Paliwa BAQ jakość grupy Orlen

Myjnia samochodowa a pozwolenie wodnoprawne na odprowadzanie ścieków

Prowadzenie myjni samochodowej w ramach stacji paliw wiąże się z powstawaniem ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, co pociąga za sobą obowiązek uzyskania pozwolenia wodnoprawnego na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (PW).

Myjnia samochodowa a pozwolenie wodnoprawne na odprowadzanie ścieków
Zgodnie z art. 389 pkt 1 i 2 PW pozwolenie wodnoprawne jest wymagane na usługi wodne i szczególne korzystanie z wód.

Jednym z przypadków szczególnego korzystania z wód jest „wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych będących własnością innych podmiotów ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego określone w przepisach wydanych na podstawie art. 100 ust. 1” (art. 34 pkt 3 PW). Definicja ścieków przemysłowych przywołana w powyższym przepisie zawarta jest w art. 16 pkt 64 PW i stanowi ona, iż „rozumie się przez to ścieki niebędące ściekami bytowymi albo wodami opadowymi lub roztopowymi, powstałe w związku z prowadzoną przez zakład działalnością handlową, przemysłową, składową, transportową lub usługową, a także będące ich mieszaniną ze ściekami innego podmiotu, odprowadzane urządzeniami kanalizacyjnymi tego zakładu”.

Niewątpliwie ścieki powstające w trakcie pracy myjni samochodowej są ściekami przemysłowymi, powstają bowiem w związku z działalnością usługową prowadzącego myjnię i nie są ściekami bytowymi ani wodami opadowymi lub roztopowymi. Jak jednak wynika z art. 34 pkt 3 PW, jedynie wprowadzanie ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych będących własnością innych podmiotów (pierwszy warunek) a ponadto ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego określone w przepisach wydanych na podstawie art. 100 ust. 1 PW (drugi warunek) wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego.

W praktyce zakładać należy, że pierwszy warunek spełniony jest zawsze, albowiem ścieki przemysłowe powstające w trakcie pracy myjni wprowadzane są do urządzeń kanalizacyjnych będących własnością innych podmiotów.

Praktyka pokazuje również, że w działalności myjni samochodowych spełniony jest również warunek drugi. Wydane na podstawie art. 100 ust. 1 PW rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, których wprowadzanie w ściekach przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego wśród substancji szkodliwych dla środowiska wśród substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego wymienia m. in. fosfor i związki fosforu oznaczone jako fosfor ogólny oraz węglowodory ropopochodne. Są to substancje, które w ściekach przemysłowych powstałych w trakcie pracy myjni występują (fosfor z uwagi za zastosowane środki czyszczące) bądź z których obecnością należy się liczyć (paliwo, oleje i smary które mogą wyciekać z pojazdów).

Do rozważenia pozostają hipotetyczne przypadki, w których mimo, iż mamy do czynienia z wytwarzaniem ścieków przemysłowych w trakcie pracy myjni, nie mamy do czynienia z przypadkami określonymi w art. 34 pkt 3 PW, albowiem ścieki przemysłowe nie są wprowadzane do urządzeń kanalizacyjnych będących własnością innych podmiotów (chociażby przypadki sporu co do statusu prawnego takich urządzeń czy przypadki braku kanalizacji na danym terenie), albo gdy mamy do czynienia z sytuacją, kiedy to ścieki przemysłowe nie zawierają substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 100 ust. 1 PW.

Nie wydaje się, aby w takich przypadkach zastosowanie znalazł art. 389 pkt 1 PW w związku z art. 35 ust. 3 pkt 5 PW, które to przepisy przewidują obowiązek uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego na usługi wodne polegające na wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, obejmującym także wprowadzanie ścieków do urządzeń wodnych.

Na wstępie należy zauważyć, że analiza definicji ścieków oraz ścieków przemysłowych, zwłaszcza w zestawieniu z pozostałymi przepisami PW, ale i przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz przepisami wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 14 lipca 2006 r. w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, prowadzi do wniosku, iż ścieki przemysłowe są szczególnym rodzajem ścieków zdefiniowanych w art. 16 pkt 61 PW (wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 marca 2021 r., II SA/Gl 1418/20; por. też wyrok WSA w Szczecinie z 22 lipca 2021 r., II SA/Sz 345/21).

Co do zasady nie można zatem wykluczyć możliwości zastosowania do ścieków przemysłowych nie objętych dyspozycją art. 34 pkt 3 PW właśnie przypadków określonych w art. 35 ust. 3 pkt 5 PW. W praktyce wydaje się to jednak mało prawdopodobne, chociażby z tego względu, iż wprowadzanie ścieków do jakiejkolwiek kanalizacji nie mieści się w dyspozycji art. 35 ust. 3 pkt 5 PW, albowiem nie jest wprowadzaniem ścieków do wód, do ziemi ani do urządzeń wodnych. Z definicji „urządzeń wodnych” zawartej w art. 16 pkt 65 PW wynika, że jedynie wylot urządzenia kanalizacyjnego służący do wprowadzania ścieków do wód, do ziemi lub do urządzeń wodnych (a więc wylot „do środowiska”) jest urządzeniem wodnym, zatem pozostała część kanalizacji nim nie jest. Innymi słowy, pozwolenie wodnoprawne na usługę wodną określoną w art. 35 ust. 3 pkt 5 PW wymagane jest w przypadku bezpośredniego odprowadzania ścieków do wód, do ziemi lub do urządzeń wodnych. Jeżeli zatem ścieki przemysłowe wprowadzane byłyby do kanalizacji innych podmiotów (i nie mamy do czynienia z przypadkiem specjalnego korzystania z wód, o którym mowa w art. 34 pkt 3 PW, albowiem ścieki nie zawierają substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 100 ust. 1 PW) nie ma obowiązku uzyskania pozwolenia wodnoprawnego, ponieważ ścieki te nie trafiałyby bezpośrednio do środowiska.

Dyspozycje art. 34 pkt 3 PW oraz art. 35 ust. 3 pkt 5 PW nie wyłączają oczywiście zakazów ustawowych dotyczących wprowadzania ścieków przemysłowych. Przykładowo, zgodnie z art. 75 pkt 3 PW zakazuje się wprowadzania do ziemi ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego oraz jeżeli byłoby to sprzeczne z warunkami wynikającymi z istniejących form ochrony przyrody utworzonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (np.: obszarów Natura 2000), a także stref ochronnych ujęć wody oraz obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Nie wolno odprowadzać ścieków przemysłowych również do kanalizacji deszczowej (art. 9 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków).

Pozwolenie wodnoprawne na szczególne korzystanie z wód wydawane jest na 4 lata liczone od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna (art. 400 ust. 3 PW). Pozwolenia udziela właściwy ze względu ma miejsce korzystania z wód właściwy organ Wód Polskich, określany zgodnie z art. 397 pkt 3 PW.



Opracowanie:


Zadaj pytanie w kategorii Prawo Energetyczne

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.
Zostań partnerem akceptacyjnym DKV – DKV MOBILITY

Partner Sekcji Prawnej

Kancelaria Prawna Ostrowski

Opracowania tematyczne

Zmiany w przepisach akcyzowych i praktyka ich stosowania
Zmiany w przepisach akcyzowych i praktyka ich stosowania
Partner Sekcji Prawnej e-petrol.pl - Kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe w dniu 27 kwietnia 2022 r. przeprowadziła cykliczną konferencję akcyzową. Była ona poświęcona przede wszystkim ostatnim i nadchodzącym zmianom w przepisach akcyzowych oraz najciekawszym bieżącym zagadnieniom z praktyki ich stosowania. Poniżej przedstawiamy
Skutki obecności nietypowych substancji organicznych w oleju napędowym z dodatkiem biokomponentu
Skutki obecności nietypowych substancji organicznych w oleju napędowym z dodatkiem biokomponentu
Handlowy olej napędowy w Polsce podlega systematycznej ocenie pod względem spełnienia wymagań aktualnej specyfikacji PN-EN 590+A1:2017-06. Zapisane we wspominanej normie wymagania dla parametrów takich jak między innymi: skład frakcyjny, temperatura zapłonu, gęstość, zawartość siarki, czy też zawartość wielopierścieniowych
e-Doręczenia – rewolucyjne zmiany w komunikacji z podmiotami publicznymi
e-Doręczenia – rewolucyjne zmiany w komunikacji z podmiotami publicznymi
Z dniem 5 października 2021 r. weszła w życie ustawa o doręczeniach elektronicznych, na podstawie której nałożono na przedsiębiorców oraz podmioty publiczne obowiązek elektronicznej wymiany korespondencji („e-Doręczenia”).
Wdrożenie benzyny w formule E10 na rynek krajowy
Wdrożenie benzyny w formule E10 na rynek krajowy
Opublikowana w 2018 r. dyrektywa 2018/2001 (RED II) wyznacza cel 32 proc. udziału odnawialnych źródeł energii w 2030 roku, w tym 14 proc. w transporcie oraz 40 proc. redukcję CO2. Cel OZE w transporcie będzie zrealizowany z wykorzystaniem 3,5 proc. biopaliw wyprodukowanych z surowców z załącznika IX do tej dyrektywy i przy ograniczeniu
Rosnące ceny paliw –  w kontekście waloryzacji wynagrodzenia w zamówieniu publicznym
Rosnące ceny paliw – w kontekście waloryzacji wynagrodzenia w zamówieniu publicznym
Koniec 2021r. upływa pod znakiem rozpędzającej się z miesiąca na miesiąc inflacji nabierającej rozmiarów niespotykanych od początków tysiąclecia, której jednym z kluczowych czynników napędowych jest wysoka cena benzyny na stacjach paliw, dochodząca lub przekraczająca psychologiczną barierę 6zł za litr benzyny 95. To z kolei
Koniec podróży służbowych kierowców w transporcie
Koniec podróży służbowych kierowców w transporcie
Obecnie podróż służbowa kierowcy to każde zadanie służbowe polegające na wykonaniu na polecenie pracodawcy przewozu drogowego poza miejscowość, w której znajduje się siedziba lub inne miejsce prowadzenia działalności przez pracodawcę lub wyjazdu poza tą miejscowość w celu wykonania przewozu drogowego.
Jakość, pewność i dywersyfikacja dostaw gazu

