e-petrol.pl: przecena na stacjach nabiera rozpędu

Koszty tankowania spadają drugi tydzień z rzędu. Obniżki cały czas nie są duże, ale przecena na stacjach powinna przyspieszyć w najbliższych dniach, bo wyraźnie taniej jest już na rynku hurtowym.

Przy stabilnej sytuacji na giełdach naftowych na świecie, argumentów za spadkiem cen paliw w Polsce dostarcza umocnienie złotówki w relacji do amerykańskiego dolara.

Diesel w rafineriach najtańszy w tym roku

Na hurtowym rynku paliw mijający tydzień miał wyraźnie spadkowy charakter, a obniżki napędzało dynamiczne umocnienie złotówki w relacji do dolara. Wyraźnie potaniał olej napędowy, który średnio kosztuje dzisiaj 4951,00 zł/metr sześcienny i jest to najniższa cena tego paliwa w tym roku. Od ostatniego piątku notowania diesla w internetowych cennikach rafinerii spadły o 82,40 zł. Benzyna 95-oktanowa w tym samym okresie potaniała o blisko 70 złotych i jej aktualna cena to 5052,60 zł/metr sześcienny.

Kierowcy mają powody do radości

Detaliczne ceny paliw spadają od początku maja i nawet jeśli skala obniżek nie jest imponująca, to kierunek zmian może cieszyć. W tym tygodniu 95-oktanowa benzyna potaniała o 3 grosze, olej napędowy o 4 grosze a autogaz o grosz. Aktualnie za litr paliwa E10 płacimy średnio 6,62 zł, diesel kosztuje 6,64 zł/l a tankowanie autogazu to wydatek na poziomie 2,82 zł/l. Optymistycznie wyglądają też przewidywania na najbliższe dni, bo kierunek i tempo zmian w hurcie wskazują na to, że spadek cen paliw może jeszcze przyspieszyć.

Prognoza e-petrol.pl na nadchodzący tydzień zakłada następujące przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw: 6,59-6,70 zł/l dla 95-oktanowej benzyny, dla diesla 6,60-6,72 zł/l a dla autogazu 2,81-2,88 zł/l.


Zwyżkowe perspektywy przed ropą?

W tym tygodniu ważną wiadomością dla rynku naftowego były dwie prognozy popytu na surowiec. Organizacja eksporterów OPEC prognozuje dalszy jego wzrost o 2,2 mln baryłek dziennie w 2024 i 1,8 mln baryłek dziennie w 2025 roku. Tym samym zapotrzebowanie na ropę naftową w 2024 r. może wynieść 104,5 mln bbl/d, a w 2025 r. — 106,3 mln bbl. Z kolei Międzynarodowa Agencja Energetyczna (MAE) obniżyła swoje szacunki tegorocznego tempa wzrostu popytu na ropę naftową – jej popyt na surowiec zwiększy się w bieżącym roku o 1,1 mln baryłek dziennie (to o 140 tys. baryłek dziennie mniej w porównaniu z poprzednimi szacunkami). Agencja sugeruje, że mniejsze potrzeby wynikać będą ze spadku wykorzystania samochodów napędzanych dieslem w Europie i łagodnej zimy.

Z kolei w USA mamy istotny dla rynku spadek zapasów. Energy Information Administration ogłosiła zmianę w dół o ponad 2 mln baryłek w przypadku surowca, a dla średnich destylatów (oleje opałowy i napędowy) odnotowano obniżkę o 0,04 mln baryłek. Spadek zapasów benzyn wynosił 0,24 mln baryłek. Obniżenie poziomu zapasów ropy w miarę zwiększania wydajności rafinerii może wiązać się ze zwiększonym popytem na paliwo przed szczytowym letnim sezonem wyjazdowym - to z pewnością może stanowić czynnik wsparcia dla cen surowca.

Prócz dobrze już znanych czynników sprzyjających zwyżce cen surowca - takich, jak niepokoje o dalszy los sytuacji w Strefie Gazy w obliczu fiaska procesu pokojowego, pojawiają się także nowsze. Takim może być napawający nadzieją na pobudzenie popytu wzrost produkcji przemysłowej w Chinach, który w kwietniu wyniósł 6,7 proc. rok do roku. Dodatkowo uwzględnić należy także perspektywę wdrożenia chińskiego planu długoterminowych specjalnych obligacji skarbowych, które wsparłyby różne sektory krajowej gospodarki, co z pewnością odbije się na globalnej konsumpcji ropy i paliw. 

Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 20-26 maja 2024:

Wtorek
  • Niemcy - inflacja producencka
  • Strefa Euro - handel zagraniczny
Środa
  • Japonia - handel zagraniczny
Czwartek
  • Strefa Euro - indeks PMI dla przemysłu wst.
  • Strefa Euro - indeks PMI dla usług wst.
  • Niemcy - indeks PMI dla przemysłu wst.
  • USA - indeks PMI dla przemysłu wst.
Piątek
  • Niemcy - Produkt Krajowy Brutto
  • USA - zamówienia na dobra trwałego użytku wst. 
TotalEnergies Poland | Energy is reinventing itself

Pozostałe aktualności

e-petrol.pl: co dalej z cenami paliw w Polsce?

e-petrol.pl: co dalej z cenami paliw w Polsce?

Od kilku tygodni ceny na stacjach tankowania nie są powodem do niepokoju. Początkowo kierowcy mogli korzystać z promocji majówkowych a później, dzięki obniżkom cen w rafineriach, paliwa nie drożały. W dobiegającym końca tygodniu stabilizacja cenowa i obniżki były możliwe za sprawą spadków marż operatorów stacji. Na jakie zmiany trzeba się przygotować w najbliższych dniach?

Problemy operacyjne w rafinerii ExxonMobil w Illinois

Problemy operacyjne w rafinerii ExxonMobil w Illinois

ExxonMobil poinformował o problemach operacyjnych w swojej rafinerii w Joliet (Illinois) o wydajności 275 tys. baryłek dziennie.

Silniejszy sezon huraganów w USA może zakłócić produkcję ropy

Silniejszy sezon huraganów w USA może zakłócić produkcję ropy

Amerykańska Energy Information Administration (EIA) ostrzega, że tegoroczny sezon huraganów będzie silniejszy niż zwykle, co zwiększa ryzyko przerw w produkcji spowodowanych pogodą w amerykańskim przemyśle naftowym.

BP rozważa sprzedaż Castrolu

BP rozważa sprzedaż Castrolu

Koncern BP planuje sprzedaż firmy Castrol, w ramach strategii redukcji zadłużenia i koncentracji na kluczowych aktywach. Agencja Reutera podała, że firma zatrudniła Goldman Sachs do obsługi transakcji i rozesłała memorandum informacyjne potencjalnym inwestorom.

Tatneft zwiększy udział rafinacji własnej ropy

Tatneft zwiększy udział rafinacji własnej ropy

Rosyjski koncern Tatneft ogłosił plan zwiększenia udziału przerobu własnej ropy z obecnych 60 proc. do 70 proc., co ma znacząco poprawić rentowność firmy.

Rekordowy import rosyjskiej ropy do Indii

Rekordowy import rosyjskiej ropy do Indii

Indie, trzeci co do wielkości importer ropy na świecie, zwiększyły odbiór rosyjskiej ropy do poziomu około 1,8 mln bbl/d w maju 2025 roku — najwyższego od dziesięciu miesięcy. Głównym motorem tego wzrostu był popyt na lżejsze gatunki, takie jak ESPO Blend.