Unimot Gaz LPG - Partner wielu możliwości

Benzyna E10 już od stycznia oferowana na stacjach. Co trzeba wiedzieć?

Jedną z najważniejszych zmian prawnych, które od 1 stycznia 2024 r. będą dotyczyły podmiotów działających w sektorze paliw ciekłych, jest wdrożenie do powszechnego obrotu benzyn silnikowych o zwiększonej zawartości biokomponentów (E10). W niniejszym artykule autor w zwięzły sposób podsumowuje najważniejsze skutki wprowadzenia nowych rozwiązań – zarówno z perspektywy producentów i importerów benzyn silnikowych, jak i operatorów stacji paliw oraz konsumentów.

Formuła wdrożenia zmian

Podobnie jak w poprzednich latach, również w 2023 r. pojawiła się potrzeba uchwalenia tzw. „małej nowelizacji” ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, której podstawowym celem byłoby określenie najważniejszych parametrów istotnych dla realizacji NCW w najbliższym czasie. Ze względu na zbliżający się koniec kadencji parlamentu, tym razem nie stała się ona jednak osobnym projektem zmian legislacyjnych, lecz jej rozwiązania zostały dołączone do ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu. Co jednak istotne, obok określenia w tej ustawie podstawowych, bieżących współczynników ważnych z perspektywy realizacji NCW i tzw. blendingu, znalazło się w niej również jedno zupełnie nowe rozwiązanie. Chodzi o wdrożenie do powszechnego obrotu benzyn silnikowych o zwiększonej zawartości biokomponentów (E10).

Na wczesnych etapach prac nad projektem rozważane były różne formuły wdrożenia tej zmiany. Jedną z nich była zmiana obowiązujących obecnie przepisów ws. wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, wskutek czego każdy litr benzyn silnikowych wprowadzanych do obrotu w Polsce musiałby zawierać podwyższoną zawartość biokomponentów. Ze względu jednak na trudności logistyczne z praktycznym wdrożeniem tego rozwiązania oraz konieczność dokonania notyfikacji technicznej w KE nowelizacji o takim brzmieniu, ostatecznie jednak zdecydowano się na inny mechanizm. Zgodnie z przyjętymi przepisami, technicznie upowszechnienie E10 nastąpi poprzez odpowiednie podniesienie wymaganego poziomu blendingu w benzynach silnikowych – tak by od 2024 roku wynosił on wg wartości opałowej:
  • 5,3 proc. (w tym min. 4,59 proc. uzyskane bioetanolem) w benzynach 95-oktanowych (wprowadzenie E10 dla tego rodzaju paliwa);
  • 3,2 proc. w benzynach 98-oktanowych (utrzymanie standardu E5 dla paliw premium).
Upowszechnienie benzyn E10 ma więc nastąpić wyłącznie za pomocą odpowiedniej modyfikacji regulacji o tzw. blendingu, którymi są objęci jedynie producenci i importerzy paliw ciekłych; przepisy te w ogóle nie dotyczą natomiast m.in. podmiotów, które handlują benzynami w transakcjach wewnątrzkrajowych. Oznacza to, że z perspektywy np. podmiotów prowadzących stacje paliw, wejście w życie przepisów o benzynach E10 nie zmieni niemal niczego, z wyjątkiem konieczności aktualizacji / modyfikacji oznaczeń dystrybutorów („E10” zamiast dotychczasowego „E5”, np. na pistoletach wydawczych). W szczególności nie będzie więc konieczna jakakolwiek zmiana koncesji posiadanych przez takie podmioty – kody CN benzyn silnikowych (2710 12 45 dla paliwa 95-oktanowego oraz 2710 12 49 dla 98-oktanowego) pozostają bowiem takie same dla wyrobu o maksymalnie 5 proc. objętościowo zawartości biokomponentów (E5), jak i takiego o zawartości do 10 proc. (E10).

Cel i skutki wprowadzanych zmian

Głównym celem przyjętych rozwiązań jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportowego na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym w szczególności poprzez poprawę jakości powietrza w dużych miastach. Systematyczne zwiększanie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych jest również wymagane, aby Polska była w stanie spełniać coraz to wyższe cele unijne dotyczące udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużywanych w transporcie. Zwiększanie wykorzystywania biokomponentów w paliwach ciekłych przyczynia się również do zmniejszenia zależności od paliw kopalnych.

Benzyny silnikowe E10 są od lat z powodzeniem stosowane na wielu rynkach europejskich. Polska będzie 18. państwem członkowskim UE, dla którego najważniejszym standardem benzyn oferowanych klientom końcowym będzie E10. Już obecnie paliwo to jest dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech; dodatkowo jest ono również oferowane na stacjach paliw m.in. w Norwegii oraz Wielkiej Brytanii.

