Myjnie samochodowe na stacjach paliw
2010-08-07 13:54 | e-petrol.plChcesz otworzyć na swojej stacji myjnię samochodową, ale nie wiesz, jaka jest aktualna oferta? Zastanawiasz się, czy Ci się to opłaci? Stacje w okolicy otwierają myjnie – tylko czemu? Na wszystkie te pytania, oraz wiele innych, odpowiedzi znajdziesz w najnowszym tekście e-petrol.pl.

Decydując się na samodzielne mycie swego pojazdu musimy wziąć pod uwagę aspekt ekologiczny, bowiem środki myjące oraz detergenty, których używamy zwykle mają negatywny wpływ na środowisko naturalne. Ważny jest więc środek chemiczny, którego użyjemy, jak również preparaty służące do pielęgnacji karoserii, poza tym zdecydowana większość Urzędów Miast i Gmin wydała regulacje prawne, które zabraniają mycia aut w miejscach, które nie są do tego przystosowane. Warunkiem obligatoryjnym jest odprowadzenie chemikaliów do kanalizacji, niedopuszczalne jest natomiast przedostanie się ich do gleby, zbiorników wodnych czy kanalizacji deszczowej. Za złamanie tego przepisu grozi kara grzywny. Wiele osób decyduje się więc na mycie samochodu w odpowiednio przystosowanym do tego miejscu - korzysta z usług myjni.
Rodzaje myjni
Myjnie automatyczne
Zaletą takiego mycia jest szybkość działania. Samochód myty jest przez automaty. Doświadczeni pracownicy myjni dobierają odpowiednie preparaty i program, który będzie zgodny z naszym życzeniem oraz wymaganiami. Samochód myty jest przez obracające się szczotki, może się więc zdarzyć np. uszkodzenie lakieru. Cena usługi zależy oczywiście od jej zakresu (mycie, woskowanie, czyszczenie wnętrza). Myjnie automatyczne można podzielić na tunelowe i portalowe. Różnią się one konstrukcją i niektórymi rozwiązaniami technicznymi.
Myjnie tunelowe
Z wyglądu przypominają rodzaj tunelu, stąd ich nazwa. Składają się z bramy wjazdowej, modułu szczotkowego, bramek chemicznych i płuczących oraz suszarek. Pojazd wprowadzany jest w specjalnie oznaczone miejsce, gdzie przednie koła znajdują się na specjalnej taśmie, która jest ruchoma i stale się przsuwa. Dzięki takiemu rozwiązaniu cały pojazd zostaje „przesuniety” przez całą długość tunelu, w którym znajdują się poszczególne moduły realizujące proces mycia: mycie wodą pod wysokim ciśnieniem, nanoszenie środków chemicznych, szczotkowanie, płukanie, woskowanie, suszenie. Myjnia jest całkowicie zautomatyzowana, a do dyspozycji mamy kilkanaście programów, które różnią się między sobą m.in. ilością i rodzajem użytych środków chemicznych oraz czasem trwania. Myjnia tunelowa cieszy się dużą przepustowością, jej wydajność wynosi 30-120 pojazdów na godzinę.
Myjnie portalowe
Ten typ myjni jest niezwykle powszechny, wyglądem przypomina bramę. Najczęściej instalowane są przy stacjach benzynowych oraz hipermarketach. Pojazd wprowadzany jest na stanowisko mycia, a cała konstrukcja (na której zamontowane są szczotki) przesuwając się po prowadnicach realizuje proces mycia samochodu. Wybierając odpowiedni program mamy możliwość użycia środków spieniających, konserwujących, nabłyszczających, a także szereg opcji dodatkowych.
Myjnie jednoportalowe, wydajność: 8-16 pojazdów na godzinę.
Myjnie dwuportalowe, wydajność: 9-24 pojazdów na godzinę.
Myjnie portalowe do mycia samochodów ciężarowych i autobusów, wydajność: 6-10 pojazdów na godzinę.
Myjnie przejazdowe do mycia autobusów, wydajność: 20-40 pojazdów na godzinę.
Myjnie ręczne
Metoda bardzo tradycyjna. Ręczne mycie zwykle jest bardzo dokładne. Pracownik myjni dociera do wszystkich zakamarków. Proces mycia jest na bieżąco kontrolowany przez człowieka, który decyduje o doborze środków myjących i pielęgnujących. Dodatkowo istnieje możliwość wyczyszczenia pojazdu wewnątrz i skorzystania z odkurzacza. Mycie ręczne może odbywać się przy pomocy gąbki czy szczotki. Coraz większą popularnością cieszy się tzw. mycie bezdotykowe.
Myjnie bezdotykowe
