e-petrol.pl: ceny na stacjach zaskakująco wyhamowały, sprzedawcy paliw ograniczają zyski

Koszty tankowania w ostatnich tygodniach budziły w kierowcach coraz więcej emocji. W momencie, kiedy w połowie kwietnia średnie ceny benzyny przekroczyły 5 zł za litr, wielu właścicieli aut z pewnością zaczęło się zastanawiać czy to koniec podwyżek, czy może dopiero ich początek.

W ostatnich dniach za litr benzyny 95 kierowcy musieli wydać średnio 5,25 zł, olej napędowy i autogaz nie zmieniły swoich cen i kosztowały średnio w kraju odpowiednio 5,19 i 2,24 zł/l.

Nadszedł czas spadków?

W ostatnim tygodniu maja tego roku wykresy cen paliw w sprzedaży hurtowej zaczęły w końcu wyraźnie chylić się w dół. Od minionej soboty rafinerie obniżyły ceny benzyny bezołowiowej 95 o blisko 60 złotych i dziś za to paliwo płaci się średnio 4232 zł/metr sześc. O 40 zł na metrze sześciennym potaniał też olej napędowy, który w sprzedaży hurtowej kosztuje 4058 zł netto za 1000 litrów. Takie zmiany wprowadzane przez rafinerie to nadzieja dla kierowców, że prognozowane zwyżki cen detalicznych benzyn mogą zostać powstrzymane.

Tankowanie może być tańsze

Spadki cen w rafineriach i nadzieja na chwilową stabilizację w najbliższych dniach to dla kierowców informacja, że rachunek za tankowanie nie wywoła przyspieszenia bicia serca. Średnia krajowa cena popularnej benzyny 95 powinna mieścić się w przedziale 5,20-5,31zł za litr, kierowcy samochodów z silnikiem Diesla za litr oleju napędowego mogą wydać nawet mniej niż ostatnio, bo jest szansa, że ceny będą się mieścić pomiędzy 5,10 a 5,21 zł/l. W nadchodzącym tygodniu możliwe, że korekcyjnie spadnie też cena LPG. W pierwszym tygodniu czerwca ceny autogazu na stacjach powinny mieścić się w przedziale 2,19-2,26 zł/l.

Dlaczego w maju benzyna nie podrożała na stacjach?

Z ubiegłotygodniowych prognoz e-petrol.pl wynikało, że na stacjach benzynowych było wysokie prawdopodobieństwo wzrostu cen benzyn, ale – na szczęście dla kierowców – sprzedawcy najczęściej decydowali się na drobną korektę.

W kontekście braku tej niekorzystnej dla kierowców zmiany cen na stacjach warto zastanowić się, czy stacjom benzynowym opłaca się jeszcze sprzedawać benzynę.

Analizując średnie detaliczne ceny paliw w końcówce maja w porównaniu z cenami hurtowymi paliw w rafineriach można wysnuć wniosek, że stacjom paliwowym nie opłaca się sprzedawać benzyny. 

Średnia modelowa marża stacji paliw uzyskiwana na litrze benzyny bezołowiowej 95 w maju wg danych e-petrol.pl wyniosła 1 grosz na litrze, ale dodatni wynik udało się obronić wyłącznie lepszym początkiem miesiąca, bowiem w ostatnich dniach modelowa marża detaliczna w przypadku tego paliwa wyniosła MINUS 5 groszy na litrze.

Niezmienne niemal od początku miesiąca ceny detaliczne tego popularnego paliwa kierowcy zawdzięczają temu, że właściciele stacji benzynowych, żeby nie zniechęcać klientów, sukcesywnie rezygnowali z zysków, oddając tankującym część rabatu handlowego, jaki mają wynegocjowany z dostawcą paliw do stacji. Ile może on wynosić? To zależy od indywidualnych umów, ale w zależności od ilości odbieranego towaru oraz lokalizacji bazy paliwowej, może przekraczać nawet 200 zł/m sześc., czyli 20 gr na litrze.

Czy w przypadku pozostałych paliw też jest tak słabo z zarobkiem? W przypadku oleju napędowego średnia marża detaliczna w maju wyniosła wg obliczeń e-petrol.pl 4 grosze na litrze, a na autogazie właścicielowi stacji zostawało 13 gr z każdego sprzedanego litra paliwa.

Majowe wartości marży są relatywnie niskie, jeśli weźmiemy pod uwagę paliwa podstawowe, jednak trzeba pamiętać, że sprzedaż paliw trwa cały rok, a właściciele stacji już dawno przyzwyczaili się do chwilowych trudności. Od początku roku średnia modelowa marża detaliczna na sprzedaży benzyny bezołowiowej 98 wyniosła wg e-petrol.pl 19 gr/l, w przypadku odmiany 95 było to 13 gr/l, a dla diesla marża detaliczna wyniosła 19 gr/l.