Wdrożenie benzyn E10 do powszechnego obrotu w Polsce wiąże się z podjęciem przez organy administracji publicznej kampanii informacyjnej skierowanej do wszystkich uczestników rynku, a także do końcowych odbiorców paliw. Jednym z jej przejawów jest uruchomienie strony internetowej e10.klimat.gov.pl, za pomocą której użytkownicy pojazdów mogą sprawdzić ich dostosowanie do wykorzystywania nowego rodzaju benzyn silnikowych. Co istotne, zdecydowana większość samochodów zarejestrowanych w Polsce, które dotychczas były napędzane benzynami E5, jest w pełni przystosowana również do spalania paliw o podwyższonej zawartości biokomponentów (E10) bez konieczności dokonywania w nich jakichkolwiek modyfikacji.

Niezależnie od działań skierowanych do użytkowników pojazdów, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz organizacje branżowe przygotowały również materiały informacyjne na temat nowego rodzaju benzyn także dla przedsiębiorców, zwłaszcza małych, działających w branży paliw ciekłych. Warto się z nimi zapoznać jeszcze w bieżącym roku, aby już na początku stycznia, gdy wielu klientów na stacjach paliw może mieć pytania co do oferowanych tam benzyn, być w stanie rzetelnie odpowiedzieć na ich wątpliwości.

Opracowanie:

Adrian Biały, Senior Associate
Kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe
www.cabajkotala.com

Artykuł ukazał się najnowszym numerze kwartalnika Na Stacji Paliw. Zobacz i pobierz numer

Zadaj pytanie ekspertom Sekcji Prawnej

Jeżeli masz pytanie dotyczące przepisów prawa, związane z działalnością na rynku paliw zadaj je tutaj. Wysyłając je zgadzasz się na jego publikację w naszym serwisie (dane osobowe, adres e-mail nie są publikowane, dzięki czemu zachowujesz pełną anonimowość).
Ukierunkowujące odpowiedzi, pozwalające Ci ocenić złożoność problemu, pojawią się w Sekcji Prawnej e-petrol.pl w dziale Pytań i odpowiedzi (FAQ), najpóźniej po upływie 5 dni roboczych. Udzielą Ci ich eksperci z renomowanych kancelarii prawnych, mający doświadczenie w obsłudze firm energetycznych.

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Partnerzy Sekcji Prawnej

Kancelaria Prawna Ostrowski
Kancelaria Cabaj Kotala
SGS
Paliwa alternatywne

Polecamy

Czy ustanie turystyka paliwowa przy granicy zachodniej?

Czy ustanie turystyka paliwowa przy granicy zachodniej?

Od 7 lipca 2025 roku Polska wprowadza stacjonarne kontrole graniczne na przejściach z Niemcami, co jak podaje serwis MOZ.de, może oznaczać dłuższe kolejki i utrudnienia dla osób regularnie podróżujących do Polski w celu zatankowania paliwa.

Barclays podnosi prognozy cen ropy Brent w związku z wyższym popytem globalnym

Barclays podnosi prognozy cen ropy Brent w związku z wyższym popytem globalnym

Barclays Bank skorygował w górę prognozy cen ropy Brent. Według najnowszych szacunków, średnia cena baryłki wyniesie 72 USD w 2025 r., co oznacza wzrost o 6 USD. Prognoza na 2026 r. została podniesiona o 10 USD, do poziomu 70 USD za baryłkę.

Rośnie sprzeciw wobec sprzedaży alkoholu na stacjach

Rośnie sprzeciw wobec sprzedaży alkoholu na stacjach

Z sondażu IBRiS dla „Rzeczpospolitej” wynika, że 62,1 proc. respondentów popiera całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Największe poparcie deklarują osoby w wieku 18–29 lat (69 proc.) i 50–59 lat (również 69 proc.). Najniższe – w grupie 30–39 lat (58 proc.). Zdecydowany sprzeciw wobec zakazu wyraża 11,3 proc. ogółu badanych.

MOL Polska uruchamia wakacyjną promocję

MOL Polska uruchamia wakacyjną promocję

Sieć stacji paliw MOL Polska rozpoczęła wakacyjną akcję promocyjną, oferując rabaty na paliwo oraz możliwość udziału w loterii z główną nagrodą – wyjazdem na mecz piłkarski do Barcelony.

Dane finansowe Orlenu za II kwartał 2025

Dane finansowe Orlenu za II kwartał 2025

Orlen opublikował kwartalne dane makroekonomiczne za drugi kwartał 2025 roku. Średnia cena ropy Brent wyniosła 67,9 USD za baryłkę, co oznacza spadek o 20 proc. w ujęciu rocznym oraz o 10 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem br.

