MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Benzyna E10 już od stycznia oferowana na stacjach. Co trzeba wiedzieć?

Jedną z najważniejszych zmian prawnych, które od 1 stycznia 2024 r. będą dotyczyły podmiotów działających w sektorze paliw ciekłych, jest wdrożenie do powszechnego obrotu benzyn silnikowych o zwiększonej zawartości biokomponentów (E10). W niniejszym artykule autor w zwięzły sposób podsumowuje najważniejsze skutki wprowadzenia nowych rozwiązań – zarówno z perspektywy producentów i importerów benzyn silnikowych, jak i operatorów stacji paliw oraz konsumentów.

Formuła wdrożenia zmian

Podobnie jak w poprzednich latach, również w 2023 r. pojawiła się potrzeba uchwalenia tzw. „małej nowelizacji” ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, której podstawowym celem byłoby określenie najważniejszych parametrów istotnych dla realizacji NCW w najbliższym czasie. Ze względu na zbliżający się koniec kadencji parlamentu, tym razem nie stała się ona jednak osobnym projektem zmian legislacyjnych, lecz jej rozwiązania zostały dołączone do ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu. Co jednak istotne, obok określenia w tej ustawie podstawowych, bieżących współczynników ważnych z perspektywy realizacji NCW i tzw. blendingu, znalazło się w niej również jedno zupełnie nowe rozwiązanie. Chodzi o wdrożenie do powszechnego obrotu benzyn silnikowych o zwiększonej zawartości biokomponentów (E10).

Na wczesnych etapach prac nad projektem rozważane były różne formuły wdrożenia tej zmiany. Jedną z nich była zmiana obowiązujących obecnie przepisów ws. wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, wskutek czego każdy litr benzyn silnikowych wprowadzanych do obrotu w Polsce musiałby zawierać podwyższoną zawartość biokomponentów. Ze względu jednak na trudności logistyczne z praktycznym wdrożeniem tego rozwiązania oraz konieczność dokonania notyfikacji technicznej w KE nowelizacji o takim brzmieniu, ostatecznie jednak zdecydowano się na inny mechanizm. Zgodnie z przyjętymi przepisami, technicznie upowszechnienie E10 nastąpi poprzez odpowiednie podniesienie wymaganego poziomu blendingu w benzynach silnikowych – tak by od 2024 roku wynosił on wg wartości opałowej:
  • 5,3 proc. (w tym min. 4,59 proc. uzyskane bioetanolem) w benzynach 95-oktanowych (wprowadzenie E10 dla tego rodzaju paliwa);
  • 3,2 proc. w benzynach 98-oktanowych (utrzymanie standardu E5 dla paliw premium).
Upowszechnienie benzyn E10 ma więc nastąpić wyłącznie za pomocą odpowiedniej modyfikacji regulacji o tzw. blendingu, którymi są objęci jedynie producenci i importerzy paliw ciekłych; przepisy te w ogóle nie dotyczą natomiast m.in. podmiotów, które handlują benzynami w transakcjach wewnątrzkrajowych. Oznacza to, że z perspektywy np. podmiotów prowadzących stacje paliw, wejście w życie przepisów o benzynach E10 nie zmieni niemal niczego, z wyjątkiem konieczności aktualizacji / modyfikacji oznaczeń dystrybutorów („E10” zamiast dotychczasowego „E5”, np. na pistoletach wydawczych). W szczególności nie będzie więc konieczna jakakolwiek zmiana koncesji posiadanych przez takie podmioty – kody CN benzyn silnikowych (2710 12 45 dla paliwa 95-oktanowego oraz 2710 12 49 dla 98-oktanowego) pozostają bowiem takie same dla wyrobu o maksymalnie 5 proc. objętościowo zawartości biokomponentów (E5), jak i takiego o zawartości do 10 proc. (E10).

Cel i skutki wprowadzanych zmian

Głównym celem przyjętych rozwiązań jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportowego na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym w szczególności poprzez poprawę jakości powietrza w dużych miastach. Systematyczne zwiększanie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych jest również wymagane, aby Polska była w stanie spełniać coraz to wyższe cele unijne dotyczące udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużywanych w transporcie. Zwiększanie wykorzystywania biokomponentów w paliwach ciekłych przyczynia się również do zmniejszenia zależności od paliw kopalnych.

Benzyny silnikowe E10 są od lat z powodzeniem stosowane na wielu rynkach europejskich. Polska będzie 18. państwem członkowskim UE, dla którego najważniejszym standardem benzyn oferowanych klientom końcowym będzie E10. Już obecnie paliwo to jest dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech; dodatkowo jest ono również oferowane na stacjach paliw m.in. w Norwegii oraz Wielkiej Brytanii.

