Jesteś tutaj: Strona Główna » Wiadomości » Prosto z rynku
Live Chat Software
Lotos Paliwa

IKO i Peopay rywalizują o kierowców

e-petrol.pl
2014-02-03 / 11:39
IKO i Peopay rywalizują o kierowców

Płatności mobilne wkraczają na stacje. Lukoil, Lotos i Shell, to pierwsze sieci, które zdecydowały się już na nową formułę bezgotówkowej realizacji płatności, z pominięciem kart kredytowych, czy debetowych. Możliwość płatności telefonem komórkowym rozwijają m.in. PKO BP (system IKO), Pekao (Peopay) oraz Biedronka (IKasa). W nowym systemie płatniczym sieci widzą sposób ograniczenia wydatków na interchange, czyli prowizję od transakcji kartami Visy i MasterCardu.

Na współpracę z Pekao postawiły m.in. Lotos i Lukoil. – Stacje te były w gronie jednych z pierwszych punktów akceptacji płatności mobilnych PeoPay, co pokazuje, że rozwój płatności mobilnych w tych miejscach był dla nas bardzo ważny – tłumaczy Wojciech Pantkowski, dyrektor zarządzający Departamentem Klienta Detalicznego Pekao. Jak podkreśla, od startu systemu na początku czerwca ub. r., aplikację PeoPay zainstalowało już ponad 40 tys. osób, a bank cały czas pracuje nad poszerzaniem sieci akceptacji, która wynosi obecnie ponad 45 tys. punktów. – Liczymy, że do tego grona dołączą kolejne stacje paliw. O konkretnych markach będziemy mogli mówić dopiero po podpisaniu umów – zastrzega Wojciech Pantkowski.

Lotos system płatności mobilnych uruchomił tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Dziś aplikacją PeoPay klienci mogą płacić na większości stacji sieci, niezależnie od operatora komórkowego oraz banku, w którym klienci mają konto. – Każdego dnia na naszych stacjach paliw przeprowadzane są dziesiątki tysięcy płatności za pomocą kart bankowych. System płatności mobilnych jest znacznie tańszy i dzięki temu pozwala optymalizować koszty – wylicza korzyści Adam Augustyniak, kierownik działu obsługi handlu detalicznego w spółce Lotos Paliwa.

Z kolei Shell zdecydował się na konkurencyjny system IKO. Jak tłumaczy Paweł Odrzywołek, dyrektor sieci i członek zarządu Shell Polska, koncern poszukuje nowoczesnych rozwiązań. – Chodzi o to, by umożliwić naszym klientom jak najszerszy i najwygodniejszy wachlarz możliwości form płatności za produkty dostępne na stacjach – dodaje.

Nad wyborem systemu płatności, alternatywnych wobec MasterCard i Visa, zastanawiają się operatorzy, do których należy w sumie kilka tysięcy stacji. Np. w Statoilu trwają obecnie prace nad wdrożeniem płatności mobilnych w technologii NFC w całej europejskiej sieci. Jak wyjaśnia Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik spółki, prowadzone są na razie testy. – Wiosną planowane jest wprowadzenie tej funkcjonalności w całej sieci stacji w Polsce razem z płatnościami bezdotykowymi – dodaje.

Statoil nie prowadzi jednak w tej sprawie rozmów ani z bankiem Pekao, ani PKO BP. Również Orlen, największa sieć w kraju, przymierza się do wprowadzenia rozwiązań alternatywnych wobec systemów kartowych. – Na bieżąco przyglądamy się pojawiającym się na rynku nowym możliwościom realizacji płatności bezgotówkowych, w tym płatnościom mobilnym, i prowadzimy pilotaże takich rozwiązań. Zależy nam na wprowadzeniu do sieci naszych stacji sprawdzonych rozwiązań opartych na najnowocześniejszych technologiach, które zapewnią naszym klientom maksymalną wygodę użytkowania i bezpieczeństwo – przekonuje Beata Karpińska z biura prasowego PKN Orlen. Jak zaznacza do tej pory pojawiało się na rynku wiele rozwiązań, ale jeszcze żadna z oferowanych technologii nie osiągnęła istotnej skali. – Dlatego decyzję dotyczącą wyboru dostawców usługi, która obejmie prawie 1300 stacji własnych, planujemy podjąć w I kwartale br. – zdradza. Na wyniki funkcjonowania takich systemów czeka także BP. – Nie mamy obecnie w planach takiej opcji płatności – potwierdza Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik koncernu w Polsce.

Koncernom paliwowym zależy na zmniejszeniu roli kart płatniczych na stacjach benzynowych, bo znaczna część przychodu tych placówek przechodzi przez systemy Visy i MasterCardu. A te każą sobie słono płacić za obsługę transakcji – w zeszłym roku było to ponad 1 proc. od każdej operacji. Szacuje się, że największych pięć koncernów paliwowych płaciło z tego tytułu 200 mln zł prowizji interchange rocznie. Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje jednak nowa stawka interchange, w maksymalnej wysokości 0,5 proc. wartości transakcji, co stanowi ponad 70-proc. obniżkę w stosunku do średniej stawki wyjściowej z 2012 roku. Jak tłumaczą w Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego ustawa regulująca wysokość opłaty interchange postawiła Polskę w gronie nielicznych krajów na świecie, którym udało się przełamać duopol organizacji płatniczych.

Visa i MasterCard nie składają jednak broni. Liczą, że płatności kartą wciąż będą dominować na stacjach. – Klienci z całego świata spodziewają się, że w każdym sklepie będą mogli zapłacić kartą. Wielu z nich nie skorzysta z zakupów w danej sieci handlowej, jeżeli jednocześnie będzie się to wiązało z koniecznością wypłaty gotówki. Potwierdzeniem tego jest eksperyment, który został przeprowadzony w listopadzie 2013 r. w ramach badania „Polak, a nowoczesne technologie płatnicze” zrealizowanego przez Dom Badawczy Maison – mówi Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development w polskim oddziale MasterCard Europe. Jak podkreśla z punktu widzenia stacji paliw, akceptacja każdej karty jest bardzo istotna. – Olbrzymią trudnością dla posiadaczy karty byłby bowiem stan, w którym w jednej sieci stacji obsługuje się klientów jednego banku, a w drugiej klientów innego banku. A eksperymenty z aplikacjami płatniczymi są cenne, bo uczymy się na ich przykładzie zachowania klientów – dodaje.

Aleksander Naganowski nie ma jednak wątpliwości, że znacznie łatwiej dostępnym i wygodniejszym dla użytkowników sposobem zapłaty przy kasie są i pozostaną płatności zbliżeniowe kartą lub telefonem z NFC.
Powiązane publikacje:
Zostań franczyzobiorcą AMIC Energy

Niektóre obrazy czy zdjęcia znajdujące się na tej stronie są własnością 123RF Limited, ich współpracowników lub licencjonowanych partnerów i zostały udostępnione za ich zgodą.
Te obrazy czy zdjęcia nie mogą być kopiowane lub pobierane bez zgody 123RF Limited.