Myjnie samochodowe na stacjach paliw
2010-08-07 13:54 | e-petrol.plChcesz otworzyć na swojej stacji myjnię samochodową, ale nie wiesz, jaka jest aktualna oferta? Zastanawiasz się, czy Ci się to opłaci? Stacje w okolicy otwierają myjnie – tylko czemu? Na wszystkie te pytania, oraz wiele innych, odpowiedzi znajdziesz w najnowszym tekście e-petrol.pl.

Decydując się na samodzielne mycie swego pojazdu musimy wziąć pod uwagę aspekt ekologiczny, bowiem środki myjące oraz detergenty, których używamy zwykle mają negatywny wpływ na środowisko naturalne. Ważny jest więc środek chemiczny, którego użyjemy, jak również preparaty służące do pielęgnacji karoserii, poza tym zdecydowana większość Urzędów Miast i Gmin wydała regulacje prawne, które zabraniają mycia aut w miejscach, które nie są do tego przystosowane. Warunkiem obligatoryjnym jest odprowadzenie chemikaliów do kanalizacji, niedopuszczalne jest natomiast przedostanie się ich do gleby, zbiorników wodnych czy kanalizacji deszczowej. Za złamanie tego przepisu grozi kara grzywny. Wiele osób decyduje się więc na mycie samochodu w odpowiednio przystosowanym do tego miejscu - korzysta z usług myjni.
Rodzaje myjni
Myjnie automatyczne
Zaletą takiego mycia jest szybkość działania. Samochód myty jest przez automaty. Doświadczeni pracownicy myjni dobierają odpowiednie preparaty i program, który będzie zgodny z naszym życzeniem oraz wymaganiami. Samochód myty jest przez obracające się szczotki, może się więc zdarzyć np. uszkodzenie lakieru. Cena usługi zależy oczywiście od jej zakresu (mycie, woskowanie, czyszczenie wnętrza). Myjnie automatyczne można podzielić na tunelowe i portalowe. Różnią się one konstrukcją i niektórymi rozwiązaniami technicznymi.
Myjnie tunelowe
Z wyglądu przypominają rodzaj tunelu, stąd ich nazwa. Składają się z bramy wjazdowej, modułu szczotkowego, bramek chemicznych i płuczących oraz suszarek. Pojazd wprowadzany jest w specjalnie oznaczone miejsce, gdzie przednie koła znajdują się na specjalnej taśmie, która jest ruchoma i stale się przsuwa. Dzięki takiemu rozwiązaniu cały pojazd zostaje „przesuniety” przez całą długość tunelu, w którym znajdują się poszczególne moduły realizujące proces mycia: mycie wodą pod wysokim ciśnieniem, nanoszenie środków chemicznych, szczotkowanie, płukanie, woskowanie, suszenie. Myjnia jest całkowicie zautomatyzowana, a do dyspozycji mamy kilkanaście programów, które różnią się między sobą m.in. ilością i rodzajem użytych środków chemicznych oraz czasem trwania. Myjnia tunelowa cieszy się dużą przepustowością, jej wydajność wynosi 30-120 pojazdów na godzinę.
Myjnie portalowe
Ten typ myjni jest niezwykle powszechny, wyglądem przypomina bramę. Najczęściej instalowane są przy stacjach benzynowych oraz hipermarketach. Pojazd wprowadzany jest na stanowisko mycia, a cała konstrukcja (na której zamontowane są szczotki) przesuwając się po prowadnicach realizuje proces mycia samochodu. Wybierając odpowiedni program mamy możliwość użycia środków spieniających, konserwujących, nabłyszczających, a także szereg opcji dodatkowych.
Myjnie jednoportalowe, wydajność: 8-16 pojazdów na godzinę.
Myjnie dwuportalowe, wydajność: 9-24 pojazdów na godzinę.
Myjnie portalowe do mycia samochodów ciężarowych i autobusów, wydajność: 6-10 pojazdów na godzinę.
Myjnie przejazdowe do mycia autobusów, wydajność: 20-40 pojazdów na godzinę.
Myjnie ręczne
Metoda bardzo tradycyjna. Ręczne mycie zwykle jest bardzo dokładne. Pracownik myjni dociera do wszystkich zakamarków. Proces mycia jest na bieżąco kontrolowany przez człowieka, który decyduje o doborze środków myjących i pielęgnujących. Dodatkowo istnieje możliwość wyczyszczenia pojazdu wewnątrz i skorzystania z odkurzacza. Mycie ręczne może odbywać się przy pomocy gąbki czy szczotki. Coraz większą popularnością cieszy się tzw. mycie bezdotykowe.
Myjnie bezdotykowe
