IKO i Peopay rywalizują o kierowców
2014-02-03 11:39 | e-petrol.plPłatności mobilne wkraczają na stacje. Lukoil, Lotos i Shell, to pierwsze sieci, które zdecydowały się już na nową formułę bezgotówkowej realizacji płatności, z pominięciem kart kredytowych, czy debetowych. Możliwość płatności telefonem komórkowym rozwijają m.in. PKO BP (system IKO), Pekao (Peopay) oraz Biedronka (IKasa). W nowym systemie płatniczym sieci widzą sposób ograniczenia wydatków na interchange, czyli prowizję od transakcji kartami Visy i MasterCardu.

Lotos system płatności mobilnych uruchomił tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Dziś aplikacją PeoPay klienci mogą płacić na większości stacji sieci, niezależnie od operatora komórkowego oraz banku, w którym klienci mają konto. – Każdego dnia na naszych stacjach paliw przeprowadzane są dziesiątki tysięcy płatności za pomocą kart bankowych. System płatności mobilnych jest znacznie tańszy i dzięki temu pozwala optymalizować koszty – wylicza korzyści Adam Augustyniak, kierownik działu obsługi handlu detalicznego w spółce Lotos Paliwa.
Z kolei Shell zdecydował się na konkurencyjny system IKO. Jak tłumaczy Paweł Odrzywołek, dyrektor sieci i członek zarządu Shell Polska, koncern poszukuje nowoczesnych rozwiązań. – Chodzi o to, by umożliwić naszym klientom jak najszerszy i najwygodniejszy wachlarz możliwości form płatności za produkty dostępne na stacjach – dodaje.
Nad wyborem systemu płatności, alternatywnych wobec MasterCard i Visa, zastanawiają się operatorzy, do których należy w sumie kilka tysięcy stacji. Np. w Statoilu trwają obecnie prace nad wdrożeniem płatności mobilnych w technologii NFC w całej europejskiej sieci. Jak wyjaśnia Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik spółki, prowadzone są na razie testy. – Wiosną planowane jest wprowadzenie tej funkcjonalności w całej sieci stacji w Polsce razem z płatnościami bezdotykowymi – dodaje.
Statoil nie prowadzi jednak w tej sprawie rozmów ani z bankiem Pekao, ani PKO BP. Również Orlen, największa sieć w kraju, przymierza się do wprowadzenia rozwiązań alternatywnych wobec systemów kartowych. – Na bieżąco przyglądamy się pojawiającym się na rynku nowym możliwościom realizacji płatności bezgotówkowych, w tym płatnościom mobilnym, i prowadzimy pilotaże takich rozwiązań. Zależy nam na wprowadzeniu do sieci naszych stacji sprawdzonych rozwiązań opartych na najnowocześniejszych technologiach, które zapewnią naszym klientom maksymalną wygodę użytkowania i bezpieczeństwo – przekonuje Beata Karpińska z biura prasowego PKN Orlen. Jak zaznacza do tej pory pojawiało się na rynku wiele rozwiązań, ale jeszcze żadna z oferowanych technologii nie osiągnęła istotnej skali. – Dlatego decyzję dotyczącą wyboru dostawców usługi, która obejmie prawie 1300 stacji własnych, planujemy podjąć w I kwartale br. – zdradza. Na wyniki funkcjonowania takich systemów czeka także BP. – Nie mamy obecnie w planach takiej opcji płatności – potwierdza Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik koncernu w Polsce.
Koncernom paliwowym zależy na zmniejszeniu roli kart płatniczych na stacjach benzynowych, bo znaczna część przychodu tych placówek przechodzi przez systemy Visy i MasterCardu. A te każą sobie słono płacić za obsługę transakcji – w zeszłym roku było to ponad 1 proc. od każdej operacji. Szacuje się, że największych pięć koncernów paliwowych płaciło z tego tytułu 200 mln zł prowizji interchange rocznie. Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje jednak nowa stawka interchange, w maksymalnej wysokości 0,5 proc. wartości transakcji, co stanowi ponad 70-proc. obniżkę w stosunku do średniej stawki wyjściowej z 2012 roku. Jak tłumaczą w Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego ustawa regulująca wysokość opłaty interchange postawiła Polskę w gronie nielicznych krajów na świecie, którym udało się przełamać duopol organizacji płatniczych.
Visa i MasterCard nie składają jednak broni. Liczą, że płatności kartą wciąż będą dominować na stacjach. – Klienci z całego świata spodziewają się, że w każdym sklepie będą mogli zapłacić kartą. Wielu z nich nie skorzysta z zakupów w danej sieci handlowej, jeżeli jednocześnie będzie się to wiązało z koniecznością wypłaty gotówki. Potwierdzeniem tego jest eksperyment, który został przeprowadzony w listopadzie 2013 r. w ramach badania „Polak, a nowoczesne technologie płatnicze” zrealizowanego przez Dom Badawczy Maison – mówi Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development w polskim oddziale MasterCard Europe. Jak podkreśla z punktu widzenia stacji paliw, akceptacja każdej karty jest bardzo istotna. – Olbrzymią trudnością dla posiadaczy karty byłby bowiem stan, w którym w jednej sieci stacji obsługuje się klientów jednego banku, a w drugiej klientów innego banku. A eksperymenty z aplikacjami płatniczymi są cenne, bo uczymy się na ich przykładzie zachowania klientów – dodaje.
Aleksander Naganowski nie ma jednak wątpliwości, że znacznie łatwiej dostępnym i wygodniejszym dla użytkowników sposobem zapłaty przy kasie są i pozostaną płatności zbliżeniowe kartą lub telefonem z NFC.
Powiązane publikacje
Więcej w kategorii