Pozostałe aktualności

Rafineria OMV w Schwechat wróci do pełnej sprawności w III kwartale 2022 r.
Rafineria OMV w Schwechat wróci do pełnej sprawności w III kwartale 2022 r.
Austriacki koncern poinformował, że poczyniono znaczne postępy w zakresie alternatywnego systemu dostaw paliw na rynek – spodziewane przywrócenie do pełnego wykorzystania zakładu w Schwechat jest planowane w drugiej połowie III kwartału 2022 r.
e-petrol.pl: wakacyjne wyjazdy najdroższe w historii
e-petrol.pl: wakacyjne wyjazdy najdroższe w historii
Rekordowo wysokie ceny paliw mogą zniechęcać w tym roku do dalekich wakacyjnych podróży. Kierowcy, którzy zdecydują się jednak na wyjazd, muszą się liczyć z tym, że za zatankowanie 50-litrowego baku będą musieli zapłacić blisko 400 złotych.
Podatek od nieoczekiwanych dochodów producentów ropy naftowej i gazu
Podatek od nieoczekiwanych dochodów producentów ropy naftowej i gazu
Brytyjski rząd wciąż „dopracowuje szczegóły” ogłoszonego w zeszłym miesiącu specjalnego podatku, który chce nałożyć na producentów ropy i gazu działających na Morzu Północnym.
Amerykański producent ropy przyspiesza plan budowy czwartej platformy łupkowej
Amerykański producent ropy przyspiesza plan budowy czwartej platformy łupkowej
Producent ropy i gazu Hess Corp spodziewa się oddać w przyszłym miesiącu czwartą platformę wiertniczą w łupkach Bakken w Północnej Dakocie, powiedział w czwartek dyrektor generalny John Hess, co oznacza, że operatorzy dążą do większego wzrostu produkcji w kontekście bardzo wysokich cen ropy.
Amerykańskie rafinerie kontra urzędnicy Bidena
Amerykańskie rafinerie kontra urzędnicy Bidena
Wiodące amerykańskie rafinerie spotkały się w czwartek z amerykańską sekretarz ds. energii Jennifer Granholm i innymi urzędnikami rządowymi na nadzwyczajnym spotkaniu na temat obniżenia rosnących cen paliw, które wywierają presję na amerykańskich konsumentów.
UE czeka na drugą dostawę wenezuelskiej ropy
UE czeka na drugą dostawę wenezuelskiej ropy
Do Wenezueli płynie już drugi tankowiec, aby przyjąć 2 miliony baryłek ropy naftowej (DCO) i przetransportować ją do Europy. Dostawcą surowca jest wenezuelska PDVSA, a ładunek może być dostarczony już pod koniec czerwca.
Przypadkiem ujawniono złodziei paliwa
Przypadkiem ujawniono złodziei paliwa
Piotrkowski patrol ruchu drogowego interweniował w sprawie dachowania pojazdu. Jak się na miejscu okazało, kierująca i pasażer mieli na sumieniu także kradzieże paliwa. Podano, że wkrótce oboje odpowiedzą przed sądem za te przestępstwa.
Powstanie pierwszy port instalacyjny dla morskich farm wiatrowych
Powstanie pierwszy port instalacyjny dla morskich farm wiatrowych
Orlen Neptun, spółka odpowiedzialna w Grupie Orlen za rozwój nowych projektów morskiej energetyki wiatrowej, weszła w finalny etap postępowania na dzierżawę terenu w Porcie Świnoujście.
Opublikowano jednolity tekst ustawy o jakości paliw
Opublikowano jednolity tekst ustawy o jakości paliw
W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, z 23 czerwca 2022 r. pod poz. 1315 ogłoszono Obwieszczenie Marszałka Sejmu z 13 maja 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.