Cieszą się one coraz większą popularnością. Proces mycia, jego czas zależy od nas samych. Są to myjnie samoobsługowe, w których kierowca sam myje samochód w opłaconym przez siebie czasie. Do dyspozycji mamy wysokociśnieniową myjkę lub lancę zakończoną szczotką, która pozwala pod dużym ciśnieniem umyć, a następnie spłukać samochód. Czynnikiem myjącym jest specjalny proszek lub środki chemiczne dozowane automatycznie. Do dyspozycji jest kilka opcji mycia, np. nanoszenie środka myjącego, płukanie ciepłą wodą, nanoszenie środka nabłyszczającego. Metoda ta nie jest zalecana przy ujemnych temperaturach powietrza, ponieważ nie ma możliwości osuszenia pojazdu. Zaletą jest jednak możliwość szybkiego i taniego umycia samochodu.
Myjnie ciśnieniowe, wydajność na stanowisku: do 6 pojazdów na godzinę.
Lokalizacja myjni
W miastach częściej spotyka się na stacjach paliw myjnie szczotkowe jedno- lub dwu- portalowe oraz ciśnieniowe (bezdotykowe) dwu- lub trzy- stanowiskowe. Myjnie znajdujące się tuż obok supermarketów najczęściej charakteryzują się dużą wydajnością. Najwłaściwszym rozwiązaniem jest więc myjnia tunelowa lub sześciu- lub siedmio- stanowiskowe centrum mycia ciśnieniowego. Coraz więcej stacji paliw decyduje się na rozszerzanie oferty. Na przykład posiadając myjnię portalową dobudowują dwa lub trzy stanowiska ciśnieniowe. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, nie wszyscy klienci chcą bowiem myć samochody myjniami portalowymi, twierdzą, że te rysują lakier. Ale i nie wszyscy chcą myć ciśnieniowo, wola poczekać aż myjnia portalowa zrobi to za nich. Poza miastami przy ruchliwych drogach, spotkać można raczej jednostanowiskowe myjnie ciśnieniowe i myjnie samochodów ciężarowych.
Koszt wybudowania myjni
Najtańsze są myjnie ciśnieniowe. Nie wymagają budowy hali myjni i pomieszczenia technicznego. Wystarczy przygotować płytę podłogową, podjazdy, przyłącza i odpływ ścieków. Koszt myjni z wiatą zależy od przyjętych rozwiązań technicznych, ilości stanowisk, programów mycia, itp.
Myjnia ciśnieniowa, dwu- stanowiskowa zadaszona, z czterema programami mycia kosztuje ok. 40 000 EUR netto.
Myjnie portalowe to koszt od 40 000 EUR netto wzwyż.
Myjnie tunelowe z transportem długości ok. 18-20 metrów to koszt od 100 000 EUR netto wzwyż.
Do kosztów związanych z budową myjni automatycznych trzeba doliczyć kwotę związaną z budową hali myjni, pomieszczenia technicznego, bram, instalacji, podjazdów, przyłączy, odprowadzenia ścieków i in.
Montaż myjni portalowej to praca na ok. 10 dni, tunelowej ok. 20 dni, ciśnieniowej – od jednego dnia do 2 tygodni (wszystko zależy od wyposażenia).
Prognozy na przyszłość
Czasy, kiedy można było zauważyć właścicieli aut z wiaderkami i gąbkami, którzy czyścili swoje pojazdy, powoli już mijają. Wielu kierowców jednak lubi ręcznie myć samochód. Dla takich osób ważna jest dokładność mycia, dlatego chętnie korzystają z usług myjni samoobsługowych. Firmy sprzedające myjnie twierdzą, że zapotrzebowanie na ich produkty ciągle wzrasta. Wynika to z faktu, że wielu właścicieli myjni, mając złe doświadczenie z używanymi myjniami sprowadzanymi z zagranicy, decyduje się na wymianę ich na nowoczesne rozwiązania. “Rynek myjni w Polsce nie jest jeszcze nasycony” - zgodnie twierdzą producenci.
W ostatnich latach nastąpił dynamiczny wzrost zainteresowania samoobsługowymi myjniami bezdotykowymi. Wynika to z ich nowoczesności technologicznej, w połączeniu z ekonomicznością. Koszt tego rodzaju usługi jest 40-60 proc. niższy niż w przypadku myjni szczotkowej. Zaobserwować można również duże zainteresowanie myjniami ciśnieniowym oraz urządzeniami do mycia samochodów ciężarowych i autobusów. Pojazd można umyć wodą z dodatkiem płynu, szamponu zmiękczającego wodę, coraz częściej jednak wybieramy kompleksową usługę pielęgnacyjną w wyspecjalizowanym salonie, w którym samochód poddany jest zabiegom pielęgnacyjnym.
Dziękujemy firmom: Corrimex, Sultof Sp. j., Rohe Polska Sp. z o.o., Hydropress, Karcher Sp. z o.o., BKF Myjnie Bezdotykowe Sp. z o.o., Novo Nord sp. z o.o. za pomoc przy realizacji artykułu.
Więcej w kategorii

