Shell

Benzyna E10 już od stycznia oferowana na stacjach. Co trzeba wiedzieć?

Jedną z najważniejszych zmian prawnych, które od 1 stycznia 2024 r. będą dotyczyły podmiotów działających w sektorze paliw ciekłych, jest wdrożenie do powszechnego obrotu benzyn silnikowych o zwiększonej zawartości biokomponentów (E10). W niniejszym artykule autor w zwięzły sposób podsumowuje najważniejsze skutki wprowadzenia nowych rozwiązań – zarówno z perspektywy producentów i importerów benzyn silnikowych, jak i operatorów stacji paliw oraz konsumentów.

Formuła wdrożenia zmian

Podobnie jak w poprzednich latach, również w 2023 r. pojawiła się potrzeba uchwalenia tzw. „małej nowelizacji” ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, której podstawowym celem byłoby określenie najważniejszych parametrów istotnych dla realizacji NCW w najbliższym czasie. Ze względu na zbliżający się koniec kadencji parlamentu, tym razem nie stała się ona jednak osobnym projektem zmian legislacyjnych, lecz jej rozwiązania zostały dołączone do ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu. Co jednak istotne, obok określenia w tej ustawie podstawowych, bieżących współczynników ważnych z perspektywy realizacji NCW i tzw. blendingu, znalazło się w niej również jedno zupełnie nowe rozwiązanie. Chodzi o wdrożenie do powszechnego obrotu benzyn silnikowych o zwiększonej zawartości biokomponentów (E10).

Na wczesnych etapach prac nad projektem rozważane były różne formuły wdrożenia tej zmiany. Jedną z nich była zmiana obowiązujących obecnie przepisów ws. wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, wskutek czego każdy litr benzyn silnikowych wprowadzanych do obrotu w Polsce musiałby zawierać podwyższoną zawartość biokomponentów. Ze względu jednak na trudności logistyczne z praktycznym wdrożeniem tego rozwiązania oraz konieczność dokonania notyfikacji technicznej w KE nowelizacji o takim brzmieniu, ostatecznie jednak zdecydowano się na inny mechanizm. Zgodnie z przyjętymi przepisami, technicznie upowszechnienie E10 nastąpi poprzez odpowiednie podniesienie wymaganego poziomu blendingu w benzynach silnikowych – tak by od 2024 roku wynosił on wg wartości opałowej:
  • 5,3 proc. (w tym min. 4,59 proc. uzyskane bioetanolem) w benzynach 95-oktanowych (wprowadzenie E10 dla tego rodzaju paliwa);
  • 3,2 proc. w benzynach 98-oktanowych (utrzymanie standardu E5 dla paliw premium).
Upowszechnienie benzyn E10 ma więc nastąpić wyłącznie za pomocą odpowiedniej modyfikacji regulacji o tzw. blendingu, którymi są objęci jedynie producenci i importerzy paliw ciekłych; przepisy te w ogóle nie dotyczą natomiast m.in. podmiotów, które handlują benzynami w transakcjach wewnątrzkrajowych. Oznacza to, że z perspektywy np. podmiotów prowadzących stacje paliw, wejście w życie przepisów o benzynach E10 nie zmieni niemal niczego, z wyjątkiem konieczności aktualizacji / modyfikacji oznaczeń dystrybutorów („E10” zamiast dotychczasowego „E5”, np. na pistoletach wydawczych). W szczególności nie będzie więc konieczna jakakolwiek zmiana koncesji posiadanych przez takie podmioty – kody CN benzyn silnikowych (2710 12 45 dla paliwa 95-oktanowego oraz 2710 12 49 dla 98-oktanowego) pozostają bowiem takie same dla wyrobu o maksymalnie 5 proc. objętościowo zawartości biokomponentów (E5), jak i takiego o zawartości do 10 proc. (E10).

Cel i skutki wprowadzanych zmian

Głównym celem przyjętych rozwiązań jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportowego na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym w szczególności poprzez poprawę jakości powietrza w dużych miastach. Systematyczne zwiększanie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych jest również wymagane, aby Polska była w stanie spełniać coraz to wyższe cele unijne dotyczące udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużywanych w transporcie. Zwiększanie wykorzystywania biokomponentów w paliwach ciekłych przyczynia się również do zmniejszenia zależności od paliw kopalnych.

Benzyny silnikowe E10 są od lat z powodzeniem stosowane na wielu rynkach europejskich. Polska będzie 18. państwem członkowskim UE, dla którego najważniejszym standardem benzyn oferowanych klientom końcowym będzie E10. Już obecnie paliwo to jest dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech; dodatkowo jest ono również oferowane na stacjach paliw m.in. w Norwegii oraz Wielkiej Brytanii.

Wdrożenie benzyn E10 do powszechnego obrotu w Polsce wiąże się z podjęciem przez organy administracji publicznej kampanii informacyjnej skierowanej do wszystkich uczestników rynku, a także do końcowych odbiorców paliw. Jednym z jej przejawów jest uruchomienie strony internetowej e10.klimat.gov.pl, za pomocą której użytkownicy pojazdów mogą sprawdzić ich dostosowanie do wykorzystywania nowego rodzaju benzyn silnikowych. Co istotne, zdecydowana większość samochodów zarejestrowanych w Polsce, które dotychczas były napędzane benzynami E5, jest w pełni przystosowana również do spalania paliw o podwyższonej zawartości biokomponentów (E10) bez konieczności dokonywania w nich jakichkolwiek modyfikacji.

