Magazyn Branżowych Inspiracji

Benzyna E10: czy warto oszczędzać na bezpieczeństwie?

W całej Europie systematycznie zaczyna pojawiać się benzyna E10, ekologiczne paliwo zaprojektowane do silników samochodowych. Próba szukania oszczędności i zastępowanie paliw przeznaczonych do wykorzystywania w lotnictwie paliwem do samochodów wyposażonych w nowoczesne silniki benzynowe nie tylko grozi uszkodzeniem silnika, ale także – przede wszystkim – jest przepisem na wypadek lotniczy o niedających się przewidzieć następstwach.

W niektórych krajach europejskich paliwo z 10-procentową domieszką bioetanolu jest w sprzedaży od wielu lat. Zgodnie z dostępnymi informacjami można je zatankować choćby w Niemczech i we Francji. Według renomowanego niemieckiego instytutu ADAC jeżdżenie na tym paliwie wiąże się z jego zwiększonym zużyciem (1,5–3%) oraz niewielkim, bo ok. 5-procentowym, spadkiem mocy silnika. ADAC, jak podkreśla na swoich stronach, że na paliwie E10 mogą jeździć wszystkie samochody produkowane od listopada 2010 r.

– W Warter Fuels znamy się zarówno na benzynach samochodowych jak i lotniczych i niepokoją nas pojawiające się w przestrzeni publicznej pytania o możliwość stosowania wspomnianego paliwa E-10 w samolotach. I naprawdę nie ma znaczenia, czy mówimy o samolotach trochę większych, czy trochę mniejszych, a nawet motolotniach. Pomysł na zatankowanie samolotu benzyną E10 jest, mówiąc krótko, bardzo nieodpowiedzialny i niebezpieczny – podkreśla zdecydowanie Janusz Pilarczyk, członek zarządu spółki Warter Fuels.

Nie bez powodu brytyjskie Light Aircraft Association już jesienią 2021 r. przestrzegało przed używaniem zmodyfikowanego paliwa w samolotach i wiatrakowcach.

Więcej w kategorii

Paliwa Warter Racing zastąpią benzyny Gulf

Paliwa Warter Racing zastąpią benzyny Gulf

Przez ostatnie pięć lat polska spółka Warter Fuels była jedynym producentem i dystrybutorem paliw Gulf w Europie. Po sukcesie, jakim okazała się produkowana dla jednej z największych sieci stacji paliw benzyna 100-oktanowa, polski producent podjął decyzję o rozwijaniu własnej marki paliw rajdowych. Wkrótce do odbiorców z blisko 120

Petroleum Ukraine 2024 po raz kolejny w Warszawie

Petroleum Ukraine 2024 po raz kolejny w Warszawie

Międzynarodowa konferencja 'Petroleum Ukraine' odbędzie się 18 czerwca 2024 roku. Program forum obejmie najważniejsze kwestie rynku paliw, takie jak dywersyfikacja dostaw oleju napędowego, polityka sankcji UE, możliwości skutecznej interakcji z ukraińskimi firmami.

Synetyczny gaz ziemny (SNG) stanowi nowe możliwości rozwoju rynku LPG po 2025 roku

Synetyczny gaz ziemny (SNG) stanowi nowe możliwości rozwoju rynku LPG po 2025 roku

Rynek LPG przechodzi przez znaczące zmiany i transformacje - w tym pakiet ustaw "Fit for 55". W rezultacie mogą one zmniejszyć jego zużycie oraz potencjalne podwyżki cen LPG po zakazie importu z Rosji i Białorusi. Jednak te ryzyka mają też szanse przynieść duże możliwości wzrostu rynku LPG w Polsce o 30-50 proc. do 2035 roku.

Paliwa TotalEnergies - jakość i cena w trosce o Twój biznes
Pozostałe aktualności
Ukraińcy ponownie zaatakowali składy paliw

Ukraińcy ponownie zaatakowali składy paliw

W niedzielę siły ukraińskie zaatakowały skład paliw w obwodzie biełgorodzkim na południu Rosji, co skutkowało pożarami tych obiektów - poinformował w niedzielę na Telegramie gubernator obwodu Wiaczesław Gładkow.

Shell sprzedaje sieć stacji benzynowych w RPA

Shell sprzedaje sieć stacji benzynowych w RPA

Takie spółki jak saudyjski gigant naftowy Saudi Aramco, ADNOC i trader Trafigura wyraziły zainteresowanie zakupem stacji Shell w Republice Południowej Afryki, podają źródła agencji Reutera.

Indie i Chiny obniżają ceny paliw

Indie i Chiny obniżają ceny paliw

Indie rozważają obniżenie cen benzyny i oleju napędowego, podała telewizja India Today. Na taki krok zdecydowały się już władze chińskie, które podniosły dotacje i ogłosiły spadek hurtowych cen.

Bank JPMorgan aktualizuje prognozy cen dla ropy

Bank JPMorgan aktualizuje prognozy cen dla ropy

JPMorgan uważa, że szansa na ograniczenie produkcji została zaprzepaszczona i do końca 2025 roku ceny spadną do 60 USD za baryłkę, jednak jest to cena nie do przyjęcia dla producentów.

Strajk w rafinerii Marathon w Detroit może rozprzestrzenić się na inne zakłady

Strajk w rafinerii Marathon w Detroit może rozprzestrzenić się na inne zakłady

Marathon Petroleum, jeden z największych koncernów naftowych w Stanach Zjednoczonych, niechętnie podejmuje negocjacje ze związkiem zawodowym Teamsters w rafinerii w Detroit po tym, jak kilka dni temu około 200 pracowników podjęło strajk.

Potrzebny przegląd przepisów zakazujących silników spalinowych

Potrzebny przegląd przepisów zakazujących silników spalinowych

Włoski minister przemysłu Adolfo Urso uważa, że Komisja Europejska powinna już w przyszłym roku dokonać przeglądu przepisów, które zakazują sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 r.