MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Benzyna E10 już od stycznia oferowana na stacjach. Co trzeba wiedzieć?

Jedną z najważniejszych zmian prawnych, które od 1 stycznia 2024 r. będą dotyczyły podmiotów działających w sektorze paliw ciekłych, jest wdrożenie do powszechnego obrotu benzyn silnikowych o zwiększonej zawartości biokomponentów (E10). W niniejszym artykule autor w zwięzły sposób podsumowuje najważniejsze skutki wprowadzenia nowych rozwiązań – zarówno z perspektywy producentów i importerów benzyn silnikowych, jak i operatorów stacji paliw oraz konsumentów.

Formuła wdrożenia zmian

Podobnie jak w poprzednich latach, również w 2023 r. pojawiła się potrzeba uchwalenia tzw. „małej nowelizacji” ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, której podstawowym celem byłoby określenie najważniejszych parametrów istotnych dla realizacji NCW w najbliższym czasie. Ze względu na zbliżający się koniec kadencji parlamentu, tym razem nie stała się ona jednak osobnym projektem zmian legislacyjnych, lecz jej rozwiązania zostały dołączone do ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu. Co jednak istotne, obok określenia w tej ustawie podstawowych, bieżących współczynników ważnych z perspektywy realizacji NCW i tzw. blendingu, znalazło się w niej również jedno zupełnie nowe rozwiązanie. Chodzi o wdrożenie do powszechnego obrotu benzyn silnikowych o zwiększonej zawartości biokomponentów (E10).

Na wczesnych etapach prac nad projektem rozważane były różne formuły wdrożenia tej zmiany. Jedną z nich była zmiana obowiązujących obecnie przepisów ws. wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, wskutek czego każdy litr benzyn silnikowych wprowadzanych do obrotu w Polsce musiałby zawierać podwyższoną zawartość biokomponentów. Ze względu jednak na trudności logistyczne z praktycznym wdrożeniem tego rozwiązania oraz konieczność dokonania notyfikacji technicznej w KE nowelizacji o takim brzmieniu, ostatecznie jednak zdecydowano się na inny mechanizm. Zgodnie z przyjętymi przepisami, technicznie upowszechnienie E10 nastąpi poprzez odpowiednie podniesienie wymaganego poziomu blendingu w benzynach silnikowych – tak by od 2024 roku wynosił on wg wartości opałowej:
  • 5,3 proc. (w tym min. 4,59 proc. uzyskane bioetanolem) w benzynach 95-oktanowych (wprowadzenie E10 dla tego rodzaju paliwa);
  • 3,2 proc. w benzynach 98-oktanowych (utrzymanie standardu E5 dla paliw premium).
Upowszechnienie benzyn E10 ma więc nastąpić wyłącznie za pomocą odpowiedniej modyfikacji regulacji o tzw. blendingu, którymi są objęci jedynie producenci i importerzy paliw ciekłych; przepisy te w ogóle nie dotyczą natomiast m.in. podmiotów, które handlują benzynami w transakcjach wewnątrzkrajowych. Oznacza to, że z perspektywy np. podmiotów prowadzących stacje paliw, wejście w życie przepisów o benzynach E10 nie zmieni niemal niczego, z wyjątkiem konieczności aktualizacji / modyfikacji oznaczeń dystrybutorów („E10” zamiast dotychczasowego „E5”, np. na pistoletach wydawczych). W szczególności nie będzie więc konieczna jakakolwiek zmiana koncesji posiadanych przez takie podmioty – kody CN benzyn silnikowych (2710 12 45 dla paliwa 95-oktanowego oraz 2710 12 49 dla 98-oktanowego) pozostają bowiem takie same dla wyrobu o maksymalnie 5 proc. objętościowo zawartości biokomponentów (E5), jak i takiego o zawartości do 10 proc. (E10).

Cel i skutki wprowadzanych zmian

Głównym celem przyjętych rozwiązań jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportowego na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym w szczególności poprzez poprawę jakości powietrza w dużych miastach. Systematyczne zwiększanie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych jest również wymagane, aby Polska była w stanie spełniać coraz to wyższe cele unijne dotyczące udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużywanych w transporcie. Zwiększanie wykorzystywania biokomponentów w paliwach ciekłych przyczynia się również do zmniejszenia zależności od paliw kopalnych.

Benzyny silnikowe E10 są od lat z powodzeniem stosowane na wielu rynkach europejskich. Polska będzie 18. państwem członkowskim UE, dla którego najważniejszym standardem benzyn oferowanych klientom końcowym będzie E10. Już obecnie paliwo to jest dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech; dodatkowo jest ono również oferowane na stacjach paliw m.in. w Norwegii oraz Wielkiej Brytanii.

Wdrożenie benzyn E10 do powszechnego obrotu w Polsce wiąże się z podjęciem przez organy administracji publicznej kampanii informacyjnej skierowanej do wszystkich uczestników rynku, a także do końcowych odbiorców paliw. Jednym z jej przejawów jest uruchomienie strony internetowej e10.klimat.gov.pl, za pomocą której użytkownicy pojazdów mogą sprawdzić ich dostosowanie do wykorzystywania nowego rodzaju benzyn silnikowych. Co istotne, zdecydowana większość samochodów zarejestrowanych w Polsce, które dotychczas były napędzane benzynami E5, jest w pełni przystosowana również do spalania paliw o podwyższonej zawartości biokomponentów (E10) bez konieczności dokonywania w nich jakichkolwiek modyfikacji.

Niezależnie od działań skierowanych do użytkowników pojazdów, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz organizacje branżowe przygotowały również materiały informacyjne na temat nowego rodzaju benzyn także dla przedsiębiorców, zwłaszcza małych, działających w branży paliw ciekłych. Warto się z nimi zapoznać jeszcze w bieżącym roku, aby już na początku stycznia, gdy wielu klientów na stacjach paliw może mieć pytania co do oferowanych tam benzyn, być w stanie rzetelnie odpowiedzieć na ich wątpliwości.

Opracowanie:

Adrian Biały, Senior Associate
Kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe
www.cabajkotala.com

Artykuł ukazał się najnowszym numerze kwartalnika Na Stacji Paliw. Zobacz i pobierz numer

Zadaj pytanie ekspertom Sekcji Prawnej

Jeżeli masz pytanie dotyczące przepisów prawa, związane z działalnością na rynku paliw zadaj je tutaj. Wysyłając je zgadzasz się na jego publikację w naszym serwisie (dane osobowe, adres e-mail nie są publikowane, dzięki czemu zachowujesz pełną anonimowość).
Ukierunkowujące odpowiedzi, pozwalające Ci ocenić złożoność problemu, pojawią się w Sekcji Prawnej e-petrol.pl w dziale Pytań i odpowiedzi (FAQ), najpóźniej po upływie 5 dni roboczych. Udzielą Ci ich eksperci z renomowanych kancelarii prawnych, mający doświadczenie w obsłudze firm energetycznych.

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Partnerzy Sekcji Prawnej

Kancelaria Prawna Ostrowski
Kancelaria Cabaj Kotala
SGS

Pozostałe aktualności

e-petrol.pl: w tym roku nie trzeba tankować na zapas

e-petrol.pl: w tym roku nie trzeba tankować na zapas

Przed nami czas zwiększonego ruchu na drogach, związanego z wyjazdami na Wszystkich Świętych. W tym roku, z uwagi na możliwość skorzystania z długiego weekendu, samochodów na drogach będzie więcej już czwartkowego popołudnia. Wyjazdy nie powinny jednak kosztować więcej, niż obecnie, bowiem prognozy cen paliw na ostatni tydzień października zapowiadają stabilizację.

Harbour Energy chce wycofać się z Morza Północnego

Harbour Energy chce wycofać się z Morza Północnego

Wiodący brytyjski producent na Morzu Północnym, Harbour Energy, ujawnił plany sprzedaży udziałów w złożach ropy naftowej w tym rejonie, dołączając tym samym do rosnącej listy firm naftowych i gazowych ograniczających inwestycje w obliczu kolejnych podwyżek podatków.

Trafigura inwestuje w infrastrukturę magazynową

Trafigura inwestuje w infrastrukturę magazynową

Spółka surowcowa Trafigura nabyła 50 proc. udziałów w Meroil Tank od hiszpańskiej spółki Meril po uzyskaniu zgód regulacyjnych.

Traderzy gromadzą rekordową liczbę opcji na ropę naftową

Traderzy gromadzą rekordową liczbę opcji na ropę naftową

W tym miesiącu inwestujący w ropę naftową kupili rekordową liczbę kontraktów opcyjnych na ropę Brent, gdyż rośnie ryzyko wojny na Bliskim Wschodzie, a uczestnicy rynku szukają sposobów zabezpieczenia się przed gwałtownymi wzrostami cen.

Produkcja ropy z Johan Sverdrup zacznie spadać w 2025 r.

Produkcja ropy z Johan Sverdrup zacznie spadać w 2025 r.

Norweski gigant naftowo-gazowy Equinor poinformował, że produkcja z największego złoża ropy naftowej w kraju zacznie spadać w przyszłym roku, po osiągnięciu szczytu wydobywczego w 2024 r.

Somalijscy piraci znów wypływają na Ocean Indyjski

Somalijscy piraci znów wypływają na Ocean Indyjski

Ostrzeżono żeglugę międzynarodową, że piraci z Somalii prawdopodobnie ponownie zaatakują cele na Oceanie Indyjskim.

Eksport ropy z zachodnich portów Federacji Rosyjskiej spadnie

Eksport ropy z zachodnich portów Federacji Rosyjskiej spadnie

Zagraniczne dostawy rosyjskiej ropy w listopadzie zmniejszą się do 1,95 mln bbl/d w związku z zakończeniem remontu rafinerii.

Pracownica stacji paliw okradała swoich pracodawców

Pracownica stacji paliw okradała swoich pracodawców

Zielonogórscy policjanci zatrzymali 54-letnią mieszkankę miasta, która pracując na stacjach paliw kradła znajdujący się tam towar, między innymi papierosy i alkohol.

Pijany przyjechał na stację paliw zatankować

Pijany przyjechał na stację paliw zatankować

Po raz kolejny czujność pracowników stacji paliw uniemożliwiła dalszą jazdę pijanemu kierowcy. Zatrzymany w Mielcu 19-letni mężczyzna miał ponad 2 promile alkoholu w organizmie.