Bary i kawiarnie, czyli gastronomia przy drogach
2010-10-22 07:29 | e-petrol.plW jaki sposób przyciągnąć i utrzymać klienta baru? Jak można wpłynąć na to, by nasz lokal był zauważony i chętnie odwiedzany przez kierowców? Co zrobić, by zwiększyć zyski baru działającego przy stacji paliw? Na te zagadnienia znajdą Państwo odpowiedź w najnowszym tekście e-petrol.pl.
![Bary i kawiarnie, czyli gastronomia przy drogach Bary i kawiarnie, czyli gastronomia przy drogach](/misc/pubimg/44267/eeb509afc41e958937961afd2cf708ce.640.jpeg)
Co najważniejsze?
Wbrew powszechnej opinii to (niestety...) nie zawsze samo smaczne jedzenie jest tym czynnikiem, który skłania kierowcę do skorzystania z przydrożnej knajpki. Czynnikiem, który powoduje, że kierowca zawita do naszego lokalu jest przede wszystkim... parking.
Musi być duży, jasno oświetlony, najlepiej monitorowany, a przynajmniej strzeżony. Jest to niezwykle istotne dla zmęczonego podróżnego, który wie, że może zjeść posiłek w spokoju i nie bać się o cały przewożony przez siebie bagaż czy ładunek.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest ładny, zadbany wygląd budynku. Kierowcę często do zatrzymania się na w przystacyjnej restauracji skłania wygląd zewnętrzny budynku, jego wystrój i otoczenie.
Ogromne znaczenie ma także klimat panujący wewnątrz pomieszczenia: przyjazna atmosfera, kuszący zapach, odpowiednia oprawa muzyczna, niepowtarzalny smak i wygląd potraw. Zadowolony kierowca będzie polecał nasz lokal swoim najbliższym i znajomym, w ten sposób możemy poszerzać grono naszych stałych, lojalnych klientów. Ważne jest, by pamiętać również o tym, że w tej branży konkurencja jest duża i nie ma miejsca na błędy, niezadowolony gość powiadomi o swoim rozczarowaniu 80 proc. swojego otoczenia, zadowolony jedynie 20 proc.
Personel
![Bary kawiarnie gastronomia](/misc/prtimg/138/Bary_kawiarnie_czyli_gastronomia_przy_drogach_3.jpg)
Właściciele barów nie doceniają siły personelu w sprzedaży usług i kładą słaby nacisk na ich profesjonalizm. Mając własny lokal musimy mieć świadomość, iż to obsługa, personel, kelnerzy sprzedają nasze usługi i odgrywają znacząca rolę w osiągnięciu sukcesu. Tu największe znaczenie odgrywa profesjonalizm, serdeczność, wyrozumiałość i znajomość swojego fachu. Również zachowanie właścicieli ma niebanalny wpływ na powodzenie lokalu i samopoczucie jego gości. Działania personelu w dziedzinie promocji przyczyniają się do kształtowania pozytywnego wizerunku lokalu na rynku.
Jakość i cena
Lokal musi być zadbany. Jeśli pożywienie podane jest niezwykle wykwintnie i elegancko, ale wokół panuje nieporządek, to wpłynie to na reakcję klienta.
Cena nie może przestraszyć konsumenta. Lokal znajdujący przy drodze szybkiego ruchu nie powinien być miejscem zbyt ekskluzywnym. Konsument powinnien czuć się w nim swobodnie - klient oczekuje usługi o wysokim standardzie, a jednocześnie niedrogiej.
Możemy wyróżnić dwa rodzaje obiektów znajdujących się przy stacjach paliw:
- kawiarnie, gdzie podawane są szybkie, ciepłe pokarmy. Najczęściej są to kawiarnie koncernowe. BP rozwija na swoich stacjach kawiarnie pod szyldem Wild Bean Cafe, Orlen wychodzi z ofertą Stop Cafe. Rynek kawiarń w Polsce nie jest nasycony i stale ich przybywa. Obie sieci to poważna konkurencja na tym rynku. W obu cena np. espresso nie przekracza 4 zł (to o 1 zł mniej niż w barach kawowych Tchibo i o 1,5 zł mniej niż w Coffeeheaven);
- przydrożne restauracje, knajpki, które podają pełnowartościowe posiłki. Panująca tam atmosfera powinna być bardzo domowa i ciepła.
