Raport 2021/2022 już dostępny
Jakość, pewność i dywersyfikacja dostaw gazu

IKO i Peopay rywalizują o kierowców

Płatności mobilne wkraczają na stacje. Lukoil, Lotos i Shell, to pierwsze sieci, które zdecydowały się już na nową formułę bezgotówkowej realizacji płatności, z pominięciem kart kredytowych, czy debetowych. Możliwość płatności telefonem komórkowym rozwijają m.in. PKO BP (system IKO), Pekao (Peopay) oraz Biedronka (IKasa). W nowym systemie płatniczym sieci widzą sposób ograniczenia wydatków na interchange, czyli prowizję od transakcji kartami Visy i MasterCardu.

IKO i Peopay rywalizują o kierowców
Na współpracę z Pekao postawiły m.in. Lotos i Lukoil. – Stacje te były w gronie jednych z pierwszych punktów akceptacji płatności mobilnych PeoPay, co pokazuje, że rozwój płatności mobilnych w tych miejscach był dla nas bardzo ważny – tłumaczy Wojciech Pantkowski, dyrektor zarządzający Departamentem Klienta Detalicznego Pekao. Jak podkreśla, od startu systemu na początku czerwca ub. r., aplikację PeoPay zainstalowało już ponad 40 tys. osób, a bank cały czas pracuje nad poszerzaniem sieci akceptacji, która wynosi obecnie ponad 45 tys. punktów. – Liczymy, że do tego grona dołączą kolejne stacje paliw. O konkretnych markach będziemy mogli mówić dopiero po podpisaniu umów – zastrzega Wojciech Pantkowski.

Lotos system płatności mobilnych uruchomił tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Dziś aplikacją PeoPay klienci mogą płacić na większości stacji sieci, niezależnie od operatora komórkowego oraz banku, w którym klienci mają konto. – Każdego dnia na naszych stacjach paliw przeprowadzane są dziesiątki tysięcy płatności za pomocą kart bankowych. System płatności mobilnych jest znacznie tańszy i dzięki temu pozwala optymalizować koszty – wylicza korzyści Adam Augustyniak, kierownik działu obsługi handlu detalicznego w spółce Lotos Paliwa.

Z kolei Shell zdecydował się na konkurencyjny system IKO. Jak tłumaczy Paweł Odrzywołek, dyrektor sieci i członek zarządu Shell Polska, koncern poszukuje nowoczesnych rozwiązań. – Chodzi o to, by umożliwić naszym klientom jak najszerszy i najwygodniejszy wachlarz możliwości form płatności za produkty dostępne na stacjach – dodaje.

Nad wyborem systemu płatności, alternatywnych wobec MasterCard i Visa, zastanawiają się operatorzy, do których należy w sumie kilka tysięcy stacji. Np. w Statoilu trwają obecnie prace nad wdrożeniem płatności mobilnych w technologii NFC w całej europejskiej sieci. Jak wyjaśnia Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik spółki, prowadzone są na razie testy. – Wiosną planowane jest wprowadzenie tej funkcjonalności w całej sieci stacji w Polsce razem z płatnościami bezdotykowymi – dodaje.

Statoil nie prowadzi jednak w tej sprawie rozmów ani z bankiem Pekao, ani PKO BP. Również Orlen, największa sieć w kraju, przymierza się do wprowadzenia rozwiązań alternatywnych wobec systemów kartowych. – Na bieżąco przyglądamy się pojawiającym się na rynku nowym możliwościom realizacji płatności bezgotówkowych, w tym płatnościom mobilnym, i prowadzimy pilotaże takich rozwiązań. Zależy nam na wprowadzeniu do sieci naszych stacji sprawdzonych rozwiązań opartych na najnowocześniejszych technologiach, które zapewnią naszym klientom maksymalną wygodę użytkowania i bezpieczeństwo – przekonuje Beata Karpińska z biura prasowego PKN Orlen. Jak zaznacza do tej pory pojawiało się na rynku wiele rozwiązań, ale jeszcze żadna z oferowanych technologii nie osiągnęła istotnej skali. – Dlatego decyzję dotyczącą wyboru dostawców usługi, która obejmie prawie 1300 stacji własnych, planujemy podjąć w I kwartale br. – zdradza. Na wyniki funkcjonowania takich systemów czeka także BP. – Nie mamy obecnie w planach takiej opcji płatności – potwierdza Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik koncernu w Polsce.

Koncernom paliwowym zależy na zmniejszeniu roli kart płatniczych na stacjach benzynowych, bo znaczna część przychodu tych placówek przechodzi przez systemy Visy i MasterCardu. A te każą sobie słono płacić za obsługę transakcji – w zeszłym roku było to ponad 1 proc. od każdej operacji. Szacuje się, że największych pięć koncernów paliwowych płaciło z tego tytułu 200 mln zł prowizji interchange rocznie. Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje jednak nowa stawka interchange, w maksymalnej wysokości 0,5 proc. wartości transakcji, co stanowi ponad 70-proc. obniżkę w stosunku do średniej stawki wyjściowej z 2012 roku. Jak tłumaczą w Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego ustawa regulująca wysokość opłaty interchange postawiła Polskę w gronie nielicznych krajów na świecie, którym udało się przełamać duopol organizacji płatniczych.

