MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Zapasy surowca w Chinach rosną wolniej

W październiku 2024 roku nadwyżka ropy naftowej w Chinach drastycznie spadła, osiągając wartość 500 tys. baryłek dziennie, w porównaniu do 930 tys. baryłek dziennie w poprzednim miesiącu.

Ta wyraźna obniżka jest wynikiem zmniejszenia zarówno importu ropy, jak i aktywności rafinerii. Import ropy naftowej do Chin w październiku wyniósł 10,53 mln baryłek dziennie, co stanowiło spadek o 9 proc. w porównaniu z październikiem 2023 roku i wyniósł 2 proc. poniżej poziomu importu z września 2024 roku. Chociaż zmiany te mogą wydawać się znaczące, eksperci zauważają, że nie są one wyjątkowe i wpisują się w trend spadku popytu na ropę na świecie, szczególnie w Chinach.

Pomimo spadku importu, produkcja ropy w Chinach wzrosła o 2,5 proc. w skali roku, osiągając 4,04 mln baryłek dziennie w październiku. W połączeniu z importem ropy, oznacza to, że rafinerie w Chinach miały do dyspozycji 14,57 miliona baryłek dziennie, co stanowiło spadek w porównaniu do 15,22 mln baryłek dziennie w wrześniu 2024 roku. Niemniej jednak, faktyczna przepustowość rafinerii była nieco niższa i wyniosła 14,02 miliona baryłek dziennie, co pokazuje, że nie wszystkie dostępne zasoby były wykorzystywane w pełni.

Spadek popytu na ropę w Chinach ma istotny wpływ na globalny rynek ropy, w tym na ceny surowca. W drugiej połowie roku pojawiły się obawy dotyczące przeszacowanych oczekiwań co do tempa wzrostu chińskiej gospodarki, które mogły prowadzić do zbyt optymistycznych prognoz zapotrzebowania na ropę. Ponadto, rosnąca popularność pojazdów elektrycznych w Chinach i wykorzystania LNG w ciężkim transporcie, które zmniejszają zapotrzebowanie na paliwa kopalne, staje się coraz ważniejszym czynnikiem wpływającym na popyt.
Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

Chiny obawiają się przerw w dostawach rosyjskiej ropy

Chiny obawiają się przerw w dostawach rosyjskiej ropy

Chińskie koncerny naftowe i duże prywatne rafinerie poszukują ropy na Bliskim Wschodzie i w innych regionach, przygotowując się na ewentualne przerwy w imporcie surowców w związku z zaostrzeniem sankcji wobec Rosji i Iranu.

Sankcje podbijają koszty transportu

Sankcje podbijają koszty transportu

Światowi handlowcy już odnotowują wzrost stawek za fracht ropy w związku z amerykańskimi sankcjami wobec rosyjskiego przemysłu naftowego.

Waszyngton chce wycofania się SLB z Rosji

Waszyngton chce wycofania się SLB z Rosji

Władze amerykańskie żądają, aby firma świadcząca usługi naftowe SLB (były Schlumberger) całkowicie wycofała się z Federacji Rosyjskiej, podał dziennik „ The Financial Times”.

Tankowce objęte nowymi amerykańskimi sankcjami nie były w stanie rozładować ropy

Tankowce objęte nowymi amerykańskimi sankcjami nie były w stanie rozładować ropy

Zaledwie kilka dni po ogłoszeniu przez USA sankcji wobec rosyjskiego przemysłu naftowego dziesiątki tankowców mają problemy z rozładunkiem w różnych portach świata – donoszą agencje informacyjne.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024