Niewielkie zmiany w stanie posiadania sieci stacji paliw w Polsce
Na koniec czerwca 2025 roku największą siecią stacji paliw w Polsce nadal zarządzał Orlen, który zwiększył liczbę placówek do 1950 - poinformowała agencja ISBnews. To o cztery więcej niż miesiąc wcześniej i o 21 więcej w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
2025-07-09 14:29 | Z kraju

Orlen musi zainwestować by ograniczyć emisje
Grupa Orlen zmniejsza emisję metanu, ale przepisy unijne mogą znacząco zwiększyć koszty. Według koncernu, ograniczenie emisji wymaga setek milionów złotych inwestycji i pokonania barier technologicznych.
2025-07-09 09:48 | Z kraju

Orlen będzie współpracował z Microsoftem w zakresie AI
Płocki koncern zapowiedział, że przeprowadzi największe wdrożenia AI w Europie Środkowej. Pomoże mu w tym Microsoft.
2025-07-08 09:47 | Z kraju

Grupa Orlen i Northland Power rozpoczęły instalację morskich turbin wiatrowych
Pierwszy polski wiatrak stanął już na Bałtyku, co symbolicznie otwiera nowy etap rozwoju polskiej morskiej energetyki wiatrowej.
2025-07-07 09:40 | Z kraju
Polecamy

Zamknięcie rafinerii w Gelsenkirchen wstrzymane
Koncern BP ogłosił, że na razie nie zamknie swojej rafinerii w Gelsenkirchen, jednej z dwóch działających w Niemczech. Jak podał serwis Bloomberg, decyzja ta wynika z poprawy warunków rynkowych i rosnących marż przerobowych.
2025-07-09 / 09:27 | Ze świata

Chińskie rafinerie toną w nadmiarze paliwa lotniczego
Chińskie rafinerie zmagają się z nowym problemem – nadpodażą paliwa lotniczego, której nie jest w stanie zrównoważyć nawet rosnący popyt w sektorze lotniczym - donosi Bloomberg.
2025-07-08 / 09:26 | Ze świata

Inwestycje w poszukiwania ropy mogą spaść po raz pierwszy od 2020 roku
Według prognoz JP Morgan, w 2025 roku globalne wydatki na poszukiwania i produkcję ropy naftowej, po raz pierwszy od pięciu lat, mogą spaść o 1,1 proc., do poziomu 543 miliardów dolarów. Powodem są rosnąca niepewność gospodarcza, napięcia geopolityczne oraz ostrożniejsze podejście inwestorów w sektorze naftowym – informuje serwis Energynews.
2025-07-07 / 09:46 | Ze świata
Pozostałe aktualności

Ponownie rosną koszty ubezpieczeń statków
Ceny polis ubezpieczeniowych dla żeglugi na Morzu Czerwonym gwałtownie wzrosły po atakach Huti na statki handlowe. Obecnie koszt ubezpieczenia wynosi około 1 mln USD za podróż statku o wartości 100 mln USD, podaje dziennik „The Financial Times”.
2025-07-09 / 14:27 | Ze świata

Wątpliwości wokół produkcji ropy Murban w ZEA
Handlowcy kwestionują oficjalne wolumeny produkcji ropy Murban – flagowego gatunku surowca ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, produkowanego przez państwowy koncern ADNOC.
2025-07-09 / 14:21 | Ze świata

Orlen dostarcza SAF do trzech portów lotniczych
Samoloty startujące z lotnisk w Warszawie, Krakowie i Katowicach mogą już tankować SAF – zrównoważone paliwo lotnicze dostarczane przez Orlen.
2025-07-09 / 10:43 | Biopaliwa

Rafineria Dangote przechodzi na nigeryjską ropę
Największa rafineria w Afryce, należąca do Dangote Industries, planuje do końca roku całkowicie zrezygnować z importu ropy naftowej, opierając się wyłącznie na surowcu pochodzącym z Nigerii. Obecnie już połowa zapotrzebowania zakładu zaspokajana jest przez lokalnych producentów.
2025-07-09 / 09:40 | Ze świata

Eksplozja tankowca u wybrzeży Indii
Tankowiec MV Fulda, pływający pod banderą Hongkongu, eksplodował wkrótce po wypłynięciu z indyjskiego portu Kandla w stanie Gudżarat. Władze portowe poinformowały, że uratowano 21-osobową załogę.
2025-07-09 / 09:31 | Ze świata

OMV zwiększa zysk o 120 mln euro dzięki fuzji Borouge i Borealis
Austriacki koncern OMV poinformował o wzroście zysku o 120 mln euro (141 mln USD) w związku z finalizacją fuzji aktywów petrochemicznych Borouge (ZEA) i Borealis (Austria), prowadzącą do utworzenia Borouge Group International.
2025-07-09 / 09:29 | Ze świata