Rozwój stacji paliw będzie ewoluował w kierunku „hybrydowych” punktów obsługi

Idą zmiany w segmencie stacji przysklepowych

W Polsce nastąpiło wyhamowanie rozwoju stacji paliw przy hipermarketach i centrach handlowych. Nie oznacza to jednak rezygnacji przez wielkich detalistów z tego rodzaju inwestycji. To zbyt ważny element działania sklepów. Powrót do rozbudowy sieci nastąpi, gdy wzrośnie rentowność handlu. Tymczasem następuje zmiana na pozycji lidera.


Do ubiegłego roku właściciele sieci super i hipermarketów systematycznie inwestowali w przysklepowe stacje paliw. W latach od 2007 do 2011 ich liczba systematycznie rosła od 105 do 154. W 2012 roku otwarto już tylko 6 obiektów. Co ciekawe, większość z nich otworzyła jedna sieć – Intermarche - aktualny wicelider pod względem ilości posiadanych obiektów. W Karpaczu zaś stację do użytku oddało Tesco. Muszkieterowie otworzyli niedawno 42 placówkę w Bielawie. Zatem od prowadzącego, Carrefour Polska, dzieli go już tylko 1 stacja. Sieć zapowiada dalsze inwestycje.

- Wkrótce oddamy do użytku kolejne 4 stacje paliw w: Kolbuszowej, (będzie to pierwsza nasza inwestycja tego typu w województwie podkarpackim), Grodzisku Wielkopolskim, Trzebnicy i Libiążu. Oczywiście, to nie koniec naszych planów otwarć. Na razie jednak nie mogę zdradzać kolejnych lokalizacji. Zanim podejmiemy decyzję, o budowie stacji w danym miejscu, bardzo dokładnie je badamy pod wieloma czynnikami. Nie chciałbym więc składać deklaracji przed czasem – zapowiada Aleksander Hołoga, kierownik Działu Stacji Paliw Intermarche. 

Aktualna jedynka nie zamierza podjąć rękawicy!

- Carrefour Polska posiada stacje paliw głównie przy swoich hipermarketach. W tej chwili nie mamy  planów otwierania nowych stacji paliw. Sieć dysponuje obecnie 43 obiektami, co oznacza, że stacje znajdują się praktycznie przy co drugim hipermarkecie. Obecnie jest to stabilna liczba, która utrzymuje się od kilku lat. Trzeba dodać, że dla Carrefour stacje paliw są jedynie uzupełnieniem oferty usług dodatkowych proponowanych klientom. Carrefour aktualnie skupia się na otwieraniu sklepów franczyzowych, które należą do naszych partnerów, zatem ewentualne powstanie takich obiektów jest w ich gestii – mówi Maria Cieślikowska, dyrektor ds. komunikacji zewnętrznej i PR Carrefour Polska. 

Inwestowanie w takie usługi przy pozostałych sklepach może być już niemożliwe m.in. ze względu na: zapis w planie miejscowym uniemożliwiającym budowę stacji paliw, bliską konkurencję lub brak miejsca na posiadanym terenie. Zmiana lidera jest zatem przesądzona.

Z kalkulatorem w ręku

Pytania o plany dotyczące rozwoju sieci zadaliśmy głównym graczom w tym segmencie rynku. Nie otrzymaliśmy dokładnych odpowiedzi. Czy zatem oznacza to wstrzymanie przez sieci detaliczne inwestycji w stacje paliw? Z informacji uzyskanej w Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD), skupiającej największe sieci i spółki handlowe w Polsce, wynika, że taki scenariusz jest właśnie realizowany. 

Przyczyną tego stanu rzeczy jest czysta kalkulacja. Dla sieci handlowej paliwo jest produktem pobocznym, który wpływa na komplementarność oferty i pozwala wysyłać na rynek komunikat „U nas jest wszystko. Kupujesz za jednym zamachem”. To przyciąga klientów. Nie jest więc autonomicznym pomysłem na super biznes, w ramach głównej działalności. W chwili, gdy paliwo zdrożało znacząco, postawiło politykę taniej sprzedaży pod dużym znakiem zapytania. Nikt nie chce do interesu dopłacać – wyjaśnia Andrzej Faliński, dyrektor POHiD. 

Przypomina on, że rentowność osiągana w handlu wielkopowierzchniowym wynosi 2-2,5 proc., a w przysklepowej stacji paliw jest ona jeszcze niższa. Sieci detalicznej opłaca się jej prowadzenie wtedy, gdy stacja generuje duży obrót, zaś paliwo kupowane w hurcie ma stabilną i niższą niż obecnie cenę. Jako przyczynę ograniczenia inwestycji podaje też niekorzystną w 2012 roku sytuację konsumpcji paliw w Polsce. 