Wdrożenie benzyn E10 do powszechnego obrotu w Polsce wiąże się z podjęciem przez organy administracji publicznej kampanii informacyjnej skierowanej do wszystkich uczestników rynku, a także do końcowych odbiorców paliw. Jednym z jej przejawów jest uruchomienie strony internetowej e10.klimat.gov.pl, za pomocą której użytkownicy pojazdów mogą sprawdzić ich dostosowanie do wykorzystywania nowego rodzaju benzyn silnikowych. Co istotne, zdecydowana większość samochodów zarejestrowanych w Polsce, które dotychczas były napędzane benzynami E5, jest w pełni przystosowana również do spalania paliw o podwyższonej zawartości biokomponentów (E10) bez konieczności dokonywania w nich jakichkolwiek modyfikacji.

Niezależnie od działań skierowanych do użytkowników pojazdów, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz organizacje branżowe przygotowały również materiały informacyjne na temat nowego rodzaju benzyn także dla przedsiębiorców, zwłaszcza małych, działających w branży paliw ciekłych. Warto się z nimi zapoznać jeszcze w bieżącym roku, aby już na początku stycznia, gdy wielu klientów na stacjach paliw może mieć pytania co do oferowanych tam benzyn, być w stanie rzetelnie odpowiedzieć na ich wątpliwości.

Opracowanie:

Adrian Biały, Senior Associate
Kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe
www.cabajkotala.com

Artykuł ukazał się najnowszym numerze kwartalnika Na Stacji Paliw. Zobacz i pobierz numer

Zadaj pytanie ekspertom Sekcji Prawnej

Jeżeli masz pytanie dotyczące przepisów prawa, związane z działalnością na rynku paliw zadaj je tutaj. Wysyłając je zgadzasz się na jego publikację w naszym serwisie (dane osobowe, adres e-mail nie są publikowane, dzięki czemu zachowujesz pełną anonimowość).
Ukierunkowujące odpowiedzi, pozwalające Ci ocenić złożoność problemu, pojawią się w Sekcji Prawnej e-petrol.pl w dziale Pytań i odpowiedzi (FAQ), najpóźniej po upływie 5 dni roboczych. Udzielą Ci ich eksperci z renomowanych kancelarii prawnych, mający doświadczenie w obsłudze firm energetycznych.

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Więcej w kategorii

Nowe przepisy dotyczące badań jakości paliw w Polsce

Nowe przepisy dotyczące badań jakości paliw w Polsce

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wprowadziło nowe regulacje dotyczące metod badania jakości paliw ciekłych, takich jak benzyna i olej napędowy. Celem zmian jest harmonizacja z przepisami unijnymi.

Nowe wymagania jakościowe dla paliw ciekłych w Polsce

Nowe wymagania jakościowe dla paliw ciekłych w Polsce

Niebawem zaczną obowiązywać nowe wymagania jakościowe dla paliw ciekłych. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 czerwca 2024 r., które określa normy dla trzech rodzajów paliw wejdzie w życie w trakcie wakacji.

Przełomowe zmiany w podatku od nieruchomości – projekt ustawy zmieniającej został opublikowany

Przełomowe zmiany w podatku od nieruchomości – projekt ustawy zmieniającej został opublikowany

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany długo wyczekiwany projekt ustawy, który wprowadza m.in. nowe definicje budynku oraz budowli na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Eksperci z Kancelarii Cabaj Kotala informują, że nowelizacja wprowadza zmiany, które zasadniczo wpłyną na przedmiot i zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości obiektów budowlanych ze skutkiem od 1. stycznia 2025 r.

Jak firmy mogą skorzystać z zamrożenia cen prądu w drugiej połowie 2024 r.?

Jak firmy mogą skorzystać z zamrożenia cen prądu w drugiej połowie 2024 r.?

Nowe przepisy związane z cenami energii elektrycznej zmieniają zasady korzystania z mechanizmu zamrożenia cen energii elektrycznej w II. półroczu 2024 r. Kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe wyjaśnia kto i na jakich zasadach może skorzystać z nowych rozwiązań.

Partnerzy Sekcji Prawnej

Kancelaria Prawna Ostrowski
Kancelaria Cabaj Kotala
SGS

Polecamy

Złota era dla europejskich rafinerii dobiega końca

Złota era dla europejskich rafinerii dobiega końca

Europejscy giganci rafineryjni TotalEnergies i Neste, ostrzegli w czwartek przed dalszym spadkiem marż w związku z malejącym popytem na paliwa, co zwiastuje koniec krótkiej ery rekordowych zysków, które nastąpiły po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Pożary w Albercie zagrażają produkcji ropy naftowej

Pożary w Albercie zagrażają produkcji ropy naftowej

Szalejące w Albercie pożary lasów wciąż się rozprzestrzeniają, zagrażając dalszej produkcji ropy naftowej i powodując konieczność ewakuacji.