Cieszą się one coraz większą popularnością. Proces mycia, jego czas zależy od nas samych. Są to myjnie samoobsługowe, w których kierowca sam myje samochód w opłaconym przez siebie czasie. Do dyspozycji mamy wysokociśnieniową myjkę lub lancę zakończoną szczotką, która pozwala pod dużym ciśnieniem umyć, a następnie spłukać samochód. Czynnikiem myjącym jest specjalny proszek lub środki chemiczne dozowane automatycznie. Do dyspozycji jest kilka opcji mycia, np. nanoszenie środka myjącego, płukanie ciepłą wodą, nanoszenie środka nabłyszczającego. Metoda ta nie jest zalecana przy ujemnych temperaturach powietrza, ponieważ nie ma możliwości osuszenia pojazdu. Zaletą jest jednak możliwość szybkiego i taniego umycia samochodu.
Myjnie ciśnieniowe, wydajność na stanowisku: do 6 pojazdów na godzinę.
Lokalizacja myjni
W miastach częściej spotyka się na stacjach paliw myjnie szczotkowe jedno- lub dwu- portalowe oraz ciśnieniowe (bezdotykowe) dwu- lub trzy- stanowiskowe. Myjnie znajdujące się tuż obok supermarketów najczęściej charakteryzują się dużą wydajnością. Najwłaściwszym rozwiązaniem jest więc myjnia tunelowa lub sześciu- lub siedmio- stanowiskowe centrum mycia ciśnieniowego. Coraz więcej stacji paliw decyduje się na rozszerzanie oferty. Na przykład posiadając myjnię portalową dobudowują dwa lub trzy stanowiska ciśnieniowe. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, nie wszyscy klienci chcą bowiem myć samochody myjniami portalowymi, twierdzą, że te rysują lakier. Ale i nie wszyscy chcą myć ciśnieniowo, wola poczekać aż myjnia portalowa zrobi to za nich. Poza miastami przy ruchliwych drogach, spotkać można raczej jednostanowiskowe myjnie ciśnieniowe i myjnie samochodów ciężarowych.
Koszt wybudowania myjni
Najtańsze są myjnie ciśnieniowe. Nie wymagają budowy hali myjni i pomieszczenia technicznego. Wystarczy przygotować płytę podłogową, podjazdy, przyłącza i odpływ ścieków. Koszt myjni z wiatą zależy od przyjętych rozwiązań technicznych, ilości stanowisk, programów mycia, itp.
Myjnia ciśnieniowa, dwu- stanowiskowa zadaszona, z czterema programami mycia kosztuje ok. 40 000 EUR netto.
Myjnie portalowe to koszt od 40 000 EUR netto wzwyż.
Myjnie tunelowe z transportem długości ok. 18-20 metrów to koszt od 100 000 EUR netto wzwyż.
Do kosztów związanych z budową myjni automatycznych trzeba doliczyć kwotę związaną z budową hali myjni, pomieszczenia technicznego, bram, instalacji, podjazdów, przyłączy, odprowadzenia ścieków i in.
Montaż myjni portalowej to praca na ok. 10 dni, tunelowej ok. 20 dni, ciśnieniowej – od jednego dnia do 2 tygodni (wszystko zależy od wyposażenia).
Prognozy na przyszłość
Czasy, kiedy można było zauważyć właścicieli aut z wiaderkami i gąbkami, którzy czyścili swoje pojazdy, powoli już mijają. Wielu kierowców jednak lubi ręcznie myć samochód. Dla takich osób ważna jest dokładność mycia, dlatego chętnie korzystają z usług myjni samoobsługowych. Firmy sprzedające myjnie twierdzą, że zapotrzebowanie na ich produkty ciągle wzrasta. Wynika to z faktu, że wielu właścicieli myjni, mając złe doświadczenie z używanymi myjniami sprowadzanymi z zagranicy, decyduje się na wymianę ich na nowoczesne rozwiązania. “Rynek myjni w Polsce nie jest jeszcze nasycony” - zgodnie twierdzą producenci.
W ostatnich latach nastąpił dynamiczny wzrost zainteresowania samoobsługowymi myjniami bezdotykowymi. Wynika to z ich nowoczesności technologicznej, w połączeniu z ekonomicznością. Koszt tego rodzaju usługi jest 40-60 proc. niższy niż w przypadku myjni szczotkowej. Zaobserwować można również duże zainteresowanie myjniami ciśnieniowym oraz urządzeniami do mycia samochodów ciężarowych i autobusów. Pojazd można umyć wodą z dodatkiem płynu, szamponu zmiękczającego wodę, coraz częściej jednak wybieramy kompleksową usługę pielęgnacyjną w wyspecjalizowanym salonie, w którym samochód poddany jest zabiegom pielęgnacyjnym.
Dziękujemy firmom: Corrimex, Sultof Sp. j., Rohe Polska Sp. z o.o., Hydropress, Karcher Sp. z o.o., BKF Myjnie Bezdotykowe Sp. z o.o., Novo Nord sp. z o.o. za pomoc przy realizacji artykułu.
Polecamy

