Jesteś tutaj: Strona Główna » Wiadomości
Live Chat Software


Newsletter
Bezpłatne "Wiadomości e-petrol.pl" na Twoją skrzynkę e-mail
Administratorem Danych Osobowych jest...

Pod znaną marką łatwiej przetrwać - tylko ostrożnie z umową franczyzową

e-petrol.pl
2017-09-13 / 10:24
Pod znaną marką łatwiej przetrwać - tylko ostrożnie z umową franczyzową

Nie wszystko warto negocjować z franczyzodawcą. O pustych polach w umowie franczyzowej mówi Marcin Trepka z kancelarii K&L Gates.

Czy pewne rzeczy przyszły franczyzobiorca może negocjować? Jak wyglądają takie negocjacje i czego najczęściej dotyczą w odniesieniu do stacji paliw?

W praktyce projekt umowy franchisingu jest przekazywany przez franczyzodawcę. Niejednokrotnie spotkać się można z gotowym formularzem umowy z pustymi polami do uzupełnienia przez kontrahenta. Z punktu widzenia prowadzenia działalności przez franczyzobiorcę stacji paliwowej istotne może okazać się wynegocjowanie pewnej dowolności w pozyskiwaniu asortymentu innego niż paliwo oraz wyboru ich dostawców. Poza tym negocjowane są kwestie takie jak, wysokość opłaty franczyzowej i kar umownych, warunki i terminy wypowiedzenia umowy, okres zakazu konkurencji, czy zasięg terenu wyłączności.


Fot. K&L Gates

Jak ma się sprawa niezależności franczyzobiorcy – czy tu także warto walczyć o jak największą wolność w prowadzeniu działalności czy nie ma to sensu?

Franczyzobiorca jest niezależnym przedsiębiorcą i to on zarządza swoją placówką (stacja benzynową). Nie można jednak zapominać, że istota franchisingu zakłada dość wąską możliwość rozszerzania czy ulepszania pomysłu franczyzodawcy. Decydując się na wstąpienie do konkretnej sieci trzeba liczyć się z wynikającymi z tego ograniczeniami jak chociażby przyjęcie już gotowych rozwiązań organizacyjnych wypracowanych przez franczyzodawcę. O ile więc niezależność franczyzobiorcy nie kłóci się z koncepcją biznesową sieci i może wpłynąć pozytywnie na jaskość świadczonych usług i wynik palcówki to na pewno warto podnieść te kwestie w rozmowach z udostępniającym sieć franczyzodawcą. Dobrym przykładem jest wspominany już asortyment inny niż paliwo (np. artykuły spożywcze lub inne towary) w przypadku możliwości otrzymania korzystniejszych warunków oferowanych przez lokalnych dostawców. Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji warto jednak dokładnie porównać wady i zalety każdego rozwiązania. Może się bowiem okazać, że system zaopatrzenia gwarantowany przez franczyzodawcę wypada korzystniej, gdyż jest już sprawdzony i prowadzony na skalę masową, co obniża koszty utrzymania i korzystania z takiego systemu. Ryzyko niewywiązywania się kontrahentów z umów jest również odpowiednio mniejsze.

Więcej szczegółowych pytań zadasz na bezpłatnym szkoleniu: Jak wybrać najlepszą ofertę franczyzową dla stacji paliw, które odbędzie już 27 września 2017 r. o godz.: 11.00 - 15.00 w ramach Międzynarodowych Targów Paliwowych. Tutaj zarejestrujesz się bezpłatnie.

Niektóre obrazy czy zdjęcia znajdujące się na tej stronie są własnością 123RF Limited, ich współpracowników lub licencjonowanych partnerów i zostały udostępnione za ich zgodą.
Te obrazy czy zdjęcia nie mogą być kopiowane lub pobierane bez zgody 123RF Limited.

W serwisie stosowane są pliki cookies, które zapisywane są na dysku urządzenia końcowego w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkowników. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności.