MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Rynek dwóch prędkości

Ostatnie tygodnie na rynku paliw w Polsce przynoszą pozorną stabilizację cen oleju napędowego na rynku hurtowym i detalicznym. Coraz częściej słychać jednak głosy o poważnych problemach z dostępnością taniego diesla, a w rozliczeniach transakcji handlowych tradycyjne upusty od poziomów cen publikowanych na stronach internetowych krajowych producentów są coraz częściej przez sprzedających zastępowane dodatkowym narzutem.

Od początku lipca na giełdach naftowych obserwujemy systematyczny wzrost cen ropy naftowej i produktów gotowych. Baryłka ropa Brent, która na początku wakacji kosztowała niecałe 75 dolarów, pod koniec sierpnia jest o ponad 10 dolarów droższa. Mocno drożał olej napędowy, którego notowania na giełdzie w Londynie skoczyły z 700 do ponad 900 dolarów za tonę. Nieco słabsza w relacji do amerykańskiego dolara niż na początku lipca jest też złotówka. Odzwierciedlenia tych zmian nie widać jednak w oficjalnych cennikach lokalnych producentów paliw. O ile europejskie notowania diesla w ujęciu złotówkowym od lipca podrożały o około 30 proc., w Polsce ceny spot publikowane przez rafinerie zwiększyły się jedynie o 5 proc. 

Pojawiają się sygnały o trudności w zakupie taniego diesla pochodzącego z krajowej produkcji, ale Orlen zapewnia, że w pełni wywiązuje się ze swoich zobowiązań kontraktowych. - Dostawy benzyny i oleju napędowego do wszystkich naszych klientów zewnętrznych oraz na stacje paliw Orlen przebiegają bez zakłóceń. Produkcja własna w rafineriach w Płocku i Gdańsku, uzupełniana importem realizowanym przez koncern, jest wystarczająca, aby wszyscy odbiorcy, którzy posiadają umowy z Grupą Orlen, byli zaopatrywani w taką ilość paliwa, jaką zadeklarowali – poinformowało nas biuro prasowe koncernu.

Orlen wskazuje, że jego udziały w polskim rynku, obejmujące łącznie sprzedaż detaliczną prowadzoną przez stacje koncernu oraz hurtową na rzecz klientów zewnętrznych, wynoszą około 65 proc. Reszta zapotrzebowania jest obsługiwana przez inne firmy i bilansowana importem. Płocki koncern podkreśla jednak, że na bieżąco śledzi jednak rynkową sytuację. - Monitorujemy rynek i analizujemy działania, które mogłyby stabilizować rynek w przypadku, gdyby pozostałe firmy działające na rynku hurtowym nie zapewniały odpowiedniej podaży paliw - podała spółka.

Aktualna sytuacja cenowa jest dużym wyzwaniem dla podmiotów sprowadzających olej napędowy z zagranicy, bo import przestaje być rentowny.

- Efektywność importu oleju napędowego jest uzależniona w szczególności od wysokości premii lądowej, czyli od różnicy pomiędzy krajowymi i europejskimi notowaniami. W ostatnim czasie spadła ona do historycznego minimum poniżej 300 zł na m. sześc. Jeszcze na początku roku poziom premii sięgał 800 zł. Trend spadkowy tego wskaźnika w otoczeniu wzrastających notowań ropy naftowej jest zjawiskiem normalnym, ponieważ importerzy biorą na swoją „książkę” część podwyżki, tym samym chroniąc konsumentów. Jednak aktualny poziom premii lądowej powoduje, że import diesla staje się nieopłacalny. Grupa Unimot odczuwa skutki sytuacji na rynku oleju napędowego, ale dzięki dywersyfikacji biznesu i pojawieniu się w 2023 r. nowych działalności w Grupie, są one w znacznym stopniu neutralizowane. Zgodnie z szacunkowymi wynikami za 2 kwartał 2023 r. około 2/3 wyniku EBITDA Grupy Unimot zostało wypracowane przez aktywa nabyte od początku tego roku – napisała spółka Unimot w przesłanym do naszej redakcji komunikacie.

Niedobór diesla nam jednak nie grozi. - Wydaje mi się, że obecnie na rynku europejskim jest wystarczająco dużo oleju napędowego a Polska dysponuje wystarczającą infrastrukturą do importu paliw, aby niedoborów nie było – uważa Paweł Maślakiewicz, prezes zarządu importującej paliwa spółki Solumus. Kluczową kwestią jest jednak cena diesla sprowadzanego z zagranicy. - Import oleju napędowego byłby dla nas nieopłacalny przy założeniu, że będziemy sprzedawać towar w cenie konkurencyjnej do oferty lokalnych producentów. Solumus oferuje produkt importowany w cenie odzwierciedlającej rzeczywiste koszty związane z zakupem na rynku międzynarodowym i podaż produktu w takiej cenie nie jest ograniczona – zauważa Maślakiewicz.

Mamy więc do czynienia z rynkiem dwóch prędkości, gdzie lokalna produkcja jest znacząco tańsza od paliwa pochodzącego z importu, który jest niezbędny do tego aby zbilansować krajowe zapotrzebowanie. Taka sytuacja już odbija się na małych i średnich dostawcach paliw, bo bywa tak, że dla ich klientów, np. z branży transportowej, bardziej opłacalne staje się tankowanie na ogólnodostępnych stacjach paliw niż zakup hurtowej ilości paliwa do własnego zbiornika. W tej sytuacji problemem dla rynku paliw, podobnie jak w pierwszych dniach po rosyjskiej agresji na Ukrainę, znów może stać się logistyka, bo rosnąca szybko sprzedaż na stacjach będzie wymagała większej częstotliwości dostaw do punktów sprzedaży detalicznej.

