Paliwa TotalEnergies - jakość i cena w trosce o Twój biznes

IKO i Peopay rywalizują o kierowców

Płatności mobilne wkraczają na stacje. Lukoil, Lotos i Shell, to pierwsze sieci, które zdecydowały się już na nową formułę bezgotówkowej realizacji płatności, z pominięciem kart kredytowych, czy debetowych. Możliwość płatności telefonem komórkowym rozwijają m.in. PKO BP (system IKO), Pekao (Peopay) oraz Biedronka (IKasa). W nowym systemie płatniczym sieci widzą sposób ograniczenia wydatków na interchange, czyli prowizję od transakcji kartami Visy i MasterCardu.

Na współpracę z Pekao postawiły m.in. Lotos i Lukoil. – Stacje te były w gronie jednych z pierwszych punktów akceptacji płatności mobilnych PeoPay, co pokazuje, że rozwój płatności mobilnych w tych miejscach był dla nas bardzo ważny – tłumaczy Wojciech Pantkowski, dyrektor zarządzający Departamentem Klienta Detalicznego Pekao. Jak podkreśla, od startu systemu na początku czerwca ub. r., aplikację PeoPay zainstalowało już ponad 40 tys. osób, a bank cały czas pracuje nad poszerzaniem sieci akceptacji, która wynosi obecnie ponad 45 tys. punktów. – Liczymy, że do tego grona dołączą kolejne stacje paliw. O konkretnych markach będziemy mogli mówić dopiero po podpisaniu umów – zastrzega Wojciech Pantkowski.

Lotos system płatności mobilnych uruchomił tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Dziś aplikacją PeoPay klienci mogą płacić na większości stacji sieci, niezależnie od operatora komórkowego oraz banku, w którym klienci mają konto. – Każdego dnia na naszych stacjach paliw przeprowadzane są dziesiątki tysięcy płatności za pomocą kart bankowych. System płatności mobilnych jest znacznie tańszy i dzięki temu pozwala optymalizować koszty – wylicza korzyści Adam Augustyniak, kierownik działu obsługi handlu detalicznego w spółce Lotos Paliwa.

Z kolei Shell zdecydował się na konkurencyjny system IKO. Jak tłumaczy Paweł Odrzywołek, dyrektor sieci i członek zarządu Shell Polska, koncern poszukuje nowoczesnych rozwiązań. – Chodzi o to, by umożliwić naszym klientom jak najszerszy i najwygodniejszy wachlarz możliwości form płatności za produkty dostępne na stacjach – dodaje.

Nad wyborem systemu płatności, alternatywnych wobec MasterCard i Visa, zastanawiają się operatorzy, do których należy w sumie kilka tysięcy stacji. Np. w Statoilu trwają obecnie prace nad wdrożeniem płatności mobilnych w technologii NFC w całej europejskiej sieci. Jak wyjaśnia Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik spółki, prowadzone są na razie testy. – Wiosną planowane jest wprowadzenie tej funkcjonalności w całej sieci stacji w Polsce razem z płatnościami bezdotykowymi – dodaje.

Statoil nie prowadzi jednak w tej sprawie rozmów ani z bankiem Pekao, ani PKO BP. Również Orlen, największa sieć w kraju, przymierza się do wprowadzenia rozwiązań alternatywnych wobec systemów kartowych. – Na bieżąco przyglądamy się pojawiającym się na rynku nowym możliwościom realizacji płatności bezgotówkowych, w tym płatnościom mobilnym, i prowadzimy pilotaże takich rozwiązań. Zależy nam na wprowadzeniu do sieci naszych stacji sprawdzonych rozwiązań opartych na najnowocześniejszych technologiach, które zapewnią naszym klientom maksymalną wygodę użytkowania i bezpieczeństwo – przekonuje Beata Karpińska z biura prasowego PKN Orlen. Jak zaznacza do tej pory pojawiało się na rynku wiele rozwiązań, ale jeszcze żadna z oferowanych technologii nie osiągnęła istotnej skali. – Dlatego decyzję dotyczącą wyboru dostawców usługi, która obejmie prawie 1300 stacji własnych, planujemy podjąć w I kwartale br. – zdradza. Na wyniki funkcjonowania takich systemów czeka także BP. – Nie mamy obecnie w planach takiej opcji płatności – potwierdza Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik koncernu w Polsce.

Koncernom paliwowym zależy na zmniejszeniu roli kart płatniczych na stacjach benzynowych, bo znaczna część przychodu tych placówek przechodzi przez systemy Visy i MasterCardu. A te każą sobie słono płacić za obsługę transakcji – w zeszłym roku było to ponad 1 proc. od każdej operacji. Szacuje się, że największych pięć koncernów paliwowych płaciło z tego tytułu 200 mln zł prowizji interchange rocznie. Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje jednak nowa stawka interchange, w maksymalnej wysokości 0,5 proc. wartości transakcji, co stanowi ponad 70-proc. obniżkę w stosunku do średniej stawki wyjściowej z 2012 roku. Jak tłumaczą w Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego ustawa regulująca wysokość opłaty interchange postawiła Polskę w gronie nielicznych krajów na świecie, którym udało się przełamać duopol organizacji płatniczych.