Cysterna wypełniona paliwem wpadła do rowu
Straż Pożarna z Lublińca poinformowała w mediach społecznościowych, że w nocy z poniedziałku na wtorek do dyżurnego PSP w Lublińcu wpłynęło zgłoszenie o wypadku samochodu ciężarowego na drodze wojewódzkiej nr 908 w pobliżu miejscowości Piasek.
2025-03-26 09:16 | Z kraju

Orlen analizuje ekspansję w Ameryce Północnej
Grupa Orlen rozważa dalszą ekspansję na rynku północnoamerykańskim, aby uzyskać dostęp do zasobów węglowodorów i zapewnić dostawy LNG do Polski – poinformował Wiesław Prugar, członek zarządu ds. upstream.
2025-03-26 09:14 | Z kraju

Sieć Intermarché z nową stacją paliw w Środzie Śląskiej
Grupa Muszkieterów poinformowała w komunikacie prasowym, że uruchomiła piątą w Polsce, w pełni zautomatyzowaną stację Intermarché. Obiekt funkcjonuje w koncepcie „light”.
2025-03-25 12:52 | Z kraju

Orlen zwiększa liczbę gazowców
Flota gazowców Orlenu powiększyła się o dwie nowoczesne jednostki, które będą transportować skroplony gaz ziemny (LNG).
2025-03-24 09:21 | Z kraju
Polecamy

Chiny wstrzymują zakupy ropy z Wenezueli po decyzji Trumpa
Na rynku ropy naftowej panuje zamieszanie – firmy czekają na wyjaśnienia Waszyngtonu w sprawie ceł dla nabywców wenezuelskiej ropy.
2025-03-26 / 09:52 | Ze świata

Rafinerie indyjskie ponownie otrzymują rosyjską ropę
Indie ograniczają krótkoterminowe zakupy ropy naftowej, gdyż długoterminowe dostawy rosyjskiego surowca stabilizują się po chwilowym załamaniu. Stało się to możliwe dzięki opracowaniu alternatywnych rozwiązań logistycznych, omijających ograniczenia nałożone przez Stany Zjednoczone.
2025-03-25 / 09:45 | Ze świata

Wzrost produkcji OPEC+
OPEC+ najprawdopodobniej będzie trzymać się swojego planu zwiększenia wydobycia ropy naftowej także w maju, poinformowały cztery źródła agencji Reutera.
2025-03-25 / 09:42 | Ze świata
Pozostałe aktualności

Shell kończy działalność petrochemiczną w Europie
Koncern Shell przygotowuje się do zamknięcia projektów chemicznych w Europie, jednocześnie rozglądając się za możliwościami biznesowymi w USA.
2025-03-26 / 09:48 | Ze świata

Morze Północne przyciąga inwestycje w węglowodory
Brytyjski regulator podwyższył swoje prognozy dotyczące inwestycji w produkcję na morzu w nadchodzących latach. Nastąpiło to po gwałtownym wzroście inwestycji w produkcję ropy naftowej i gazu z Morza Północnego w ubiegłym roku.
2025-03-26 / 09:44 | Ze świata

Sinopec odkrył złoża ropy łupkowej w Chinach
Chiński koncern petrochemiczny Sinopec poinformował o odkryciu potwierdzonych złóż ropy łupkowej przekraczających 140 mln ton w prowincji Szantung we wschodniej części kraju.
2025-03-26 / 09:41 | Ze świata

Rosja wyeksportuje więcej ropy
Rosja może zwiększyć eksport ropy w kwietniu ze względu na naprawy rafinerii i rozbudowę floty tankowców nieobjętych sankcjami USA.
2025-03-26 / 09:34 | Ze Wschodu

Traderzy widzą długą drogę powrotną dla rosyjskich surowców
Znoszenie sankcji nałożonych na rosyjski przemysł energetyczny może potrwać dłużej, niż oczekiwano, twierdzą szefowie największych światowych domów handlowych.
2025-03-26 / 09:28 | Ze świata