Shell Franczyza

Planowana nowelizacja przepisów w sprawie paliwa lotniczego

W projekcie nowelizacji prawa lotniczego, który ma być przyjęty przez rząd w IV kwartale tego roku zawarte są przepisy dotyczące upowszechniania i dostaw zrównoważonych paliw lotniczych (SAF).

Konieczność wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie wynika z konieczności dostosowania krajowych przepisów do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2405 z dnia 18 października 2023 r. w sprawie zapewnienia równych warunków działania dla zrównoważonego transportu lotniczego (ReFuelEU Aviation) (Dz. Urz. UE L 2023/2405 z 31.10.2023, z późn. zm.), zwane dalej „rozporządzeniem nr 2023/2405/UE”, które ustanawia zharmonizowane przepisy dotyczące upowszechniania i dostaw zrównoważonych paliw lotniczych (SAF).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia nr 2023/2045/UE, państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązane są wyznaczyć właściwy organ lub właściwe organy odpowiedzialne za egzekwowanie stosowania przepisów rozporządzenia 2023/2045/UE oraz za nakładanie kar pieniężnych na operatorów statków powietrznych, organy zarządzające unijnymi portami lotniczymi i dostawców paliw lotniczych.
 
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:

Na potrzeby celu wskazanego w pkt 1 proponuje się zmiany: ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą – Prawo lotnicze”, ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą – Prawo energetyczne”, ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą – Prawo ochrony środowiska” oraz ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2024 r. poz. 20, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o biokomponentach”.

W zakresie ustawy – Prawo energetyczne Prezes URE zostanie wyznaczony jako organ właściwy w rozumieniu rozporządzenia nr 2023/2405/UE w zakresie dostawców paliwa lotniczego. W wyniku tego zostanie rozszerzony zakres zadań Prezesa URE.

Dodatkowo w zakresie ustawy – Prawo energetyczne wprowadzona zostanie zmiana w przepisach dotyczących koncesji, na podstawie której wniosek o udzielenie koncesji na wytwarzanie, obrót i obrót z zagranicą paliwami ciekłymi w zakresie, w jakim dotyczy paliw typu nafty do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 będzie zawierać informacje o zamiarze sprzedaży i warunkach dostaw paliw ciekłych, z wyszczególnieniem zamiaru sprzedaży tych paliw ciekłych z wykorzystaniem środka transportu paliw ciekłych na terenie lotnisk i lądowisk.

W zakresie ustawy o biokomponentach zostanie dodefiniowany dostawca paliwa lotniczego, o którym mowa w art. 3 pkt 19 rozporządzenia nr 2023/2405/UE, zostaną dodane przepisy obligujące ministra właściwego ds. gospodarki surowcami energetycznymi do corocznego określania, w drodze obwieszczenia, rocznej średniej ważonej ceny paliwa typu JET-A1 (tj. paliwo o kodzie CN 2710 19 21), rocznej średniej ważonej ceny SAF oraz, po raz pierwszy za rok 2030, rocznej średniej ważonej ceny syntetycznego paliwa lotniczego, Prezes URE otrzyma uprawnienia do przeprowadzania kontroli dostawców paliwa lotniczego, dodane zostaną nowe przepisy w zakresie kar pieniężnych, które będą zapewniały egzekwowanie niewypełnienia obowiązków wynikających z rozporządzenia nr 2023/2405/UE.

Więcej w kategorii

Głos za wyeliminowaniem alkoholu ze stacji paliw

Głos za wyeliminowaniem alkoholu ze stacji paliw

W radiu RMF24, były szef Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Krzysztof Brzózka mówił o możliwościach ograniczenia dostępności alkoholu w Polsce.

Orlen publikuje dane makro

Orlen publikuje dane makro

Orlen opublikował dane makroekonomiczne za trzeci kwartał 2024 roku, które pokazują zmiany na rynku surowców oraz ich wpływ na działalność spółki.

Utracone zaliczki OTS odnalezione

Utracone zaliczki OTS odnalezione

Firma prawnicza z Londynu namierzyła utracone przez Orlen Trading Switzerland (OTS) miliony dolarów - poinformował Mariusz Gierszewski z Radia Zet. Odzyskanie tych pieniędzy może być jednak trudne.

Na Podhalu tankowanie droższe, niż na Słowacji

Na Podhalu tankowanie droższe, niż na Słowacji

W ubiegłym roku przygraniczne stacje paliw przeżywały oblężenie, bowiem ceny w Polsce były dużo niższe, niż na Słowacji, w Czechach czy w Niemczech. Teraz, dla odmiany, mieszkańcy Podhala taniej zatankują na stacjach południowego sąsiada.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

Raport - Polski Rynek Paliw 2022/2023

Rynek paliw Polsce w latach 2022 i 2023 przechodził dynamiczne zmiany, dlatego w najnowszej edycji Raportu przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych informacji, analiz cenowych i prognoz na rok 2024. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2022/2023