MG: Nie będzie więcej czasu na modernizacje zbiorników
2013-12-12 09:56 | e-petrol.pl/mduNa dwa miesiące przed końcem roku jeszcze około 1000 stacji paliw nie dostosowało się do wymogów technicznych, które zaczną obowiązywać od stycznia.

Co piąty jednak nadal nie został przygotowany do magazynowania paliw według nowych zasad, czyli nie posiada tzw. drugiego płaszcza chroniącego przed wyciekami. To oznacza, że do końca grudnia około 1000 stacji (15 proc. z 6700 działających w Polsce punktów tankowania) albo zdąży jeszcze dostosować zbiorniki do zaostrzonych wymogów, albo będzie musiało zakończyć działalność. Modernizacja jest kosztowna, bowiem na jej przeprowadzenie na pojedynczej stacji wydać należy z reguły minimum 100 tys. zł. W resorcie gospodarki podkreślają jednak, że obowiązek przystosowania stacji do zaostrzonych norm nie jest dla operatorów nowością.
– Po raz pierwszy został wprowadzony jeszcze rozporządzeniem Ministra Przemysłu i Handlu z 30 sierpnia 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi dalekosiężne do transportu ropy naftowej i produktów naftowych. Nakazywało ono zmodernizowanie zbiorników w ciągu ośmiu lat od wejścia rozporządzenia w życie. Wychodząc jednak naprzeciw postulatom przedsiębiorców termin ten przesuwano później jeszcze kilkukrotnie, kolejno w latach: 2000, 2005, 2007 oraz 2012 – wyliczają w biurze prasowym Ministerstwa Gospodarki. Łączny okres, który branża miała na dostosowanie się do nowych wymogów, to zatem 17 lat.
Na ostatnią prolongatę zdecydował się z końcem minionego roku Janusz Piechociński, zastępujący wówczas na stanowisku szefa resortu Waldemara Pawlaka. Dziś sugeruje, że decyzja ta mogła być zbyt pochopna. Jak twierdzi wicepremier i minister gospodarki skala nielegalnego obrotu paliwami oraz problemu ze złą jakością benzyn i diesla jest bardzo poważna. A to właśnie stacje, które do tej pory nie przeprowadziły niezbędnych modernizacji, uważane są za jedno z kluczowych źródeł szarej strefy obrotu paliwami. Teraz w MG podkreślają, że skończyła się taryfa ulgowa.
– Nie planujemy kolejnego przedłużenia terminu na dostosowanie stacji paliw. Okres 17 lat wydaje się wystarczający, aby odpowiednio rozłożyć w czasie wydatki inwestycyjne związane z modernizacją zbiorników – tłumaczą w resorcie.
Marek Pietrzak, prezes SNOSP-u, stowarzyszenia zrzeszającego niezależnych operatorów, przyznaje, że ci, którzy do tej pory nie zmodernizowali stacji już raczej tego nie zrobią i kolejne prolongaty nic by nie zmieniły.
– Większość naszych członków już wykonała niezbędne prace. Nie ma sensu dalej opóźniać wejścia w życie zapisów tego rozporządzenia – podkreśla.
O postępującym przystosowaniu stacji świadczą również dane UDT. Jeszcze w kwietniu liczba zbiorników spełniających wymagania wynosiła 70,1 proc.
– To wskazują, że branża paliwowa jest przygotowana. Należy zauważyć, że wciąż trwają prace modernizacyjne i można się spodziewać, że zwiększenia udziału dostosowanych zbiorników – wyjaśniają w MG i ostrzegają, że stacje, na których w dniu 1 stycznia 2014 r. nie będzie znajdował się ani jeden zbiornik na paliwa dostosowany do wymogów rozporządzenia, będą musiały zaprzestać działalności.
Polecamy

Negocjacje w sprawie kwot wydobywczych trwają do ostatniej chwili
Spotkanie OPEC+ nie zostanie przełożone po raz drugi, ale negocjacje w sprawie produkcji uczestników OPEC+ na przyszły rok są trudne.
2023-11-30 / 09:49 | Ze świata

Indie pokrywają jedną trzecią zapotrzebowania UE na diesel
W listopadzie Unia Europejska zwiększy zakupy indyjskiego oleju napędowego do 305 tys. baryłek dziennie. Jednocześnie kraje UE ograniczyły import z USA, Turcji i Arabii Saudyjskiej.
2023-11-29 / 09:25 | Ze świata

Szef OPEC oskarża MAE o oczernianie przemysłu paliw kopalnych
W poniedziałek Sekretarz generalny OPEC Haitham Al Ghais oskarżył Międzynarodową Agencję Energetyczną (MAE) o oczernianie przemysłu naftowego.
2023-11-28 / 09:47 | Ze świata
Raport - Polski Rynek Paliw 2022/2023
Rynek paliw Polsce w latach 2022 i 2023 przechodził dynamiczne zmiany, dlatego w najnowszej edycji Raportu przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych informacji, analiz cenowych i prognoz na rok 2024.
Pozostałe aktualności

Diesel z Indii zastępuje rosyjskie paliwo
Zakaz eksportu oleju napędowego z Rosji wpłynął w październiku na dostawy tureckie. Wielkość rosyjskiego eksportu do Turcji spadła o 21 proc., czyli do najniższego poziomu od lutego.
2023-11-30 / 09:57 | Ze świata

Pentagon uważa, że to nie Huti porwało tankowiec
Dwa dni po tym, jak rozeszła się wiadomość, że przedstawiciele Huti w Jemenie próbowali przejąć powiązany z Izraelem tankowiec, co wydawało się szczególnym rodzajem eskalacji konfliktu, Pentagon odrzucił tę teorię.
2023-11-30 / 09:47 | Ze świata

Rijad chce wesprzeć Teheran
Arabia Saudyjska zwróciła się do Iranu z ofertą zacieśnienia współpracy i inwestycji w jego gospodarkę dotkniętą sankcjami, jeśli Republika Islamska powstrzyma swoich regionalnych pełnomocników przed przekształceniem wojny między Izraelem a Hamasem w szerszy konflikt, podała agencja Bloomberg.
2023-11-30 / 09:31 | Ze świata

Dostawy kazachskiej ropy do Niemiec będą większe
Kaztransoil zapowiedział, że do końca listopada wyśle do Niemiec więcej ropy niż planowano – nie 100 tys. ton, ale 154 tys. ton.
2023-11-30 / 09:30 | Ze świata