Shell Franczyza
MOYA więcej niż dobre paliwa

Myjnie samochodowe na stacjach paliw

Chcesz otworzyć na swojej stacji myjnię samochodową, ale nie wiesz, jaka jest aktualna oferta? Zastanawiasz się, czy Ci się to opłaci? Stacje w okolicy otwierają myjnie – tylko czemu? Na wszystkie te pytania, oraz wiele innych, odpowiedzi znajdziesz w najnowszym tekście e-petrol.pl.

Myjnie samochodowe na stacjach paliw
Rynek myjni samochodowych w Polsce rozwija się bardzo prężnie. Samochodów na drogach przybywa, a wraz ze wzrostem ich liczby rośnie także rynek myjni. Umycie samochodu nie stwarza większych trudności. Możemy go umyć samodzielnie, jak również zlecić jego umycie specjalizującym się w tego rodzaju usługach firmom.

Decydując się na samodzielne mycie swego pojazdu musimy wziąć pod uwagę aspekt ekologiczny, bowiem środki myjące oraz detergenty, których używamy zwykle mają negatywny wpływ na środowisko naturalne. Ważny jest więc środek chemiczny, którego użyjemy, jak również preparaty służące do pielęgnacji karoserii, poza tym zdecydowana większość Urzędów Miast i Gmin wydała regulacje prawne, które zabraniają mycia aut w miejscach, które nie są do tego przystosowane. Warunkiem obligatoryjnym jest odprowadzenie chemikaliów do kanalizacji, niedopuszczalne jest natomiast przedostanie się ich do gleby, zbiorników wodnych czy kanalizacji deszczowej. Za złamanie tego przepisu grozi kara grzywny. Wiele osób decyduje się więc na mycie samochodu w odpowiednio przystosowanym do tego miejscu - korzysta z usług myjni.

Rodzaje myjni


Myjnie automatyczne


Zaletą takiego mycia jest szybkość działania. Samochód myty jest przez automaty. Doświadczeni pracownicy myjni dobierają odpowiednie preparaty i program, który będzie zgodny z naszym życzeniem oraz wymaganiami. Samochód myty jest przez obracające się szczotki, może się więc zdarzyć np. uszkodzenie lakieru. Cena usługi zależy oczywiście od jej zakresu (mycie, woskowanie, czyszczenie wnętrza). Myjnie automatyczne można podzielić na tunelowe i portalowe. Różnią się one konstrukcją i niektórymi rozwiązaniami technicznymi.

Myjnie tunelowe

Z wyglądu przypominają rodzaj tunelu, stąd ich nazwa. Składają się z bramy wjazdowej, modułu szczotkowego, bramek chemicznych i płuczących oraz suszarek. Pojazd wprowadzany jest w specjalnie oznaczone miejsce, gdzie przednie koła znajdują się na specjalnej taśmie, która jest ruchoma i stale się przsuwa. Dzięki takiemu rozwiązaniu cały pojazd zostaje „przesuniety” przez całą długość tunelu, w którym znajdują się poszczególne moduły realizujące proces mycia: mycie wodą pod wysokim ciśnieniem, nanoszenie środków chemicznych, szczotkowanie, płukanie, woskowanie, suszenie. Myjnia jest całkowicie zautomatyzowana, a do dyspozycji mamy kilkanaście programów, które różnią się między sobą m.in. ilością i rodzajem użytych środków chemicznych oraz czasem trwania. Myjnia tunelowa cieszy się dużą przepustowością, jej wydajność wynosi 30-120 pojazdów na godzinę.