Konsument
![Bary kawiarnie gastronomia](/misc/prtimg/138/Bary_kawiarnie_czyli_gastronomia_przy_drogach_5.jpg)
Klientem obu typów lokali zlokalizowanych przy stacjach jest kierowca, który chce zaspokoić głód, odpocząć, chwilę się odprężyć, po czym rusza w dalszą drogę. Obiekt zatem traktowany jest jak przystań, służąca do zebrania sił przed dalszą podróżą.
W przypadku klientów kawiarni wolą być oni anonimowi, chcą chwilkę odpocząć, „wrzucić coś na ząb", po czym ruszają w dalszą drogę. Natomiast klientem przydrożnych barów jest troszkę inny typ kierowcy, taki który chce być traktowany indywidualnie, chce poczuć się wyróżniony i dostrzeżony. Tego rodzaju klientom należy poświęcić uwagę i odpowiednio ich obsłużyć. Należy się na nich skupić, by mieli oni przekonanie, że są dla nas ważnymi gośćmi.
Dlatego, by zaskarbić sobie sympatię niektórych konsumentów, warto otworzyć się na nich, poprzez powitanie ich w naszym lokalu, zapytanie skąd przybyli, jak do nas trafili, czy smakują im serwowane przez naszego szefa kuchni dania, zaproponowanie napoju czy ciasteczka na deser, zaproszenie do odwiedzin ponownie.
Lokal powinien „wabić" kierowcę i zachęcać swoją atrakcyjnością do ponownego jego odwiedzenia. Nie ma bowiem lepszego wyznacznika sukcesu restauracji, jak właśnie powracający do niego goście!
Jedzenie jest najważniejsze?
Na klimat restauracji, zwłaszcza w Polsce, wpływa także dobra kuchnia. Bez niej restauracja nie istnieje. Jadłospis musi być bogaty i urozmaicony. Nieodmiennie i cały czas dużym powodzeniem cieszy się golonka, kotlet schabowy, pierogi ruskie, fasolka po bretońsku , ryby oraz dziczyzna, które wymagają pewnego kunsztu od szefa kuchni. Dużym zainteresowaniem cieszą się także tzw. szybkie dania, jak: pizza, hamburger, hot-dog czy zapiekanka.
I najważniejsze - w knajpce nigdy nie może zabraknąć dobrej, aromatycznej kawy, która pobudza organizm do dalszej jazdy.
Rodzaje promocji
![Bary kawiarnie gastronomia](/misc/prtimg/138/Bary_kawiarnie_czyli_gastronomia_przy_drogach_1.jpg)
Polscy restauratorzy coraz częściej organizują akcje promocyjne swoich usług. Zazwyczaj ma to miejsce tylko na początku funkcjonowania lokalu przy stacji paliw. To pozytywne zjawisko, bowiem stosowana w tym momencie reklama może wzbudzić w potencjalnych klientach potrzebę skorzystania z nowych usług gastronomicznych.
Do najczęściej stosowanych akcji, dodać należy bardzo skutecznych, należą np. promocje w postaci talonów dla kierowców samochodów ciężarowych. Otrzymuje się je za zakup odpowiedniej ilości paliwa, a zamienić można na danie dnia (zupa + II danie) w cenie 10 zł lub za darmo. Są też opcje "dla kierowców zamawiających posiłek darmowa cola", "kawa po godzinie 22 za 1zł", "dla pilotów wycieczek obiad za 1zł". Dobrym sposobem jest posiadanie w ofercie dań serwowanych z domowej kuchni. Celem tych akcji promocyjnych jest zachęcenie klienta i skuszenie go na posiłek bądź łyk gorącej kawy.
Do środków promocyjnych zaliczyć możemy także np. karty stałego klienta, karty rabatowe, upominki dla dzieci czy wręcz tak prozaiczne dodatki jak cukiereczki wraz z rachunkiem. Ważne jest aby zastosować takie działania, które uświadomią naszemu klientowi i jego gościom, iż byli bardzo mile u nas widziani i z przyjemnością zostaną przyjęci ponownie.
Modną formą promocji lokalu stało się wykorzystywanie szefów kuchni, którzy swoją osobowością i serwowaną kuchnią stają się najlepszą wizytówką lokalu. Ich znajomość sztuki kulinarnej zachęca coraz to nowych gości do odwiedzenia knajpki.
Usługi gastronomiczne nie potrzebują prowadzenia szerokiego wachlarza działań reklamowych. Mogą ograniczać się do odpowiedniego wyeksponowania nazwy lokalu, ustawienia tablic ułatwiających dojazd do lokalu, zamieszczenia ogłoszenia w książkach telefonicznych, Panoramie firm, czy informatorach miejskich i turystycznych.
Dobry bar przy drodze
![Bary kawiarnie gastronomia](/misc/prtimg/138/Bary_kawiarnie_czyli_gastronomia_przy_drogach_4.jpg)
Decydując się na uruchomienie punktu gastronomicznego w lokalu przy drodze, musimy zwrócić uwagę na panujący ruch, wygodny dostęp do parkingu dla samochodów oraz czy w pobliżu nie ma podobnego punktu. Żeby odnieść sukces w tego rodzaju działalności, która z reguły ma charakter lokalny, musimy nasz bar zareklamować na zewnątrz. Ceny reklam zewnętrznych nie są wygórowane (za 1 m2. reklamy ustawionej przy drodze krajowej płaci się ok. 1,5-2 zł dziennie). Mogą to być billboardy, neony, szyldy z logo firmy przy drodze, a także specjalne stojaki umieszczone przed lokalem.
Dobrze prowadzony lokal, przy drodze o natężonym ruchu samochodów, może osiągać wysoki obrót i tworzyć całkiem pokaźny dochód.
Więcej w kategorii
![OSGE chce przyspieszyć rozwój małych reaktorów jądrowych w Europie OSGE chce przyspieszyć rozwój małych reaktorów jądrowych w Europie](https://www.e-petrol.pl/misc/pubimg/116940/f67a23074efcf40533f95c0803b6dea4.150.jpeg)
OSGE chce przyspieszyć rozwój małych reaktorów jądrowych w Europie
Firma Orlen Synthos Green Energy (OSGE) współpracując z 17 firmami z różnych krajów złożyła wniosek o utworzenie specjalnej grupy roboczej, która skupi się na rozwoju małych reaktorów modułowych BWRX-300.
2024-07-26 09:22 | Z kraju
![Dyrektywa ETS 2 przyniesie podwyżki na rynku paliw Dyrektywa ETS 2 przyniesie podwyżki na rynku paliw](https://www.e-petrol.pl/misc/pubimg/116929/7c4d71f0595861ab4efc460ff4efd6c4.150.jpeg)
Dyrektywa ETS 2 przyniesie podwyżki na rynku paliw
Paliwa do napędu pojazdów oraz do ogrzewania domów podrożeją, bowiem pojawi się opłata od uprawnień do emisji dwutlenku węgla.
2024-07-25 09:59 | Z kraju
![Zmiany w radzie nadzorczej Orlenu Zmiany w radzie nadzorczej Orlenu](https://www.e-petrol.pl/misc/pubimg/116926/51cdfa9a283ea76b8384e0d23ca52cf6.150.jpeg)
Zmiany w radzie nadzorczej Orlenu
Podczas Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia, Orlen S.A. ogłosił powołanie nowych członków rady nadzorczej. Do grupy dołączyli Marian Sewerski oraz Piotr Wielowieyski.
2024-07-25 09:49 | Z kraju
![Skutki nocnego zakazu handlu alkoholem na stacjach Skutki nocnego zakazu handlu alkoholem na stacjach](https://www.e-petrol.pl/misc/pubimg/116925/18fa50d26c818a9baf33fb733583452f.150.jpeg)
Skutki nocnego zakazu handlu alkoholem na stacjach
Ministerstwo Zdrowia zaprezentowało pomysł wprowadzenia nocnego zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych w Polsce. Wprowadzenie nowych regulacji popierają młodzi konsumenci, ale krytykuje je spora grupa ekspertów od handlu.
2024-07-25 09:46 | Z kraju
Polecamy
![Złota era dla europejskich rafinerii dobiega końca Złota era dla europejskich rafinerii dobiega końca](/misc/pubimg/116938/ce727580e0cb7631f37aec754b4e9425.150.jpeg)
Złota era dla europejskich rafinerii dobiega końca
Europejscy giganci rafineryjni TotalEnergies i Neste, ostrzegli w czwartek przed dalszym spadkiem marż w związku z malejącym popytem na paliwa, co zwiastuje koniec krótkiej ery rekordowych zysków, które nastąpiły po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.
