Zostań partnerem akceptacyjnym DKV – DKV MOBILITY

Idą zmiany w segmencie stacji przysklepowych

W Polsce nastąpiło wyhamowanie rozwoju stacji paliw przy hipermarketach i centrach handlowych. Nie oznacza to jednak rezygnacji przez wielkich detalistów z tego rodzaju inwestycji. To zbyt ważny element działania sklepów. Powrót do rozbudowy sieci nastąpi, gdy wzrośnie rentowność handlu. Tymczasem następuje zmiana na pozycji lidera.

Idą zmiany w segmencie stacji przysklepowych

Do ubiegłego roku właściciele sieci super i hipermarketów systematycznie inwestowali w przysklepowe stacje paliw. W latach od 2007 do 2011 ich liczba systematycznie rosła od 105 do 154. W 2012 roku otwarto już tylko 6 obiektów. Co ciekawe, większość z nich otworzyła jedna sieć – Intermarche - aktualny wicelider pod względem ilości posiadanych obiektów. W Karpaczu zaś stację do użytku oddało Tesco. Muszkieterowie otworzyli niedawno 42 placówkę w Bielawie. Zatem od prowadzącego, Carrefour Polska, dzieli go już tylko 1 stacja. Sieć zapowiada dalsze inwestycje.

- Wkrótce oddamy do użytku kolejne 4 stacje paliw w: Kolbuszowej, (będzie to pierwsza nasza inwestycja tego typu w województwie podkarpackim), Grodzisku Wielkopolskim, Trzebnicy i Libiążu. Oczywiście, to nie koniec naszych planów otwarć. Na razie jednak nie mogę zdradzać kolejnych lokalizacji. Zanim podejmiemy decyzję, o budowie stacji w danym miejscu, bardzo dokładnie je badamy pod wieloma czynnikami. Nie chciałbym więc składać deklaracji przed czasem – zapowiada Aleksander Hołoga, kierownik Działu Stacji Paliw Intermarche. 

Aktualna jedynka nie zamierza podjąć rękawicy!

- Carrefour Polska posiada stacje paliw głównie przy swoich hipermarketach. W tej chwili nie mamy  planów otwierania nowych stacji paliw. Sieć dysponuje obecnie 43 obiektami, co oznacza, że stacje znajdują się praktycznie przy co drugim hipermarkecie. Obecnie jest to stabilna liczba, która utrzymuje się od kilku lat. Trzeba dodać, że dla Carrefour stacje paliw są jedynie uzupełnieniem oferty usług dodatkowych proponowanych klientom. Carrefour aktualnie skupia się na otwieraniu sklepów franczyzowych, które należą do naszych partnerów, zatem ewentualne powstanie takich obiektów jest w ich gestii – mówi Maria Cieślikowska, dyrektor ds. komunikacji zewnętrznej i PR Carrefour Polska. 

Inwestowanie w takie usługi przy pozostałych sklepach może być już niemożliwe m.in. ze względu na: zapis w planie miejscowym uniemożliwiającym budowę stacji paliw, bliską konkurencję lub brak miejsca na posiadanym terenie. Zmiana lidera jest zatem przesądzona.

Z kalkulatorem w ręku

Pytania o plany dotyczące rozwoju sieci zadaliśmy głównym graczom w tym segmencie rynku. Nie otrzymaliśmy dokładnych odpowiedzi. Czy zatem oznacza to wstrzymanie przez sieci detaliczne inwestycji w stacje paliw? Z informacji uzyskanej w Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD), skupiającej największe sieci i spółki handlowe w Polsce, wynika, że taki scenariusz jest właśnie realizowany. 

Przyczyną tego stanu rzeczy jest czysta kalkulacja. Dla sieci handlowej paliwo jest produktem pobocznym, który wpływa na komplementarność oferty i pozwala wysyłać na rynek komunikat „U nas jest wszystko. Kupujesz za jednym zamachem”. To przyciąga klientów. Nie jest więc autonomicznym pomysłem na super biznes, w ramach głównej działalności. W chwili, gdy paliwo zdrożało znacząco, postawiło politykę taniej sprzedaży pod dużym znakiem zapytania. Nikt nie chce do interesu dopłacać – wyjaśnia Andrzej Faliński, dyrektor POHiD. 