Visa i MasterCard nie składają jednak broni. Liczą, że płatności kartą wciąż będą dominować na stacjach. – Klienci z całego świata spodziewają się, że w każdym sklepie będą mogli zapłacić kartą. Wielu z nich nie skorzysta z zakupów w danej sieci handlowej, jeżeli jednocześnie będzie się to wiązało z koniecznością wypłaty gotówki. Potwierdzeniem tego jest eksperyment, który został przeprowadzony w listopadzie 2013 r. w ramach badania „Polak, a nowoczesne technologie płatnicze” zrealizowanego przez Dom Badawczy Maison – mówi Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development w polskim oddziale MasterCard Europe. Jak podkreśla z punktu widzenia stacji paliw, akceptacja każdej karty jest bardzo istotna. – Olbrzymią trudnością dla posiadaczy karty byłby bowiem stan, w którym w jednej sieci stacji obsługuje się klientów jednego banku, a w drugiej klientów innego banku. A eksperymenty z aplikacjami płatniczymi są cenne, bo uczymy się na ich przykładzie zachowania klientów – dodaje.

Aleksander Naganowski nie ma jednak wątpliwości, że znacznie łatwiej dostępnym i wygodniejszym dla użytkowników sposobem zapłaty przy kasie są i pozostaną płatności zbliżeniowe kartą lub telefonem z NFC.

Powiązane publikacje

Więcej w kategorii

OSGE chce przyspieszyć rozwój małych reaktorów jądrowych w Europie

OSGE chce przyspieszyć rozwój małych reaktorów jądrowych w Europie

Firma Orlen Synthos Green Energy (OSGE) współpracując z 17 firmami z różnych krajów złożyła wniosek o utworzenie specjalnej grupy roboczej, która skupi się na rozwoju małych reaktorów modułowych BWRX-300.

Dyrektywa ETS 2 przyniesie podwyżki na rynku paliw

Dyrektywa ETS 2 przyniesie podwyżki na rynku paliw

Paliwa do napędu pojazdów oraz do ogrzewania domów podrożeją, bowiem pojawi się opłata od uprawnień do emisji dwutlenku węgla.

Zmiany w radzie nadzorczej Orlenu

Zmiany w radzie nadzorczej Orlenu

Podczas Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia, Orlen S.A. ogłosił powołanie nowych członków rady nadzorczej. Do grupy dołączyli Marian Sewerski oraz Piotr Wielowieyski.

Skutki nocnego zakazu handlu alkoholem na stacjach

Skutki nocnego zakazu handlu alkoholem na stacjach

Ministerstwo Zdrowia zaprezentowało pomysł wprowadzenia nocnego zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych w Polsce. Wprowadzenie nowych regulacji popierają młodzi konsumenci, ale krytykuje je spora grupa ekspertów od handlu.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

Pozostałe aktualności
Equinor rozważa zmniejszenie udziałów w brytyjskim polu naftowym Rosebank

Equinor rozważa zmniejszenie udziałów w brytyjskim polu naftowym Rosebank

Norweski gigant energetyczny Equinor nadal aktywnie rozważa redukcję swojego 80-procentowego udziału w brytyjskim polu naftowym Rosebank - powiedział agencji Reutera dyrektor finansowy firmy Torgrim Reitan.

Arabia Saudyjska kupuje olej opałowy z Kuwejtu

Arabia Saudyjska kupuje olej opałowy z Kuwejtu

W lipcu 2024 roku Arabia Saudyjska,, po raz pierwszy od ponad dwóch lat, podjęła decyzję o imporcie oleju opałowego z Kuwejtu.

Rynek ropy naftowej w USA po wyborach

Rynek ropy naftowej w USA po wyborach

Goldman Sachs przewiduje, że przyszły prezydent Stanów Zjednoczonych będzie miał bardzo ograniczone możliwości zwiększenia krajowej produkcji ropy naftowej w 2025 roku.

Rosja, Irak i Kazachstan zrekompensują nadprodukcję ropy

Rosja, Irak i Kazachstan zrekompensują nadprodukcję ropy

Rosja, Irak i Kazachstan przedstawiły OPEC plany rekompensat nadprodukcji ropy naftowej w pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku.

Tankowiec przewrócił się u wybrzeży Filipin

Tankowiec przewrócił się u wybrzeży Filipin

Filipiński tankowiec przewożący 1,4 mln litrów oleju opałowego zatonął w czwartek u wybrzeży Manili. W wyniku zdarzenia część ładunku wyciekła do morza.

Amerykańskie rafinerie z niższymi zyskami w II kwartale

Amerykańskie rafinerie z niższymi zyskami w II kwartale

Według amerykańskiej Energy Information Administration, aby sprostać oczekiwanemu wzrostowi popytu na benzynę i olej napędowy, rafinerie zwiększyły moce przerobowe w okresie od kwietnia do czerwca do 93,5 proc. w porównaniu z 91 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku.