Nowy index Propan-Butan

Paliwa Warter Racing zastąpią benzyny Gulf

Przez ostatnie pięć lat polska spółka Warter Fuels była jedynym producentem i dystrybutorem paliw Gulf w Europie. Po sukcesie, jakim okazała się produkowana dla jednej z największych sieci stacji paliw benzyna 100-oktanowa, polski producent podjął decyzję o rozwijaniu własnej marki paliw rajdowych. Wkrótce do odbiorców z blisko 120 krajów świata trafią pierwsze beczki z benzyną Warter Racing. Na rynku benzyn rajdowych, który w Europie szacowany jest na kilkaset tysięcy ton rocznie, Warter Fuels chce być jednym z kluczowych dostawców.


– Wracamy do naszej historii – podkreśla zdecydowanie Wojciech Okine z zarządu Warter Fuels. – Od lat prowadzimy badania nad optymalizacją benzyn wysokooktanowych pod kątem maksymalizacji mocy i momentu obrotowego silnika. Efekty naszych prac testujemy na wszystkie możliwe sposoby i w każdych dostępnych warunkach, aby produkty spełniały oczekiwania kierowców. Nie prowadzimy badań mniej lub bardziej zaawansowanych. Dlatego, choć beczki z paliwem Warter Racing i Gulf Racing różni etykieta, łączy je technologia, którą opracowywano w laboratorium Wartera, i Płock jako miejsce produkcji – wyjaśnia W. Okine.

W Płocku podkreślają, że rozpoznawalny globalny brand był przepustką na wiele nowych rynków, ale też w jakiś sposób sprowadzał polskiego producenta do roli dostawcy no-name, który nie ma własnego zaplecza badawczo-rozwojowego. 

– Tymczasem liczą się przede wszystkim technologia oraz jakość i powtarzalność parametrów, bo to one budują markę i zaufanie do niej. Nie wszczynamy rewolucji, lecz jedynie przywracamy pewien porządek. Historia produkcji paliw rajdowych w Płocku sięga roku 2014. Po dwóch latach badań, w 2016 roku, wprowadziliśmy na rynek benzynę Warter Racing 101+, a krótko po niej Warter Racing 102, która spełniała już wymagania Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA). Rozszerzaliśmy ofertę o paliwa WR 105, WR 108, dalej E85 i kolejne – podsumowuje Janusz Pilarczyk z zarządu spółki Warter Fuels i dodaje: – Paliwa rajdowe to rynek obiecujący, ale trudny. Z jednej strony odnotowujemy rosnący popyt, z drugiej w dalszym ciągu jest to rynek niestabilny i powiedzielibyśmy dość płytki, który pozostaje zależny od wielu pozasportowych czynników. Dlatego bardzo ostrożnie zwiększamy nasze zdolności produkcyjne i dlatego, skoro tyle inwestujemy w technologię, chcemy przede wszystkim promować naszą markę i nasze rozwiązania – twierdzi Janusz Pilarczyk.

Coraz częściej i coraz liczniejsi

Czas sprzyja takim decyzjom. Po kilku latach zachwytów nad elektromobilnością kluczowe koncerny samochodowe wróciły do planów rozwoju silników spalinowych. Dłuższą przyszłość silnika spalinowego widzą m.in. Volvo, Mercedes, Ford czy BWM, nadal będą go rozwijać także producenci z Japonii. Jak trafnie określił to kilka miesięcy temu Ola Källenius, dyrektor generalny Mercedesa, na łamach magazynu „Wirtschaftswoche”: „Transformacja może potrwać dłużej, niż oczekiwano”. 

– Dziś jak nigdy wcześniej widać wyraźnie, że daleko nam do kresu technologicznych i jakościowych możliwości rozwoju tradycyjnych paliw silnikowych. Dla nas to także drugi po paliwach lotniczych obszar działania spółki Warter Fuels, a efektem podejmowanych prac mają być jeszcze wydajniejsze paliwa do kolejnej generacji silników spalinowych, o zdecydowanie lepszych osiągach: większej mocy i wyższej wydajności. Chcemy i będziemy to robić jako Warter – wyjaśnia Wojciech Okine.

Decyzja polskiej firmy oznacza praktycznie koniec benzyn Gulf na wielu międzynarodowych rynkach. Warto wyjaśnić, że ta historyczna marka jest dzisiaj tylko „dobrem marketingowym” – na zasadach licencji jest „dzierżawiona” różnym producentom. 

– Przez kilka lat konsekwentnie realizowanych kampanii informacyjnych niejako reaktywowaliśmy postrzeganie Gulfa jako producenta i dystrybutora paliw, a nie tylko olejów silnikowych. To był ważny etap, który wprowadził nas na rynek sportów samochodowych, jednak teraz przyszedł czas, abyśmy skoncentrowali się na rozwoju własnej marki – podsumowuje W. Okine.