2024-07-26 / 09:18 | Ze świata
![Pożary w Albercie zagrażają produkcji ropy naftowej Pożary w Albercie zagrażają produkcji ropy naftowej](/misc/pubimg/116935/302fbefda399359518bc5dc854ab5597.150.jpeg)
Pożary w Albercie zagrażają produkcji ropy naftowej
Szalejące w Albercie pożary lasów wciąż się rozprzestrzeniają, zagrażając dalszej produkcji ropy naftowej i powodując konieczność ewakuacji.
2024-07-26 / 09:11 | Ze świata
![Wraca zakaz eksportu benzyny z Rosji Wraca zakaz eksportu benzyny z Rosji](/misc/pubimg/116907/b98626b5f621dd234ac04d353083ea03.150.jpeg)
Wraca zakaz eksportu benzyny z Rosji
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez wicepremiera Aleksandra Nowaka, od 1 sierpnia 2024 roku ponownie zostanie wprowadzony zakaz eksportu benzyny z Rosji. Decyzja ta oznacza anulowanie tymczasowego pozwolenia eksportu obowiązującego od 20 maja do 31 lipca br.
2024-07-24 / 09:37 | Ze Wschodu
Pozostałe aktualności
![Equinor rozważa zmniejszenie udziałów w brytyjskim polu naftowym Rosebank Equinor rozważa zmniejszenie udziałów w brytyjskim polu naftowym Rosebank](/misc/pubimg/116941/47cd9fe774683449faa80ce38a9352ce.150.jpeg)
Equinor rozważa zmniejszenie udziałów w brytyjskim polu naftowym Rosebank
Norweski gigant energetyczny Equinor nadal aktywnie rozważa redukcję swojego 80-procentowego udziału w brytyjskim polu naftowym Rosebank - powiedział agencji Reutera dyrektor finansowy firmy Torgrim Reitan.
2024-07-26 / 09:35 | Ze świata
![Arabia Saudyjska kupuje olej opałowy z Kuwejtu Arabia Saudyjska kupuje olej opałowy z Kuwejtu](/misc/pubimg/116939/34f1cb392a2aa07e4529745d7c8472d1.150.jpeg)
Arabia Saudyjska kupuje olej opałowy z Kuwejtu
W lipcu 2024 roku Arabia Saudyjska,, po raz pierwszy od ponad dwóch lat, podjęła decyzję o imporcie oleju opałowego z Kuwejtu.
2024-07-26 / 09:20 | Ze świata
![Rynek ropy naftowej w USA po wyborach Rynek ropy naftowej w USA po wyborach](/misc/pubimg/116937/4e72906b4ff8db06c68da48708073db9.150.jpeg)
Rynek ropy naftowej w USA po wyborach
Goldman Sachs przewiduje, że przyszły prezydent Stanów Zjednoczonych będzie miał bardzo ograniczone możliwości zwiększenia krajowej produkcji ropy naftowej w 2025 roku.
2024-07-26 / 09:16 | Ze świata
![Rosja, Irak i Kazachstan zrekompensują nadprodukcję ropy Rosja, Irak i Kazachstan zrekompensują nadprodukcję ropy](/misc/pubimg/116936/a3348b39fa1955b39bf1da9198d7e0ac.150.jpeg)
Rosja, Irak i Kazachstan zrekompensują nadprodukcję ropy
Rosja, Irak i Kazachstan przedstawiły OPEC plany rekompensat nadprodukcji ropy naftowej w pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku.
2024-07-26 / 09:13 | Ze świata
![Tankowiec przewrócił się u wybrzeży Filipin Tankowiec przewrócił się u wybrzeży Filipin](/misc/pubimg/116934/6c36ec9e9ba8338d0c1787d3d459b540.150.jpeg)
Tankowiec przewrócił się u wybrzeży Filipin
Filipiński tankowiec przewożący 1,4 mln litrów oleju opałowego zatonął w czwartek u wybrzeży Manili. W wyniku zdarzenia część ładunku wyciekła do morza.
2024-07-26 / 09:09 | Ze świata
![Amerykańskie rafinerie z niższymi zyskami w II kwartale Amerykańskie rafinerie z niższymi zyskami w II kwartale](/misc/pubimg/116933/bb2d94230348ebf71a749c16f641aadb.150.jpeg)
Amerykańskie rafinerie z niższymi zyskami w II kwartale
Według amerykańskiej Energy Information Administration, aby sprostać oczekiwanemu wzrostowi popytu na benzynę i olej napędowy, rafinerie zwiększyły moce przerobowe w okresie od kwietnia do czerwca do 93,5 proc. w porównaniu z 91 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku.
2024-07-26 / 09:07 | Ze świata