Ropa naftowa mocno tanieje

Na rynku naftowym dominują w tym tygodniu spadkowe nastroje i notowania surowca systematycznie tracą na wartości. Baryłka ropy Brent, która jeszcze w poniedziałek na zamknięciu dnia kosztowała ponad 70 dolarów, dzisiaj przed południem jest wyceniana na niecałe 66 dolarów i kosztuje najmniej od ponad dwóch miesięcy.

Cena surowca spada w ostatnich dniach, bo inwestorzy obawiają się zaostrzenia konfliktu handlowego pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami i jego negatywnych skutków dla popytu na produkty naftowe. Do przyspieszenia przeceny pod koniec tygodnia przyczyniły się jeszcze dane na temat zmiany zapasów i wydobycia w USA. Spadek rezerw surowca był mniejszy niż oczekiwano, a wydobycie wzrosło i znowu wynosi rekordowe 12,3 mln baryłek dziennie.

Na drugi plan zeszły chwilowo ryzyka związane z napiętą sytuacją na Bliskim Wschodzie. Pomimo zapowiedzi nie doszło do nowych ataków rebeliantów Huti na saudyjską infrastrukturę naftową. Nieco spokojniej było też na linii Waszyngton-Teheran. Problemy w tym regionie świata cały czas są jednak obecne i w każdej chwili mogą przyczynić się zatrzymania przeceny na rynku naftowym.

Oprac. Gabriela Kozan, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl


Kalendarium najważniejszych wydarzeń 3-9 czerwca 2019:

Poniedziałek
•    Chiny – indeks PMI dla przemysłu
•    Polska – indeks PMI dla przemysłu
•    Niemcy – indeks PMI dla przemysłu
•    USA – indeks ISM dla przemysłu

Wtorek
•    Polska  - inflacja konsumencka
•    USA – zamówienia w przemyśle

Środa
•    Polska  - decyzja ws. stóp procentowych
•    USA – raport ADP
•    USA – Beżowa Księga

Czwartek
•    Niemcy – zamówienia w przemyśle
•    Strefa euro – PKB
•    USA – bilans handlu zagranicznego

Piątek
•    USA – zmiana zatrudnienia w sektorze pozarolniczym
Program Partnerski ENERGIA PALIW

Pozostałe aktualności

W Korei Południowej uruchomiono nowy zakład produkcji biodiesla

W Korei Południowej uruchomiono nowy zakład produkcji biodiesla

HD Hyundai Oilbank rozpoczął produkcję w swojej fabryce biodiesla o rocznej wydajności 130 tys. ton w ramach prac zmierzających do rozszerzenia działalności w zakresie energii przyjaznej dla środowiska, poinformowała w czwartek spółka zależna HD Hyundai Group.

Brakuje stacji ładowania przy autostradach i małych miejscowościach

Brakuje stacji ładowania przy autostradach i małych miejscowościach

Infrastruktura ładowania rozwija się najszybciej w dużych miastach, ale jak czytamy w ‘’Rzeczpospolitej’’ przy głównych drogach tranzytowych brakuje ładowarek, a ich budowa nie zawsze się opłaca.

Shell nie chce realizować ambitnych celów klimatycznych

Shell nie chce realizować ambitnych celów klimatycznych

Shell w środę wezwał akcjonariuszy do głosowania przeciwko rezolucji, złożonej wspólnie przez grupę 27 inwestorów, która wzywała przedsiębiorstwo energetyczne do wyznaczenia bardziej rygorystycznych celów klimatycznych.

Chevron chce inwestować w technologie niskoemisyjne

Chevron chce inwestować w technologie niskoemisyjne

Chevron uruchomił we wtorek swój trzeci fundusz inwestujący w technologie energii odnawialnej, angażując 500 milionów USD. Główne koncerny naftowe chcą zdywersyfikować swoją działalność dotyczącą redukcji emisji.

Japońskie rafinerie wykorzystają rezerwy na wypadek zakłóceń na Bliskim Wschodzie

Japońskie rafinerie wykorzystają rezerwy na wypadek zakłóceń na Bliskim Wschodzie

Choć na razie rafinerie w Japonii nie widzą bezpośredniego wpływu eskalacji napięcia na Bliskim Wschodzie na swoje zakupy ropy, to jednak w przypadku sytuacji awaryjnych, wykorzystają krajowe rezerwy, aby zapewnić stabilne dostawy surowca.

Nietrzeźwi obcokrajowcy ukradli paliwo ze stacji

Nietrzeźwi obcokrajowcy ukradli paliwo ze stacji

Dyżurny mławskiej policji w miniony poniedziałek odebrał zgłoszenie, dotyczące dwóch podejrzanych mężczyzn, którzy przyjechali audi na stację paliw, zatankowali samochód i nie opłacili rachunku.