Przypomnijmy, że historia rozwoju nowoczesnych benzyn w naszym kraju to dwie kluczowe daty. Rok 1971, kiedy został utworzony Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Rafineryjnego z siedzibą w Płocku, i rok 2012, kiedy właścicielem OBR-u zostały Zakłady Chemiczne Warter, które zajmowały się produkcją wyrobów chemicznych specjalnego przeznaczenia. Przez dziesięciolecia zakład w Płocku był producentem i dostawcą wykorzystywanych przez koncerny paliwowe kluczowych dodatków uszlachetniających do paliw i biopaliw. Z czasem do samodzielnie produkowanych czystych paliw alkilatowych i benzyn lotniczych.

Warter Fuels swoje paliwa wytwarza w zakładzie produkcyjnym w Płocku. Od kilku lat ok. 70% produkcji trafia na eksport, przede wszystkim do krajów europejskich. Spółka z Płocka jest jednym z najważniejszych w Europie Środkowo – Wschodniej dostawców benzyn lotniczych do samolotów napędzanych silnikami tłokowymi z zapłonem iskrowym.

Więcej w kategorii

Dołącz do kluczowych interesariuszy kształtujących przyszłość rynku gazu płynnego na ELGC2025

Dołącz do kluczowych interesariuszy kształtujących przyszłość rynku gazu płynnego na ELGC2025

Wraz z przyspieszeniem dynamiki odnawialnych gazów płynnych, Europejski Kongres Gazu Płynnego 2025 zyskuje uznanie na najwyższym szczeblu instytucjonalnym.

Dołącz do Europejskiego Kongresu Gazu Płynnego: odkryj możliwości i zdobądź cenne kontakty

Dołącz do Europejskiego Kongresu Gazu Płynnego: odkryj możliwości i zdobądź cenne kontakty

Europejski Kongres Gazu Płynnego (ELGC) to prestiżowe wydarzenie o ponad 50-letniej tradycji, które corocznie gromadzi liderów, innowatorów i decydentów z branży gazu płynnego z całego świata. Od momentu powstania w 1971 roku, kongres stał się kluczową platformą wymiany wiedzy i doświadczeń, promującą współpracę na rzecz

Europejski Kongres Gazu Płynnego 2025: Energia wszędzie

Europejski Kongres Gazu Płynnego 2025: Energia wszędzie

Europejski Kongres Gazu Płynnego 2025 (ELGC 2025) odbędzie się w dniach 20–22 maja w Katowicach w Polsce. Zgromadzi on liderów branży, decydentów i ekspertów, którzy omówią przyszłość odnawialnych gazów płynnych w europejskiej transformacji energetycznej.

Zautomatyzuj obowiązki podatkowe
Pozostałe aktualności
PERN modernizuje rurociągi pod rzekami

PERN modernizuje rurociągi pod rzekami

PERN poinformował o rozpoczęciu kolejnej inwestycji w ramach ogólnopolskiego programu modernizacji rurociągów w miejscach ich przejść pod rzekami. Tym razem prace obejmą rurociąg paliwowy pod rzeką Rządzą na odcinku Mościska–Emilianów, w miejscowości Kraszew Stary (gm. Klembów).

Ropa Doba atrakcyjna dla europejskich rafinerii

Ropa Doba atrakcyjna dla europejskich rafinerii

Holenderskie i niemieckie rafinerie wykupiły w kwietniu wszystkie cztery ładunki ropy Doba z Czadu, aby skorzystać na rosnącym popycie na czystsze paliwo morskie w Europie ze strony firm żeglugowych - wynika z danych dotyczących żeglugi morskiej i źródeł handlowych.

Europejskie sankcje przeciwko kolejnym rosyjskim firmom

Europejskie sankcje przeciwko kolejnym rosyjskim firmom

UE zamierza nałożyć ograniczenia na spółkę zależną Lukoil - Litasco Middle East, firmę ubezpieczeniową VSK i Surgutneftgaz, poinformowała agencja Bloomberg.

Pomyłka na stacji paliw w Elblągu

Pomyłka na stacji paliw w Elblągu

W środę 7 maja na stacji przy markecie E.Leclerc doszło do błędu przy tankowaniu zbiorników. Jak podała sieć handlowa na swojej stronie, między godziną 11:50 a 13:20 do dystrybutorów trafiło paliwo o nieprawidłowych parametrach, co mogło spowodować uszkodzenia pojazdów.

Trump ogłasza zawieszenie broni z Huti

Trump ogłasza zawieszenie broni z Huti

Prezydent USA Donald Trump ogłosił zakończenie kryzysu żeglugowego na Morzu Czerwonym. Dodał, że jemeńscy Huti zgodzili się zaprzestać ataków na statki, a Waszyngton zaprzestanie ataków na rebeliantów.

Chińska rafineria eksportuje pierwszą dostawę SAF

Chińska rafineria eksportuje pierwszą dostawę SAF

Chińska firma Zhejiang Jiaao Enprotech poinformowała w środę, że jej fabryka biopaliw we wschodnich Chinach, wyeksportowała pierwszą partię zrównoważonego paliwa lotniczego w ilości 13 400 ton.