Jesteś tutaj: Strona Główna » Wiadomości » Z kraju
Live Chat Software
Lotos Paliwa

Orlen przedstawił strategię do roku 2030

e-petrol.pl
2020-11-30 / 12:56
Orlen przedstawił strategię do roku 2030

Grupa Orlen wskazuje, jakie kierunki rozwoju obierze w najbliższym dziesięcioleciu. Drogę do transformacji wytyczać mają energetyka odnawialna i nowoczesna petrochemia. Rozwój nowych obszarów będzie napędzany poprzez maksymalizację zysków i przebudowę dotychczasowej działalności, uwzględniającą nowe technologie, trendy środowiskowe i konsumenckie.

Orlen ujawniając szczegóły strategii podał, że jej realizacja doprowadzi do dalszej dywersyfikacji źródeł przychodów koncernu, wpisując się w długofalowy cel osiągnięcia neutralności emisyjnej w 2050 roku. Strategia zakłada również powrót do wzrostowej ścieżki dywidendy, która od przyszłego roku wyniesie minimum 3,5 zł na akcję.

Transformacja w kierunku grupy multienergetycznej, będzie oparta o energetykę odnawialną i gazową, efektywną, niskoemisyjną produkcję rafineryjno-petrochemiczną, własne wydobycie węglowodorów oraz zintegrowaną ofertę dla klientów indywidualnych. Do 2030 roku Grupa Orlen przeznaczy na inwestycje łącznie 140 mld zł.

W strategię ORLEN2030 wpisane jest zobowiązanie osiągnięcia długofalowego celu grupy, czyli całkowitej neutralności emisyjnej w 2050 roku. Do 2030 roku Koncern zredukuje emisje CO2 o 20 proc. z obecnych aktywów rafineryjnych i petrochemicznych oraz o 33 proc. w obszarze energetyki.

Podczas prezentacji strategii podano, że do 2030 roku segment petrochemiczny będzie generował około połowę zysków Grupy Orlen pochodzących z przerobu ropy naftowej. Koncern rozbuduje moce w olefinach i pozostałych produktach bazowych. Wzmocni także pozycję w perspektywicznym obszarze polimerów. Rosnąć ma także udział specjalistycznych, wysokomarżowych produktów, takich jak fenol i pochodne aromatów. Nową gałęzią segmentu petrochemicznego będzie recykling oraz biomateriały. Do 2030 roku Grupa Orlen osiągnie moce w recyklingu – przede wszystkim plastików – na poziomie do 0,4 mln ton. Istotnym elementem będzie również zwiększenie produkcji biopaliw i paliw wodorowych. W perspektywie najbliższej dekady Orlen chce stać się jednym z wiodących producentów biopaliw w regionie, w tym zaawansowanych biopaliw drugiej generacji, z mocami produkcyjnymi na poziomie 2 mln ton rocznie.

Jednym z filarów najnowszej strategii Orlenu jest wzmocnienie sieci sprzedaży detalicznej oraz rozbudowa segmentu pozapaliwowego i znaczące poszerzenie oferty. Do 2030 roku w Europie Środkowej pod polską marką Orlen będzie działać co najmniej 3,5 tysiąca stacji i rozwój sieci Grupy Orlen będzie mieć miejsce przede wszystkim za granicą – udział stacji zagranicznych w całej sieci wzrośnie z 37 proc. do 45 proc. Na stacjach będzie zwiększać się dostępność paliw alternatywnych, między innymi poprzez budowę minimum 1000 szybkich ładowarek elektrycznych oraz rozwój sprzedaży paliwa wodorowego i LNG/CNG.

Na bazie sieci Ruch koncern rozwinie formaty sklepowo-gastronomiczne poza stacjami paliw, rozbuduje własną sieć punktów odbioru paczek i ofertę e-commerce.

Integracja z Grupą Energa pozwoli na budowę centrów kompleksowej obsługi klientów detalicznych i biznesowych w obszarze sprzedaży paliw i energii elektrycznej oraz rozwiązań z zakresu energetyki rozproszonej. Realizacja działań zapisanych w strategii ORLEN2030 pozwoli na zwiększenie masy marży pozapaliwowej o 50 proc. w stosunku do 2019 roku.

Słowa kluczowe: nowa strategia, PKN Orlen

Niektóre obrazy czy zdjęcia znajdujące się na tej stronie są własnością 123RF Limited, ich współpracowników lub licencjonowanych partnerów i zostały udostępnione za ich zgodą.
Te obrazy czy zdjęcia nie mogą być kopiowane lub pobierane bez zgody 123RF Limited.