Przypomina on, że rentowność osiągana w handlu wielkopowierzchniowym wynosi 2-2,5 proc., a w przysklepowej stacji paliw jest ona jeszcze niższa. Sieci detalicznej opłaca się jej prowadzenie wtedy, gdy stacja generuje duży obrót, zaś paliwo kupowane w hurcie ma stabilną i niższą niż obecnie cenę. Jako przyczynę ograniczenia inwestycji podaje też niekorzystną w 2012 roku sytuację konsumpcji paliw w Polsce. 

- W „normalnych” stacjach, korporacyjnych lub tzw. niezależnych, powstrzymywanie się od podnoszenia ceny detalicznej sprowadziło sprzedaż paliw na krawędź rentowności. Do tego stopnia, że to, co zostawało na plusie wynikało raczej z działalności sklepu przy stacji, niż głównego biznesu. W przypadku stacji należących do sieci handlowych, gdyby zaistniało ryzyko, że inne działy mogłyby zacząć dopłacać do tej części oferty, ich rozwój zostanie zatrzymany – tłumaczy Andrzej Faliński.  

Przy czym dodaje, że wstrzymanie w tej chwili inwestycji nie oznacza wycofania się z nich w przyszłości. To zbyt ważny element działania sieci detalicznych. Poza komplementarnością oferty, stacje paliw stają się częścią kampanii marketingowych, wizerunkowych oraz programów lojalnościowych sieci handlowych. Przykład?

- Aby dodatkowo zachęcić do zakupów, proponujemy naszym klientom rabaty na paliwo w zamian za zakupy. Za wydanie w hipermarketach powyżej 100 zł (lub 50 zł w supermarkecie Tesco)  -5 gr na litrze paliwa. Kolejne 5 gr zaoszczędzimy przy płatności kartą kredytową Tesco Visa Clubcard – wyjaśnia Jakub Hycki, kupiec paliw, Tesco Polska. 

Wrócą dobre czasy

Zdaniem przedstawiciela POHiD należy spodziewać się powrotu sieci do budowy stacji paliw w chwili, gdy wzrośnie rentowność handlu. 

- Na szczęście paliwa zaczęły tanieć.  Co prawda, do rentowności na poziomie 2 proc. jeszcze daleko. Jednak analizy rynkowe przewidują, że powrót do lepszej koniunktury w handlu nastąpi w drugiej połowie roku. Aktualnie dynamika sprzedaży jest na poziomie 2 -3 proc. rocznie (w porównywanych miesiącach), zaś w stosunku do całego rok 2012 to wzrost sprzedaży w okolicach 4 proc. Firmy posiadające „normalne” stacje paliw deklarują, że w przyszłym roku chcą otworzyć 20–30 nowych stacji łącznie. Nie jest to skok jakościowy, ale zapowiedź powrotu do aktywności rozwojowej na wielu polach. Nie ominie on także stacji przy hipermarketach – mówi Andrzej Faliński. W dużej mierze wpływ na rozwój stacji należących do detalistów będą miały nowe formy ich prowadzenia. W tej chwili tylko Intermarche odważył się  w segmencie stacji należących do wielkich detalistów, dodać usługi popularne i przynoszące profity „normalnym” stacjom paliw, czyli sklepy i kąciki bistro. Jeśli ten eksperyment się powiedzie, może znaleźć naśladowców. Tym bardziej, że wśród usług, które mogłyby się sprawdzić na przysklepowych stacjach paliw, wymienić można jeszcze: click&collect, czyli odbiór zakupów zamówionych przez internet, składanie zamówień na stacji poprzez zainstalowane na nich specjalne terminale, odbiór przesyłek kurierskich w zainstalowanych paczkomatach itp. 

Ilościowy rozwój sieci stacji paliw detalistów jest więc przesądzony w przyszłości. Nie grozi jednak nam dominacja obserwowana np. we Francji.

