Tankuj na stacjach z logo HUZARA

IKO i Peopay rywalizują o kierowców

Płatności mobilne wkraczają na stacje. Lukoil, Lotos i Shell, to pierwsze sieci, które zdecydowały się już na nową formułę bezgotówkowej realizacji płatności, z pominięciem kart kredytowych, czy debetowych. Możliwość płatności telefonem komórkowym rozwijają m.in. PKO BP (system IKO), Pekao (Peopay) oraz Biedronka (IKasa). W nowym systemie płatniczym sieci widzą sposób ograniczenia wydatków na interchange, czyli prowizję od transakcji kartami Visy i MasterCardu.

IKO i Peopay rywalizują o kierowców
Na współpracę z Pekao postawiły m.in. Lotos i Lukoil. – Stacje te były w gronie jednych z pierwszych punktów akceptacji płatności mobilnych PeoPay, co pokazuje, że rozwój płatności mobilnych w tych miejscach był dla nas bardzo ważny – tłumaczy Wojciech Pantkowski, dyrektor zarządzający Departamentem Klienta Detalicznego Pekao. Jak podkreśla, od startu systemu na początku czerwca ub. r., aplikację PeoPay zainstalowało już ponad 40 tys. osób, a bank cały czas pracuje nad poszerzaniem sieci akceptacji, która wynosi obecnie ponad 45 tys. punktów. – Liczymy, że do tego grona dołączą kolejne stacje paliw. O konkretnych markach będziemy mogli mówić dopiero po podpisaniu umów – zastrzega Wojciech Pantkowski.

Lotos system płatności mobilnych uruchomił tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Dziś aplikacją PeoPay klienci mogą płacić na większości stacji sieci, niezależnie od operatora komórkowego oraz banku, w którym klienci mają konto. – Każdego dnia na naszych stacjach paliw przeprowadzane są dziesiątki tysięcy płatności za pomocą kart bankowych. System płatności mobilnych jest znacznie tańszy i dzięki temu pozwala optymalizować koszty – wylicza korzyści Adam Augustyniak, kierownik działu obsługi handlu detalicznego w spółce Lotos Paliwa.

Z kolei Shell zdecydował się na konkurencyjny system IKO. Jak tłumaczy Paweł Odrzywołek, dyrektor sieci i członek zarządu Shell Polska, koncern poszukuje nowoczesnych rozwiązań. – Chodzi o to, by umożliwić naszym klientom jak najszerszy i najwygodniejszy wachlarz możliwości form płatności za produkty dostępne na stacjach – dodaje.

Nad wyborem systemu płatności, alternatywnych wobec MasterCard i Visa, zastanawiają się operatorzy, do których należy w sumie kilka tysięcy stacji. Np. w Statoilu trwają obecnie prace nad wdrożeniem płatności mobilnych w technologii NFC w całej europejskiej sieci. Jak wyjaśnia Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik spółki, prowadzone są na razie testy. – Wiosną planowane jest wprowadzenie tej funkcjonalności w całej sieci stacji w Polsce razem z płatnościami bezdotykowymi – dodaje.

Statoil nie prowadzi jednak w tej sprawie rozmów ani z bankiem Pekao, ani PKO BP. Również Orlen, największa sieć w kraju, przymierza się do wprowadzenia rozwiązań alternatywnych wobec systemów kartowych. – Na bieżąco przyglądamy się pojawiającym się na rynku nowym możliwościom realizacji płatności bezgotówkowych, w tym płatnościom mobilnym, i prowadzimy pilotaże takich rozwiązań. Zależy nam na wprowadzeniu do sieci naszych stacji sprawdzonych rozwiązań opartych na najnowocześniejszych technologiach, które zapewnią naszym klientom maksymalną wygodę użytkowania i bezpieczeństwo – przekonuje Beata Karpińska z biura prasowego PKN Orlen. Jak zaznacza do tej pory pojawiało się na rynku wiele rozwiązań, ale jeszcze żadna z oferowanych technologii nie osiągnęła istotnej skali. – Dlatego decyzję dotyczącą wyboru dostawców usługi, która obejmie prawie 1300 stacji własnych, planujemy podjąć w I kwartale br. – zdradza. Na wyniki funkcjonowania takich systemów czeka także BP. – Nie mamy obecnie w planach takiej opcji płatności – potwierdza Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik koncernu w Polsce.

Koncernom paliwowym zależy na zmniejszeniu roli kart płatniczych na stacjach benzynowych, bo znaczna część przychodu tych placówek przechodzi przez systemy Visy i MasterCardu. A te każą sobie słono płacić za obsługę transakcji – w zeszłym roku było to ponad 1 proc. od każdej operacji. Szacuje się, że największych pięć koncernów paliwowych płaciło z tego tytułu 200 mln zł prowizji interchange rocznie. Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje jednak nowa stawka interchange, w maksymalnej wysokości 0,5 proc. wartości transakcji, co stanowi ponad 70-proc. obniżkę w stosunku do średniej stawki wyjściowej z 2012 roku. Jak tłumaczą w Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego ustawa regulująca wysokość opłaty interchange postawiła Polskę w gronie nielicznych krajów na świecie, którym udało się przełamać duopol organizacji płatniczych.

