Unimot Gaz LPG - Partner wielu możliwości

Benzyna E10 już od stycznia oferowana na stacjach. Co trzeba wiedzieć?

Jedną z najważniejszych zmian prawnych, które od 1 stycznia 2024 r. będą dotyczyły podmiotów działających w sektorze paliw ciekłych, jest wdrożenie do powszechnego obrotu benzyn silnikowych o zwiększonej zawartości biokomponentów (E10). W niniejszym artykule autor w zwięzły sposób podsumowuje najważniejsze skutki wprowadzenia nowych rozwiązań – zarówno z perspektywy producentów i importerów benzyn silnikowych, jak i operatorów stacji paliw oraz konsumentów.

Formuła wdrożenia zmian

Podobnie jak w poprzednich latach, również w 2023 r. pojawiła się potrzeba uchwalenia tzw. „małej nowelizacji” ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, której podstawowym celem byłoby określenie najważniejszych parametrów istotnych dla realizacji NCW w najbliższym czasie. Ze względu na zbliżający się koniec kadencji parlamentu, tym razem nie stała się ona jednak osobnym projektem zmian legislacyjnych, lecz jej rozwiązania zostały dołączone do ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu. Co jednak istotne, obok określenia w tej ustawie podstawowych, bieżących współczynników ważnych z perspektywy realizacji NCW i tzw. blendingu, znalazło się w niej również jedno zupełnie nowe rozwiązanie. Chodzi o wdrożenie do powszechnego obrotu benzyn silnikowych o zwiększonej zawartości biokomponentów (E10).

Na wczesnych etapach prac nad projektem rozważane były różne formuły wdrożenia tej zmiany. Jedną z nich była zmiana obowiązujących obecnie przepisów ws. wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, wskutek czego każdy litr benzyn silnikowych wprowadzanych do obrotu w Polsce musiałby zawierać podwyższoną zawartość biokomponentów. Ze względu jednak na trudności logistyczne z praktycznym wdrożeniem tego rozwiązania oraz konieczność dokonania notyfikacji technicznej w KE nowelizacji o takim brzmieniu, ostatecznie jednak zdecydowano się na inny mechanizm. Zgodnie z przyjętymi przepisami, technicznie upowszechnienie E10 nastąpi poprzez odpowiednie podniesienie wymaganego poziomu blendingu w benzynach silnikowych – tak by od 2024 roku wynosił on wg wartości opałowej:
  • 5,3 proc. (w tym min. 4,59 proc. uzyskane bioetanolem) w benzynach 95-oktanowych (wprowadzenie E10 dla tego rodzaju paliwa);
  • 3,2 proc. w benzynach 98-oktanowych (utrzymanie standardu E5 dla paliw premium).
Upowszechnienie benzyn E10 ma więc nastąpić wyłącznie za pomocą odpowiedniej modyfikacji regulacji o tzw. blendingu, którymi są objęci jedynie producenci i importerzy paliw ciekłych; przepisy te w ogóle nie dotyczą natomiast m.in. podmiotów, które handlują benzynami w transakcjach wewnątrzkrajowych. Oznacza to, że z perspektywy np. podmiotów prowadzących stacje paliw, wejście w życie przepisów o benzynach E10 nie zmieni niemal niczego, z wyjątkiem konieczności aktualizacji / modyfikacji oznaczeń dystrybutorów („E10” zamiast dotychczasowego „E5”, np. na pistoletach wydawczych). W szczególności nie będzie więc konieczna jakakolwiek zmiana koncesji posiadanych przez takie podmioty – kody CN benzyn silnikowych (2710 12 45 dla paliwa 95-oktanowego oraz 2710 12 49 dla 98-oktanowego) pozostają bowiem takie same dla wyrobu o maksymalnie 5 proc. objętościowo zawartości biokomponentów (E5), jak i takiego o zawartości do 10 proc. (E10).

Cel i skutki wprowadzanych zmian

Głównym celem przyjętych rozwiązań jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportowego na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym w szczególności poprzez poprawę jakości powietrza w dużych miastach. Systematyczne zwiększanie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych jest również wymagane, aby Polska była w stanie spełniać coraz to wyższe cele unijne dotyczące udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużywanych w transporcie. Zwiększanie wykorzystywania biokomponentów w paliwach ciekłych przyczynia się również do zmniejszenia zależności od paliw kopalnych.