- W Polsce działało 6760 stacji, w tym około 3000 obiektów niezależnych operatorów. Przy sklepach pracuje na razie 160 placówek (dane na 31.03.br.). Sieci przysklepowych nie jest dużo, ale ich przewaga konkurencyjna na lokalnym rynku i zasobność właściciela wskazują, że powrót do ich rozwoju jest kwestią czasu. Czy nastąpi scenariusz francuski, gdzie większość rynku obsługują stacje „przy sieciach”?  Nie sądzę. W Polsce konkurują silne firmy korporacyjne, jest spory nacisk na rzecz ochrony stacji niezależnych, a paliwo dla sieci nie jest pomysłem na wielki biznes. Zatem będzie to „tylko” i „aż” wzbogacenie oferty dla klientów sklepów i centrów handlowych – podsumowuje Andrzej Faliński.

Więcej w kategorii

Tańsze paliwo na wakacje od Orlenu
Tańsze paliwo na wakacje od Orlenu
Daniel Obajtek w piątek na Twitterze ogłosił promocję cen paliwa na wakacje. Rabat wyniesie 30 gr na litrze i będzie skierowany wyłącznie do posiadaczy aplikacji programu lojalnościowego i użytkowników kart Vitay.
Zatrzymano złodzieja ze stacji paliw
Zatrzymano złodzieja ze stacji paliw
Stacje benzynowe w Rzeszowie i okolicach od początku czerwca zgłaszały na policję kradzieże paliw. Policjanci zatrzymali 40-letniego mężczyznę, który okradał obiekty w Rzeszowie i Tyczynie.
Przypadkiem ujawniono złodziei paliwa
Przypadkiem ujawniono złodziei paliwa
Piotrkowski patrol ruchu drogowego interweniował w sprawie dachowania pojazdu. Jak się na miejscu okazało, kierująca i pasażer mieli na sumieniu także kradzieże paliwa. Podano, że wkrótce oboje odpowiedzą przed sądem za te przestępstwa.
Powstanie pierwszy port instalacyjny dla morskich farm wiatrowych
Powstanie pierwszy port instalacyjny dla morskich farm wiatrowych
Orlen Neptun, spółka odpowiedzialna w Grupie Orlen za rozwój nowych projektów morskiej energetyki wiatrowej, weszła w finalny etap postępowania na dzierżawę terenu w Porcie Świnoujście.
Nowa stacja paliw w Wielkopolsce
Nowa stacja paliw w Wielkopolsce
Działa już nowa stacja paliw na terenie gminy Mosina. Obiekt funkcjonujący pod marką CEL jest zlokalizowany na skrzyżowaniu ulic Poznańskiej oraz Świerkowej w Czapurach.
Polsko-niemieckie porozumienie w sektorze rafineryjno-naftowym
Polsko-niemieckie porozumienie w sektorze rafineryjno-naftowym
Minister klimatu i środowiska Anna Moskwa powiedziała, że rząd będzie finalizować porozumienie z Niemcami w sektorze rafineryjno-naftowym. Negocjacje w tej sprawie już się zakończyły.
Za niespełna miesiąc akcjonariusze PKN Orlen zdecydują o połączeniu z Grupą Lotos
Za niespełna miesiąc akcjonariusze PKN Orlen zdecydują o połączeniu z Grupą Lotos
Akcjonariusze PKN Orlen podczas walnego zgromadzenia, zwołanego na 21 lipca 2022 r., zdecydują o połączeniu z Grupą Lotos - wynika z projektów uchwał, jakie przedstawiła spółka.
PGNiG nie wypłaci dywidendy za 2021 r.
PGNiG nie wypłaci dywidendy za 2021 r.
Zwyczajne walne zgromadzenie Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG) postanowiło przeznaczyć zysk za 2021 r., w kwocie 5,12 mld zł, na kapitał zapasowy.
Niebezpieczne zdarzenie na stacji paliw w Wałbrzychu
Niebezpieczne zdarzenie na stacji paliw w Wałbrzychu
Na stacji paliw na Białym Kamieniu w Wałbrzychu zauważono, że przy zbiornikach z gazem, które zamknięte są metalowym ogrodzeniem, wyrwana została ważąca ok. 2-3 kg klapa zabezpieczająca urządzenia. Służby zamknęły stację i sprawdzano czy nie doszło do rozszczelnienia zbiorników gazu.
Produkcja Grupy Lotos spadła w maju
Produkcja Grupy Lotos spadła w maju
Grupa Lotos podała, że wyprodukowała 963 tys. ton paliw i innych produktów naftowych w maju 2022 r., tj. o 2,4 proc. mniej niż rok wcześniej (987 tys. ton). Przerób ropy przez rafinerię w Gdańsku wyniósł w tym czasie 914 tys. ton, o 0,7 proc. więcej niż rok wcześniej.
Oskarżeni w sprawie fikcyjnego obrotu olejem rzepakowym
Oskarżeni w sprawie fikcyjnego obrotu olejem rzepakowym
