IKO i Peopay rywalizują o kierowców
2014-02-03 11:39 | e-petrol.plPłatności mobilne wkraczają na stacje. Lukoil, Lotos i Shell, to pierwsze sieci, które zdecydowały się już na nową formułę bezgotówkowej realizacji płatności, z pominięciem kart kredytowych, czy debetowych. Możliwość płatności telefonem komórkowym rozwijają m.in. PKO BP (system IKO), Pekao (Peopay) oraz Biedronka (IKasa). W nowym systemie płatniczym sieci widzą sposób ograniczenia wydatków na interchange, czyli prowizję od transakcji kartami Visy i MasterCardu.

Lotos system płatności mobilnych uruchomił tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Dziś aplikacją PeoPay klienci mogą płacić na większości stacji sieci, niezależnie od operatora komórkowego oraz banku, w którym klienci mają konto. – Każdego dnia na naszych stacjach paliw przeprowadzane są dziesiątki tysięcy płatności za pomocą kart bankowych. System płatności mobilnych jest znacznie tańszy i dzięki temu pozwala optymalizować koszty – wylicza korzyści Adam Augustyniak, kierownik działu obsługi handlu detalicznego w spółce Lotos Paliwa.
Z kolei Shell zdecydował się na konkurencyjny system IKO. Jak tłumaczy Paweł Odrzywołek, dyrektor sieci i członek zarządu Shell Polska, koncern poszukuje nowoczesnych rozwiązań. – Chodzi o to, by umożliwić naszym klientom jak najszerszy i najwygodniejszy wachlarz możliwości form płatności za produkty dostępne na stacjach – dodaje.
Nad wyborem systemu płatności, alternatywnych wobec MasterCard i Visa, zastanawiają się operatorzy, do których należy w sumie kilka tysięcy stacji. Np. w Statoilu trwają obecnie prace nad wdrożeniem płatności mobilnych w technologii NFC w całej europejskiej sieci. Jak wyjaśnia Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik spółki, prowadzone są na razie testy. – Wiosną planowane jest wprowadzenie tej funkcjonalności w całej sieci stacji w Polsce razem z płatnościami bezdotykowymi – dodaje.
Statoil nie prowadzi jednak w tej sprawie rozmów ani z bankiem Pekao, ani PKO BP. Również Orlen, największa sieć w kraju, przymierza się do wprowadzenia rozwiązań alternatywnych wobec systemów kartowych. – Na bieżąco przyglądamy się pojawiającym się na rynku nowym możliwościom realizacji płatności bezgotówkowych, w tym płatnościom mobilnym, i prowadzimy pilotaże takich rozwiązań. Zależy nam na wprowadzeniu do sieci naszych stacji sprawdzonych rozwiązań opartych na najnowocześniejszych technologiach, które zapewnią naszym klientom maksymalną wygodę użytkowania i bezpieczeństwo – przekonuje Beata Karpińska z biura prasowego PKN Orlen. Jak zaznacza do tej pory pojawiało się na rynku wiele rozwiązań, ale jeszcze żadna z oferowanych technologii nie osiągnęła istotnej skali. – Dlatego decyzję dotyczącą wyboru dostawców usługi, która obejmie prawie 1300 stacji własnych, planujemy podjąć w I kwartale br. – zdradza. Na wyniki funkcjonowania takich systemów czeka także BP. – Nie mamy obecnie w planach takiej opcji płatności – potwierdza Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik koncernu w Polsce.
Koncernom paliwowym zależy na zmniejszeniu roli kart płatniczych na stacjach benzynowych, bo znaczna część przychodu tych placówek przechodzi przez systemy Visy i MasterCardu. A te każą sobie słono płacić za obsługę transakcji – w zeszłym roku było to ponad 1 proc. od każdej operacji. Szacuje się, że największych pięć koncernów paliwowych płaciło z tego tytułu 200 mln zł prowizji interchange rocznie. Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje jednak nowa stawka interchange, w maksymalnej wysokości 0,5 proc. wartości transakcji, co stanowi ponad 70-proc. obniżkę w stosunku do średniej stawki wyjściowej z 2012 roku. Jak tłumaczą w Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego ustawa regulująca wysokość opłaty interchange postawiła Polskę w gronie nielicznych krajów na świecie, którym udało się przełamać duopol organizacji płatniczych.
Visa i MasterCard nie składają jednak broni. Liczą, że płatności kartą wciąż będą dominować na stacjach. – Klienci z całego świata spodziewają się, że w każdym sklepie będą mogli zapłacić kartą. Wielu z nich nie skorzysta z zakupów w danej sieci handlowej, jeżeli jednocześnie będzie się to wiązało z koniecznością wypłaty gotówki. Potwierdzeniem tego jest eksperyment, który został przeprowadzony w listopadzie 2013 r. w ramach badania „Polak, a nowoczesne technologie płatnicze” zrealizowanego przez Dom Badawczy Maison – mówi Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development w polskim oddziale MasterCard Europe. Jak podkreśla z punktu widzenia stacji paliw, akceptacja każdej karty jest bardzo istotna. – Olbrzymią trudnością dla posiadaczy karty byłby bowiem stan, w którym w jednej sieci stacji obsługuje się klientów jednego banku, a w drugiej klientów innego banku. A eksperymenty z aplikacjami płatniczymi są cenne, bo uczymy się na ich przykładzie zachowania klientów – dodaje.
Aleksander Naganowski nie ma jednak wątpliwości, że znacznie łatwiej dostępnym i wygodniejszym dla użytkowników sposobem zapłaty przy kasie są i pozostaną płatności zbliżeniowe kartą lub telefonem z NFC.
Powiązane publikacje
Polecamy

