e-petrol.pl: kierowcy zapłacą za konflikt na Bliskim Wschodzie

Ceny paliw na stacjach przed długim czerwcowym weekendem nie zmieniają się istotnie, ale to cisza przed burzą. Konflikt pomiędzy Izraelem i Iranem przełożył się na skokowy wzrost notowań ropy naftowej i paliw gotowych na światowych giełdach, a te zmiany szybko odczują kierowcy w Polsce, szczególnie ci tankujący olej napędowy.

Przed wakacjami realizuje się czarny scenariusz konfliktu na Bliskim Wschodzie, który budzi poważne obawy o stabilność dostaw z tego ważnego dla rynku naftowego regionu świata. Na razie ropa z Zatoki Perskiej płynie do odbiorców bez zakłóceń, ale jej cena jest już wyraźnie wyższa niż przed tygodniem.


W rafineriach wyraźnie drożej

Na hurtowym rynku paliw obserwujemy bezpośrednie przełożenie bliskowschodniego konfliktu na notowania benzyny i oleju napędowego. Szczególnie w przypadku diesla, skok cen jest gwałtowny i od ostatniego piątku metr sześcienny oleju napędowego podrożał o blisko 300 złotych. W środę średnio jest przez producentów wyceniany na 4855,60 zł/metr sześcienny. W górę idą też notowania 95-oktanowej benzyny, ale tu dynamika zmian nie jest aż tak duża. Aktualna średnia cena tego paliwa to 4608,60 zł/metr sześcienny, co oznacza podwyżkę o niecałe 100 złotych od ostatniego piątku. 

W detalu cisza przed burzą

Podwyżki jeszcze nie dotarły na stacje i w pierwszej połowie mijającego tygodnia nie zanotowaliśmy dużych zmian cen. Podrożała jedynie 95-oktanowa benzyna, która po 2-groszowej zmianie, jest dzisiaj wyceniana średnio na 5,71 zł/l. Na ubiegłotygodniowych poziomach utrzymały się jeszcze notowania oleju napędowego i autogazu, które na stacjach kosztują średnio 5,69 zł/l i 2,79 zł/l.

Ten spokój nie potrwa jednak długo i jeszcze przed końcem tygodnia paliwa zaczną drożeć, a tempo zmian w przypadku autogazu może być naprawdę duże. Prognozowane przez e-petrol.pl przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw na przyszły tydzień wyglądają następująco: 5,72–5,84 zł/l dla 95-oktanowej benzyny E10, dla diesla 5,88–6,01 zł/l i 2,77-2,85 zł/l dla autogazu.

Napięcia na Bliskim Wschodzie nie ustają

Trwający konflikt między Izraelem a Iranem wywołał silne zawirowania na globalnych rynkach paliwowych, zwłaszcza w segmencie oleju napędowego. Notowania kontraktów terminowych na niskozasiarczony olej napędowy (ULSD) w Stanach Zjednoczonych początkowo wzrosły aż o 8 proc., co stanowi największy jednodniowy wzrost od kwietnia 2022 roku. Dla porównania, ropa naftowa zdrożała o 7 proc., a benzyna o 4 proc. Tak silna reakcja rynku świadczy o rosnących obawach związanych z możliwością zakłóceń w dostawach paliw z Bliskiego Wschodu – regionu kluczowego dla światowego handlu produktami energetycznymi. Z danych firmy Kpler wynika, że tylko w maju Bliski Wschód eksportował średnio 1,76 miliona baryłek dziennie paliw, takich jak olej napędowy, paliwo lotnicze oraz olej opałowy. W związku z rosnącym napięciem między Teheranem a Tel Awiwem, eksperci ostrzegają, że transport z tego regionu może zostać poważnie ograniczony, co wpłynęłoby na dalszy wzrost cen i destabilizację rynku paliwowego. Dodatkowo, jak podała agencja Bloomberg, wzrosły stawki frachtowe za transport ropy z Zatoki Perskiej. Od 13 czerwca wiele firm żeglugowych zaczęło unikać załadunków w regionie, obawiając się wzmożonego ryzyka operacyjnego, związanego z potencjalnymi atakami lub blokadami.