Remonty rafinerii wpłynęły na poziom eksportu oleju napędowego z Rosji

Remonty rafinerii wpłynęły na poziom eksportu oleju napędowego z Rosji

Eksport rosyjskiego oleju napędowego drogą morską spadł w czerwcu o 6 proc. w ujęciu miesięcznym, do około 3,35 mln ton – wynika z danych żeglugowych LSEG oraz informacji rynkowych. Głównym powodem spadku była ograniczona produkcja spowodowana planowanymi pracami konserwacyjnymi w rafineriach.

Pozostałe aktualności

e-petrol.pl: kierowcy doczekają się spadku cen na stacjach

e-petrol.pl: kierowcy doczekają się spadku cen na stacjach

Na przełomie czerwca i lipca na rynku paliw obserwowaliśmy nasilającą się rozbieżność pomiędzy cenami w hurcie i detalu. Rafinerie obniżały ceny, a kierowcy na stacjach płacili coraz więcej. W najbliższych dniach sytuacja powinna zacząć się jednak normalizować i koszty tankowania będą spadać, ale tempo przeceny może być ograniczone przez wakacyjne rabaty oferowane już przez większość dużych sieci.

Aktywa Citgo mogą trafić do spółki powiązanej z wydobyciem złota

Aktywa Citgo mogą trafić do spółki powiązanej z wydobyciem złota

Spółka zależna funduszu Gold Reserve – Dalinar Energy Corporation – została wstępnie wybrana jako zwycięzca aukcji na zakup akcji PDV Holding, spółki-matki rafinerii Citgo Petroleum w USA.

ADNOC przywraca dostawy ropy Murban po czasowych cięciach

ADNOC przywraca dostawy ropy Murban po czasowych cięciach

Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) przywróciła większość dostaw ropy naftowej typu Murban w lipcu, po wcześniejszym ograniczeniu eksportu o 3–4 miliony baryłek w związku z konfliktem izraelsko-irańskim – poinformowała agencja Reutera, powołując się na źródła handlowe.

Ceny transportu rosyjskiej ropy ESPO spadły do najniższego poziomu od grudnia 2024 r.

Ceny transportu rosyjskiej ropy ESPO spadły do najniższego poziomu od grudnia 2024 r.

Koszty frachtu za transport rosyjskiej ropy naftowej klasy ESPO z portu Koźmino na Dalekim Wschodzie do Chin spadły do 1,9 mln USD – poinformowała agencja Reutera.

Kanadyjskie pole naftowe uwolniło rekordową ilość metanu

Kanadyjskie pole naftowe uwolniło rekordową ilość metanu

Na należącym do Cenovus Energy polu piasków roponośnych Christina Lake w kanadyjskiej Albercie doszło do największej emisji metanu od stycznia 2021 roku.

Liczba platform wiertniczych wzrosła w czerwcu

Liczba platform wiertniczych wzrosła w czerwcu

W czerwcu 2025 r. liczba aktywnych platform wiertniczych na świecie wzrosła o 24 jednostki, czyli o 1,5 proc., osiągając poziom 1600 – wynika z danych firmy Baker Hughes. W ujęciu rocznym oznacza to jednak spadek o 107 jednostek, czyli 6,2 proc.

Słowacja i Węgry obawiają się utraty dostępu do rosyjskich surowców energetycznych

Słowacja i Węgry obawiają się utraty dostępu do rosyjskich surowców energetycznych

Słowacja i Węgry wyrażają obawy dotyczące przyszłości dostaw ropy i gazu z Rosji w związku z planami Unii Europejskiej przewidzianymi w ramach programu REPowerEU – poinformował prezydent Słowacji Peter Pellegrini.

Francja i Hiszpania zbudują transgraniczny rurociąg wodorowy

Francja i Hiszpania zbudują transgraniczny rurociąg wodorowy

Francusko-hiszpańskie konsorcjum energetyczne powołało spółkę joint venture w celu realizacji projektu Barmar – transgranicznego rurociągu do transportu zielonego wodoru między Barceloną a Marsylią.

Indie planują rozbudowę strategicznych rezerw ropy naftowej

Indie planują rozbudowę strategicznych rezerw ropy naftowej

Indie, trzeci największy importer ropy naftowej na świecie, rozważają budowę trzech nowych magazynów w celu zwiększenia strategicznych rezerw surowca – poinformował LR Jain, dyrektor generalny Indian Strategic Petroleum Reserve, w rozmowie z agencją Reutera.