Visa i MasterCard nie składają jednak broni. Liczą, że płatności kartą wciąż będą dominować na stacjach. – Klienci z całego świata spodziewają się, że w każdym sklepie będą mogli zapłacić kartą. Wielu z nich nie skorzysta z zakupów w danej sieci handlowej, jeżeli jednocześnie będzie się to wiązało z koniecznością wypłaty gotówki. Potwierdzeniem tego jest eksperyment, który został przeprowadzony w listopadzie 2013 r. w ramach badania „Polak, a nowoczesne technologie płatnicze” zrealizowanego przez Dom Badawczy Maison – mówi Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development w polskim oddziale MasterCard Europe. Jak podkreśla z punktu widzenia stacji paliw, akceptacja każdej karty jest bardzo istotna. – Olbrzymią trudnością dla posiadaczy karty byłby bowiem stan, w którym w jednej sieci stacji obsługuje się klientów jednego banku, a w drugiej klientów innego banku. A eksperymenty z aplikacjami płatniczymi są cenne, bo uczymy się na ich przykładzie zachowania klientów – dodaje.

Aleksander Naganowski nie ma jednak wątpliwości, że znacznie łatwiej dostępnym i wygodniejszym dla użytkowników sposobem zapłaty przy kasie są i pozostaną płatności zbliżeniowe kartą lub telefonem z NFC.
Powiązane publikacje
Zwiększ swoją widoczność i sprzedaż w międzynarodowej sieci UTA!

Więcej w kategorii

Prezes NIK o sytuacji finansowej PKN Orlen i blokowaniu kontroli
Prezes NIK o sytuacji finansowej PKN Orlen i blokowaniu kontroli
W czwartek prezes NIK wziął udział w posiedzeniu sejmowej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Marian Banaś zreferował informacje na temat problemów napotkanych przez NIK w związku z prowadzeniem kontroli w spółce PKN Orlen.
Prezydent podpisał nowelę ustawy o bezpieczeństwie morskim
Prezydent podpisał nowelę ustawy o bezpieczeństwie morskim
Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw - poinformowało w czwartek biuro prasowe Kancelarii Prezydenta RP.
Współpraca polsko-amerykańska przy dostawach LNG
Współpraca polsko-amerykańska przy dostawach LNG
PKN Orlen zawarł umowę z Sempra Infrastructure, która przewiduje na odbiór 1 miliona ton LNG rocznie z terminalu skraplającego Port Arthur w Teksasie. Kontrakt, który ma obowiązywać 20 lat, przełoży się na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski i całego regionu.
Czy Polska ma zapewnione bezpieczeństwo paliwowe?
Czy Polska ma zapewnione bezpieczeństwo paliwowe?
W najnowszej analizie Instytutu Polityki Energetycznej (IPE) czytamy, że zmiany właścicielskie w Polsce jakie zaszły po połączeniu Orlenu i Lotosu mogą wpłynąć na bezpieczeństwo dostaw paliw. Wbrew temu, co często podkreśla płocki koncern, eksperci z IPE piszą, iż niewykluczony jest scenariusz okresowego braku paliw w Polsce.
Nalał paliwo do kanistrów i odjechał
Nalał paliwo do kanistrów i odjechał
Dokładna analiza i rozpoznanie lokalnej społeczności przez policjantów kryminalnych sprawiła, że odpowiedzialności karnej nie uniknie mieszkaniec Gdańska, który w listopadzie ubiegłego roku ukradł 88 litrów oleju napędowego o wartości 700 złotych ze stacji benzynowej.
Jakość, pewność i dywersyfikacja dostaw gazu
Pozostałe aktualności
Katar chce przejąć irackie udziały TotalEnergies

Katar chce przejąć irackie udziały TotalEnergies

Katar prowadzi rozmowy w sprawie przejęcia udziałów w irackich projektach energetycznych o wartości 27 miliardów USD od francuskiej firmy TotalEnergies, poinformowała agencja Reutera.

Chevron zwiększył dywidendę

Chevron zwiększył dywidendę

Rada dyrektorów Chevron Corp., jednej z największych amerykańskich firm naftowych, zatwierdziła też nowy program wykupu akcji o wartości do 75 miliardów USD, donosi Bloomberg.

Zakłócenia pracy francuskich rafinerii

Zakłócenia pracy francuskich rafinerii

Koncern TotalEnergies poinformował, że strajki przerwały dostawy w kilku zakładach produkcyjnych we Francji, ponieważ druga co do wielkości gospodarka strefy euro nadal boryka się z powszechnymi protestami przeciwko rządowym planom podwyższenia wieku emerytalnego.

Amerykański rząd zainwestuje w projekty związane z biopaliwami

Amerykański rząd zainwestuje w projekty związane z biopaliwami

W czwartek Departament Energii USA (DoE) ogłosił program dofinansowania rozwoju produkcji biopaliw w kraju o wartości ponad 100 milionów USD. Jest to element szerszych działań związanych z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu i osiągnięciem celów klimatycznych.

W Singapurze maleją zapasy oleju opałowego

W Singapurze maleją zapasy oleju opałowego

Z danych Enterprise Singapore wynika, że zapasy oleju opałowego w Singapurze zmalały trzeci tydzień z rzędu, co jest spowodowane gwałtownym spadkiem importu netto.

W Kanadzie powstanie fabryka biodiesla

W Kanadzie powstanie fabryka biodiesla

Imperial Oil Ltd poinformował w czwartek, że planuje zainwestować 720 mln CAD (538,64 mln USD) w budowę zakładu produkującego odnawialny olej napędowy w pobliżu rafinerii Strathcona w Edmonton w Kanadzie.