Rozwój stacji paliw będzie ewoluował w kierunku „hybrydowych” punktów obsługi

Nabycie samochodów ciężarowych na prąd ze wsparciem NFOŚiGW

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Program ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wspieranie inwestycji obniżających zużycie paliw emisyjnych w transporcie.

Na portalu gov.pl czytamy, że program stanowi istotne wsparcie dla przedsiębiorstw planujących modernizację floty oraz wpisuje się w działania zmierzające do poprawy jakości powietrza i transformacji transportu ciężkiego w kierunku niskoemisyjności.

Dofinansowanie obejmuje zakup lub leasing nowych pojazdów ciężarowych kategorii N2 i N3, które napędzane są wyłącznie energią elektryczną pochodzącą z zewnętrznego źródła zasilania, wodoru przetwarzanego w ogniwach paliwowych lub pracują w sposób całkowicie bezemisyjny, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

O wsparcie mogą ubiegać się przedsiębiorcy prowadzący działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem banków oraz instytucji finansowych będących współwłaścicielami pojazdów jedynie w celu zabezpieczenia udzielonego finansowania. Wnioski można składać od 30 maja 2025 roku do 30 czerwca 2029 roku, jednak nabór może zostać zakończony wcześniej w przypadku wyczerpania środków. Informacja o zakończeniu naboru zostanie opublikowana na stronie internetowej Funduszu. Dokumentację należy przesyłać wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony https://gwd.nfosigw.gov.pl.

Wysokość dotacji uzależniona jest od wielkości przedsiębiorstwa i może wynieść do 60 proc. kosztów kwalifikowanych (pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej) w przypadku mikro i małych firm, do 50 proc. dla średnich przedsiębiorstw oraz do 30 proc. dla dużych podmiotów. Maksymalne kwoty dofinansowania wynoszą 400 tys. zł dla jednego pojazdu kategorii N2 oraz 750 tys. zł dla pojazdu kategorii N3. W przypadku leasingu, dotacja obejmuje dopłatę do opłaty wstępnej wynikającej z umowy.

Warto zaznaczyć, że liczba przyznanych dopłat będzie ściśle powiązana z liczbą zezłomowanych w danym roku kalendarzowym spalinowych pojazdów tej samej kategorii na terytorium Polski. Dotacje nie będą przyznawane w liczbie większej niż liczba wycofanych z użytku, zarejestrowanych wcześniej pojazdów N2 i N3 z silnikami spalinowymi. 

Więcej w kategorii

Liczba punktów ładowania elektryków wzrosła o 125 proc., ale tempo spadnie

Liczba punktów ładowania elektryków wzrosła o 125 proc., ale tempo spadnie

Do końca lipca 2025 roku w Polsce zarejestrowano 13 593 punkty ładowania pojazdów elektrycznych – wynika z danych Urzędu Dozoru Technicznego. Z tego 10 255 punktów zostało oddanych do użytku, a ponad 3 tysiące czeka na odbiór UDT.

Rekordowy wzrost rejestracji aut elektrycznych w Polsce w czerwcu

Rekordowy wzrost rejestracji aut elektrycznych w Polsce w czerwcu

W czerwcu 2025 r. w Polsce zarejestrowano 3 779 nowych osobowych samochodów elektrycznych (BEV), co oznacza wzrost o 79 proc. r/r – podaje PEVO Index opracowany przez PSPA, IBRM Samar i Otomoto. Udział BEV w rynku nowych aut osobowych osiągnął rekordowy poziom 7,6 proc.

Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych N2 i N3

Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych N2 i N3

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w ramach programu wsparcia zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3.

Białystok inwestuje w elektryczny tabor

Białystok inwestuje w elektryczny tabor

Władze Białegostoku ogłosiły przetarg na zakup 60 nowych autobusów elektrycznych wraz z budową 15 stacji ładowania – podała Polska Agencja Prasowa. Firmy zainteresowane udziałem w postępowaniu mogą składać oferty do 25 września.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
Paliwa alternatywne
Pozostałe aktualności
Trump grozi wcześniejszym nałożeniem ceł na rosyjską ropę i jej odbiorców

Trump grozi wcześniejszym nałożeniem ceł na rosyjską ropę i jej odbiorców

Prezydent USA Donald Trump zagroził skróceniem 50-dniowego okresu wyznaczonego Rosji na osiągnięcie porozumienia z Ukrainą, zapowiadając możliwość wcześniejszego wprowadzenia 100-procentowych ceł na rosyjską ropę oraz towary państw ją importujących – poinformowała agencja Bloomberg.

OPEC+ może zwiększyć produkcję ropy o 548 tys. baryłek dziennie od września

OPEC+ może zwiększyć produkcję ropy o 548 tys. baryłek dziennie od września

Uczestnicy rynku ankietowani przez agencję Bloomberg spodziewają się, że 3 sierpnia kraje OPEC+ zatwierdzą wzrost wydobycia ropy naftowej o 548 tys. baryłek dziennie. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez delegatów, wstępny plan został już przygotowany, a decyzja ma zapaść podczas wideokonferencji.

Dangote wzywa do zakazu importu paliw w celu ochrony krajowej rafinerii

Dangote wzywa do zakazu importu paliw w celu ochrony krajowej rafinerii

Aliko Dangote, właściciel największej rafinerii w Afryce, wezwał władze Nigerii do wprowadzenia zakazu importu paliw, powołując się na potrzebę wdrożenia polityki „Nigeria First” – poinformował portal Oilprice.com, powołując się na lokalne media.

Eni przewiduje zrównanie zysków z działalności niskoemisyjnej z ropą i gazem do 2035 roku

Eni przewiduje zrównanie zysków z działalności niskoemisyjnej z ropą i gazem do 2035 roku

Dyrektor generalny Eni, Claudio Descalzi, zapowiedział, że zyski operacyjne włoskiego koncernu z działalności niskoemisyjnej powinny do 2035 roku dorównać przychodom z sektora ropy i gazu, a do 2040 roku je przewyższyć – poinformował „The Financial Times”.

OMV wykrył zanieczyszczenie chlorkami w azerskiej ropie naftowej

OMV wykrył zanieczyszczenie chlorkami w azerskiej ropie naftowej

Austriacki koncern OMV poinformował o wykryciu zanieczyszczenia chlorkami organicznymi w dostawie ropy naftowej z Azerbejdżanu, przeznaczonej do jednej z jego rafinerii – podała agencja Reutera.

OPEC+ żąda nowych harmonogramów rekompensat za nadprodukcję ropy do 18 sierpnia

OPEC+ żąda nowych harmonogramów rekompensat za nadprodukcję ropy do 18 sierpnia

Wspólny Komitet Monitorujący Ministrów (JMMC) OPEC+ zażądał od krajów przekraczających ustalone limity produkcji ropy naftowej przedstawienia nowych harmonogramów rekompensat do 18 sierpnia 2025 r. – poinformowano w komunikacie opublikowanym na stronie internetowej OPEC po posiedzeniu Komitetu.