Pomimo trudnej sytuacji geopolitycznej, amerykańska firma Baker Hughes, działająca na Bliskim Wschodzie, poinformowała, że jej operacje przebiegają bez zakłóceń. Prezes spółki, Lorenzo Simonelli, zapewnił, że infrastruktura funkcjonuje normalnie, a wszyscy pracownicy są bezpieczni. To jednak nie wystarcza, by uspokoić nastroje – rynki pozostają nerwowe wobec nieprzewidywalnych skutków dalszej eskalacji.

Według najnowszego raportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE), globalny popyt na ropę naftową będzie nadal rosnąć przez najbliższe lata, osiągając szczyt na poziomie 105,6 mln baryłek dziennie w 2029 roku. Dopiero w 2030 r. przewidywany jest niewielki spadek zapotrzebowania. MAE zauważa, że choć Chiny – największy światowy importer ropy – osiągną swój szczyt popytu wcześniej, bo już w 2027 r. eksperci ostrzegają, że obecne napięcia na Bliskim Wschodzie stanowią poważne zagrożenie dla stabilności dostaw i mogą zakłócić te optymistyczne prognozy.


Oprac. Grzegorz Maziak, dr Jakub Bogucki, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń 23-29 czerwca 2025:

Poniedziałek
  • Francja - indeks PMI dla przemysłu wst.
  • Niemcy - indeks PMI dla przemysłu wst.
  • USA - indeks PMI dla przemysłu wst.
Wtorek
  • Niemcy - indeks instytutu Ifo
  • USA - indeks zaufania konsumentów - Conference Board
Czwartek
  • USA - zamówienia na dobra trwałego użytku wst. 
  • USA - Produkt Krajowy Brutto fin.
Piątek
  • Strefa Euro - koniunktura gospodarcza
TotalEnergies Poland | Energy is reinventing itself

Pozostałe aktualności

Indie planują rozbudowę strategicznych rezerw ropy naftowej

Indie planują rozbudowę strategicznych rezerw ropy naftowej

Indie, trzeci największy importer ropy naftowej na świecie, rozważają budowę trzech nowych magazynów w celu zwiększenia strategicznych rezerw surowca – poinformował LR Jain, dyrektor generalny Indian Strategic Petroleum Reserve, w rozmowie z agencją Reutera.

Arabia Saudyjska i Indonezja zacieśniają współpracę energetyczną

Arabia Saudyjska i Indonezja zacieśniają współpracę energetyczną

Kraje zawarły wstępne porozumienia inwestycyjne o łącznej wartości 27 mld USD w sektorze ropy naftowej, petrochemii i alternatywnych źródeł energii – poinformowała agencja Reutera.

Ropa z Iranu ciągle płynie

Ropa z Iranu ciągle płynie

Iran kontynuuje eksport ropy naftowej w niezmienionych ilościach – poinformował minister ds. ropy naftowej Mohsen Paknejad, podkreślając, że Teheran nie odczuwa obaw związanych z dostawami surowca na rynki zagraniczne.

Vitol składa ofertę przejęcia Citgo Petroleum

Vitol składa ofertę przejęcia Citgo Petroleum

Grupa kierowana przez dom maklerski Vitol złożyła ofertę przejęcia amerykańskiej firmy Citgo Petroleum, należącej pośrednio do wenezuelskiego państwa, tuż przed końcem aukcji nadzorowanej przez sąd w stanie Delaware. Jak poinformowała agencja Reutera, oferta wpłynęła 2 lipca i może okazać się najwyższą spośród dotychczasowych.

Szantung zwiększa ulgi podatkowe na import oleju opałowego

Szantung zwiększa ulgi podatkowe na import oleju opałowego

Władze prowincji Szantung – najważniejszego ośrodka rafineryjnego Chin – podniosły ulgi podatkowe na import oleju opałowego (fuel oil) dla sześciu niezależnych rafinerii. Decyzja ma poprawić rentowność tzw. „czajników”, które zmagają się z niskimi marżami i słabym popytem na paliwa.

Wzrost zapasów ropy i benzyny w USA

Wzrost zapasów ropy i benzyny w USA

Zapasy ropy naftowej i benzyny w Stanach Zjednoczonych niespodziewanie wzrosły w ubiegłym tygodniu, natomiast rezerwy destylatów spadły – wynika z raportu Energy Information Administration (EIA).