Więcej w kategorii

W Skierdach w powiecie legionowskim powstanie stacja paliw

W Skierdach w powiecie legionowskim powstanie stacja paliw

Na terenie stacji kontroli pojazdów przy ulicy Modlińskiej w Skierdach (gmina Jabłonna) ma powstać stacja paliw.

MOL bliżej finału rebrandingu

MOL bliżej finału rebrandingu

Około 90 proc. stacji własnych MOL Polska działa już w nowych barwach, a do końca pierwszej połowy roku etap rebrandingu zostanie sfinalizowany – wynika z komunikatu spółki, cytowanego przez Polską Agencję Prasową.

Kradzieże paliwa ze stacji nie ustają

Kradzieże paliwa ze stacji nie ustają

Kierujący volkswagenem zatankował paliwo na jednej z krośnieńskich stacji benzynowych odjechał bez płacenia. Dodatkowo 59-latek przełożył do swojego samochodu tablice rejestracyjne pochodzące z dwóch innych pojazdów.

Większy wolumen sprzedaży paliw na stacjach Avia 

Większy wolumen sprzedaży paliw na stacjach Avia 

W trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach prezes Unimotu Adam Sikorski powiedział agencji ISBnews, że w pierwszym kwartale tego roku wolumen sprzedaży paliw w sieci stacji Avia wzrósł o ponad 30 proc. r/r. Prezes zapewnił też o pozostaniu przy marce sklepowej Spar Express.

Orlen podał dane makro

Orlen podał dane makro

W kwietniu 2024 r. modelowa marża rafineryjna Orlenu wyniosła 13 USD/bbl wobec 16,8 USD/bbl miesiąc wcześniej i 11,7 USD/bbl w kwietniu 2023 r., podała we wtorek spółka.

Bardzo duże różnice regionalne w cenach paliw

Bardzo duże różnice regionalne w cenach paliw

Czytelnicy serwisu wp.pl zwrócili uwagę na anomalie dotyczące cen na stacjach pomiędzy stolicą a np. Olsztynem – różnica dla tych samych paliw wynosiła kilkadziesiąt groszy na litrze.

Na stacji AVIA można zatankować HVO

Na stacji AVIA można zatankować HVO

W poniedziałek sieć stacji paliw AVIA poinformowała w mediach społecznościowych, że jako pierwsza na rynku wprowadziła do swojej oferty paliwo HVO (ang. Hydrotreated Vegetable Oil).

Rezygnacja prezesa PERN

Rezygnacja prezesa PERN

Mirosław Skowron złożył rezygnację z funkcji prezesa zarządu PERN z dniem 2 maja, podała spółka w komunikacie opublikowanym w poniedziałek.

Petroleum Ukraine 2024
Pozostałe aktualności
Petroleum Ukraine 2024 po raz kolejny w Warszawie

Petroleum Ukraine 2024 po raz kolejny w Warszawie

Międzynarodowa konferencja 'Petroleum Ukraine' odbędzie się 18 czerwca 2024 roku. Program forum obejmie najważniejsze kwestie rynku paliw, takie jak dywersyfikacja dostaw oleju napędowego, polityka sankcji UE, możliwości skutecznej interakcji z ukraińskimi firmami.

Więcej OZE w paliwach transportowych

Więcej OZE w paliwach transportowych

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw.

Chiny zwiększyły import węglowodorów i paliw

Chiny zwiększyły import węglowodorów i paliw

Jak podała agencja Reutera, w kwietniu Chiny sprowadziły 44,7 mln ton ropy, co oznacza import średnio 10,88 mln baryłek dziennie.

Nigeria zaprasza inwestorów

Nigeria zaprasza inwestorów

Nigeria rozpoczęła w tym tygodniu nową rundę koncesyjną na ropę i gaz, zapraszając do składania ofert na aż 12 bloków lądowych i morskich i obiecując przejrzystość procesu przetargowego.

Ruszyło wydobycie ropy na złożu Eldfisk North

Ruszyło wydobycie ropy na złożu Eldfisk North

Rozpoczęto produkcję ropy naftowej w projekcie Eldfisk North na Morzu Północnym w Norwegii. Plan rozwoju został zatwierdzony w grudniu 2022 roku. Zakładano, że inwestycje wyniosą 10,5 mld koron norweskich (około 1 mld USD).

Pożar składu paliw w okolicach Biełgorodu

Pożar składu paliw w okolicach Biełgorodu

W Kraju Krasnodarskim, na skutek ataku ukraińskich dronów w pobliżu miasta Anapa, w płomieniach stanął skład paliw.

Shell pozbywa się rafinerii i zakładów petrochemicznych w Singapurze

Shell pozbywa się rafinerii i zakładów petrochemicznych w Singapurze

Koncern Shell zdecydował się sprzedać swoje aktywa rafineryjne i petrochemiczne w Singapurze spółce joint venture pomiędzy indonezyjską firmą chemiczną Chandra Asri i CAGP, oddziałem szwajcarskiego tradera Glencore.

Kontrola podatkowa w Lukoil Neftochim

Kontrola podatkowa w Lukoil Neftochim

Władze bułgarskie chciały ukarać Lukoil za zaniżenie podatku VAT i ceł w związku z wielkością zapasów paliwa w magazynach Lukoil Neftohim Burgas.

Strajk pracowników naftowych w Norwegii zażegnany

Strajk pracowników naftowych w Norwegii zażegnany

Norweskie związki zawodowe osiągnęły porozumienie z koncernami naftowymi w sprawie nowego branżowego porozumienia pracowniczego, podaje agencja Reutera, cytując oświadczenie grupy branżowej OffshoreNorway.

Mniejsze prognozy wydobycia ropy i gazu w USA

Mniejsze prognozy wydobycia ropy i gazu w USA