e-petrol.pl: tankowanie nie będzie tańsze

Wyraźne osłabienie złotówki w relacji do amerykańskiego dolara i drożejąca w ostatnich dniach ropa naftowa powodują, że kierowcy nie mają co liczyć na niższe ceny paliw. Wręcz przeciwnie, pod koniec listopada głębiej do portfela mogą sięgać tankujący olej napędowy i autogaz.

Zmienność cen paliw na stacjach w ostatnich tygodniach nie budzi zbyt dużych emocji wśród kierowców. Koszty tankowania wahają się nieznaczenie i aktualnie są nawet niższe niż na koniec października. Wyjątkiem jest autogaz, którego cena zdecydowanie ruszyła w górę.

Producenci paliw podnoszą ceny

W tym tygodniu obserwujemy dalsze osłabienie naszej waluty w relacji do dolara i kurs USD/PLN poprawia tegoroczne maksima. Ta sytuacja, w połączeniu z rosnącą ceną surowca, przekłada się notowania paliw na rynku hurtowych, gdzie w ostatnich dniach dominowały podwyżki. W cennikach rafinerii rosły zarówno notowania 95-oktanowej benzyny, jak i oleju napędowego. Ta pierwsza jest dzisiaj o 62,80 zł droższa niż w ubiegły piątek i kosztuje średnio 4 693,80 zł/metr sześcienny. Diesel w tym samym czasie podrożał o 46 złotych i jest aktualnie wyceniany na 4 950,60 zł/metr sześcienny.

Cena autogazu mocno w górę

Na stacjach zmienność cen w mijającym tygodniu była niewielka. Nie zmieniła się średnia cena 95-oktanowej benzyny E10, która nadal wynosi 6,04 zł/l. Jednogroszową obniżkę zanotował olej napędowy i litr tego paliwa kosztuje 6,09 zł. Z tej cenowej stabilizacji wyłamał się jedynie autogaz, który podrożał aż 8 groszy. Za tankowanie LPG kierowcy płacą w tym tygodniu średnio 3,14 zł/l i jest to najwyższa cena tego paliwa od marca ubiegłego roku.

Nasza prognoza dla rynku detalicznego na koniec listopada zakłada przewagę podwyżek na stacjach tankowania, a szacowane przedziały dla poszczególnych gatunków paliw wyglądają następująco: 5,97-6,09 zł/l dla 95-oktanowej benzyny, dla diesla 6,09-6,21 zł/l i 3,12-3,20 zł/l dla autogazu.



Rakiety podbijają ceny

Po wczorajszym orędziu Władimira Putina mamy do czynienia ze zmianą zwyżkową na rynku surowcowym, co dowodzi, że obawy o dalszy bieg konfliktu na Ukrainie są realne i obawy inwestorów szybko przekładają się na notowania ropy Brent. Do ostatnich zmian zwyżkowych zdaniem analityków JPMorgan przyczyniać się może poprawa konsumpcji ropy naftowej dzięki większemu ruchowi drogowemu i lotniczemu w USA i Indiach, a także  wzrostowi popytu przemysłowego w tym drugim kraju. Według analityków globalny popyt na ropę osiągnie 103,6 mln baryłek dziennie w ciągu pierwszych 19 dni listopada, co oznacza wzrost o 1,7 mln bpd w ujęciu rocznym – podano na portalu agencji Reutera.

W początkach tygodnia niepokoje, które odbiły się na cenach dotyczyły także produkcji na polu Johan Sverdrup u wybrzeży Norwegii, które wznowiło wydobycie we wtorek po zamknięciu z powodu przerwy w dostawie prądu. Pole, którego operatorem jest Equinor ma zdolność wydobywczą na poziomie 755 tys., baryłek ropy. Po pierwszych doniesieniach z poniedziałku o zawieszeniu produkcji, ceny ropy wzrosły o 2 USD za baryłkę, ale później stabilizowały się.

Ciekawostką z ostatnich dni, która rzuca nieco światła na przyszłą politykę USA odnośnie ropy, jest informacja, że nowa administracja Białego Domu zamierza wznowić projekt budowy rurociągu Keystone XL, który miałby transportować kanadyjską ropę do rafinerii w Stanach Zjednoczonych. Rurociąg o długości 1,9 tys. km, pierwotnie zaplanowany przez TC Energy, miał dostarczać 800 tys. baryłek ropy dziennie, lecz jego budowa została wstrzymana przez administrację Joego Bidena w 2021 roku.

Oprac. Grzegorz Maziak, Jakub Bogucki, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 25 listopada - 1 grudnia 2024:

Poniedziałek
  • Niemcy - indeks instytutu Ifo
Wtorek
  • USA - indeks cen domów S&P/Case-Shiller
  • USA - indeks zaufania konsumentów - Conference Board
Środa
  • USA - Produkt Krajowy Brutto rew.
  • USA - zamówienia na dobra trwałego użytku wst. (m/m)
Czwartek
  • USA - Święto Dziękczynienia - dzień wolny
  • Strefa Euro - koniunktura gospodarcza
Piątek
  • Japonia - produkcja przemysłowa wst.
Sobota
  • Chiny - indeks NBS PMI dla przemysłu

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Pozostałe aktualności

e-petrol.pl: jeszcze taniej na stacjach

e-petrol.pl: jeszcze taniej na stacjach

W pierwszej dekadzie grudnia na stacjach, zgodnie z prognozami e-petrol.pl, potaniały paliwa. To konsekwencja przecen na krajowym rynku hurtowym i mających miejsce w ubiegłym tygodniu spadków notowań baryłki ropy.

Import ropy naftowej do Chin wzrósł w listopadzie

Import ropy naftowej do Chin wzrósł w listopadzie

Dostawy ropy naftowej do Chin wzrosły w zeszłym miesiącu po raz pierwszy od siedmiu miesięcy były wyższe niż rok wcześniej, gdyż niższe ceny pobudziły większy popyt.

Handlowcy Lukoil poza Rosją będą działać wyłącznie pod marką Litasco

Handlowcy Lukoil poza Rosją będą działać wyłącznie pod marką Litasco

Lukoil przenosi wszystkich swoich zagranicznych traderów do marki Litasco – podał dziennik „Kommersant”. Działanie ma na celu wzmocnienie tożsamości firmy.

OPEC wybrał nowe władze

OPEC wybrał nowe władze

Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową na swoim posiedzeniu w dniu 10 grudnia powołała nowego przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady Gubernatorów na rok 2025, a także przedłużyła kadencję obecnego sekretarza generalnego OPEC o trzy lata.

Program Mój elektryk 2.0 krytykowany przez branżę

Program Mój elektryk 2.0 krytykowany przez branżę

Program, który ma ruszyć od przyszłego roku, zakłada dofinansowanie w wysokości nawet 40 tys. zł do zakupu auta elektrycznego. Zdaniem branży wsparcie zakupu e-aut jest oderwane od realiów rynkowych.

Linie lotnicze mogą nie osiągnąć celów dotyczących SAF

Linie lotnicze mogą nie osiągnąć celów dotyczących SAF

Przemysł lotniczy nie robi wystarczających postępów, aby osiągnąć swoje cele dotyczące produkcji i wykorzystywania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), powiedział we wtorek Willie Walsh, prezes stowarzyszenia przewoźników lotniczych IATA, którego celem jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 r.