Myjnie portalowe

Ten typ myjni jest niezwykle powszechny, wyglądem przypomina bramę. Najczęściej instalowane są przy stacjach benzynowych oraz hipermarketach. Pojazd wprowadzany jest na stanowisko mycia, a cała konstrukcja (na której zamontowane są szczotki) przesuwając się po prowadnicach realizuje proces mycia samochodu. Wybierając odpowiedni program mamy możliwość użycia środków spieniających, konserwujących, nabłyszczających, a także szereg opcji dodatkowych.
Myjnie jednoportalowe, wydajność: 8-16 pojazdów na godzinę.
Myjnie dwuportalowe, wydajność: 9-24 pojazdów na godzinę.
Myjnie portalowe do mycia samochodów ciężarowych i autobusów, wydajność: 6-10 pojazdów na godzinę.
Myjnie przejazdowe do mycia autobusów, wydajność: 20-40 pojazdów na godzinę.

Myjnie ręczne

Metoda bardzo tradycyjna. Ręczne mycie zwykle jest bardzo dokładne. Pracownik myjni dociera do wszystkich zakamarków. Proces mycia jest na bieżąco kontrolowany przez człowieka, który decyduje o doborze środków myjących i pielęgnujących. Dodatkowo istnieje możliwość wyczyszczenia pojazdu wewnątrz i skorzystania z odkurzacza. Mycie ręczne może odbywać się przy pomocy gąbki czy szczotki. Coraz większą popularnością cieszy się tzw. mycie bezdotykowe.

Myjnie bezdotykowe

Cieszą się one coraz większą popularnością. Proces mycia, jego czas zależy od nas samych. Są to myjnie samoobsługowe, w których kierowca sam myje samochód w opłaconym przez siebie czasie. Do dyspozycji mamy wysokociśnieniową myjkę lub lancę zakończoną szczotką, która pozwala pod dużym ciśnieniem umyć, a następnie spłukać samochód. Czynnikiem myjącym jest specjalny proszek lub środki chemiczne dozowane automatycznie. Do dyspozycji jest kilka opcji mycia, np. nanoszenie środka myjącego, płukanie ciepłą wodą, nanoszenie środka nabłyszczającego. Metoda ta nie jest zalecana przy ujemnych temperaturach powietrza, ponieważ nie ma możliwości osuszenia pojazdu. Zaletą jest jednak możliwość szybkiego i taniego umycia samochodu.

Myjnie ciśnieniowe, wydajność na stanowisku: do 6 pojazdów na godzinę.

Lokalizacja myjni

W miastach częściej spotyka się na stacjach paliw myjnie szczotkowe jedno- lub dwu- portalowe oraz ciśnieniowe (bezdotykowe) dwu- lub trzy- stanowiskowe. Myjnie znajdujące się tuż obok supermarketów najczęściej charakteryzują się dużą wydajnością. Najwłaściwszym rozwiązaniem jest więc myjnia tunelowa lub sześciu- lub siedmio- stanowiskowe centrum mycia ciśnieniowego. Coraz więcej stacji paliw decyduje się na rozszerzanie oferty. Na przykład posiadając myjnię portalową dobudowują dwa lub trzy stanowiska ciśnieniowe. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, nie wszyscy klienci chcą bowiem myć samochody myjniami portalowymi, twierdzą, że te rysują lakier. Ale i nie wszyscy chcą myć ciśnieniowo, wola poczekać aż myjnia portalowa zrobi to za nich. Poza miastami przy ruchliwych drogach, spotkać można raczej jednostanowiskowe myjnie ciśnieniowe i myjnie samochodów ciężarowych.

Koszt wybudowania myjni

Najtańsze są myjnie ciśnieniowe. Nie wymagają budowy hali myjni i pomieszczenia technicznego. Wystarczy przygotować płytę podłogową, podjazdy, przyłącza i odpływ ścieków. Koszt myjni z wiatą zależy od przyjętych rozwiązań technicznych, ilości stanowisk, programów mycia, itp.

Myjnia ciśnieniowa, dwu- stanowiskowa zadaszona, z czterema programami mycia kosztuje ok. 40 000 EUR netto.

Myjnie portalowe to koszt od 40 000 EUR netto wzwyż.

Myjnie tunelowe z transportem długości ok. 18-20 metrów to koszt od 100 000 EUR netto wzwyż.