Prokuratura Krajowa podała informację, że do Sądu Okręgowego w Katowicach wpłynął akt oskarżenia w śledztwie dotyczącym działającej grupy zorganizowanej uszczuplającej należności podatkowe z tytułu podatku VAT w fikcyjnym obrocie olejem rzepakowym.
Wodór przyniesie oszczędności
Wodór przyniesie oszczędności
Wprowadzenie technologii wodorowych w transporcie, energetyce i ciepłownictwie oraz przemyśle może dać oszczędności - w zależności od scenariusza - w wysokości od 3,5 mld euro do 7 mld euro w skali dekady po roku 2030, poinformowała minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
PERN zwiększa pojemności baz paliw
PERN zwiększa pojemności baz paliw
PERN poinformował, że podpisał umowy z wykonawcami i rozpoczyna realizację kolejnych pojemności na paliwa płynne. W ciągu ostatnich 3 lat, w ramach programu Megainwestycje, PERN oddał do dyspozycji Klientów aż 13 zbiorników na paliwa, a w lipcu zakończy budowę kolejnych 7.
Produkcja koksu i paliw podbiła ceny producentów
Produkcja koksu i paliw podbiła ceny producentów
We wtorek Główny Urząd Statystyczny (GUS) podał, że w maju ceny producentów wzrosły o 24,7 proc. w ujęciu rok do roku. W ujęciu miesięcznym ceny zwiększyły się o 1,3 proc.
Na drodze S3 już można zatankować
Na drodze S3 już można zatankować
BP Polska poinformowało na Twitterze, że zakończyło budowę nowej stacji MOP Lubin przy drodze S3.
Budowa stacji paliw w Szamotułach może się rozpocząć
Budowa stacji paliw w Szamotułach może się rozpocząć
Możliwe, że pomimo problemów związanych z udzieleniem zgody na budowę stacji paliw, inwestor będzie mógł wkrótce przystąpić do realizacji inwestycji, której sprzeciwiali się okoliczni mieszkańcy.
Przejęcie PGNiG możliwe jesienią
Przejęcie PGNiG możliwe jesienią
PKN Orlen w tym roku otworzy zupełnie nowy rozdział swojej działalności. Koncern przekazał, że finalizacja przejęcia Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG) nastąpi na przełomie września i października tego roku.
Unimot przejmie spółkę Lotos Terminale
Unimot przejmie spółkę Lotos Terminale
Grupa Unimot poinformowała w poniedziałkowym komunikacie prasowym, że otrzymała informację o wydaniu przez Komisję Europejską zgody na dokonanie koncentracji polegającej na przejęciu przez PKN Orlen kontroli nad Grupą Lotos, co oznacza spełnienie się istotnego warunku nabycia przez Unimot Investments 100 proc. akcji spółki Lotos Terminale.
Orlen zapowiada obniżki cen paliw na wakacje
Orlen zapowiada obniżki cen paliw na wakacje
W poniedziałek podczas konferencji prasowej prezes PKN Orlen Daniel Obajtek powiedział, że koncern postara się obniżyć ceny paliw.
Grupa Lotos o zatwierdzeniu połączenia z Orlenem
Grupa Lotos o zatwierdzeniu połączenia z Orlenem
Zatwierdzanie przez Komisję Europejską połączenia koncernów naftowych w Polsce to zdaniem Lotosu ważna decyzja organu antymonopolowego gwarantująca przeprowadzenie tego procesu przy zachowaniu konkurencji na wszystkich rynkach, na których działają obie spółki.
PKN Orlen ma zgodę na przejęcie Grupy Lotos
PKN Orlen ma zgodę na przejęcie Grupy Lotos
Komisja Europejska dała zielone światło na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen i zaakceptowała nabywców aktywów zbywanych w ramach realizacji środków zaradczych – podał płocki koncern w komunikacie.
Grupa Lotos podzieli się zyskiem
Grupa Lotos podzieli się zyskiem
Pomorska spółka podała, że przeznaczy 647 mln zł na wypłatę dywidendy za 2021 r., na jedną akcję przypadnie 3,5 zł brutto. Jednak warunkiem wypłaty dywidendy jest podjęcie przez walne zgromadzenia PKN Orlen i Grupy Lotos uchwał o połączeniu.
Orlen wspiera polskich producentów
Orlen wspiera polskich producentów
Na stacjach Orlenu w Polsce aż 85 proc. produktów pozapaliwowych zostało wytworzonych w Polsce. Orlen podał, że tylko od 2018 r. koncern zorganizował pięć kampanii wizerunkowych promujących świadomy wybór krajowych produktów, co przełożyło się na większe zainteresowanie asortymentem od lokalnych dostawców.
Jakość, pewność i dywersyfikacja dostaw gazu