Anwim ma partnera do budowy sieci punktów ładowania
Anwim S.A., właściciel sieci stacji paliw Moya planuje zbudować 4 tysiące własnych punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz szeroką współpracę z innymi operatorami w ramach roamingu.
2023-06-07 / 09:23 | Elektromobilność

Niższe dochody rosyjskiego budżetu z węglowodorów
Dochody budżetu federalnego Rosji z ropy i gazu, które wciąż są siłą napędową rosyjskiej gospodarki, spadły w maju o prawie 36 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku i wyniosły 647,5 mld rubli - podało w poniedziałek Ministerstwo Finansów.
2023-06-06 / 09:38 | Ze Wschodu

Umowa OPEC+ przedłużona, ropy będzie mniej
Kraje członkowskie OPEC+ uzgodniły, że w 2024 roku ich produkcja wyniesie 40,46 mln baryłek dziennie. W porównaniu z obecną produkcją spadek wyniesie 1,393 mln baryłek dziennie. OPEC+ podkreśla, że nowa decyzja została podjęta w celu osiągnięcia i utrzymania stabilności na rynku ropy oraz stworzenia długoterminowej przewidywalności.
2023-06-05 / 09:33 | Ze świata
Pozostałe aktualności

Produkcja ropy w USA w 2023 r. wzrośnie bardziej niż oczekiwano
Wydobycie ropy w USA w tym roku wzrośnie szybciej, a zwiększenie popytu na surowiec osłabnie w porównaniu z wcześniejszymi oczekiwaniami, podała we wtorek Energy Information Administration.
2023-06-07 / 09:38 | Ze świata

Niższa produkcja ropy w Kazachstanie
Kazachstan ograniczył dzienne wydobycie ropy naftowej (bez kondensatu gazowego) o 3 proc. w maju w porównaniu z kwietniem do 1,55 mln baryłek dziennie – wynika z wyliczenia agencji Reutera opartego na danych z dwóch źródeł.
2023-06-07 / 09:36 | Ze świata

Wyciek w największej rafinerii w Europie
Shell poinformował we wtorek, że zatrzymał instalację rafinerii ropy naftowej w Pernis w Rotterdamie, największej w Europie, z powodu wycieku.
2023-06-07 / 09:35 | Ze świata

Wzrost gospodarczy nie powstrzyma spadku popytu na olej napędowy
Popyt na diesla w USA spadnie do 2024 r. pomimo rosnącej aktywności gospodarczej, prognozuje Energy Information Administration.
2023-06-07 / 09:32 | Ze świata

Prognozy deficytu na rynku ropy w III kwartale 2023 r
Wiceprezes Rystad Energy, Jorge León, mówi, że wydobycie ropy w Arabii Saudyjskiej spadnie w lipcu nieco poniżej 9 mln baryłek dziennie, czyli najniższego poziomu od czerwca 2021 r.
2023-06-07 / 09:24 | Ze świata

Analitycy z Citi uspokajają
Jest mało prawdopodobne, aby ograniczenie wydobycia ropy naftowej przez Arabię Saudyjską o milion baryłek dziennie stanowiło podstawę trwałego wzrostu cen do 80-90 USD – uważają analitycy z Citi.
2023-06-07 / 09:19 | Ze świata