Do kosztów związanych z budową myjni automatycznych trzeba doliczyć kwotę związaną z budową hali myjni, pomieszczenia technicznego, bram, instalacji, podjazdów, przyłączy, odprowadzenia ścieków i in.

Montaż myjni portalowej to praca na ok. 10 dni, tunelowej ok. 20 dni, ciśnieniowej – od jednego dnia do 2 tygodni (wszystko zależy od wyposażenia).

Prognozy na przyszłość

Czasy, kiedy można było zauważyć właścicieli aut z wiaderkami i gąbkami, którzy czyścili swoje pojazdy, powoli już mijają. Wielu kierowców jednak lubi ręcznie myć samochód. Dla takich osób ważna jest dokładność mycia, dlatego chętnie korzystają z usług myjni samoobsługowych. Firmy sprzedające myjnie twierdzą, że zapotrzebowanie na ich produkty ciągle wzrasta. Wynika to z faktu, że wielu właścicieli myjni, mając złe doświadczenie z używanymi myjniami sprowadzanymi z zagranicy, decyduje się na wymianę ich na nowoczesne rozwiązania. “Rynek myjni w Polsce nie jest jeszcze nasycony” - zgodnie twierdzą producenci.

W ostatnich latach nastąpił dynamiczny wzrost zainteresowania samoobsługowymi myjniami bezdotykowymi. Wynika to z ich nowoczesności technologicznej, w połączeniu z ekonomicznością. Koszt tego rodzaju usługi jest 40-60 proc. niższy niż w przypadku myjni szczotkowej. Zaobserwować można również duże zainteresowanie myjniami ciśnieniowym oraz urządzeniami do mycia samochodów ciężarowych i autobusów. Pojazd można umyć wodą z dodatkiem płynu, szamponu zmiękczającego wodę, coraz częściej jednak wybieramy kompleksową usługę pielęgnacyjną w wyspecjalizowanym salonie, w którym samochód poddany jest zabiegom pielęgnacyjnym.

Dziękujemy firmom: Corrimex, Sultof Sp. j., Rohe Polska Sp. z o.o., Hydropress, Karcher Sp. z o.o., BKF Myjnie Bezdotykowe Sp. z o.o., Novo Nord sp. z o.o. za pomoc przy realizacji artykułu.
Zwiększ swoją widoczność i sprzedaż w międzynarodowej sieci UTA!

Więcej w kategorii

Będą kontrole spółek skarbu państwa
Będą kontrole spółek skarbu państwa
Sąd w Gdańsku uznał, że Najwyższa Izba Kontroli (NIK) ma prawo kontrolować spółki z udziałem skarbu państwa. Decyzja sądu dotyczyła co prawda kontroli w grupie Energa, ale dziś w serwisie rp.pl czytamy, że szef NIK Marian Banaś zapowiada wejście z kontrolą do Orlenu.
Embargo na rosyjski diesel nie zaszkodzi Polsce
Embargo na rosyjski diesel nie zaszkodzi Polsce
Główny ekonomista PKN Orlen Adam Czyżewski uważa, że w Polsce, ale i Unii Europejskiej mamy możliwości zastąpienia oleju napędowego z Rosji paliwem z Bliskiego Wschodu, USA i Chin. Podobnie uważa rzecznik rządu Piotr Müller, który powiedział, że nie przewiduje żadnych zakłóceń na rynku paliwowym w związku z wprowadzeniem od 5
Zatrzymany za kradzież paliwa
Zatrzymany za kradzież paliwa
Policjanci z komisariatu w Ożarowie Mazowieckim kontrolę pojazdu zakończyli zatrzymaniem kierowcy. Funkcjonariusze rozpoznali bowiem samochód i mężczyznę, którego wizerunek został utrwalony kilka dni wcześniej na jednej ze stacji paliw podczas kradzieży paliwa.
Uruchomiono rurociąg paliwowy Boronów-Trzebinia
Uruchomiono rurociąg paliwowy Boronów-Trzebinia
W środę 1 lutego PKN Orlen uruchomił wspólnie z PERN, rurociąg paliwowy na trasie Boronów-Trzebinia, którym rocznie będzie transportowane 1,5 mln m sześc. paliw.
Kiedy poznamy nową strategię Orlenu?
Kiedy poznamy nową strategię Orlenu?
Orlen opublikuje zaktualizowaną strategię powiększonego koncernu do 2030 roku na przełomie lutego i marca 2023 roku, poinformował prezes Daniel Obajtek.
Naftoport zostanie rozbudowany
Naftoport zostanie rozbudowany
Styczeń 2023 r. okazał się rekordowym miesiącem w historii terminalu pod względem wolumenu ładunkowego. Naftoport obsłużył 3 mln ton przeładunków. Spółka podpisała też umowę dotyczącą rozbudowy.
Bez podatku od nadmiarowych zysków od branży energetycznej
Bez podatku od nadmiarowych zysków od branży energetycznej
Ministerstwo Klimatu i Środowiska odpowiadając na pytanie PAP podało, że nie prowadzi prac dotyczących nadmiarowych zysków od branży węglowej i naftowej.
Zwiększ swoją widoczność i sprzedaż w międzynarodowej sieci UTA!
Pozostałe aktualności
Branża paliwowa w Polsce dobrze przygotowana na unijne sankcje dotyczące zakazu importu rosyjskich paliw