Benzyny silnikowe E10 są od lat z powodzeniem stosowane na wielu rynkach europejskich. Polska będzie 18. państwem członkowskim UE, dla którego najważniejszym standardem benzyn oferowanych klientom końcowym będzie E10. Już obecnie paliwo to jest dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech; dodatkowo jest ono również oferowane na stacjach paliw m.in. w Norwegii oraz Wielkiej Brytanii.

Wdrożenie benzyn E10 do powszechnego obrotu w Polsce wiąże się z podjęciem przez organy administracji publicznej kampanii informacyjnej skierowanej do wszystkich uczestników rynku, a także do końcowych odbiorców paliw. Jednym z jej przejawów jest uruchomienie strony internetowej e10.klimat.gov.pl, za pomocą której użytkownicy pojazdów mogą sprawdzić ich dostosowanie do wykorzystywania nowego rodzaju benzyn silnikowych. Co istotne, zdecydowana większość samochodów zarejestrowanych w Polsce, które dotychczas były napędzane benzynami E5, jest w pełni przystosowana również do spalania paliw o podwyższonej zawartości biokomponentów (E10) bez konieczności dokonywania w nich jakichkolwiek modyfikacji.

Niezależnie od działań skierowanych do użytkowników pojazdów, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz organizacje branżowe przygotowały również materiały informacyjne na temat nowego rodzaju benzyn także dla przedsiębiorców, zwłaszcza małych, działających w branży paliw ciekłych. Warto się z nimi zapoznać jeszcze w bieżącym roku, aby już na początku stycznia, gdy wielu klientów na stacjach paliw może mieć pytania co do oferowanych tam benzyn, być w stanie rzetelnie odpowiedzieć na ich wątpliwości.

Opracowanie:

Adrian Biały, Senior Associate
Kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe
www.cabajkotala.com

Artykuł ukazał się najnowszym numerze kwartalnika Na Stacji Paliw. Zobacz i pobierz numer

Zadaj pytanie ekspertom Sekcji Prawnej

Jeżeli masz pytanie dotyczące przepisów prawa, związane z działalnością na rynku paliw zadaj je tutaj. Wysyłając je zgadzasz się na jego publikację w naszym serwisie (dane osobowe, adres e-mail nie są publikowane, dzięki czemu zachowujesz pełną anonimowość).
Ukierunkowujące odpowiedzi, pozwalające Ci ocenić złożoność problemu, pojawią się w Sekcji Prawnej e-petrol.pl w dziale Pytań i odpowiedzi (FAQ), najpóźniej po upływie 5 dni roboczych. Udzielą Ci ich eksperci z renomowanych kancelarii prawnych, mający doświadczenie w obsłudze firm energetycznych.

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Partnerzy Sekcji Prawnej

Kancelaria Prawna Ostrowski
Kancelaria Cabaj Kotala
SGS
TotalEnergies Poland | Energy is reinventing itself

Polecamy

ZEA gotowe zwiększyć produkcję ropy

ZEA gotowe zwiększyć produkcję ropy

Zjednoczone Emiraty Arabskie zapowiedziały, że po 2026 roku są gotowe zwiększyć moce produkcyjne ropy naftowej do 6 mln baryłek dziennie – o ile pozwolą na to warunki rynkowe. Byłby to jeden z największych wzrostów produkcji wśród krajów OPEC w ostatnich latach.

Kto wybuduje stacje na MOP-ach przy S5?

Kto wybuduje stacje na MOP-ach przy S5?

Poznański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosił przetargi na zagospodarowanie dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych w ciągu drogi S5.

Arabia Saudyjska zwiększy eksport ropy do Chin

Arabia Saudyjska zwiększy eksport ropy do Chin

W sierpniu eksport saudyjskiej ropy do Chin osiągnie poziom 1,65 mln baryłek dziennie – co będzie najwyższym poziomem od kwietnia 2023 r.

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zapasach ropy i gazu

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zapasach ropy i gazu

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o zapasach ropy i gazu, modyfikując m.in. zasady utrzymywania obowiązkowych rezerw gazu za granicą oraz podział obowiązków między importerów, producentów i Rządową Agencję Rezerw Strategicznych (RARS) w zakresie zapasów ropy i paliw.

