Paliwa premium Shell
V-Power w cenie paliw podstawowych! | Witamy w Shell

Elektromobilność szansą dla polskiego przemysłu

Polska ma realną możliwość, by stać się jednym z liderów elektromobilności w Europie — wynika z raportu przygotowanego przez firmę doradczą Kearney.

Dokument zostanie zaprezentowany 23 kwietnia podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Jak czytamy w „Pulsie Biznesu”, eksperci podkreślają, że mimo osłabienia entuzjazmu wobec dekarbonizacji, transformacja energetyczna w Unii Europejskiej będzie kontynuowana. Kluczowym czynnikiem pozostaje dążenie do zapewnienia konkurencyjności europejskiej gospodarki poprzez dostęp do taniej i czystej energii. W tym kontekście Polska, dzięki rozwiniętemu zapleczu przemysłowemu, wykwalifikowanej kadrze i korzystnej lokalizacji, ma szansę stać się istotnym ogniwem europejskiego łańcucha dostaw dla sektora e-mobility.

W raporcie napisano, że z analiz wynika, że choć wodór posiada potencjał jako paliwo przyszłości, jego znaczący udział w rynku transportowym nastąpi dopiero w dalszej perspektywie. W najbliższych latach główną rolę odegrają baterie litowo-jonowe, w których produkcji Polska już dziś zajmuje silną pozycję – odpowiadając za 60 proc. europejskiego wolumenu.

Elektromobilność może również stać się impulsem rozwojowym dla innych branż — od recyklingu, przez przemysł miedziowy, aż po rolnictwo. Rosnące zapotrzebowanie na surowce wtórne oraz biokomponenty otwiera nowe możliwości inwestycyjne. Przykładem są zakłady przetwarzania baterii powstające w Żarkach i Zawierciu, które mają największe moce przerobowe na kontynencie.

Marcin Okoński z Kearneya, współautor raportu uważa, że Polska ma niepowtarzalną szansę, by skorzystać z transformacji transportu i energii. Trzeba jednak zachować równowagę między ambicją a realiami.
Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

Nowe rozdanie na rynku ładowarek

Nowe rozdanie na rynku ładowarek

Na polskim rynku szybkiego ładowania samochodów elektrycznych trwa wyścig o pozycję lidera. W „Pulsie Biznesu” czytamy, że portugalski Powerdot, który jeszcze niedawno był trzeci, dziś goni GreenWaya i zapowiada dalszą ekspansję.

Samochody elektryczne coraz mniej atrakcyjne dla firm

Samochody elektryczne coraz mniej atrakcyjne dla firm

Jak wynika z „Barometru Flotowego 2025” przygotowanego przez Arval Mobility Observatory, udział samochodów elektrycznych we flotach przedsiębiorstw zmniejszył się z 18 do 12 procent w ciągu roku. „Rzeczpospolita” wyjaśnia, że główne powody tej sytuacji to wysokie ceny zakupu aut elektrycznych oraz niewystarczająca dostępność

Nabycie samochodów ciężarowych na prąd ze wsparciem NFOŚiGW

Nabycie samochodów ciężarowych na prąd ze wsparciem NFOŚiGW

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Program ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wspieranie inwestycji obniżających zużycie paliw emisyjnych w

Auta elektryczne mogą zdominować rynek do 2030 roku

Auta elektryczne mogą zdominować rynek do 2030 roku

Z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) wynika, że udział samochodów elektrycznych w globalnym rynku motoryzacyjnym może przekroczyć 40 proc. już w 2030 roku. Tylko w 2024 roku sprzedano na świecie 17 mln pojazdów elektrycznych, co stanowiło ponad 20 proc. całkowitej sprzedaży nowych aut.