Nowy numer magazynu „Na Stacji Paliw”

Nabycie samochodów ciężarowych na prąd ze wsparciem NFOŚiGW

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Program ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wspieranie inwestycji obniżających zużycie paliw emisyjnych w transporcie.

Na portalu gov.pl czytamy, że program stanowi istotne wsparcie dla przedsiębiorstw planujących modernizację floty oraz wpisuje się w działania zmierzające do poprawy jakości powietrza i transformacji transportu ciężkiego w kierunku niskoemisyjności.

Dofinansowanie obejmuje zakup lub leasing nowych pojazdów ciężarowych kategorii N2 i N3, które napędzane są wyłącznie energią elektryczną pochodzącą z zewnętrznego źródła zasilania, wodoru przetwarzanego w ogniwach paliwowych lub pracują w sposób całkowicie bezemisyjny, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

O wsparcie mogą ubiegać się przedsiębiorcy prowadzący działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem banków oraz instytucji finansowych będących współwłaścicielami pojazdów jedynie w celu zabezpieczenia udzielonego finansowania. Wnioski można składać od 30 maja 2025 roku do 30 czerwca 2029 roku, jednak nabór może zostać zakończony wcześniej w przypadku wyczerpania środków. Informacja o zakończeniu naboru zostanie opublikowana na stronie internetowej Funduszu. Dokumentację należy przesyłać wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony https://gwd.nfosigw.gov.pl.

Wysokość dotacji uzależniona jest od wielkości przedsiębiorstwa i może wynieść do 60 proc. kosztów kwalifikowanych (pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej) w przypadku mikro i małych firm, do 50 proc. dla średnich przedsiębiorstw oraz do 30 proc. dla dużych podmiotów. Maksymalne kwoty dofinansowania wynoszą 400 tys. zł dla jednego pojazdu kategorii N2 oraz 750 tys. zł dla pojazdu kategorii N3. W przypadku leasingu, dotacja obejmuje dopłatę do opłaty wstępnej wynikającej z umowy.

Warto zaznaczyć, że liczba przyznanych dopłat będzie ściśle powiązana z liczbą zezłomowanych w danym roku kalendarzowym spalinowych pojazdów tej samej kategorii na terytorium Polski. Dotacje nie będą przyznawane w liczbie większej niż liczba wycofanych z użytku, zarejestrowanych wcześniej pojazdów N2 i N3 z silnikami spalinowymi. 

Więcej w kategorii

Samochody elektryczne coraz mniej atrakcyjne dla firm

Samochody elektryczne coraz mniej atrakcyjne dla firm

Jak wynika z „Barometru Flotowego 2025” przygotowanego przez Arval Mobility Observatory, udział samochodów elektrycznych we flotach przedsiębiorstw zmniejszył się z 18 do 12 procent w ciągu roku. „Rzeczpospolita” wyjaśnia, że główne powody tej sytuacji to wysokie ceny zakupu aut elektrycznych oraz niewystarczająca dostępność

Auta elektryczne mogą zdominować rynek do 2030 roku

Auta elektryczne mogą zdominować rynek do 2030 roku

Z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) wynika, że udział samochodów elektrycznych w globalnym rynku motoryzacyjnym może przekroczyć 40 proc. już w 2030 roku. Tylko w 2024 roku sprzedano na świecie 17 mln pojazdów elektrycznych, co stanowiło ponad 20 proc. całkowitej sprzedaży nowych aut.

Autobusy wodorowe we flocie PKS

Autobusy wodorowe we flocie PKS

PKS Rzeszów podpisał umowę na zakup sześciu autobusów zasilanych wodorem. Pojazdy o łącznej wartości blisko 23 mln zł dostarczy firma Daimler Buses Polska. To pierwszy przypadek w Polsce, gdy przewoźnik PKS nabywa autobusy wodorowe przeznaczone do przewozu pasażerów. Zakup został dofinansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
Zautomatyzuj obowiązki podatkowe
Pozostałe aktualności
Iran ogranicza dostawy ropy do Chin

Iran ogranicza dostawy ropy do Chin

Dostawy irańskiej ropy naftowej do Chin gwałtownie spadły w maju z powodu surowszych sankcji USA i sezonowych prac konserwacyjnych rafinerii, poinformowała w środę agencja Bloomberg, powołując się na analityków rynku i wstępne dane z monitorowania statków.

Indie pobiły rekord importu produktów naftowych z Rosji w marcu

Indie pobiły rekord importu produktów naftowych z Rosji w marcu

W marcu 2025 roku Rosja znacząco zwiększyła eksport produktów naftowych do Indii – aż 2,7-krotnie w porównaniu z marcem 2024 roku. Łącznie dostarczono 1,6 mln ton tych surowców, za które Indie zapłaciły rekordowe 810,1 mln USD. To najwyższa kwota w historii handlu energetycznego między Moskwą a New Delhi, wyprzedzająca dotychczasowy szczyt z października 2023 roku (1,4 mln ton za 711 mln USD).

Marże rafineryjne rosną na całym świecie

Marże rafineryjne rosną na całym świecie

Jak informuje agencja Reutera, rafinerie na całym świecie niespodziewanie odnotowały w ostatnich tygodniach wzrost marż, które osiągnęły w maju średnio 8,37 USD za baryłkę według danych Wood Mackenzie. To najwyższy poziom od marca 2024 roku.

Po sygnale od mieszkańca PERN wstrzymał pracę rurociągu

Po sygnale od mieszkańca PERN wstrzymał pracę rurociągu

We wtorek 3 czerwca 2025 r. PERN poinformował o przeprowadzeniu działań kontrolnych po otrzymaniu zgłoszenia od osoby prywatnej, która wyczuła nietypowy zapach w pobliżu miejscowości Żurawice pod Włocławkiem. Ze względu na przebiegający w tym rejonie rurociąg, spółka natychmiast skierowała na miejsce swoje służby techniczne.

Coraz bliżej uruchomienia Morskiego Terminala Przeładunkowego

Coraz bliżej uruchomienia Morskiego Terminala Przeładunkowego

W Gdańsku trwa finalny etap realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego. Inwestycja, której koszt wynosi około 500 mln złotych, ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia możliwości logistycznych lokalnej rafinerii i poprawy jej konkurencyjności. Oficjalne uruchomienie terminala planowane jest na drugą połowę 2025 roku.

MOL i SOCAR zacieśniają współpracę w Azerbejdżanie

MOL i SOCAR zacieśniają współpracę w Azerbejdżanie

Grupa MOL i Państwowa Spółka Naftowa Azerbejdżanu (SOCAR) podpisały kluczowe warunki umowy dotyczącej przyszłej eksploracji lądowej w regionie Shamakhi-Gobustan w Azerbejdżanie.