- W „normalnych” stacjach, korporacyjnych lub tzw. niezależnych, powstrzymywanie się od podnoszenia ceny detalicznej sprowadziło sprzedaż paliw na krawędź rentowności. Do tego stopnia, że to, co zostawało na plusie wynikało raczej z działalności sklepu przy stacji, niż głównego biznesu. W przypadku stacji należących do sieci handlowych, gdyby zaistniało ryzyko, że inne działy mogłyby zacząć dopłacać do tej części oferty, ich rozwój zostanie zatrzymany – tłumaczy Andrzej Faliński.  

Przy czym dodaje, że wstrzymanie w tej chwili inwestycji nie oznacza wycofania się z nich w przyszłości. To zbyt ważny element działania sieci detalicznych. Poza komplementarnością oferty, stacje paliw stają się częścią kampanii marketingowych, wizerunkowych oraz programów lojalnościowych sieci handlowych. Przykład?

- Aby dodatkowo zachęcić do zakupów, proponujemy naszym klientom rabaty na paliwo w zamian za zakupy. Za wydanie w hipermarketach powyżej 100 zł (lub 50 zł w supermarkecie Tesco)  -5 gr na litrze paliwa. Kolejne 5 gr zaoszczędzimy przy płatności kartą kredytową Tesco Visa Clubcard – wyjaśnia Jakub Hycki, kupiec paliw, Tesco Polska. 

Wrócą dobre czasy

Zdaniem przedstawiciela POHiD należy spodziewać się powrotu sieci do budowy stacji paliw w chwili, gdy wzrośnie rentowność handlu. 

- Na szczęście paliwa zaczęły tanieć.  Co prawda, do rentowności na poziomie 2 proc. jeszcze daleko. Jednak analizy rynkowe przewidują, że powrót do lepszej koniunktury w handlu nastąpi w drugiej połowie roku. Aktualnie dynamika sprzedaży jest na poziomie 2 -3 proc. rocznie (w porównywanych miesiącach), zaś w stosunku do całego rok 2012 to wzrost sprzedaży w okolicach 4 proc. Firmy posiadające „normalne” stacje paliw deklarują, że w przyszłym roku chcą otworzyć 20–30 nowych stacji łącznie. Nie jest to skok jakościowy, ale zapowiedź powrotu do aktywności rozwojowej na wielu polach. Nie ominie on także stacji przy hipermarketach – mówi Andrzej Faliński. W dużej mierze wpływ na rozwój stacji należących do detalistów będą miały nowe formy ich prowadzenia. W tej chwili tylko Intermarche odważył się  w segmencie stacji należących do wielkich detalistów, dodać usługi popularne i przynoszące profity „normalnym” stacjom paliw, czyli sklepy i kąciki bistro. Jeśli ten eksperyment się powiedzie, może znaleźć naśladowców. Tym bardziej, że wśród usług, które mogłyby się sprawdzić na przysklepowych stacjach paliw, wymienić można jeszcze: click&collect, czyli odbiór zakupów zamówionych przez internet, składanie zamówień na stacji poprzez zainstalowane na nich specjalne terminale, odbiór przesyłek kurierskich w zainstalowanych paczkomatach itp. 

Ilościowy rozwój sieci stacji paliw detalistów jest więc przesądzony w przyszłości. Nie grozi jednak nam dominacja obserwowana np. we Francji.

- W Polsce działało 6760 stacji, w tym około 3000 obiektów niezależnych operatorów. Przy sklepach pracuje na razie 160 placówek (dane na 31.03.br.). Sieci przysklepowych nie jest dużo, ale ich przewaga konkurencyjna na lokalnym rynku i zasobność właściciela wskazują, że powrót do ich rozwoju jest kwestią czasu. Czy nastąpi scenariusz francuski, gdzie większość rynku obsługują stacje „przy sieciach”?  Nie sądzę. W Polsce konkurują silne firmy korporacyjne, jest spory nacisk na rzecz ochrony stacji niezależnych, a paliwo dla sieci nie jest pomysłem na wielki biznes. Zatem będzie to „tylko” i „aż” wzbogacenie oferty dla klientów sklepów i centrów handlowych – podsumowuje Andrzej Faliński.

