Jesteś tutaj: Strona Główna » Wiadomości
Live Chat Software


Newsletter
Bezpłatne "Wiadomości e-petrol.pl" na Twoją skrzynkę e-mail
Administratorem Danych Osobowych jest...

Pakiet przewozowy problemem dla firm paliwowych

e-petrol.pl
2017-04-21 / 09:46
Pakiet przewozowy problemem dla firm paliwowych

Ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozów towarów weszła w życie zaledwie kilka dni temu, ale już słychać, że mocno utrudnia funkcjonowanie firm zajmujących się obrotem paliwami ciekłymi. Branża alarmuje, że może dojść do załamania paliwowej logistyki.

Pakiet przewozowy, który działa od 18 kwietnia br. wymaga dokonywania zgłoszeń przewozów towarów w systemie SENT, na platformie PUESC. Przedstawiciele firm paliwowych narzekają, że to narzędzie nie działa tak, jak powinno.

- Wcześnie rano system SENT działa płynnie, ale już po godz. 9:00 zaczynają się problemy, które trwają do późnego popołudnia, a nawet dłużej. Powodują one, że cały system jest nieoperacyjny - podsumowuje doświadczenia pierwszych kilku dni funkcjonowania pakietu przewozowego Grzegorz Szuwarowski z firmy Ziarn-Pol, która zajmuje się między innymi hurtowymi dostawami paliw płynnych w północnej Polsce.

- Z uwagi na wolne działanie systemu SENT wypełnienie jednego zgłoszenia może trwać nawet kilkadziesiąt minut. Przy jednorazowym transporcie z dostawą do kilku klientów, gdzie do każdej lokalizacji potrzebne jest oddzielne zgłoszenie, nie możemy normalnie funkcjonować i realizować dostaw zgodnie z pilnymi potrzebami naszych partnerów handlowych - zwraca uwagę Szuwarowski.

Podobne odczucia, co do funkcjonalności systemu, ma Wadim Bagiński prezes zarządu firmy Petrotrans. – Wszystko działa powoli. Zdarzyło się też, że system się zawiesił. Do tego brakuje podstawowych udogodnień, jak możliwość importu danych wprowadzonych wcześniej klientów – wylicza Bagiński. Jego zdaniem nawet w niewielkiej firmie, która zajmuje się dostawami do klientów ostatecznych, do obsługi zgłoszeń potrzebny jest dodatkowy etat.

Na dodatkowe obowiązki związane z wejściem w życie ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozów towarów wskazują też importerzy paliw.

Do tego, aby skutecznie obsługiwać klientów musieliśmy zatrudnić dodatkową osobę zajmującą się systemem SENT. Z naszych doświadczeń wynika, że aktualny czas wygenerowania numeru referencyjnego wynosi od 15 minut do nawet 2 godzin. Dodatkowo system niestety się zawiesza, czego doświadczyliśmy w środę. Spowodowało to całkowity paraliż pracy w branży paliwowej. Co gorsza, przewidziana w przepisach procedura awaryjna nie zadziałała – wskazuje Artur Krzyk ze spółki Onico.

Zdaniem Zbigniewa Łapińskiego, członka zarządu Anwim S.A., po kilku dniach działania pakietu przewozowego jest za wcześnie, aby wyciągać długofalowe wnioski dotyczące ewentualnych zmian na rynku paliw spowodowanych wejściem w życie pakietu przewozowego.

- Nowe przepisy z pewnością wprowadziły duży „dyskomfort” operacyjny, jeśli chodzi o planowanie i realizację dostaw. My do tych zmian przygotowywaliśmy się od kilku miesięcy. Wdrożyliśmy w firmie dedykowane oprogramowanie, dzięki któremu komunikujemy się z serwerami ministerstwa i nie musimy ręcznie wypełniać zgłoszeń. Z naszej perspektywy, poza krótkim okresem niedostępności systemu, na szczęście wszystko działa w miarę sprawnie – mówi Łapiński.

Niewydolność rejestru zgłoszeń może budzić niepokój, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę specyfikę poświątecznego handlu. Według firm zajmujących się hurtowym obrotem paliwami w najbliższych dniach możemy się spodziewać zwiększonej aktywności handlujących. Czy system poradzi sobie z kilkukrotnie większą liczbą zgłoszeń? Rozwiązanie awaryjne w postaci zgłoszenia mailowego na adres zdefiniowany przez resort finansów raczej nie zda egzaminu w sytuacji jego długotrwałej niedostępności.

- Doświadczenie bieżącego tygodnia powodują realne obawy o efektywne działanie  systemu w okresie największej konsumpcji, który jest przed nami. Musimy  mieć na uwadze specyfikę poświątecznego handlu i to, że w ostatnich dniach ilość zamówień jest mniejsza. Klienci, dodatkowo zmotywowani zapowiedzią wejścia w życie nowych przepisów, pod koniec ubiegłego tygodnia odbierali większe wolumeny paliw – wskazuje Artur Krzyk z Onico.

- Jeśli system rejestracji zgłoszeń SENT przestanie działać na dzień lub dłużej, to wtedy możemy w pełni odczuć negatywne skutki pakietu przewozowego – uważa Zbigniew Łapiński z Anwimu. Jego zdaniem taka przerwa może doprowadzić do paraliżu logistyki z uwagi na wielogodzinne kolejki autocystern pod naftobazami oczekujące na rejestrację przewozu w trybie awaryjnym, który ma opierać się na komunikacji e-mail z jednym (sic!) adresem mailowym Ministerstwa Finansów.

W sytuacji długotrwałej awarii systemu nie można wykluczyć, że wiele stacji benzynowych nie otrzyma paliwa w oczekiwanym dniu dostawy – ostrzega Łapiński.

Podobnie uważa Artur Krzyk. - Nie trudno przewidzieć skutki całodniowego zawieszenia systemu – brak możliwości realizacji dostaw paliwa na stacje będzie się równał brakom paliwa na stacjach.

Zmiany zaproponowane w pakiecie przewozowym są dla rynku potrzebne, ale najbliższe dni będą zatem testem tego czy plaftorma PUESC i system SENT oprócz szarej strefy nie zatrzymają także legalnego handlu paliwami.

Praktyczne aspekty stosowania systemu SENT, obok innych tematów prawno-podatkowych dla branży paliwowej w Polsce, omówione będą podczas specjalnego szkolenia, na które Information Market zaprasza do Warszawy w dn. 26-27 kwietnia 2017. Wszystkie informacje TUTAJ.

Niektóre obrazy czy zdjęcia znajdujące się na tej stronie są własnością 123RF Limited, ich współpracowników lub licencjonowanych partnerów i zostały udostępnione za ich zgodą.
Te obrazy czy zdjęcia nie mogą być kopiowane lub pobierane bez zgody 123RF Limited.

W serwisie stosowane są pliki cookies, które zapisywane są na dysku urządzenia końcowego w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkowników. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności.