Bary i kawiarnie, czyli gastronomia przy drogach
2010-10-22 07:29 | e-petrol.plW jaki sposób przyciągnąć i utrzymać klienta baru? Jak można wpłynąć na to, by nasz lokal był zauważony i chętnie odwiedzany przez kierowców? Co zrobić, by zwiększyć zyski baru działającego przy stacji paliw? Na te zagadnienia znajdą Państwo odpowiedź w najnowszym tekście e-petrol.pl.

Co najważniejsze?
Wbrew powszechnej opinii to (niestety...) nie zawsze samo smaczne jedzenie jest tym czynnikiem, który skłania kierowcę do skorzystania z przydrożnej knajpki. Czynnikiem, który powoduje, że kierowca zawita do naszego lokalu jest przede wszystkim... parking.
Musi być duży, jasno oświetlony, najlepiej monitorowany, a przynajmniej strzeżony. Jest to niezwykle istotne dla zmęczonego podróżnego, który wie, że może zjeść posiłek w spokoju i nie bać się o cały przewożony przez siebie bagaż czy ładunek.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest ładny, zadbany wygląd budynku. Kierowcę często do zatrzymania się na w przystacyjnej restauracji skłania wygląd zewnętrzny budynku, jego wystrój i otoczenie.
Ogromne znaczenie ma także klimat panujący wewnątrz pomieszczenia: przyjazna atmosfera, kuszący zapach, odpowiednia oprawa muzyczna, niepowtarzalny smak i wygląd potraw. Zadowolony kierowca będzie polecał nasz lokal swoim najbliższym i znajomym, w ten sposób możemy poszerzać grono naszych stałych, lojalnych klientów. Ważne jest, by pamiętać również o tym, że w tej branży konkurencja jest duża i nie ma miejsca na błędy, niezadowolony gość powiadomi o swoim rozczarowaniu 80 proc. swojego otoczenia, zadowolony jedynie 20 proc.
Personel

Właściciele barów nie doceniają siły personelu w sprzedaży usług i kładą słaby nacisk na ich profesjonalizm. Mając własny lokal musimy mieć świadomość, iż to obsługa, personel, kelnerzy sprzedają nasze usługi i odgrywają znacząca rolę w osiągnięciu sukcesu. Tu największe znaczenie odgrywa profesjonalizm, serdeczność, wyrozumiałość i znajomość swojego fachu. Również zachowanie właścicieli ma niebanalny wpływ na powodzenie lokalu i samopoczucie jego gości. Działania personelu w dziedzinie promocji przyczyniają się do kształtowania pozytywnego wizerunku lokalu na rynku.
Jakość i cena
Lokal musi być zadbany. Jeśli pożywienie podane jest niezwykle wykwintnie i elegancko, ale wokół panuje nieporządek, to wpłynie to na reakcję klienta.
Cena nie może przestraszyć konsumenta. Lokal znajdujący przy drodze szybkiego ruchu nie powinien być miejscem zbyt ekskluzywnym. Konsument powinnien czuć się w nim swobodnie - klient oczekuje usługi o wysokim standardzie, a jednocześnie niedrogiej.
Możemy wyróżnić dwa rodzaje obiektów znajdujących się przy stacjach paliw:
- kawiarnie, gdzie podawane są szybkie, ciepłe pokarmy. Najczęściej są to kawiarnie koncernowe. BP rozwija na swoich stacjach kawiarnie pod szyldem Wild Bean Cafe, Orlen wychodzi z ofertą Stop Cafe. Rynek kawiarń w Polsce nie jest nasycony i stale ich przybywa. Obie sieci to poważna konkurencja na tym rynku. W obu cena np. espresso nie przekracza 4 zł (to o 1 zł mniej niż w barach kawowych Tchibo i o 1,5 zł mniej niż w Coffeeheaven);
- przydrożne restauracje, knajpki, które podają pełnowartościowe posiłki. Panująca tam atmosfera powinna być bardzo domowa i ciepła.
Konsument

Klientem obu typów lokali zlokalizowanych przy stacjach jest kierowca, który chce zaspokoić głód, odpocząć, chwilę się odprężyć, po czym rusza w dalszą drogę. Obiekt zatem traktowany jest jak przystań, służąca do zebrania sił przed dalszą podróżą.
W przypadku klientów kawiarni wolą być oni anonimowi, chcą chwilkę odpocząć, „wrzucić coś na ząb", po czym ruszają w dalszą drogę. Natomiast klientem przydrożnych barów jest troszkę inny typ kierowcy, taki który chce być traktowany indywidualnie, chce poczuć się wyróżniony i dostrzeżony. Tego rodzaju klientom należy poświęcić uwagę i odpowiednio ich obsłużyć. Należy się na nich skupić, by mieli oni przekonanie, że są dla nas ważnymi gośćmi.
Dlatego, by zaskarbić sobie sympatię niektórych konsumentów, warto otworzyć się na nich, poprzez powitanie ich w naszym lokalu, zapytanie skąd przybyli, jak do nas trafili, czy smakują im serwowane przez naszego szefa kuchni dania, zaproponowanie napoju czy ciasteczka na deser, zaproszenie do odwiedzin ponownie.
Lokal powinien „wabić" kierowcę i zachęcać swoją atrakcyjnością do ponownego jego odwiedzenia. Nie ma bowiem lepszego wyznacznika sukcesu restauracji, jak właśnie powracający do niego goście!
Jedzenie jest najważniejsze?
Na klimat restauracji, zwłaszcza w Polsce, wpływa także dobra kuchnia. Bez niej restauracja nie istnieje. Jadłospis musi być bogaty i urozmaicony. Nieodmiennie i cały czas dużym powodzeniem cieszy się golonka, kotlet schabowy, pierogi ruskie, fasolka po bretońsku , ryby oraz dziczyzna, które wymagają pewnego kunsztu od szefa kuchni. Dużym zainteresowaniem cieszą się także tzw. szybkie dania, jak: pizza, hamburger, hot-dog czy zapiekanka.
I najważniejsze - w knajpce nigdy nie może zabraknąć dobrej, aromatycznej kawy, która pobudza organizm do dalszej jazdy.
Rodzaje promocji

Polscy restauratorzy coraz częściej organizują akcje promocyjne swoich usług. Zazwyczaj ma to miejsce tylko na początku funkcjonowania lokalu przy stacji paliw. To pozytywne zjawisko, bowiem stosowana w tym momencie reklama może wzbudzić w potencjalnych klientach potrzebę skorzystania z nowych usług gastronomicznych.
Do najczęściej stosowanych akcji, dodać należy bardzo skutecznych, należą np. promocje w postaci talonów dla kierowców samochodów ciężarowych. Otrzymuje się je za zakup odpowiedniej ilości paliwa, a zamienić można na danie dnia (zupa + II danie) w cenie 10 zł lub za darmo. Są też opcje "dla kierowców zamawiających posiłek darmowa cola", "kawa po godzinie 22 za 1zł", "dla pilotów wycieczek obiad za 1zł". Dobrym sposobem jest posiadanie w ofercie dań serwowanych z domowej kuchni. Celem tych akcji promocyjnych jest zachęcenie klienta i skuszenie go na posiłek bądź łyk gorącej kawy.
Do środków promocyjnych zaliczyć możemy także np. karty stałego klienta, karty rabatowe, upominki dla dzieci czy wręcz tak prozaiczne dodatki jak cukiereczki wraz z rachunkiem. Ważne jest aby zastosować takie działania, które uświadomią naszemu klientowi i jego gościom, iż byli bardzo mile u nas widziani i z przyjemnością zostaną przyjęci ponownie.
Modną formą promocji lokalu stało się wykorzystywanie szefów kuchni, którzy swoją osobowością i serwowaną kuchnią stają się najlepszą wizytówką lokalu. Ich znajomość sztuki kulinarnej zachęca coraz to nowych gości do odwiedzenia knajpki.
Usługi gastronomiczne nie potrzebują prowadzenia szerokiego wachlarza działań reklamowych. Mogą ograniczać się do odpowiedniego wyeksponowania nazwy lokalu, ustawienia tablic ułatwiających dojazd do lokalu, zamieszczenia ogłoszenia w książkach telefonicznych, Panoramie firm, czy informatorach miejskich i turystycznych.
Dobry bar przy drodze

Decydując się na uruchomienie punktu gastronomicznego w lokalu przy drodze, musimy zwrócić uwagę na panujący ruch, wygodny dostęp do parkingu dla samochodów oraz czy w pobliżu nie ma podobnego punktu. Żeby odnieść sukces w tego rodzaju działalności, która z reguły ma charakter lokalny, musimy nasz bar zareklamować na zewnątrz. Ceny reklam zewnętrznych nie są wygórowane (za 1 m2. reklamy ustawionej przy drodze krajowej płaci się ok. 1,5-2 zł dziennie). Mogą to być billboardy, neony, szyldy z logo firmy przy drodze, a także specjalne stojaki umieszczone przed lokalem.
Dobrze prowadzony lokal, przy drodze o natężonym ruchu samochodów, może osiągać wysoki obrót i tworzyć całkiem pokaźny dochód.
Więcej w kategorii

Dlaczego w Ostrzeszowie paliwo jest droższe?
Podczas ostatniej sesji rady miasta Ostrzeszowa poruszono temat znacząco wyższych cen paliw na lokalnych stacjach. Jak poinformował lokalny portal wlkp24.info jeden z radnych zauważył, że w mieście paliwo jest droższe o 40–50 groszy za litr w porównaniu z innymi miejscowościami.
2025-05-23 09:25 | Z kraju

Orlen utrzymuje ambitne plany inwestycyjne na 2025 rok
Grupa Orlen potwierdza kontynuację planowanych nakładów inwestycyjnych na poziomie przekraczającym 35 mld złotych w 2025 roku — poinformowała wiceprezes ds. finansowych Magdalena Bartoś podczas konferencji prasowej. Jak zaznaczyła, aż 75 proc. tej kwoty stanowią inwestycje rozwojowe.
2025-05-22 14:04 | Z kraju

Wysokie zyski Grupy Orlen w I kwartale 2025 roku
Grupa Orlen odnotowała bardzo dobre wyniki finansowe w pierwszym kwartale 2025 roku. Zysk operacyjny EBITDA LIFO wzrósł o 40 proc. rok do roku, osiągając 11,6 mld zł, natomiast zysk netto zwiększył się o ponad 50 proc., do poziomu 4,3 mld zł. Spadł natomiast wolumen sprzedaży paliw na stacjach Orlenu w Polsce.
2025-05-22 09:49 | Z kraju

Pierwsza morska elektrownia wiatrowa w Polsce coraz bliżej
Orlen stawia kolejny ważny krok w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. W Łebie rozpoczęła działalność pierwsza w Polsce baza operacyjno-serwisowa dla morskich farm wiatrowych, która będzie obsługiwać inwestycję Baltic Power – wspólny projekt Orlenu i kanadyjskiej firmy Northland Power.
2025-05-21 09:29 | Z kraju
Polecamy

Problemy projektów wodorowych w Arabii Saudyjskiej
Największy na świecie projekt produkcji zielonego wodoru Neom ma trudności w znalezieniu nabywców paliwa.
2025-05-23 / 09:38 | Ze świata

Rekordowy wzrost rynku elektromobilności w Polsce
Na koniec kwietnia 2025 r. w Polsce działało 9 524 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych – to o 42 proc. więcej niż rok wcześniej, wynika z PEVO Index przygotowanego przez PSPA, IBRM Samar oraz Otomoto.
2025-05-23 / 09:35 | Elektromobilność

Turcja ogłasza odkrycie dużych złóż ropy łupkowej
W południowo-wschodniej Turcji odkryto znaczne rezerwy ropy łupkowej. Według szacunków amerykańskiej firmy Continental Resources, w basenie Diyarbakır znajduje się około 6,1 mld baryłek tego surowca.
2025-05-22 / 09:26 | Ze świata
Pozostałe aktualności

Problemy operacyjne w rafinerii ExxonMobil w Illinois
ExxonMobil poinformował o problemach operacyjnych w swojej rafinerii w Joliet (Illinois) o wydajności 275 tys. baryłek dziennie.
2025-05-23 / 09:51 | Ze świata

Silniejszy sezon huraganów w USA może zakłócić produkcję ropy
Amerykańska Energy Information Administration (EIA) ostrzega, że tegoroczny sezon huraganów będzie silniejszy niż zwykle, co zwiększa ryzyko przerw w produkcji spowodowanych pogodą w amerykańskim przemyśle naftowym.
2025-05-23 / 09:48 | Ze świata

BP rozważa sprzedaż Castrolu
Koncern BP planuje sprzedaż firmy Castrol, w ramach strategii redukcji zadłużenia i koncentracji na kluczowych aktywach. Agencja Reutera podała, że firma zatrudniła Goldman Sachs do obsługi transakcji i rozesłała memorandum informacyjne potencjalnym inwestorom.
2025-05-23 / 09:46 | Ze świata

Tatneft zwiększy udział rafinacji własnej ropy
Rosyjski koncern Tatneft ogłosił plan zwiększenia udziału przerobu własnej ropy z obecnych 60 proc. do 70 proc., co ma znacząco poprawić rentowność firmy.
2025-05-23 / 09:41 | Ze Wschodu

Rekordowy import rosyjskiej ropy do Indii
Indie, trzeci co do wielkości importer ropy na świecie, zwiększyły odbiór rosyjskiej ropy do poziomu około 1,8 mln bbl/d w maju 2025 roku — najwyższego od dziesięciu miesięcy. Głównym motorem tego wzrostu był popyt na lżejsze gatunki, takie jak ESPO Blend.
2025-05-23 / 09:33 | Ze świata

Spadek eksportu ropy z Arabii Saudyjskiej w marcu 2025 roku
Według oficjalnych danych opublikowanych przez JODI, eksport ropy naftowej z Arabii Saudyjskiej w marcu 2025 roku spadł do 5,754 mln baryłek dziennie z 6,547 mln baryłek dziennie w lutym.
2025-05-23 / 09:30 | Ze świata