Branża paliwowa w Polsce dobrze przygotowana na unijne sankcje dotyczące zakazu importu rosyjskich paliw

5 lutego wchodzą w życie unijne sankcje obejmujące import rosyjskich paliw gotowych. Jest to odpowiedź na kontynuację działań wojennych prowadzonych przez Rosję w Ukrainie. Celem embargo jest ograniczenie możliwości finansowania rosyjskiej agresji na naszych wschodnich sąsiadów.

Zysk Shella w 2022 roku przebił szacunki

Zysk Shella w 2022 roku przebił szacunki

Shell poinformował, że w 2022 roku osiągnął rekordowy zysk w wysokości 40 miliardów USD. Koncern energetyczny potwierdził, że na wynik i wysokie dywidendy pozwolił gwałtowny wzrost cen energii po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

ConocoPhillips także z rekordowym zyskiem

ConocoPhillips także z rekordowym zyskiem

Koncern ConocoPhillips poinformował w czwartek, że jego zysk wzrósł ponad dwukrotnie do 18,7 mld USD w 2022 r. To największy zysk, osiągnięty przez firmę od czasu wydzielenia działalności rafineryjnej w 2012 r.

Parlament Europejski wezwał UE do przyjęcia dziesiątego pakietu antyrosyjskich sankcji

Parlament Europejski wezwał UE do przyjęcia dziesiątego pakietu antyrosyjskich sankcji

W przededniu szczytu UE-Ukraina, w czwartek 2 lutego, Parlament Europejski przyjął na sesji plenarnej rezolucję, w której zaapelował do krajów Unii Europejskiej o jak najszybsze przyjęcie dziesiątego pakietu sankcji przeciwko Rosji.

Co stanie się po wejściu w życie unijnych sankcji na import paliw z Rosji?

Co stanie się po wejściu w życie unijnych sankcji na import paliw z Rosji?

Na rynku europejskim brakuje podaży średnich destylatów i nie wiadomo jeszcze, co stanie się po wejściu w życie unijnych sankcji na import rosyjskich produktów naftowych - powiedział na konferencji prasowej szef Shell Wael Sawan, odpowiadając na pytanie, czy po 5 lutego Europa będzie miała wystarczającą ilość oleju napędowego.

Rosja zmniejszyła przerób ropy

Rosja zmniejszyła przerób ropy

Przerób ropy w Federacji Rosyjskiej w 2022 roku spadł o 3,5 proc. w stosunku do 2021 roku, do 276 mln ton - poinformował w materiałach Rosstat.