Anwim ma partnera do budowy sieci punktów ładowania
Anwim S.A., właściciel sieci stacji paliw Moya planuje zbudować 4 tysiące własnych punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz szeroką współpracę z innymi operatorami w ramach roamingu.
2023-06-07 / 09:23 | Elektromobilność

Niższe dochody rosyjskiego budżetu z węglowodorów
Dochody budżetu federalnego Rosji z ropy i gazu, które wciąż są siłą napędową rosyjskiej gospodarki, spadły w maju o prawie 36 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku i wyniosły 647,5 mld rubli - podało w poniedziałek Ministerstwo Finansów.
2023-06-06 / 09:38 | Ze Wschodu

Umowa OPEC+ przedłużona, ropy będzie mniej
Kraje członkowskie OPEC+ uzgodniły, że w 2024 roku ich produkcja wyniesie 40,46 mln baryłek dziennie. W porównaniu z obecną produkcją spadek wyniesie 1,393 mln baryłek dziennie. OPEC+ podkreśla, że nowa decyzja została podjęta w celu osiągnięcia i utrzymania stabilności na rynku ropy oraz stworzenia długoterminowej przewidywalności.
2023-06-05 / 09:33 | Ze świata
Pozostałe aktualności

Produkcja ropy w USA w 2023 r. wzrośnie bardziej niż oczekiwano
Wydobycie ropy w USA w tym roku wzrośnie szybciej, a zwiększenie popytu na surowiec osłabnie w porównaniu z wcześniejszymi oczekiwaniami, podała we wtorek Energy Information Administration.
2023-06-07 / 09:38 | Ze świata

Niższa produkcja ropy w Kazachstanie
Kazachstan ograniczył dzienne wydobycie ropy naftowej (bez kondensatu gazowego) o 3 proc. w maju w porównaniu z kwietniem do 1,55 mln baryłek dziennie – wynika z wyliczenia agencji Reutera opartego na danych z dwóch źródeł.
2023-06-07 / 09:36 | Ze świata

Wyciek w największej rafinerii w Europie
Shell poinformował we wtorek, że zatrzymał instalację rafinerii ropy naftowej w Pernis w Rotterdamie, największej w Europie, z powodu wycieku.
2023-06-07 / 09:35 | Ze świata

Wzrost gospodarczy nie powstrzyma spadku popytu na olej napędowy
Popyt na diesla w USA spadnie do 2024 r. pomimo rosnącej aktywności gospodarczej, prognozuje Energy Information Administration.
2023-06-07 / 09:32 | Ze świata

Prognozy deficytu na rynku ropy w III kwartale 2023 r
Wiceprezes Rystad Energy, Jorge León, mówi, że wydobycie ropy w Arabii Saudyjskiej spadnie w lipcu nieco poniżej 9 mln baryłek dziennie, czyli najniższego poziomu od czerwca 2021 r.
2023-06-07 / 09:24 | Ze świata

Analitycy z Citi uspokajają
Jest mało prawdopodobne, aby ograniczenie wydobycia ropy naftowej przez Arabię Saudyjską o milion baryłek dziennie stanowiło podstawę trwałego wzrostu cen do 80-90 USD – uważają analitycy z Citi.
2023-06-07 / 09:19 | Ze świata