Visa i MasterCard nie składają jednak broni. Liczą, że płatności kartą wciąż będą dominować na stacjach. – Klienci z całego świata spodziewają się, że w każdym sklepie będą mogli zapłacić kartą. Wielu z nich nie skorzysta z zakupów w danej sieci handlowej, jeżeli jednocześnie będzie się to wiązało z koniecznością wypłaty gotówki. Potwierdzeniem tego jest eksperyment, który został przeprowadzony w listopadzie 2013 r. w ramach badania „Polak, a nowoczesne technologie płatnicze” zrealizowanego przez Dom Badawczy Maison – mówi Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development w polskim oddziale MasterCard Europe. Jak podkreśla z punktu widzenia stacji paliw, akceptacja każdej karty jest bardzo istotna. – Olbrzymią trudnością dla posiadaczy karty byłby bowiem stan, w którym w jednej sieci stacji obsługuje się klientów jednego banku, a w drugiej klientów innego banku. A eksperymenty z aplikacjami płatniczymi są cenne, bo uczymy się na ich przykładzie zachowania klientów – dodaje.

Aleksander Naganowski nie ma jednak wątpliwości, że znacznie łatwiej dostępnym i wygodniejszym dla użytkowników sposobem zapłaty przy kasie są i pozostaną płatności zbliżeniowe kartą lub telefonem z NFC.
Powiązane publikacje
Dotrzyj do nowej grupy klientów dzięki GreenWay Polska

Więcej w kategorii

Wniosek poselski zawieszenie podatku od sprzedaży paliw
Wniosek poselski zawieszenie podatku od sprzedaży paliw
Sejmowa Komisja Finansów Publicznych zaproponowała, aby wydłużyć do 30 czerwca przyszłego roku zawieszenie poboru podatku od sprzedaży detalicznej paliw silnikowych.
PERN buduje farmy fotowoltaiczne w kolejnych bazach
PERN buduje farmy fotowoltaiczne w kolejnych bazach
Operator rurociągów i baz naftowo-paliwowych spółka PERN podała, że buduje kolejne instalacje fotowoltaiczne, tym razem w dwóch bazach paliw: w Rejowcu i Emilianowie.
Przyszłość zielonego transportu
Przyszłość zielonego transportu
W najbliższych latach czeka nas zmiana jakościowa w kwestii modelu transportu. Należy oczekiwać stopniowego odchodzenia od paliw kopalnych na rzecz wykorzystywania napędów niskoemisyjnych. Tematowi „zielonej transformacji” poświęcony jest zaprezentowany we wtorek raport POPiHN powstały we współpracy z organizacjami branżowymi
Rynek bez rosyjskiego diesla
Rynek bez rosyjskiego diesla
Dyrektor wykonawczy ds. inwestycji kapitałowych PKN Orlen Robert Śleszyński poinformował, że PKN Orlen jest przygotowany organizacyjnie na wejście w życie sankcji na sprowadzanie oleju napędowego z Rosji.
Aktualizacja strategii Orlenu będzie później
Aktualizacja strategii Orlenu będzie później
Po przejęciu Grupy Lotos i Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG) PKN Orlen przedstawi zaktualizowaną strategię na początku 2023 roku.
Grupa Orlen ma 10 tys. paneli na farmie PV Gryf
Grupa Orlen ma 10 tys. paneli na farmie PV Gryf
Energa Wytwarzania i Energa Green Development z grupy Orlen zakończyły montaż 10 tys. dodatkowych paneli na farmie PV Gryf, co umożliwi zwiększenie jej mocy z 20 do 26 MW.
Ropa tanieje, a paliwa nie dotrzymują tempa
Ropa tanieje, a paliwa nie dotrzymują tempa
Ceny paliw spadają wolniej niż kurs ropy, który obecnie jest zbliżony do tego z początku stycznia, tymczasem – jak zauważa dziennik ‘’Parkiet’’ paliwa w Polsce są stosunkowo drogie.

Pozostałe aktualności

Biały Dom zmienia plan uzupełnienia SPR
Biały Dom zmienia plan uzupełnienia SPR
Amerykański doradca ds. bezpieczeństwa energetycznego Amos Hochstein powiedział we wtorek, że Biały Dom będzie starał się uzupełnić narodowe strategiczne rezerwy ropy naftowej, gdy ceny surowca będą stabilne na poziomie 70 USD za baryłkę.
Norwegia przełoży rundę koncesyjną na ropę i gaz
Norwegia przełoży rundę koncesyjną na ropę i gaz
Norwegia nie będzie wydawać firmom energetycznym koncesji na poszukiwanie ropy i gazu na terenach przygranicznych do końca kadencji obecnego parlamentu, która kończy się w 2025 r., poinformował we wtorek agencję Reutera minister ds. ropy i energii Terje Aasland.
Trwa protest w rafinerii w Rotterdamie
Trwa protest w rafinerii w Rotterdamie
Poniedziałkowe rozmowy między kierownictwem a związkami zawodowymi w rafinerii BP w Rotterdamie nie zakończyły się sukcesem, powiedział rzecznik związku. Oznacza to, że w rafinerii pracownicy będą kontynuowali akcję strajkową.
Cena Arab Light dla Azji może mocno spaść
Cena Arab Light dla Azji może mocno spaść
Największy eksporter ropy Arabia Saudyjska może obniżyć ceny ropy dla Azji w styczniu w wyniku słabnącej koniunktury.
Nigeria zakończy import paliw
Nigeria zakończy import paliw
Od około trzeciego kwartału przyszłego roku Nigeria przestanie importować produkty ropopochodne - poinformował we wtorek minister ds. ropy Timipre Sylva.
Spotkanie OPEC+ i rozważane scenariusze
Spotkanie OPEC+ i rozważane scenariusze
Agencja Reutera, powołując się na pięć źródeł podała, że OPEC+ na niedzielnym spotkaniu prawdopodobnie utrzyma politykę wydobycia ropy na niezmienionym poziomie.