Więcej w kategorii

Anwim z lepszymi wynikami po półroczu

Anwim z lepszymi wynikami po półroczu

Anwim S.A., operator sieci stacji paliw Moya, opublikował dane finansowe za pierwsze półrocze 2025 roku. Z przedstawionego przez firmę raportu wynika, że firma wzmocniła swoją pozycję kapitałową oraz zanotowała znaczący wzrost zysku netto w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Pracownicy stacji w Strzelcach Opolskich powstrzymali pijanego kierowcę

Pracownicy stacji w Strzelcach Opolskich powstrzymali pijanego kierowcę

Kierowca peugeota, mając blisko 2 promile alkoholu w organizmie, przyjechał na stację paliw w Strzelcach Opolskich, aby kupić kolejną butelkę wódki – poinformowała we wtorek strzelecka policja. Dzięki reakcji pracowników stacji mężczyzna nie wyjechał ponownie na drogę.

Plan dla SMR-ów gotowy do jesieni - Orlen kontynuuje projekt z Synthosem

Plan dla SMR-ów gotowy do jesieni - Orlen kontynuuje projekt z Synthosem

Plan rozwoju małych reaktorów modułowych (SMR) ma być gotowy do jesieni – zapowiedział minister energii Miłosz Motyka. Jak podkreślił, rząd analizuje projekty pod kątem potrzeb systemów elektroenergetycznego i ciepłowniczego.

MOL Polska otwiera nową stację na Podlasiu, kolejne lokalizacje wkrótce

MOL Polska otwiera nową stację na Podlasiu, kolejne lokalizacje wkrótce

MOL Polska, jedna z największych sieci stacji paliw w kraju, uruchomiła nową stację franczyzową w miejscowości Bargłów Dworny (woj. podlaskie) – poinformowała spółka. Placówka znajduje się przy drodze krajowej nr 665, między Augustowem a Rajgrodem, i obsługuje zarówno lokalny ruch, jak i turystów odwiedzających pobliskie

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

Zautomatyzuj obowiązki podatkowe
Pozostałe aktualności
Dangote wycofuje pozew przeciwko importerom paliwa w Nigerii

Dangote wycofuje pozew przeciwko importerom paliwa w Nigerii

Największy zakład przerobu ropy naftowej w Afryce, wycofał pozew przeciwko Nigeryjskiej Agencji Regulacji Przemysłu Naftowego oraz kilku importerom paliwa, w tym państwowej spółce NNPC Ltd.

Syria kupi ropę i prąd od Arabii Saudyjskiej

Syria kupi ropę i prąd od Arabii Saudyjskiej

Arabia Saudyjska i Syria podpisały wstępne porozumienie o współpracy energetycznej, obejmujące m.in. dostawy ropy naftowej i energii elektrycznej do Syrii. Umowa została uzgodniona po rozmowach ministrów energii obu krajów.

Amerykańskie rafinerie krytykują politykę Trumpa ws. biopaliw i ceł

Amerykańskie rafinerie krytykują politykę Trumpa ws. biopaliw i ceł

Amerykańskie Stowarzyszenie Producentów Paliw i Petrochemii (AFPM) wystosowało list do czołowych republikańskich ustawodawców, w którym krytykuje podejście administracji Donalda Trumpa do polityki biopaliwowej i taryfowej. To pierwszy poważny rozłam między przemysłem naftowym a Białym Domem w drugiej kadencji Trumpa.

MFW podnosi prognozę ceny ropy

MFW podnosi prognozę ceny ropy

Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) przewiduje, że średnia cena baryłki ropy w 2025 r. wyniesie 68,18 USD – wynika z lipcowej aktualizacji raportu dotyczącego globalnych perspektyw gospodarczych przedstawionej w Waszyngtonie.

Trump krytykuje politykę energetyczną Wielkiej Brytanii

Trump krytykuje politykę energetyczną Wielkiej Brytanii

Podczas wizyty w Szkocji prezydent USA Donald Trump wezwał premiera Wielkiej Brytanii Keira Starmera do zwiększenia wydobycia ropy z Morza Północnego i skrytykował brytyjskie podatki nałożone na sektor paliw kopalnych.

Chiny zwiększają eksport paliw dzięki wyższym marżom

Chiny zwiększają eksport paliw dzięki wyższym marżom

Chiński eksport paliw rafinowanych może w lipcu osiągnąć najwyższy poziom od 16 miesięcy – szacuje firma Kpler. Przewiduje się, że eksport średnich i lekkich destylatów, takich jak benzyna i olej napędowy, wyniesie 26,63 mln baryłek (859 tys. baryłek dziennie), wobec 796 tys. w czerwcu.