przez Anwim S.A. części mienia Circle K Polska sp. z o.o.

Kolejna stacja w województwie lubelskim

Kolejna stacja w województwie lubelskim

Anwim, właściciel sieci stacji paliw Moya, poinformował, że w miejscowości Krasnystaw w województwie lubelskim został otwarty kolejny punkt w niebiesko-czerwonych barwach.

Orlen planuje budowę stacji tankowania wodoru

Orlen planuje budowę stacji tankowania wodoru

Orlen planuje budowę 17 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru dla autobusów transportu publicznego, samochodów ciężarowych i osobowych.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

Raport - Polski Rynek Paliw 2022/2023

Rynek paliw Polsce w latach 2022 i 2023 przechodził dynamiczne zmiany, dlatego w najnowszej edycji Raportu przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych informacji, analiz cenowych i prognoz na rok 2024. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2022/2023