Niewielkie zmiany w stanie posiadania sieci stacji paliw w Polsce

Niewielkie zmiany w stanie posiadania sieci stacji paliw w Polsce

Na koniec czerwca 2025 roku największą siecią stacji paliw w Polsce nadal zarządzał Orlen, który zwiększył liczbę placówek do 1950 - poinformowała agencja ISBnews. To o cztery więcej niż miesiąc wcześniej i o 21 więcej w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Zamknięcie rafinerii w Gelsenkirchen wstrzymane

Zamknięcie rafinerii w Gelsenkirchen wstrzymane

Koncern BP ogłosił, że na razie nie zamknie swojej rafinerii w Gelsenkirchen, jednej z dwóch działających w Niemczech. Jak podał serwis Bloomberg, decyzja ta wynika z poprawy warunków rynkowych i rosnących marż przerobowych.

Pozostałe aktualności

e-petrol.pl: olej napędowy nie potanieje

e-petrol.pl: olej napędowy nie potanieje

Niestety wizja mocnych przecen oleju napędowego nieco się oddala - wyraźniejsze spadki dotyczyć mogą natomiast benzyn i autogazu. Jedynym powodem do uśmiechu dla "dieslowców" mogą być wakacyjne promocje.

OPEC+ planuje wyhamować wzrost produkcji ropy dopiero po październiku

OPEC+ planuje wyhamować wzrost produkcji ropy dopiero po październiku

Według doniesień agencji Bloomberg, kraje OPEC+ zamierzają kontynuować stopniowe zwiększanie produkcji ropy naftowej co najmniej do października 2025 r. Celem jest przywrócenie na rynek całości wcześniej wycofanych w ramach dobrowolnych cięć produkcyjnych ośmiu państw sojuszu 2,2 mln baryłek dziennie.

Ropa gatunku Mars tanieje po wykryciu zanieczyszczenia

Ropa gatunku Mars tanieje po wykryciu zanieczyszczenia

Na amerykańskim rynku ropy notowany jest spadek cen gatunku Mars po wykryciu zanieczyszczenia cynkiem w dostawach z platformy Shell w Zatoce Meksykańskiej. To surowiec kluczowy dla wielu amerykańskich rafinerii, dlatego incydent wzbudził niepokój w branży.

Rosja kluczowym eksporterem węglowodorów

Rosja kluczowym eksporterem węglowodorów

Rosja pozostaje jednym z najważniejszych graczy na globalnym rynku ropy naftowej, odpowiadając za około 10 proc. światowego zapotrzebowania – podkreślił sekretarz generalny OPEC Haitham al-Ghais. W jego ocenie Rosja powinna nadal odgrywać tę rolę, aby utrzymać stabilność podaży i cen.

Ropa będzie bardzo ważnym surowcem do 2050 roku

Ropa będzie bardzo ważnym surowcem do 2050 roku

Według najnowszego raportu OPEC World Oil Outlook (WOO), sojusz OPEC+ zwiększy swój udział w światowym rynku ciekłych węglowodorów z 48 proc. do 52 proc. do 2050 roku. Produkcja organizacji ma osiągnąć 64,1 mln baryłek dziennie, co oznacza wzrost o 15 mln baryłek w porównaniu z 2024 r.

Indie będą produkować ekologiczne paliwo lotnicze i „zielony” wodór

Indie będą produkować ekologiczne paliwo lotnicze i „zielony” wodór

Indian Oil Corporation (IOC), największa firma rafineryjna w Indiach, rozpocznie modernizację kompleksu rafineryjnego w Panipat w celu rozpoczęcia produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).

Brazylia szuka nowych rynków dla swojej ropy

Brazylia szuka nowych rynków dla swojej ropy

Po zapowiedzi prezydenta USA Donalda Trumpa dotyczącej 50-procentowego cła, Brazylia przygotowuje się na możliwe zmiany kierunków eksportu ropy. Eksperci podkreślają, że kraj dysponuje elastycznością logistyczną i handlową, która pozwoli mu utrzymać konkurencyjność na rynku światowym.

Gunvor zamknie terminal naftowy w Rotterdamie

Gunvor zamknie terminal naftowy w Rotterdamie

Globalny trader towarów energetycznych, zdecydował o zamknięciu terminalu w rafinerii Europoort w Rotterdamie. Decyzję uzasadniono niepewnym klimatem inwestycyjnym w Niderlandach.

Kazachstan ograniczył dostawy ropy do Niemiec

Kazachstan ograniczył dostawy ropy do Niemiec

KazTransOil poinformował, że w czerwcu 2025 roku Kazachstan dostarczył do Niemiec 160 tys. ton ropy rurociągiem „Przyjaźń”, co oznacza spadek w porównaniu do 230 tys. ton z maja. Nie podano przyczyn ograniczenia eksportu, mimo wcześniejszego wniosku strony niemieckiej o zwiększenie dostaw.