Niezależnie od działań skierowanych do użytkowników pojazdów, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz organizacje branżowe przygotowały również materiały informacyjne na temat nowego rodzaju benzyn także dla przedsiębiorców, zwłaszcza małych, działających w branży paliw ciekłych. Warto się z nimi zapoznać jeszcze w bieżącym roku, aby już na początku stycznia, gdy wielu klientów na stacjach paliw może mieć pytania co do oferowanych tam benzyn, być w stanie rzetelnie odpowiedzieć na ich wątpliwości.

Opracowanie:

Adrian Biały, Senior Associate
Kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe
www.cabajkotala.com

Artykuł ukazał się najnowszym numerze kwartalnika Na Stacji Paliw. Zobacz i pobierz numer

Zadaj pytanie ekspertom Sekcji Prawnej

Jeżeli masz pytanie dotyczące przepisów prawa, związane z działalnością na rynku paliw zadaj je tutaj. Wysyłając je zgadzasz się na jego publikację w naszym serwisie (dane osobowe, adres e-mail nie są publikowane, dzięki czemu zachowujesz pełną anonimowość).
Ukierunkowujące odpowiedzi, pozwalające Ci ocenić złożoność problemu, pojawią się w Sekcji Prawnej e-petrol.pl w dziale Pytań i odpowiedzi (FAQ), najpóźniej po upływie 5 dni roboczych. Udzielą Ci ich eksperci z renomowanych kancelarii prawnych, mający doświadczenie w obsłudze firm energetycznych.

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.
Test Our Award-winning Monitors Free!

Partnerzy Sekcji Prawnej

Kancelaria Prawna Ostrowski
Kancelaria Cabaj Kotala
SGS
Zautomatyzuj obowiązki podatkowe

Pozostałe aktualności

Saudi Aramco utrzymuje zdolność produkcyjną ropy

Saudi Aramco utrzymuje zdolność produkcyjną ropy

Saudi Aramco utrzymuje zdolność produkcyjną ropy na poziomie 12 milionów baryłek dziennie i może ją stale realizować przez cały rok bez konieczności dodatkowych inwestycji, korzystając z największych na świecie wolnych mocy wydobywczych, które można szybko uruchomić w razie niedoborów na rynku.

Śledztwo ws. nielegalnego zatrudniania cudzoziemców na budowie Olefin III umorzone

Śledztwo ws. nielegalnego zatrudniania cudzoziemców na budowie Olefin III umorzone

Prokuratura Okręgowa w Płocku umorzyła śledztwo dotyczące zatrudniania przez podwykonawców cudzoziemców przy budowie kompleksu Olefiny III w głównym zakładzie produkcyjnym Orlenu – poinformował rzecznik prokuratury Bartosz Maliszewski, cytowany przez PAP.

Emisje metanu z łańcuchów dostaw ropy i gazu są znacząco niedoszacowane

Emisje metanu z łańcuchów dostaw ropy i gazu są znacząco niedoszacowane

Nowe badanie zlecone przez Renewable Carbon Initiative (RCI) i przeprowadzone przez ekspertów z nova-Institute wykazało, że emisje metanu w sektorze ropy naftowej i gazu ziemnego są znacznie wyższe niż dotychczas szacowano.

Rządowe wsparcie pomaga biopaliwom

Rządowe wsparcie pomaga biopaliwom

Według najnowszego raportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE), światowe zużycie energii odnawialnej w transporcie wzrośnie o 50 proc. do 2030 roku, głównie dzięki elektryfikacji oraz rozwojowi biopaliw ciekłych, biogazów i wodoru odnawialnego.

Saudyjczycy planują wydobycie ropy naftowej w Algierii

Saudyjczycy planują wydobycie ropy naftowej w Algierii

Algierska państwowa spółka energetyczna Sonatrach zawarła umowę z saudyjską firmą Midad Energy o wartości około 5,4 mld USD na poszukiwanie i eksploatację złóż ropy naftowej i gazu w basenie Illizi.

Eksport rosyjskiej ropy ESPO osiągnął rekordowy poziom 146 tys. ton dziennie

Eksport rosyjskiej ropy ESPO osiągnął rekordowy poziom 146 tys. ton dziennie

We wrześniu eksport rosyjskiej ropy ESPO (Eastern Siberia–Pacific Ocean) wzrósł do rekordowych 146 tys. ton dziennie, co oznacza wzrost o 22,6 proc. względem sierpnia – podało rosyjskie Centrum Indeksów Cen. Łączny eksport morski rosyjskiej ropy wzrósł o 12,8 proc., do 476 tys. ton dziennie.

Repsol uruchamia produkcję w 100 proc. odnawialnej benzyny w Hiszpanii

Repsol uruchamia produkcję w 100 proc. odnawialnej benzyny w Hiszpanii

Hiszpański koncern energetyczny Repsol ogłosił rozpoczęcie przemysłowej produkcji benzyny pochodzącej w całości ze źródeł odnawialnych w swoim kompleksie w Tarragonie – poinformowała agencja Reutera, powołując się na komunikat firmy.

Maduro proponuje USA dostęp do wenezuelskiej ropy, by uniknąć eskalacji napięć

Maduro proponuje USA dostęp do wenezuelskiej ropy, by uniknąć eskalacji napięć

Prezydent Wenezueli Nicolás Maduro zaoferował administracji Donalda Trumpa otwarcie krajowych projektów naftowych i górniczych dla amerykańskich firm w zamian za złagodzenie napięć między obu państwami – poinformowała agencja Reutera, powołując się na doniesienia „New York Timesa”.

Chiny zapowiadają ochronę swoich firm po nowych sankcjach USA

Chiny zapowiadają ochronę swoich firm po nowych sankcjach USA

Chiny zapowiedziały działania mające na celu ochronę swoich przedsiębiorstw po wprowadzeniu przez Stany Zjednoczone kolejnego pakietu sankcji wobec chińskich podmiotów importujących ropę z Iranu – poinformowała agencja Reutera.