Skutki nocnego zakazu handlu alkoholem na stacjach

Skutki nocnego zakazu handlu alkoholem na stacjach

Ministerstwo Zdrowia zaprezentowało pomysł wprowadzenia nocnego zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych w Polsce. Wprowadzenie nowych regulacji popierają młodzi konsumenci, ale krytykuje je spora grupa ekspertów od handlu.

Amic ma za sobą trudny rok

Amic ma za sobą trudny rok

Sieć stacji paliw Amic, znalazła się w trudnej sytuacji. Firma mocno odczuła wprowadzenie agresywnej polityki cenowej przez Orlen w 2023 roku.

Grupa Orlen kończy kluczowy etap inwestycji w Gdańsku

Grupa Orlen kończy kluczowy etap inwestycji w Gdańsku

Grupa Orlen poinformowała o zakończeniu montażu ośmiu zautomatyzowanych ramion nalewczych na Morskim Terminalu Przeładunkowym Produktów Ropopochodnych na Martwej Wiśle w Gdańsku.

Wraca zakaz eksportu benzyny z Rosji

Wraca zakaz eksportu benzyny z Rosji

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez wicepremiera Aleksandra Nowaka, od 1 sierpnia 2024 roku ponownie zostanie wprowadzony zakaz eksportu benzyny z Rosji. Decyzja ta oznacza anulowanie tymczasowego pozwolenia eksportu obowiązującego od 20 maja do 31 lipca br.

Pozostałe aktualności

e-petrol.pl: koszty tankowania bez dużych zmian

e-petrol.pl: koszty tankowania bez dużych zmian

Na stacjach paliw na półmetku wakacji sytuacja cenowa jest stabilna. Tanieje jedynie olej napędowy, a na ubiegłotygodniowych poziomach pozostają notowania benzyn i autogazu. Przełom lipca i sierpnia też nie zapowiada dużych zmian, choć możliwe są jeszcze niewielkie spadkowe korekty.

Equinor rozważa zmniejszenie udziałów w brytyjskim polu naftowym Rosebank

Equinor rozważa zmniejszenie udziałów w brytyjskim polu naftowym Rosebank

Norweski gigant energetyczny Equinor nadal aktywnie rozważa redukcję swojego 80-procentowego udziału w brytyjskim polu naftowym Rosebank - powiedział agencji Reutera dyrektor finansowy firmy Torgrim Reitan.

OSGE chce przyspieszyć rozwój małych reaktorów jądrowych w Europie

OSGE chce przyspieszyć rozwój małych reaktorów jądrowych w Europie

Firma Orlen Synthos Green Energy (OSGE) współpracując z 17 firmami z różnych krajów złożyła wniosek o utworzenie specjalnej grupy roboczej, która skupi się na rozwoju małych reaktorów modułowych BWRX-300.

Arabia Saudyjska kupuje olej opałowy z Kuwejtu

Arabia Saudyjska kupuje olej opałowy z Kuwejtu

W lipcu 2024 roku Arabia Saudyjska,, po raz pierwszy od ponad dwóch lat, podjęła decyzję o imporcie oleju opałowego z Kuwejtu.

Rynek ropy naftowej w USA po wyborach

Rynek ropy naftowej w USA po wyborach

Goldman Sachs przewiduje, że przyszły prezydent Stanów Zjednoczonych będzie miał bardzo ograniczone możliwości zwiększenia krajowej produkcji ropy naftowej w 2025 roku.

Rosja, Irak i Kazachstan zrekompensują nadprodukcję ropy

Rosja, Irak i Kazachstan zrekompensują nadprodukcję ropy

Rosja, Irak i Kazachstan przedstawiły OPEC plany rekompensat nadprodukcji ropy naftowej w pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku.

Tankowiec przewrócił się u wybrzeży Filipin

Tankowiec przewrócił się u wybrzeży Filipin

Filipiński tankowiec przewożący 1,4 mln litrów oleju opałowego zatonął w czwartek u wybrzeży Manili. W wyniku zdarzenia część ładunku wyciekła do morza.

Amerykańskie rafinerie z niższymi zyskami w II kwartale

Amerykańskie rafinerie z niższymi zyskami w II kwartale

Według amerykańskiej Energy Information Administration, aby sprostać oczekiwanemu wzrostowi popytu na benzynę i olej napędowy, rafinerie zwiększyły moce przerobowe w okresie od kwietnia do czerwca do 93,5 proc. w porównaniu z 91 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Dyrektywa ETS 2 przyniesie podwyżki na rynku paliw

Dyrektywa ETS 2 przyniesie podwyżki na rynku paliw

Paliwa do napędu pojazdów oraz do ogrzewania domów podrożeją, bowiem pojawi się opłata od uprawnień do emisji dwutlenku węgla.