Pozostałe aktualności

Rafineria OMV w Schwechat wróci do pełnej sprawności w III kwartale 2022 r.
Rafineria OMV w Schwechat wróci do pełnej sprawności w III kwartale 2022 r.
Austriacki koncern poinformował, że poczyniono znaczne postępy w zakresie alternatywnego systemu dostaw paliw na rynek – spodziewane przywrócenie do pełnego wykorzystania zakładu w Schwechat jest planowane w drugiej połowie III kwartału 2022 r.
Podatek od nieoczekiwanych dochodów producentów ropy naftowej i gazu
Podatek od nieoczekiwanych dochodów producentów ropy naftowej i gazu
Brytyjski rząd wciąż „dopracowuje szczegóły” ogłoszonego w zeszłym miesiącu specjalnego podatku, który chce nałożyć na producentów ropy i gazu działających na Morzu Północnym.
Amerykański producent ropy przyspiesza plan budowy czwartej platformy łupkowej
Amerykański producent ropy przyspiesza plan budowy czwartej platformy łupkowej
Producent ropy i gazu Hess Corp spodziewa się oddać w przyszłym miesiącu czwartą platformę wiertniczą w łupkach Bakken w Północnej Dakocie, powiedział w czwartek dyrektor generalny John Hess, co oznacza, że operatorzy dążą do większego wzrostu produkcji w kontekście bardzo wysokich cen ropy.
Amerykańskie rafinerie kontra urzędnicy Bidena
Amerykańskie rafinerie kontra urzędnicy Bidena
Wiodące amerykańskie rafinerie spotkały się w czwartek z amerykańską sekretarz ds. energii Jennifer Granholm i innymi urzędnikami rządowymi na nadzwyczajnym spotkaniu na temat obniżenia rosnących cen paliw, które wywierają presję na amerykańskich konsumentów.
UE czeka na drugą dostawę wenezuelskiej ropy
UE czeka na drugą dostawę wenezuelskiej ropy
Do Wenezueli płynie już drugi tankowiec, aby przyjąć 2 miliony baryłek ropy naftowej (DCO) i przetransportować ją do Europy. Dostawcą surowca jest wenezuelska PDVSA, a ładunek może być dostarczony już pod koniec czerwca.
Rumunia zaimportuje ropę i gaz ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich
Rumunia zaimportuje ropę i gaz ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich
Rząd w Bukareszcie zamierza sprowadzać ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) skroplony gaz ziemny (LNG) i ropę naftową w celu możliwie jak największej dywersyfikacji dostaw paliw.